Långt och många frågor

T

tenesie

Jag kanske ska börja med att erkänna att jag har underskattat(!) sadeln. Fy på mig, men bättre sent än aldrig...

Jag har nästan alltid ridit barbacka. Har jag ridit med sadel har det varit en lågbudget westernsadel (dock inte den allra billigaste modellen), de senaste åren. Den har inte gett mig så mycket (dessutom är den ju tung :p), så därför har jag ridit barbacka, men så har jag kännt att det vore kul med en sadel. Främst en av spansk eller akademisk modell hade jag tänkt. Gärna bomfri. Men så kommer vi till ekonomin... Jag har råd, men det har kännts som det finns andra saker att prioritera. Sen så är det ju lite tråkigt och främst blött att rida barbacka när det regnar. Lite i förbifarten nämnde jag att det skulle vara kul att köpa en barbacka sadel att ha så länge, men så blev jag erbjuden att låna en armesadel och jag är helt såld :love:.

Armesadeln gör så att min häst trampar under sig bättre och går på bättre. Dessutom får han en bättre resning, alltså något som i bland kan likna en naturlig samling även om jag rider på långa tyglar. Detta bara på grund av sadeln :bow:. Helt fantastiskt. Någon som har liknande erfarenheter? Eftersom jag (tyvärr :mad:) inte får köpa armesadeln överväger jag att köpa en spansk eller akademisk sadel, begagnad då. Vad är lagom att lägga på en sådan? Nu rider jag mest i skogen, men anser ändå att det är värt att betala för vad man får. Sen vet man ju aldrig hur det ter sig om man har rätt utrustning.

Eller ska jag satsa på en armesadel? Sadeln jag rider i nu är en officersadel, alltså lite mer avancerad än en vanlig armesadel, men är det mycket som kan skilja? Hur fungerar "armestorlekarna"? Min häst är en NSV/halvblods korsning. Vilken storlek kan passa? Vet ej vad det är för storlek på den jag har nu. Vart ser man det förresten? Att det står på den vet jag :idea:.

Så till en annan sak: Hur mycket snebelastad blir hästen av att stiga upp på samma sida hela tiden? Hur gör ni? Varannan höger vänster, eller? Jag har ju inte haft detta problemet innan ;). Dessutom blir ju stigläderna ojämt slitna, samtidigt som man själv blir otränad på att stiga upp från andra sidan...

Jag ser fram emot intressanta och givande svar, men ta mig inte för en komplett idiot (med tanke på alla "avancerade" frågor). Jag har trots allt ridit i hela mitt liv och är uppvuxen med hästar, även om området 'sadlar' (uppenbarligen) inte är mitt specialområde.
 
Sv: Långt och många frågor

Jasså vad bra; inte bara jag som inte kan med andra ord...:p
 
Sv: Långt och många frågor

Om du oroar dig för att sadel och häst blir snedbelastad av att hoppa upp från ena sidan så kan du antingen hoppa upp varannan gång från vänster, varannan höger. Eller så hoppar du upp från en pall. För att spara på stiglädrena är det bara att byta sida på dom lite då och då.

Om du vill ha en armesadel, köp det (om det passar hästen). Vill du ha en akademisk sadel, köp det (om du hittar en som passar).
 
Sv: Långt och många frågor

Armesadlarna är superbra om dom passar. Den jag sålde hade en anläggningsyta på 55cm dvs låååång. Sedan så får inte hästen vara för svängd i ryggen heller. Jag tror din häst skulle ha en 2:a i så fall men de är väldigt svåra att få tag i..
Stl
1A = normal häst med hög manke
1B = normal häst med mindre manke
2A = vid häst med hög manke
osv.

Tror det är enklare att hitta en akademisk sadel som passar både dig och hästen men om du hittar en manskapssadel som är bra så är det ett superbra alternativ.

Ang uppsittning:

Antingen hoppar du upp från varannan sida eller så använder du dig av en pall (mkt smidigare..)
 
Sv: Långt och många frågor

Officerarsadeln är betydligt bekvämare än en vanlig manskapssadel. Har smalare säte har jag för mig och är inte lika hård.
Storlekarna Bokstaven står för vilken typ av rygg hästen har. A=normal. B= rakare rygg och plattare manke C= svängd rygg
Siffran står för bomvidden och 1= normal och 2= vid.
De akademiska/spanska bomlösa sadlarna finns inte i några mängder på begagnatmarknaden och andrahandsvärdet är högt.
Espaniolan kan kanske vara något för er?
 

Liknande trådar

Utrustning Då jag ska bli hästägare igen behöver jag självklart en ny sadel också (maxpris 20 000). Jag ska självklart ta hjälp av sadelutprovare...
Svar
6
· Visningar
939
Senast: ufot
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 658
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 722
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag söker lite råd om sadeltyper. Jag köpte för ett par månader sen en häst (min första egna) av ridskolan där jag ridit i ett antal...
Svar
7
· Visningar
1 451
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp