Långtidshyra transport?

Itzyditzy

Trådstartare
Hej! Jag har sett att det finns så att man kan långtidshyra en helt ny transport, och sedan köpa ut den.

Man betalar då en viss summa i månaden, där det ingår service, besiktning, vinterdäck och sparkskydd.

Är det någon som har gjort såhär? Eller är det något man inte bör göra?

Jag MÅSTE ha en transport nu. Tyvärr finns inte pengarna till en ny och jag vill gärna inte köpa en begagnad med tanke på att jag inte vet hur golvet ska vara och så..
 
Sv: Långtidshyra transport?

Om det är prisvärt eller inte beror helt på vilken transport du väljer att leasa (för detta är ju ett leasingavtal). Allt beror på hur mycket du är beredd att betala för att äga transport. Själv hade jag hellre lånat pengarna och köpt en begagnad transport, det blir i de allra flesta fall en bättre affär eftersom du då har något vid avtalsslutet. Här får du betala ännu mer för att äga något när leasingavtalet går ut.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Ja det är sant!

Helst vill jag ha en enhästars med sadelkammare. Och det finns ju inte som begagnat än. Den jag hittat nu är en böckmann Uno.

Annars är det ett tvåhästars med sadelkammare jag letar efter. Ett duktigt sånt som kan ta min häst kostar ju upp emot 30-40 tusen ändå begagnat.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Jag har, under en kortare period. Sen tog jag ett banklån och köpte loss den (och fick då avräkna större delen av hyran på priset)

Om det är prisvärt eller inte beror på vad man vill ha så att säga. Leasar du den så betalar du helt enkelt för att ha den, och slippa bekymra dig om "driftskostnader" för den. Men du får inget mer för pengarna om det är en hyra, och är det leasing så får du (i jmf) ganska liten del av släpet för pengarna.

Köper du på avbetalning får du ta driftskostnader etc, men sakta men säkert får du ju transporten för pengarna.

Räknar du på det så minst betalar du vid ett rent kontantköp, men står hela risken från köpdagen.
Om du köper på avbetalning (eller med banklån) betalar du lite mer i om räntan, och står risken från köpdagen.
Leasar du för att sen köpa loss till restvärde betalar du mer, men står inte risken under leasingtiden
Ren hyra ut att köpa loss så betalar du mest, men står aldrig risken. Man brukar dessutom efter 2 år kunna byta upp sig till en fabriksny modell.

Att säga att man inte bör göra det påstår nog ingen, så länge man är medveten vad det innebär och anser det är en kostnad man själv tycker är värt det så kör.

Jag långtidshyrde eftersom jag behövde en transport, men inte hade lust köpa en "billig begagnad". Jag räknade på vad det skulle kosta att "engångshyra" transport, och var "brytgränsen" gick. Om jag åkte fler än fyra ggr/månad så var det billigare långtidshyra. Och då ha tryggheten att även mitt i natten eller på julafton ha ett släp om det behövdes. Lätt val.

Att jag hyrde var för jag inte just då hade möjlighet köpa en ny, och gärna ville prova ordentligt först. Sen tog jag ett banklån som sagt, just för att "få mer för pengarna".
 
Sv: Långtidshyra transport?

Plugga på lite om golv och olika transporter så kan du säkert inom kort köpa dig en begagnad transport med ett golv du kan lita på :)
 
Sv: Långtidshyra transport?

Plugga på lite om golv och olika transporter så kan du säkert inom kort köpa dig en begagnad transport med ett golv du kan lita på :)

Är det ett med plyfagolv man är intresserad av kan man ju om man vill vara helt säker ta och budgetera för att byta det för säkerhets skull efter köp (dvs mentalt "lägga på" det på prissumman).

Man kan kanske det med de med alugolv med, byta just in case, men jag har inte koll på dem.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Jag är under 20 år, och tjänar inte någon fast summa om året då jag är timvikarie. Så jag kan inte ta något lån än så länge, heller inte betala på avbetalning.

Men mer än 1500 tjänar jag i månaden så det är mest därför jag vill hyra ett nu. Jag behöver verkligen släp NU då jag ska börja träna för en tränare lite längre bort nu varannan vecka.

Så jag ser det som så att om 1,5 år har jag antagligen pengar att köpa ett släp. För inget säger att jag måste köpa det släp jag hyrt, man kan köpa ut det och dra av halva summan man betalat för att ha hyrt det.
Men det får jag se då.

Så jag vet inte om det är leasing eller hyr.. Dom står ju för besiktning och service och så, men sen ska jag som hyr betala en viss summa för skatt och försäkring.

Begagnat släp, vad ska man kolla efter? Det finns ju i princip bara boj släp ute nu och det vill jag inte ha. Vilket golv är bäst? Jag har bara haft hästen i släp med gummimatta. Men det är det kanske på alla.. Men undertill, vad är absolut bäst?

Har hört sånna mardrömshistorier om folk som fick hem släp där golvet var helt ruttet, att hästen nästan ramlade igenom och så.
 
Senast ändrad:
Sv: Långtidshyra transport?

Om du ska åka varannan vecka så är det nog bättre rent ekonomiskt att hyra ett släp den dagen du ska träna varannan vecka då. Går väl loss på 300/450 kr per gång, istället för att betala 1500 kr/månad, det blir två dyra träningar varje månad om det skulle bli så!
 
Sv: Långtidshyra transport?

Vilket släpmärke är det du funderar på att hyra?

Men det du beskriver är iaf lika Värmlandsvagnens lösning. Då kan det ses som både och ang hyra vs leasing. Om du väljer att inte köpa loss släpet så är det en ren långtidshyra. Om du väljer att köpa släpet så kan det ses som leasing (dvs du hyr släpet, men har sen en restsumma kvar att betala för att köpa loss det, dvs det blir om du köper loss det både en ren hyra och som en avbetalning, och sen en restsumma).

Sen, tjänar du 1500 kr/månad i inkomst? Eller hur menade du?

Alugolv anses generellt bäst, är inget fel på ett plyfagolv men det är inte lika underhållsfritt.
Skräckhistorierna kan du glömma, det där händer bara om man INTE kollar golvet. Trägolv är enkla att kolla bara du undviker de med limmad matta. Du märker om golvet är dåligt (om du kollar) långt innan det ens är teoretisk risk hästen trampar igenom. Men visst, skiter man i att lyfta mattan och kolla golvet och vanvårdar det länge och väl så...

Jag bytte golv nyss, det gamla golvet var 10 år (mer än man normalt räknar med de ska hålla), och jag har haft läckageproblem i vagnen, så det var rejäl röta på sidorna i bakkant (periodvis har det växt små glada svampar under mattan...). Ingen som helst risk för genomtrampning av hästen. Däremot om jag väntat säg 2 år till med att byta golv, ja då hade det nog inte varit roligt. Jag har vetat om att det varit röta i två år, det är som sagt lätt att se om man bara undersöker. (Jag har dragit på att byta golv för att försöka få bukt med läckageproblemen först)
 
Sv: Långtidshyra transport?

Det är ett böckmann Uno.
Nej det är ungefär vad släpet kostar i månaden och mindre än så får jag iallafall inte. Bor fortfarande hemma så jag har nästan inga andra stora utgifter i månaden.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Alltså träningen är ju bara en grej. Behöver ju det för att kunna åka på tävlingar, veterinär, pay and rides osv.
Då kan jag ju åka iväg på allt som är så klöddigt att åka till nu!
 
Sv: Långtidshyra transport?

Det är ett böckmann Uno.
Nej det är ungefär vad släpet kostar i månaden och mindre än så får jag iallafall inte. Bor fortfarande hemma så jag har nästan inga andra stora utgifter i månaden.

Frågan är om du får långtidshyra.. Det är nog stor risk de kollar inkomst och har krav på en lägstainkomst då. Det är ju ändå ett avtal "värt" 18 000 - 27 000 kr som minimum det handlar om. (1500 kr i månadshyra, 12 - 18 månaders bindningstid)
 
Sv: Långtidshyra transport?

Det står inget om det där. Däremot står det krav på när man väljer avbetalning. Men vi ska åka till stället och se vad de säger!

Jag vill hellre hyra ett helt nytt som jag vet håller än att köpa ett halvtaskigt begagnat.
Hur gammalt släp är säkert att köpa?
 
Sv: Långtidshyra transport?

Det står inget om det där. Däremot står det krav på när man väljer avbetalning. Men vi ska åka till stället och se vad de säger!

Jag vill hellre hyra ett helt nytt som jag vet håller än att köpa ett halvtaskigt begagnat.
Hur gammalt släp är säkert att köpa?

Jo, tänkte mer så du inte får en kalldusch och blir besviken.

hur gammalt släp som är säkert att köpa? Tja, hur gammalt som helst så länge det är välskött och väl underhållet. Ett renoverat släp från 70-talet kan vara säkrare än ett släp från 00-talet..

(Sen är släp från 70-talet inte alltid byggda med störtbågar och så - men det är inte alla släp från nu heller).

JAG skulle dra mig länge för att köpa ett fabriksnytt släp, jag köper hellre ett några år begagnat. Helt enkelt för då får någon annan ta stora värderaset - och det är så himla enkelt att kolla skicket på begagnade transporter.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Ja okej! :)
Samtidigt, om jag hyr så blir jag inte påverkad av värderades heller.. Jag har räknat och för 1,5 år kostar det ca 25 tusen. Ett begagnat släp från 04 kostar runt 40. Men om jag köper begagnat nu kanske jag vill köpa nytt om två år iallafall..

Är det inte bättre att hyra nu då, och alltså inte köpa det släpet sen. Utan köpa ett bättre begagnat då?
Om två år ska jag ju ha ett jobb så att jag tjänar stadigt varje månad.

Jag tror jag gör så iallafall.. Det är ju att hyra eller låna varje gång jag ska iväg. Det kostar mer i månaden att låna än att hyra ett. (Ca 2000kr då för att träna två dagar i månaden)
Då är det mer ekonomiskt att hyra ett. Visst? :p

Är helt flummig nu.. Tänker på allt samtidigt!
 
Sv: Långtidshyra transport?

Du måste göra som DU känner! =)

Om du tycker att det är värt det för dig, då ÄR det det för dig. Allt handlar inte bara om reda siffror. För mig t ex när jag hyrde var ju en del av beslutet att ha tryggheten att OM det behövdes åka till kliniken mitt i natten KUNDE jag det. Dvs jag betalade de facto en del för den tryggheten helt enkelt.

Ur ett perspektiv är det idioti att lägga 25 000 kr på "ingenting" mer än hyra ett släp, men som sagt man kan inte titta bara på reda pengar utan du måste gå på vad DU känner med.

Är ju lika med allt - jag skulle inte köpa en ny transport t ex (om jag inte blir hemskt rik och knappt vet var jag ska göra av pengarna), jag resonerar på samma sak när det gäller bilar btw - köper dem hellre nåt år gamla. Medan andra inte kan tänka sig köpa annat än nytt. Och det är inget FEL på något av besluten.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Nej jag vill inte köpa något nytt. Som du sa innan är det bättre att låta någon annan ha det först.
Nu ser jag det som att jag köper ett nytt för 25, och det är ju bra. Sen finns det begagnade att hyra också, men det får jag se när jag är där! Där kanske finns något som passar mig bättre som jag kan köpa sen också. Det hade varit perfekt! :)

På det stället har dom böckmann och cheval liberté. Har dock hört negativt om cheval så letar böckmann.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Jag har otroligt svårt att tro att du får hyra utan en kreditupplysning. De brukar också kräva regelbunden inkomst, men på vilken nivå skiftar.
 
Sv: Långtidshyra transport?

Jag kan inte hitta något på hemsidan. Det finns krav på fordonsavbetalning och lån. Men ingenting på hyrsidan.
Får se när man kommer dit!
 
Sv: Långtidshyra transport?

Nu ser jag det som att jag köper ett nytt för 25, och det är ju bra..

Där är ett feltänk. Du köper ingenting, du får inte ens en hjulbult för dina 25 000 kr.

Köper man något så har man saken sen (och kan endera ha den/använda den - eller sälja den vidare och få in pengar).

Om jag skulle vara du, och det fanns någon möjlighet, så skulle jag sikta på att köpa ett begagnat släp för de 40 K det fanns sådant släp du ville ha, med banklån om dina föräldrar kan tänka sig stå på lånet.

40 000/1500 = drygt 26 månader = drygt 2 år. Så har du ett släp som är DITT, och som det dessutom finns ett värde i - som du har kvar (och kan utnyttja).

Om du prompt vill ha ett nytt sen, så säljer du ditt eller byter in det då.

Det skulle jag göra, om det går (alla har ju inte föräldrar som kan och/eller vill ställa upp så)

Sen, ska jag vara sådär förnuftig, så varför måste det vara just ett sånt Böckmann, och med sadelkammare? Mitt första släp var ett Trane från 1973, inköpt år 99 för 10 000 kr. Släp nummer två var en två år gammal VV, inköpt för 33 000 kr. (Jag drömde då om en Henra a 60 000 kr..) Att det blev VV var inte för jag tycker bäst om dem eller något, utan man fick nyast släp för minst pengar med ett VV helt enkelt ;)

Det har jag än, VVt. Firar tioårsjubileum i år. Jag drömmer numera om ett Umesläp - men så länge plånboken inte håller med så får det vara. Jag KAN köpa ett Umesläp, med lån/motsv finansiering men tycker inte det är vettigt lägga de pengarna och skuldsätta mig så för det, för "lyx".
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 256
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
673
Senast: valy
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 306
Senast: SiZo
·
Utrustning Hej! Är det någon som långtidshyrt/leasat en hästbuss? B kortare främst. Vad har det kostad/månad, hur länge har ni hyrt? Från vilken...
Svar
1
· Visningar
525

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • HusdjursGPS
  • Valp 2024
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp