Långtur med oerfaren körhäst?

C

cafu

Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl vara på några mil vardera och ske på grusvägar i trakten utan någon direkt trafik, tillsammans med ett antal andra hästar både äldre stabila och yngre mindre erfarna hästar.

Hästen är en 4-årig bruksnordsvensk, inkörd som 2-åring och därefter mest körd för diverse redskap (sax, kälke, harv etc) hemmavid. Hon är körd för rockard ett antal ggr i samband med inkörningen, men först i maj i år körd för fyrhjulsvagn vilket gått jättebra. P g a min begränsade körvana har vi dock inte vågat oss ut mer än några gånger på väg eftersom vi har en del trafik med timmerbilar på våra smala grusvägar här hemma. Vi har dock i stället ägnat mycket tid åt tömkörning.

Är det idiotiskt att ens tänka tanken på att ge sig ut på långtur i okända omgivningar tillsammans med massa andra hästar och folk, eller är det tvärtom så att detta upplägg vore extra tryggt för en oerfaren körhäst? Förutom att det vore fantastiskt roligt vore det också otroligt bra miljöträning för oss då vi ska göra nordsvenskarnas körprov med vagn i september. Samtidigt vill man ju absolut inte att det ska hända något.

Hästen ifråga är orädd och rätt så tuff i grunden men tyvärr ganska lite miljötränad och därmed ibland osäker p g a att hon varit mycket flockbunden och haft ovanan att vilja vända hemåt när vi stött på läskiga saker. Jag är inte direkt rädd att hon på långturen skulle reagera på något och springa ifrån de andra men däremot osöker på hur hon skulle kunna reagera om någon annan häst skulle bli rädd och sticka.

Alla tips och erfarenheter välkomnas...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Långtur med oerfaren körhäst?

Det är en svår fråga, jag har själv brottats med ungefär samma frågeställning.

Hittills kan jag dock konstatera att min shirekille på fem år går som allra bäst när han får ha andra hästar med sig. Vi har dock aldrig varit på något evenemang som inneburit att det varit många andra hästar med... som mest har det nog varit fyra ekipage.

Har inte spelat någon roll om vi kört våra gamla vanliga körvägar eller testat nya - är det polare med och om han slipper gå först så är han så nöjd så.

Precis som din är min en "oj det där såg läskigt ut - får jag springa hem nu matte häst". Dock har han inte gjort det men man märker att han vill. När det är andra hästar med brukar han inte bry sig alls om läskiga saker eller möjligen ta något litet sidskutt. Men då vill han helst bara vara med de andra hästarna.

Men det är ju min häst det, jag kan förstås inte svara på hur din skulle agera.
 
Sv: Långtur med oerfaren körhäst?

du ska köra långt... hästen är 4 år...

en tanke.. det finns en anledning till att man inte får tävla distans med hästar under 6 år...

så generellt tycker jag nej, det är för långt. Men du vet ju själv vad som är bäst för din häst, några mil säger ju inte så mkt, är det trälig terräng? vad är det för utmaningar med rutten? ja... dessa saker väger ju in...

är hästen tränad för det så klarar den det ju, men som du beskriver det så verkar han inte det, men du har ju inte skrivit så mkt om det heller.
 
Sv: Långtur med oerfaren körhäst?

Ja det är klart! Jag tänkte "några mil" som max två jag... och två mil på grusväg bör ju inte vara någon match för en normalt tränad häst. Men är det längre eller tuff terräng så är det ju annorlunda!

TS: exakt hur långt ska ni köra? Vad är det för nivåskillnader och är det väg hela vägen eller är det även stigar eller liknande ni ska köra på?

En rockard är ju bra mycket lättare än en flakvagn också... så jag skulle nog valt den. Dessutom OM hästen skulle bli rädd/orolig och börja backa så är rockarden bra mycket lättare att hantera. Detsamma om ni måste ta er fram i oländigare terräng någon bit. Tycker jag i alla fall.
 
Sv: Långtur med oerfaren körhäst?

Jag tycker helt klart att du ska följa med.. Om du är osäker kan du be någon som har en stabil körhäst och en extra person på vagnen att åka framför som kan hoppa av och hjälpa dig om det behövs.
Ang. sträckan så tycker jag helt klart att din häst bör klara 2-3 mil i skritt om den är i någorlunda god kondition... Välj en lätt vagn och gå om terrängen är sådan att det blir lite tungdraget om du är orolig för att hästen inte kommer att orka med..
 
Sv: Långtur med oerfaren körhäst?

Tack för svar alla!

Nej, hästen är väl inte direkt i någon superkondition då vi mest tömkört sista tiden. Men hon är frisk och har inga kända skador och rör sig och busar en hel del på betet. Jag vet inte helt säkert hur den första turen nu på söndag kommer se ut, men gissar att det mest är på grusväg och inga direkta backar att tala om. Strax under 2 mil är den! Jag har fått löfte om att bli inklämd mellan två stöddiga ardennerhästar och förhoppningsvis finns även en möjlighet att få en erfaren kusk med bakom hästen, så då skulle det ju kännas lite lugnare.
 
Sv: Långtur med oerfaren körhäst?

Är det under två mil och lugnt utflyktstempo skulle jag inte tveka! Det skulle jag knappt kalla långtur ;) Ta med en vettig groom som kan rycka in om det behövs hjälp och lägg er bakom den där ardennerrumpan så blir det nog toppen :laugh:

Låter härligt med körutflykt sådär, hur många ekipage blir ni?
 
Sv: Långtur med oerfaren körhäst?

Oj :idea:
Tror ju jag vet vem du är :D

Jag tycker den turen låter helt perfekt för hästen din. Är du osäker på om hon skulle orka så ta med henne på släp bakom en annan vagn så får ni åtminstone miljöträningen.

/M
 
Sv: Långtur med oerfaren körhäst?

Hallå du ;)

Jag velar fram och tillbaka! Det hade ju varit så himla skoj. Orkar gör hon nog, men jag oroar mig som sagt för vad som kan hända. Har hört ryktas om att det ska vara MINST 10 ekipage som ska med på turen! Å andra sidan, att vara med på en sådan här grej kanske kan få oss att verkligen våga oss ut på vägarna hemma sen!?

Har också tänkt att jag kanske kunde ta med henne på släp, men samtidigt är det ju körningen som hade varit så rolig att få till. Svårt...

Oj :idea:
Tror ju jag vet vem du är :D

Jag tycker den turen låter helt perfekt för hästen din. Är du osäker på om hon skulle orka så ta med henne på släp bakom en annan vagn så får ni åtminstone miljöträningen.

/M
 
Sv: Långtur med oerfaren körhäst?

Vi vågade! :love:

Med regnkläder, regnsäkrad packning och bultande hjärta gav vi oss iväg i morse. Tillsammans med jag vet inte hur många ekipage, både körda och ridna hästar, gick sen turen i blandad skritt och trav några mil runt ett gammalt skjutfält i princip fritt från trafik. Själva körningen gick över förväntan, hon lyssnade och lydde jättebra större delen av turen. Igångsättningar, halter, förhållningar - det mesta fungerade helt enligt regelboken. Det var helt underbart roligt att kunna följa med på en sådan här tur!

Uddapkrutflykt.jpg
 
Sv: Långtur med oerfaren körhäst?

gud vad avundsjuk jag blir! :love:

så maffigt att komma så där många!

när min pålla är stor ska jag med försöka med vagnen... distanshäst ska hon ju bli, men man måste ju prova med vagnen oxå!
 
Sv: Långtur med oerfaren körhäst?

Jättemysigt! Men vart var det här?

En jag känner skulle åka iväg och köra en 2mils runda, kanske samma? Iof vet jag inte ens vilken dag min kompis skulle iväg, men kanske? :angel:
 
Sv: Långtur med oerfaren körhäst?

Det var säkert samma tur! :laugh:

Det var så många med så man hann inte prata med alla, var ju fokuserad på att ha koll på hästen också! ;)

Jättemysigt! Men vart var det här?

En jag känner skulle åka iväg och köra en 2mils runda, kanske samma? Iof vet jag inte ens vilken dag min kompis skulle iväg, men kanske? :angel:
 
Sv: Långtur med oerfaren körhäst?

Ja, det är ju inte varje dag det kommer en sådan karavan på vägen! De (visserligen få men ändå) bilister vi mötte gjorde stora ögon kan jag lova! :D

Låter kanske löjligt men själv blir jag otroligt rörd av att se körda hästar, särskilt många på en gång. Fick tårar i ögonen när jag kom åkandes på 70-vägen med bilen innan avfarten till där vi skulle ses och fick bromsa in för ett gäng duktiga nordsvenskar och ardennrar framför vagn, den ena finare än den andra med folk i gammaldags kläder och hattar :love:. Särskilt när jag tänkte på att jag och min häst snart skulle ansluta till samlingen!

gud vad avundsjuk jag blir! :love:

så maffigt att komma så där många!

när min pålla är stor ska jag med försöka med vagnen... distanshäst ska hon ju bli, men man måste ju prova med vagnen oxå!
 
Sv: Långtur med oerfaren körhäst?

Det var helt underbart att vara ute med så många körhästar.
Det gick ju jättebra att köra din tjej. Det var kul att få köra henne.
/Lucky
 
Sv: Långtur med oerfaren körhäst?

Har tråkigt så jag fördriver tiden lite här på buke :angel:

Men du Cafu, vi är ju nästan släkt då juh, jag o Lucky står ju i samma stall ;)

Hoppas jag kan hänga med på någon sån tur i framtiden med min blivande körhäst :bump:
 
Sv: Långtur med oerfaren körhäst?

Hej! Så det är du som var min snälla medåkare tillika fotograf ;)...eller snarare medkusk, skönt att få lämna över tömmarna och bara koppla av och njuta av omgivningarna stundtals :bow: :D !!!

Vad kul att du är nöjd med turen. Nästa gång får du ta med din lilla pärla! :love:

Det var helt underbart att vara ute med så många körhästar.
Det gick ju jättebra att köra din tjej. Det var kul att få köra henne.
/Lucky
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Långtur med oerfaren körhäst?

Där ser man, världen är liten ibland :D.

Tycker absolut du ska hänga med på körturer sen, det var som sagt hur kul som helst!

Har tråkigt så jag fördriver tiden lite här på buke :angel:

Men du Cafu, vi är ju nästan släkt då juh, jag o Lucky står ju i samma stall ;)

Hoppas jag kan hänga med på någon sån tur i framtiden med min blivande körhäst :bump:
 
Sv: Långtur med oerfaren körhäst?

Ja det var jag som var din med kusk. Jag hoppas kunna ta med mitt lilla busfrö längre fram, ska bara bli klar med inkörningen eller så får jag hoppas på att den gamla blir frisk så hon orkar längre körturer.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Min sambo är (har blivit) hästintresserad sen han träffade mig,han har varit med ut och ridit flera gånger,och han hanterar hästar på...
2
Svar
33
· Visningar
3 874
Senast: bellabus
·
Körning Har nu fått ordning på rockarden till lilla russet. Körde första gången i lördags. Då en liten tur på kanske en kvart. Ut gick bra...
Svar
7
· Visningar
1 025
Senast: Fia-Lina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp