Bukefalos 28 år!

Långvarig hosta hos fyraåring?

majola

Trådstartare
Har precis kommit hem efter semester vid medelhavet. Ute mest hela tiden, bra väder, havsluft och så där.

Min fyraåring började hosta de sista dagarna... Han är inte förkyld i övrigt (med snuva, sjukdomkänsla osv). Så här är det varje vinter: han hostar i princip från september till april. Läkarna säger virusinfektion och att det är inget man kan göra förutom dricka mycket, slemlösande (hjälper inte, vilket även läkaren medger) och hostdämpande till natten (hjälper inte heller). Han hostar till han kräks när det är som värst. I våras kräktes han flera gånger i veckan och satt hemma och grät och sa att han inte orkade gå till förskolan. Läkare tyckte han kunde vara hemma 2-3 dagar och vila sig lite. Självklart får han vara hemma när han inte orkar, men lika självklart är ju att 3 dagar hemma inte hjälpte. I april blir det långsamt bättre igen.

Nu är han jätteledsen och tror att hostan aldrig kommer att gå över igen. Han har inte kräkts ännu, och jag tänkte ringa läkare imorgon och från om det inte finns någon chans att mota olle i grind. Det är en skällande hosta och han har ingen pipande andning.

Vad kan man göra egentligen? Höja luftfuktigheten? Inhalera?
 
Har precis kommit hem efter semester vid medelhavet. Ute mest hela tiden, bra väder, havsluft och så där.

Min fyraåring började hosta de sista dagarna... Han är inte förkyld i övrigt (med snuva, sjukdomkänsla osv). Så här är det varje vinter: han hostar i princip från september till april. Läkarna säger virusinfektion och att det är inget man kan göra förutom dricka mycket, slemlösande (hjälper inte, vilket även läkaren medger) och hostdämpande till natten (hjälper inte heller). Han hostar till han kräks när det är som värst. I våras kräktes han flera gånger i veckan och satt hemma och grät och sa att han inte orkade gå till förskolan. Läkare tyckte han kunde vara hemma 2-3 dagar och vila sig lite. Självklart får han vara hemma när han inte orkar, men lika självklart är ju att 3 dagar hemma inte hjälpte. I april blir det långsamt bättre igen.

Nu är han jätteledsen och tror att hostan aldrig kommer att gå över igen. Han har inte kräkts ännu, och jag tänkte ringa läkare imorgon och från om det inte finns någon chans att mota olle i grind. Det är en skällande hosta och han har ingen pipande andning.

Vad kan man göra egentligen? Höja luftfuktigheten? Inhalera?
Varför utreder de inte astma. Vårt knott fick bra hjälp av inhalation med Ventolin. Sen när det inte hjälper får vi gå vidare med behandling.
 
Varför utreder de inte astma. Vårt knott fick bra hjälp av inhalation med Ventolin. Sen när det inte hjälper får vi gå vidare med behandling.
Det verkar jättekonstigt att de inte tittar på. Vi hade en period (månader) efter en förkylning med mycket hosta, förkylningsastma verkar det finnas någonting som kallas och han fick Bricanyl vilket hjälpte (trots att de säger att barnen kan bli lite hyper av det och få svårt att somna, han somnade iom att han inte hostade). Det verkar ha vuxit bort nu, får se om nästa förkylning kommer med månader av hosta.
 
Min grabb hade också förkylningsastma men nu verkar den ha gett med sig i stort sett. Han är nu snart 5. Gå till en annan läkare och kolla om det är astma. Är det astma finns det som sagt effektiv hjälp.
 
Har precis kommit hem efter semester vid medelhavet. Ute mest hela tiden, bra väder, havsluft och så där.

Min fyraåring började hosta de sista dagarna... Han är inte förkyld i övrigt (med snuva, sjukdomkänsla osv). Så här är det varje vinter: han hostar i princip från september till april. Läkarna säger virusinfektion och att det är inget man kan göra förutom dricka mycket, slemlösande (hjälper inte, vilket även läkaren medger) och hostdämpande till natten (hjälper inte heller). Han hostar till han kräks när det är som värst. I våras kräktes han flera gånger i veckan och satt hemma och grät och sa att han inte orkade gå till förskolan. Läkare tyckte han kunde vara hemma 2-3 dagar och vila sig lite. Självklart får han vara hemma när han inte orkar, men lika självklart är ju att 3 dagar hemma inte hjälpte. I april blir det långsamt bättre igen.

Nu är han jätteledsen och tror att hostan aldrig kommer att gå över igen. Han har inte kräkts ännu, och jag tänkte ringa läkare imorgon och från om det inte finns någon chans att mota olle i grind. Det är en skällande hosta och han har ingen pipande andning.

Vad kan man göra egentligen? Höja luftfuktigheten? Inhalera?
Vi har en 7-snart 8åring som har förkylningsastma som utvecklades i 2årsåldern. Den låter precis som det du beskriver, men börjar alltid i och med en vanlig förkylning. Värst på vinterhalvåret, bättre till helt bra på sommaren.

Var envis hos läkaren, fråga om förkylningsastma/astma!!
Får ni den diagnosen så kan ni få hjälp med rätt medicinering. Det är inte normalt att hosta tills man kräks (det gör vårt barn också om inte medicinen sköts).
 
"Känsliga luftrör" där slemhinnan i luftrören är inflammerade pga återkommande infektioner ger de symptom som du beskriver. Ingen pipande andning utan bara hosta och mer hosta hade mitt barn. Behandlades med kortisonsprej, inhalering morgon och kväll under ca 8 veckor och sen nedtrappning. Hoppas du kan googla vidare med lite nya sökord!
 
Helt ovetenskapligt tips från en trebarnsmamma som har samma erfarenhet som du, den jävla hostan. Dock är mina utredda och vi pepprar med airomir (vidgande) och flutid (kortison). Dock har jag lyckats häva hostan tre gånger nu sista veckan med en iprenkur, alltså en gång per hostigt barn. Två gånger om dagen plus nässpray och inhalatorer så var det som dag och natt med en dags mellanrum! Helt galet! Inbillar mig att den inflammationsdämpande effekten gör att hostan lägger sig. Hur som helst är det galet skönt när de slutar hosta.
 
Det är ju bara att testa med astmamedicin, funkar det så fortsätter man med den. Funkar det inte får man forska vidare.


/mor och son med samma problem
 
Var med honom hos läkaren idag. "Det är en virusinfektion som måste gå över av sig självt..." sa hon. :banghead:

Jag frågade om förkylningsastma, men det var det inte tyckte hon för 1) han har inte pipig andning och 2) hennes kollegor har inte skrivit ut astmamedicin tidigare år, ergo har det inte funnits indikationer på astma...

Hennes förslag var att dricka mycket och inhalera koksaltlösning.

Ska ringa min husläkare och boka en tid där imorgon.
 
Idag släpade jag med gossebarnet till min läkare.

Han diagnosticerade bronkit, hörde ett brummande på lungorna (barnläkaren sa att hon inte hörde ngt alls på lungorna). Fick antibiotika, hostmedicin, några homeopatiska tabletter samt recept på vaccination som vi dock först ska ta när han blivit lite friskare. Ett influensavaccin i nässprayform som han bland annat även använde till sina barn och fru (bra tecken tycker jag).

Nu hoppas vi på det bästa!
 
Uppdatering: Antibiotikakuren är slut och sonen hostar knappt alls längre. Ska beställa vaccinet imorgon och se till att få en tid för det under veckan. Blir omväxlande ilsk och väldigt matt när jag tänker på hur han hade mått om han inte fått medicin...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp