Långvarig hosta och nu ont i revbenet?

Zoya

Trådstartare
Jo, jag vet att jag bör gå till läkare om det inte ger sig men jag har verkligen inte tid med det just och det känns inte akut så...

Jag har gått och varit sjuk i över fem veckor nu. Influensa med tillhörande helvetisk hosta. Trött och orkeslös. Förra veckan fick jag nog och gick till doktorn som tog halsprov (negativt) och kollade sänkan (som var ok). Jag fick även gå på lungröntgen för att utesluta lunginflammation (allt såg bra ut). Läkaren trodde att jag fått luftrörskatarr och jag fick typ astmamedicin utskrivet för att vidga luftrören så jag skulle slippa hosta så mycket.
Hostan blev något bättre men är absolut inte borta än och när jag väl hostar så är det slemmigt.

Problemet nu är att för ett par dagar sedan började jag få ont i revbenet (tror jag), precis nedanför höger bröst. Det värker konstant och när jag hostar eller skrattar måste jag hålla mig över revbenet för annars gör det satans ont. Det ömmar också när man tar där.

Svärfar lyckades hosta till sig en spricka i ett revben för några år sedan så jag har typ antagit att det är så här med men det blir liksom värre hela tiden? I början så gjorde det bara ont om jag hostade men nu värker det konstant och jag vaknar på nätterna om jag råkar lägga mig på mage åt det hållet där smärtan är.
En spricka gör de ju inget åt så ÄR det en spricka så är det ju inte lönt att gå till doktorn. Någon som haft en spricka i revbenet och kan berätta hur det känns?

Eller någon som har en annan teori? Som sagt, blir det värre så får jag väl gå tillbaka till läkaren men jag vet ju att de inte gör något hos husläkaren utan då är det akuten som gäller och det har jag inte tid eller lust med just nu känner jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Långvarig hosta och nu ont i revbenet?

nej det har jag inte. Tror inte det ger något alls. Oavsett varför man ringer dit så får man alltid rådet att åka in (vilket är förståeligt).
 
Sv: Långvarig hosta och nu ont i revbenet?

Hade för många år sedan en spricka i ett revben och det gjorde jätteont när man hostade, skrattade, kunde inte bära något osv i flera veckor men kände ingenting vad jag kommer ihåg däremellan. Så har du ont hela tiden i flera dagar bör du kolla upp det ytterligare, är ju alltid bra att veta vad det är och jag tror man kan ha väldigt olika mycket ont beroende på var man gjort illa sig.

Men kan lugnt låta bli att rekommendera någon att föda barn när man har en spricka i ett revben, men det var min kära dotter som sparkat så.... Usch det glömmer jag aldrig. Kan dock tillägga att det blev ett barn till.
 
Sv: Långvarig hosta och nu ont i revbenet?

Troligast att du hostat dig till en muskelbristning. Kan ju vara en spricka i ett revben, men inte lika vanligt.
Så länge smärtan helt klart sitter "på utsidan" av bröstkorgen och du är öm vid beröring så är det ingen fara. Kan dock ta ett par veckor att bli helt bra, upp till 6 veckor om det är revbenet. Sjukvårdsupplysningen brukar skicka in alla med bröstsmärtor men om du är hjärtfrisk tycker jag det låter onödigt.
 
Sv: Långvarig hosta och nu ont i revbenet?

*uppdatering*

Jahapp, eftersom skiten bara blivit värre ju mer tiden går, kan t ex inte sova ordentligt för att varje rörelse gör ont, att spänna magmusklerna är inte att tänka på t ex, så pallrade jag mig till doktorn i morse.

Antagligen en spricka i revebent som jag trodde och det är tydligen vanligt att man får mer och mer ont under 2-3 veckor för att sedan "peaka" och så småningom bli bättre :cautious:

Så inget att göra i nuläget men fick iaf starka smärtstillande som jag ska ta till kvällen så jag iaf kan sova. :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har hostat i 4 månader, hostat blod i omgångar men det är antagligen för att jag fått små sår i halsen av allt hostande. Men sen en...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
6 334
Senast: Inte_Ung
·
Kropp & Själ Hur pratar man med vårdcentralsläkare så att man faktiskt får hjälp? Jag har inte sökt vård på VC på många år nu eftersom de aldrig...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 919
Senast: tornblomma
·
Kropp & Själ Jag har vrickat min fot 5ggr och även blivit trampad av en häst på samma fot. Nervskada är konstaterad efter jag blev trampad. Jag har...
Svar
7
· Visningar
743
  • Artikel
Dagbok Usch, måste skriva av mig någonstans så det får bli här där ingen förhoppningsvis skäller ut mig. Jag har haft problem med en...
Svar
12
· Visningar
1 556
Senast: enough
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp