Långvarig mens

R8n

Trådstartare
Har haft min mens i 2 månader nu. Eller ja, den pågår i 3 veckor har uppehåll på 1-3 dagar och sedan börjar den igen. Inte mycket utan bara såpass att det kommer blod.

Nu de senaste 3 dagarna har blödningarna ökat lite och det kommer en hel del blodklumpar nu vilket det inte gjort förut.

Är inte särskildt besvärad och tror det mest beror på stress då det hänt så mycket på kort tid.

Men nån som varit med om liknande? eller vet vad det kan bero på?


Har väl mest struntat i att söka vård då jag är rädd för en gynekologisk undersökning, har aldrig gjort en sådan förut. :o

Och om jag måste, vem ringer jag? Barnmorskan eller husläkarn?
 
Senast ändrad:
Sv: Långvarig mens

Ring barnmorska du, det där låter onekligen jobbigt.

Det är obekvämt med undersökningar, då man blir ganska utlämnad, men det är inte farligt på så sätt, och de är vana vid osäkra/rädda/panikslagna patienter - för dem är det liksom helt naturligt, men för patienten kan det vara "värsta tänkbara".
Dock går det oftast fort, smidigt och ju mindre man spänner sig, desto mindre känns det.
Det gör inte ont, men det kan upplevas obehagligt.
Är man tydlig med sin osäkerhet, ställer frågor och berättar hur man känner så tar de sig mer tid att förklara vad de gör, vad de kommer att göra och hur det kan komma att kännas.

De kan inte heller TVINGA dig till en undersökning, men när du väl är där kanske det känns mer ok, annars får de göra vad de kan för dig där och då - och sedan be dig komma tillbaka när du känner dig redo för en undersökning, då har du ju varit i miljön, så att säga, och förhoppningsvis fått förtroende för den du träffat,

Det kommer gå bra ska du se!
 
Senast ändrad:
Sv: Långvarig mens

Suck, jag måste väl till att ringa då :/ Är matt i hela kroppen, antagligen efter senaste tidens mer eller mindre forsande.

Men kan dem undersöka även fast man blöder?

Känner bara att det är så fruktansvärt pinsamt!

Visst får man bestämma tid själv över telefon?

Jobbar såklart hela nästa vecka.
 
Sv: Långvarig mens

Ja, anledningen till undersökningen är ju att du blöder.

Ingen inom vården kommer tycka att det är äckligt, pinsamt eller jobbigt att du blöder, det är bara din känsla. Inte alltid så lätt att trösta sig med kanske men, som whwycd sa, för personalen och läkarna är det vardag att träffa patienter och alla kommer göra sitt bästa för att du ska känna dig omhändertagen och avslappnad!

Och ja, du får absolut välja tid själv. Men om du inte jobbar dygnet runt tycker jag du ska försöka få till ett besök så snart som möjligt, måste vara jättejobbigt att blöda jämt!

Ring nu! *peppspark*
 
Sv: Långvarig mens

Ja, det kan de - och de är vana vid det.
Du är nog inte den första de träffar med de besvären du har...
Vad gäller tid så kan det nog variera, ring och hör med dem.
Jag vet inte hur det är hos dig, men hos mig finns en barnmorska knuten till vårdcentralen så att man slipper åka till kvinnokliniken/gynmottagningen för "småsaker" (tänker typ preventivmedel, "vanliga" undersökningar och provtagningar).
 
Sv: Långvarig mens

Det gör inget att du blöder.
Inget pinsamt, det är ju deras jobb som dom valt själva :)

Du får väl höra vad de finns för tider och ta den som passar bäst!
 
Sv: Långvarig mens

De kan undersöka trots du blöder:)
Ja, du får bestämma tid själv. Så länge BM har en tid då!

Jag hade liknande nyligen och tog ut p-medlet då, äntligen slutade det blöda... Men jag hade gyn tid samma vecka som jag tog bort p-ringen!
Du skulle behöva äta lite extra järn tippar jag också på!
 
Sv: Långvarig mens

Sök läkare för det där! Omöjligt att säga vad det beror på utifrån din beskrivning tyvärr, och blod är typ det minst äckliga man får se när man jobbar i vården. På gynekologen är de dessutom med all säkerhet extra härdade :).
 
Sv: Långvarig mens

Tack alla för svar. Jag får ta mig i kragen och ringa imorgon och ta första lediga tiden helt enkelt.

Har ikväll även fått väldigt ont i ländryggen om det har något med blödningarna att göra eller inte återstår väl att se.
 
Sv: Långvarig mens

Uppdatera gärna hur det går:). Jag blir jämt så tramsigt orolig för folk när jag läser såna här trådar:o. Massa pepp och gyn.undersökning må kännas skumt men dom som gör det ser på din mus på ett helt annat sätt än du själv gör;).
 
Sv: Långvarig mens

Jag fick liknande blödningar när jag hade p-stav. Det berodde på att preventivmedlet verkade för att göra slemhinnorna tunnare vilket normalt sett gör att man får lite eller ingen mens. För min del blev de för tunna och sprack hela tiden istället = i princip konstant mens.
 
Sv: Långvarig mens

När jag hade extrem järnbrist tog min mens aldrig slut kändes det som. Sov 13-14 timmar om dagen, var astrött, blek, orkade ingenting, matt och hängig. När jag fick järntabletter slutade det nästan omgående.
 
Sv: Långvarig mens

En kompis till mig hade långvarig blödning för ett par år sedan, det höll i sig ca två månader. Det visade sig bero på en graviditet som tyvärr resulterade i missfall, därav blödningen. Det skumma var att ett grav test hon tog, tror det var en sticka typ clearblue, inte visade positivt. Hon mådde inte speciellt dåligt, men blev såklart trött av att blöda så länge.


Hur som, hon fick göra en skrapning. Det gick bra och hon mådde bra efteråt. Några månader senare blev hon gravid igen och då gick det bra hela vägen :)
 
Sv: Långvarig mens

Vill först bara säga att jag INTE läst alla svar.

Använder du p-piller eller p-stav?

Jag hade precis samma problem när jag hade min p-stav + att mitt humör inte var att leka med, snällt sagt, haha! Jag tog ur den, började med p-piller efter kanske ett år och då var det lika dant igen, jag slutade och det blev normalt igen. Jaha, tankarna om att inte själv kunna använda något p-medel kom såklart upp. Jag var hos barnmorskan igen efter kanske ännu ett år och hon sa att sådant händer ibland, rådde mig att börja med samma p-piller igen och se hur det gick. Nu har jag ätit samma p-piller i cirka två år och nu fungerar det helt perfekt. Jag har inte mens varje månad utan kanske fyra - fem dagar var tredje/fjärde månad.
Får väl också tillägga att jag inte äter "vanliga" p-piller (eftersom vi har mkt hjärt och kärlsjukdommar och cancer i släkten) med en sådan rad med piller som "framkallar" mensen utan dessa är samma typ av piller hela tiden.
 
Sv: Långvarig mens

Använder inget preventivmedel alls och har heller ingen partner.

Sköterskan jag pratade med i telefon pratade om järnbrist och därför det inte slutar blöda. Har tid hos barnmorskan imorgon.
 
Sv: Långvarig mens

Kan meddela att jag hade stor järnbrist. Efter att ha ätit järntabletter i 2 dagar nu är även mensen borta :)
 
Sv: Långvarig mens

Ja, det är verkligen jätteskönt :)

Men jag har blivit extremt trött sedan jag började äta järntabletterna. Det bekymrar mig, jag borde väl inte bli tröttare av järntillskott?
 
Sv: Långvarig mens

Skönt att höra!
Man blir ofta trött i början när man äter järntillskott, det går över efter några dagar.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej, ny här på forumet hoppas att dessa frågor är ok att ställa. Tänker att det kanske finns någon här att prata lite med om detta...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 349
Senast: Tora
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
31
· Visningar
1 768
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Har pratat med en läkare nu på företagshälsovården. Det var intressant. Första gången jag var på FHV kände jag inte att jag och läkaren...
Svar
2
· Visningar
796
Senast: Sasse
·
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 201
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp