Långvarig rollkur på tävling

Lillahästen

Trådstartare
Hej

Skriver under nytt nick pga vill vara anonym.

I helgen så var det en hoppryttare som under långa stunder red sin häst i rollkur, både på framridningen och inne på banan kunde man se ryttaren rida sin häst så den hade nosen in mot bringan. Det såg extremt plågsamt ut och jag chockerades av att ritten inte avbröts.

Detta var på en klubbtävling/pay and jump i Skåne.
 
Hej

Skriver under nytt nick pga vill vara anonym.

I helgen så var det en hoppryttare som under långa stunder red sin häst i rollkur, både på framridningen och inne på banan kunde man se ryttaren rida sin häst så den hade nosen in mot bringan. Det såg extremt plågsamt ut och jag chockerades av att ritten inte avbröts.

Detta var på en klubbtävling/pay and jump i Skåne.

Det bästa är att gå direkt till överdomaren eller motsvarande så de får en chans att se själva och förhoppningsvis agera.
 
Vi är absolut kompetenta nog att avgöra om någon rider rollkur eller inte.
Känns ju VÄLDIGT märkligt att en hoppryttare på en klubbtävling skulle rida runt i rollkur. Till vilken nytta liksom? De skulle hoppa på en klubbtävling. Tvivlar på att en hoppryttare på klubbtävling ens vet hur man gör när man rider rollkur faktiskt. Är dessutom rätt övertygad om att någon funktionär hade reagerat om så verkligen var fallet. Tror mer på vanlig, rätt dålig ridning. Kan vara trist nog att se, men rollkur... nä, jag tror faktiskt inte på det.
 
Känns ju VÄLDIGT märkligt att en hoppryttare på en klubbtävling skulle rida runt i rollkur. Till vilken nytta liksom? De skulle hoppa på en klubbtävling. Tvivlar på att en hoppryttare på klubbtävling ens vet hur man gör när man rider rollkur faktiskt. Är dessutom rätt övertygad om att någon funktionär hade reagerat om så verkligen var fallet. Tror mer på vanlig, rätt dålig ridning. Kan vara trist nog att se, men rollkur... nä, jag tror faktiskt inte på det.
Fast det kanske var märkligt? Vi har ju bara TS ord att gå efter. Du var (väl?) inte där och har ingen egen upplevelse att använda som bedömningsunderlag ☺️
 
Känns ju VÄLDIGT märkligt att en hoppryttare på en klubbtävling skulle rida runt i rollkur. Till vilken nytta liksom? De skulle hoppa på en klubbtävling. Tvivlar på att en hoppryttare på klubbtävling ens vet hur man gör när man rider rollkur faktiskt. Är dessutom rätt övertygad om att någon funktionär hade reagerat om så verkligen var fallet. Tror mer på vanlig, rätt dålig ridning. Kan vara trist nog att se, men rollkur... nä, jag tror faktiskt inte på det.
Jag har sett en klubbtävling där en ryttare red med fast martingal. Alltså en rem från sadelgjorden till nosgrimman. (Hoppning). Det var länge sen men så vitt jag vet var/är det inte tillåtet.
Varför skulle inte en ryttare på klubbtävling kunna rida rollkur?
 
Fast det kanske var märkligt? Vi har ju bara TS ord att gå efter. Du var (väl?) inte där och har ingen egen upplevelse att använda som bedömningsunderlag ☺️
Nej, jag var inte där. Men jag tror inte på det ändå. Jag tror att det var en häst som sprang runt i en låg form bakom lod, precis som det oftast är när folk skriker "rollkur". Det är vad jag TROR. Men självklart kan jag inte veta för jag var, precis som du skriver, inte där.
 
Var det en PnJ kan ni inget göra eftersom det inte är en tävling styrd av TR. Eller ja, ni kan ju säga ifrån till ryttaren direkt. På en klubbtävling ska det finnas en officiell funktionär banbyggare Eller domare Eller överdomare och isf är det hen du ska vända dig till.
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: zarmino
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
1 612
Senast: Freazer
·
Ridning Min häst som är 14 år hade inte tävlat när jag köpte henne och jag hade väl inga direkta planer på att tävla när jag köpte henne för 5...
Svar
9
· Visningar
1 425
Senast: Sirap
·
Hoppning Hej! Det är så att något händer i huvudet på mig på framhoppningen på tävlingar, På träningar går det jätte bra att hoppa och vi hoppar...
Svar
7
· Visningar
2 135
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp