långvariga, nästintill symptomfria, förkylningar?

M

mira_fell

hästarna i vårt stall har varit sjuka i ca en månad nu och jag undrar om någon varit med om något liknande:

det började med att min gamla häst och en av de andra fick hosta. inte så mycke utan de hostade nångång ibland. veterinären kolla på dom o gav hostmedicin (thefol). till en början verka d bli bättre men sen blev d sämre igen plus att d andra hästarna (en unghingst, en shettis och en valack) fick liknande symptom, altså enstaka hostningar och tungt att andas. de två som insjuknat först fick (av vet) antibiotika men d gjorde ingen skillnad. vet kom igen och ordinera en annan hostmedicin (igentligen nåt som skall utvidga luftvägarna då de verkar finnas slem där) men ingenting händer.

de är altså nåstintill symptomfria, ingen hosta mer, inge snor o är pigga. d ända är att de andas väldigt tungt, men lungt, framförallt gamlingen.
vet tog blodprov och infektionsvärdena var normala.

undrar bara om nån annan råkat utför nåt liknande och skulle kunna berätta någonting........
 
Sv: långvariga, nästintill symptomfria, förkylningar?

Antingen rör det sig om en lindrigare virusinfektion i luftvägarna eller så har ni fått in ett parti med mögligt foder. Det måste ju inte vara fråga om en smitta utan en faktor som alla hästarna utsätts för = stallmiljö, foder.
 
Sv: långvariga, nästintill symptomfria, förkylningar?

vi har fodrat med ensilage som alltid har varit riktit bra och hästarna är ute dygne runt för tillfället så problemet lär sitta nån annanstans...
 

Liknande trådar

Hästvård Ua vid utsläpp i torsdags. Vid intag låter ordentligt illa ur luftvägarna när ställer sig och äter i boxen (från golvet). Feberfri...
2
Svar
25
· Visningar
6 382
Senast: Nielaa
·
Hästvård Hejsan! Jag undrar åt en bekant (men givetvis nyfiken själv) som inte är sådär "haj" på datorer osv, så jag söker svar bland andra...
Svar
16
· Visningar
2 101
Senast: Rosett
·
E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
3 921

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp