Långvariga problem med andningen.

Aliide

Trådstartare
Nej. Det är ingen Corona ;)

Jag har sedan ett par månader haft lite svårt med andningen. Har tänkt att det kommit ifrån stress, trots att jag inte alls känt mig stressad. Sedan jag besteg Kilimanjaro så har jag särskilt känt av höger ”lunga” (vad jag tror), både vid aktivitet och vila. Det både värker, hugger och strålar ibland ut mot ryggen. Sista tiden har det även gått ut mot vänster del av bröstet. Dessutom har jag haft ett strul med något förhöjd kroppstemperatur, sisådär 37.5-38 varje dag, jag som annars ligger på 36,5.

Något är absolut fel, men det är svårt att sätta fingret på vad. Vilopulsen ligger på över 90 varje kväll, flåsar som en travande häst och har en väldigt konstig känsla i höger del av bröstet.

Till slut ringde jag min läkare som valde att ha ett videosamtal, detta pga Corona. Han ville helst inte ha in mig utan skrev ut Doxycyklin mot eventuell lunginflammation eller lungsäcksinflammation.

Men kan man ha sådana inflammationer så länge? De människor jag känner med just lunginflammation hostar ju helt hysteriskt och är mer akut sjuka. Jag kan ha lite torrhosta och blir mer besvärad vid aktivitet eller om jag ligger på höger sida.

Kan man ha en liten propp som hänger en längre tid? Finns det någon som faktiskt har haft sådana här problem och fått hjälp?

Jag har ingen lust att åka till någon akutmottagning och ta upp tid om det skulle vara någon muskel som är trasig 🤫
 
En väninna till mig hade liknande symtom. Det var lunginflammation. Hon hostade inte. Vi båda blev förvånade, det kändes oväntat att det kunde vara just lunginflammation utan hosta. Jag hoppas det går över för dig med rätt diagnos och läkemedel och att du får bra hjälp.
 
Nej. Det är ingen Corona ;)

Jag har sedan ett par månader haft lite svårt med andningen. Har tänkt att det kommit ifrån stress, trots att jag inte alls känt mig stressad. Sedan jag besteg Kilimanjaro så har jag särskilt känt av höger ”lunga” (vad jag tror), både vid aktivitet och vila. Det både värker, hugger och strålar ibland ut mot ryggen. Sista tiden har det även gått ut mot vänster del av bröstet. Dessutom har jag haft ett strul med något förhöjd kroppstemperatur, sisådär 37.5-38 varje dag, jag som annars ligger på 36,5.

Något är absolut fel, men det är svårt att sätta fingret på vad. Vilopulsen ligger på över 90 varje kväll, flåsar som en travande häst och har en väldigt konstig känsla i höger del av bröstet.

Till slut ringde jag min läkare som valde att ha ett videosamtal, detta pga Corona. Han ville helst inte ha in mig utan skrev ut Doxycyklin mot eventuell lunginflammation eller lungsäcksinflammation.

Men kan man ha sådana inflammationer så länge? De människor jag känner med just lunginflammation hostar ju helt hysteriskt och är mer akut sjuka. Jag kan ha lite torrhosta och blir mer besvärad vid aktivitet eller om jag ligger på höger sida.

Kan man ha en liten propp som hänger en längre tid? Finns det någon som faktiskt har haft sådana här problem och fått hjälp?

Jag har ingen lust att åka till någon akutmottagning och ta upp tid om det skulle vara någon muskel som är trasig 🤫
Det låter verkligen som lunginflammation. Det är långtifrån alltid som lunginflammation ger det där snabba, uppenbara förloppet. För mga blir det precis sådär som du beskriver. Vi diskuterade det nyligen i annan tråd och mga berättade då om förlopp mkt likt ditt.
 
Det låter verkligen som lunginflammation. Det är långtifrån alltid som lunginflammation ger det där snabba, uppenbara förloppet. För mga blir det precis sådär som du beskriver. Vi diskuterade det nyligen i annan tråd och mga berättade då om förlopp mkt likt ditt.

Men tack! Det känns lite tryggare att man inte är ensam om att ha ont i en specifik lunga :)

Idag är jag kanske lite bättre, men fortfarande värker det. Och andningen är väl sådär. Trots tre dagar med antibiotika... jag tänker att jag avvaktar tills helgen är klar så får jag se vad som händer :)
 
Men tack! Det känns lite tryggare att man inte är ensam om att ha ont i en specifik lunga :)

Idag är jag kanske lite bättre, men fortfarande värker det. Och andningen är väl sådär. Trots tre dagar med antibiotika... jag tänker att jag avvaktar tills helgen är klar så får jag se vad som händer :)
Kan säkert ta lite tid även efter kuren innan du blir helt bra. Tänker att det kan blivit skador som behöver läkas. OBS! killgissning :D Har för mig det tar typ 3-4 mån för lungor att bli friska när man slutat rökt :idea:
 
Men tack! Det känns lite tryggare att man inte är ensam om att ha ont i en specifik lunga :)

Idag är jag kanske lite bättre, men fortfarande värker det. Och andningen är väl sådär. Trots tre dagar med antibiotika... jag tänker att jag avvaktar tills helgen är klar så får jag se vad som händer :)
För mig har det också tagit ett par dagar innan förbättring. Så där så att man tvivlat på att antibiotikan ska hjälpa. Men det kan också vara att man behöver byta sort. Så hör av dig om du inte känner dig bättre mot slutet av kuren.
Krya på dig!
 
Min moster har haft 3 eller 4 st lunginflammationer utan att hosta nämnvärt. Hon hade svårt att andas, men ingen direkt hög feber heller. Hon hängde med mig till Skottland en gång med lunginflammation och det märktes ju när man var ute och gick, men inte annars.
 
Jag hade precis sådana symptom när jag hade mycoplasma. Det tog flera månader innan det började kännas normalt igen, även om själva mycoplasman var borta när den skulle.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har sedan många år tillbaka (15 kanske?) haft perioder där jag blir ofantligt trött. Nu pratar vi inte lite sliten, utan nästan...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
6 405
Senast: Aliide
·
Kropp & Själ Jag har under en längre tid haft problem med lungorna så fort jag blir något så när förkyld. Bara jag blir lite täppt i näsan så ballar...
Svar
8
· Visningar
1 462
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
23 219

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp