Långvariga problem med strålröta.

BRAGO

Trådstartare
Börjar bli väldigt frustrerad över våra problem med strålröta, har aldrig stött på såhär långvariga problem med det förut och skulle behöva lite tips/idéer.

Jag skor hos klinikhovslagare som är jättenoga och vi pratar massor om problemen med rötan men han förstår inget heller riktigt.

Jag kratsar noga, spolar rent varje dag i princip och ändå kan det bli som små fickor in under strålen via sidostrålfårorna. De syns inte alls och det är egentligen inte rötigt, det verkar bara som bakterierna kryper inåt väldigt aggressivt på de ställen där jag inte kan komma åt ordentligt. Tex högst upp där strålen är som bredast, via sidofåran upp mot ballen, där strålen är nära skon. För ngn månad sen var det på vänster fram, plötsligt hittade jag en sån ficka som var djuup och vi åkte då in med honom till hovis på kliniken och han var helt chockad över att ngt sånt kan komma så fort och vi fick skära rent massor och göra rent med väteperoxid tillsammans med veterinär och sen gipsa foten och han fick stå inne ca 5 dagar och sen åkte vi tillbaka, tog bort gipset och skodde. Han var aldrig halt av den rötan vilket hovis först tyckte var väldigt märkligt. Men när vi gjorde rent den reagerade hästen inte alls så det verkade ju inte göra ont. Den strålen har nu hållt sig jättefin, kanske för den är så "uppskuren" så jag verkligen kommer åt överallt där.

I förrgår hittade jag en likadan ficka på höger bak, precis sådär på samma ställe egentligen. Jag gjorde rent så gott jag kunde, svårt när det är ett ställe man inte riktigt kan komma åt på. Jag använder en gasbinda som jag pressar in och drar igenom åt ett håll tills den är ren, tips jag fått från hovis. Spolar så mkt det går och sen när det är torrt har jag i trush magic och bomull. Tror nog att jag fick det ganska rent och fint, men sen igår var hästen halt höger bak. Det kändes logiskt att det skulle vara rötan. Han har aldrig varit halt av den förut egentligen. Han var öm några dagar en gång efter hovis hade fixat massa med en röta. Vi ska in nu på måndag med honom så han kan fixa med den och titta hur det ser ut när man skär bort lite.

Under våren har vi haft problem med röta i mittstrålfårorna, precis på samma sätt där, inte geggigt bara att de blir djuupa. Vänster fram var riktigt trist men den verkar vi fått bukt på bra, höger fram är djup men han är helt obesvärad av den nu, men den blir lätt sämre då och då och så fort leran kom nu märkte jag att det började hända grejer i den.. Skulle gärna vilja få bukt med den också. Den "behandlar" jag ca 1 gång i veckan med trush magic efter noggrann rengöring och det verkar ju hålla det i schack, men tkr inte den är helt bra.

Som jag förstått det kan strålröta komma inifrån och det känns ju nästan som det är ngt sånt. De andra hästarna i stallet har inga problem så det borde inte vara ngt från marken. Hästen har tidigare haft jätteproblem med magen och även haft ett milt fånganfall pga det i maj förra året. Då gick han med open heart bar skor och senare ringskor, och då förstår jag verkligen med den dåliga magen och de skorna att strålrötan borde komma. Han äter nu bara hö + mineraler och han är bra i magen, väldigt fin i hull och päls och ser välmående ut. Han är finare än nånsin i ridningen också och är verkligen på gång nu tkr jag. Han är 6 år. Förstår inte riktigt varför rötan är här nu? Han har pga fången och en senskada i djupa böjsenans fäste i hoven (vf) gått mer än 1 år som konvalescent men är nu ordentligt igång sen mars/april ungefär. Han skrittades från oktober och under hela vintern. Under tiden som konvalescent mådde han inte alls bra psykiskt, var riktigt stressad och jag avskyr att behöva ha honom på box (vilket jag ju behövde när han gipsades för röta tidigare) och inte rida kontinuerligt. Han har verkligen landat senaste månaderna och mår så bra av att få jobba och gå ute i stor hage så det känns skit att sånt här ska krångla till det.

Hur ska jag tänka, vad kan man göra? Ngn som varit med om liknande? Har fått massa olika tips om lotagen, kopparsulfat osv och jag ska diskutera det med hovis på måndag. Men jag undrar mest varför den uppkommer, vill få bort grundorsaken. Tkr inte att man ska behöva hålla på och pilla såhär mkt med fötterna för att de ska funka på en välmående frisk häst i övrigt. Ngt måste det ju vara..

Väldigt tacksam för tips som sagt!
 
Sv: Långvariga problem med strålröta.

Kan ordna bilder om ngn vill se! Han har vanliga skor nu, glömde att skriva det.
 
Senast ändrad:
Sv: Långvariga problem med strålröta.

Fin häst :)
Du verkar ju ha ganska bra hjälp så jag kan inte tipsa om något annat än att sätta ned fötterna i en hink med stark jodopax, om du inte testat det. Och sen att skölja med jodopax i princip dagligen, det hjälpte för oss. Trush buster, den där lilla flaskan med blått funkade också, hade på det någon gång i veckan. Efter fång kan ju hovkvaliten vara sämre också, om det är något sånt som påverkar? Och leriga hagar lär inte vara bra. Hoppas det blir bättre!
 
Sv: Långvariga problem med strålröta.

Strålröta kan ju vara fruktansvärt svårt att bli av med och tror att vissa hästar kommer alltid ha lättare för att få det.
Bakterierna som orsakar nedbrytningen är anaeroba alltså de växer där det inte finns syre, så se till att få öppnat upp så mycket som möjligt och försök komma ner i alla fickor, gärna pressa ned bomull indränkt i jodopax, trush buster eller liknande (precis som du gör).

Trush buster som skywalker sa är bra, dock så tror jag inte det får säljas längre? Vi har den här: http://www.doversaddlery.com/absorbine®-hooflex®-thrush-remedy/p/X1-2240/ i stallet, den funkar också ok vid regelbunden användning. Står dock på flaskan att den inte ska svida, men har observerat att några hästar verkligen INTE gillar när den flaskan kommer fram. Om det sen är medlet i sig eller att man pillar där det är ömt som de reagerar på är jag inte helt säker på.

Behandlar du med något dagligen eller sköljer du bara rent med vatten? Om bara vatten skulle jag behandla med typ ovanstående/evt jodopax dagligen tills det ser bra ut och sen dra ner på det till 1-2 gånger i veckan.

Hoppas haltheten inte blir så långvarig och att du iaf får bukt med den värsta rötan...
 
Sv: Långvariga problem med strålröta.

Min häst får också lätt strålröta och har blivit bättre med extra koppartillskott. Jag använder hippo selection hov.
 
Sv: Långvariga problem med strålröta.

Thrus buster tycker jag ibland torkar ut strålen för mycket.

Jag använder ofta ren trä-tjära om hästarna är "guggiga" i strålen eller fårorna och innan ev. sulor läggs på. Tjära är bakteriedödande samtidigt som det håller hud/hov mjukt. Även bra på små trampsår osv.
 
Sv: Långvariga problem med strålröta.

Thrus buster tycker jag ibland torkar ut strålen för mycket.

Jag använder ofta ren trä-tjära om hästarna är "guggiga" i strålen eller fårorna och innan ev. sulor läggs på. Tjära är bakteriedödande samtidigt som det håller hud/hov mjukt. Även bra på små trampsår osv.

Tjära tycker jag kan fungera förebyggande på hovar som har en tendens till röta, men inte riktig röta. Vid riktigt jobbig röta som TS beskriver rår enligt min erfarenhet inte tjära på, där är uttorkningen från trush buster välkommet, dock ska man nog inte använda det varje dag.
 
Sv: Långvariga problem med strålröta.

Jag skor hos klinikhovslagare som är jättenoga och vi pratar massor om problemen med rötan men han förstår inget heller riktigt.

De andra hästarna i stallet har inga problem så det borde inte vara ngt från marken.
Väldigt tacksam för tips som sagt!

Jag vill börja med att fråga om det är någon annan häst i stallet som skos hos denna klinikhovslagare. ??
 
Sv: Långvariga problem med strålröta.

kl

Tack så mkt för alla tips!

Angående om det är något hovslagaren gör, har funderat på det. Det är ingen annan i stallet som använder honom nej. Dock kan jag inte påstå att alla i stallet är bättre skodda, finns en hel del hästar som inte ser så kul ut i fötterna men ändå inte har problem med röta. Kanske en kombination av att han är känslig för det plus något min hovslagare gör, det skulle jag kunna tro på. Han blir lite trångt skodd tkr jag vilket jag tjatat lite om, tror det uppkommit eftersom han drog av sig en dojja i veckan ungefär i vintras (en viss överdrift), och det var ju inte riktigt hållbart heller med tanke på hur mkt fötterna gick sönder då. Nu med vanliga skor har han dock inte dragit av någon sko på väldigt länge så jag tror inte det borde vara ngt problem att bredda dem mer. Han sa att han breddade lite sist men jag vet inte om jag tyckte det blev så stor skillnad. Ska prata mer med honom om det imorn.

Känns annars lite dumt att prova att byta då min veterinär och han jobbar nära tillsammans och ju faktiskt fått min häst frisk, så jag är väldigt nöjd med dem annars. Men jag har aldrig haft problem med röta på honom förut.. Dock är det svårt att säga att det är just han eftersom det är så mkt annat som hänt senaste året som skulle kunna påverka.
 
Sv: Långvariga problem med strålröta.

Bakterier i hovarna som orsakar röta innehåller även svamp varpå det ofta återkommer.
Ta VirkonS och blanda dubbel styrka mot rekommenderat och ha i en sprayflaska och spraya dagligen som underhåll en längre period. Om möjligt låt hästen under den mest aktiva tiden av rötan stå i hovbad med samma lösning i minst 10 minuter.
När sen fickorna och rötan lagt sig så spraya med VirkonS och varva med en 3 ggr starkare dos än normalt med jodopax. Den härdar och gör strålen/hoven hårdare. Virkon S tar bort svampen och bakterierna. Tänk på att även hovisens verktyg smittas med ev bakterier och svamp så här är hygien A&O !

Jag har haft hästar genom åren som kommit till mig och haft diverse hovbekymmer där flertalet veterinärer skakat på huvudet utan att hitta en lösning. Med detta och dagligen noggrann behandling har alla dessa blivit bra mot alla odds. Jag säger inte för den skull att det funkar på din men kan vara värt ett försök. Viktigt att man gör just i följande ordning och DAGLIGEN utan minsta lilla uppehåll i några månader.
 
Sv: Långvariga problem med strålröta.

Om han är trångskodd så trycks även strålen ihop och blir sjuklig, skall inte se bort från att det kan vara en bidragande orsak. Jag hade nog provat en annan hovslagare för att se om det blir någon skillnad.

Hovproblem kan också bero på för mkt socker och obalans i mineralerna (för lite koppar och zink). Har du analys på ditt hö inkl mikromineraler?

Det är även bra om du själv lär dig att skära bort början till fickor så att de inte hinner bli djupa, be hovslagaren visa dig hur du skall göra och hur djupt det är tryggt för en amatör att skära.

Jag använder en produkt från Gold Label som ser ut som drakblod, den är effektiv och det går att använda den förebyggande utan att den är skadlig.
 
Sv: Långvariga problem med strålröta.

Sockret har jag koll på och det är lågt, men har tyvärr ingen analys på mikromineralerna. Men zink är det ju ofta brist på vad jag förstått så det skulle ju kunna vara ngt.

Vad heter produkten du använder? Är det ngt du har i hovarna eller tillskott?
 
Sv: Långvariga problem med strålröta.

Kan man inte odla och se vad det är för bakterier? eller gör man inte det med anaeroba bakterier.
 
Sv: Långvariga problem med strålröta.

Det är något man har på strålen. Frog Oil tror jag den heter!

Ja zink och koppar brukar det finnas för lite av.
 
Sv: Långvariga problem med strålröta.

Den funderingen kom upp i mitt huvud med...

/Camilla

Och hur tänkte du???

Jag tänkte så här.

Sällan om en frisk människa eller djur besöker sjukhus eller klinik,, är man inte sjuk när man går dit så blir man garanterat sjuk när man varit där.

I just det fallet när det gäller klinikhovslagare så har i alla fall aldrig jag sett dom desinficera sina verktyg mellan två kunder.Jag tänker då främst på hovknivar och rasparna.

Det KAN vara så att TS:s häst fått någon smitta på kliniken om hästen som skoddes innan hade streptokocker eller annan smittsam hovsjukdom.

Om nu smittan befinner sig i hästens närmiljö så hjälper det föga,, som några tipsar om att behandla hovarna.. Man måste börja med att behandla själva smitthärden,, dvs i detta fall den primära orsaken. Inte det sekundära synliga.

Sedan bara som en påminnelse,, dagligen kladdande med massa kemikalier leder ofelbart med tiden till resistens.
 
Sv: Långvariga problem med strålröta.

Fast den där säljs inte längre. Jag fick tag på en flaska från en bekant som hade en över. Men annars får man nog leta utomlands.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
2 175
Senast: Acto
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 352
Hästhantering Hej! Jag behöver hjälp med lite råd och tips gällande skoning. Jag har haft min häst i fyra år. Första året gick det jättebra att sko...
Svar
11
· Visningar
1 577
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp