Lantbruk (hästverksamhet) och anställd?

HafiMinella

Trådstartare
Om man har lantbruksverksamhet (inackordering av hästar) på egen gård (enskild firma), och samtidigt jobbar deltid, hur beskattas balansräkningen? Inkomsten från anställningen är ju redan beskattad så om vinsten sedan beskattas igen blir det ju dubbel beskattning. Samtidigt går ju alla inkomster och utgifter in i firman, det går ju inte att sära på. Säg att den sammanlagda inkomsten (anställning och inkomst från inackorderingar mm) är 100 kr och utgifter för lånen på fastigheten och alla andra utgifter tillsammans är 80 kr. Då har jag 20 kr vinst. Om dessa 20 kr beskattas med 40 % så blir ju min anställningslön beskattad igen. Hur ska jag tänka? :)
 
Om man har lantbruksverksamhet (inackordering av hästar) på egen gård (enskild firma), och samtidigt jobbar deltid, hur beskattas balansräkningen? Inkomsten från anställningen är ju redan beskattad så om vinsten sedan beskattas igen blir det ju dubbel beskattning. Samtidigt går ju alla inkomster och utgifter in i firman, det går ju inte att sära på. Säg att den sammanlagda inkomsten (anställning och inkomst från inackorderingar mm) är 100 kr och utgifter för lånen på fastigheten och alla andra utgifter tillsammans är 80 kr. Då har jag 20 kr vinst. Om dessa 20 kr beskattas med 40 % så blir ju min anställningslön beskattad igen. Hur ska jag tänka? :)

Hur menar du? Vinsten i företaget har ju inget med ditt deltidsjobb att göra.
 
Om man har lantbruksverksamhet (inackordering av hästar) på egen gård (enskild firma), och samtidigt jobbar deltid, hur beskattas balansräkningen? Inkomsten från anställningen är ju redan beskattad så om vinsten sedan beskattas igen blir det ju dubbel beskattning. Samtidigt går ju alla inkomster och utgifter in i firman, det går ju inte att sära på. Säg att den sammanlagda inkomsten (anställning och inkomst från inackorderingar mm) är 100 kr och utgifter för lånen på fastigheten och alla andra utgifter tillsammans är 80 kr. Då har jag 20 kr vinst. Om dessa 20 kr beskattas med 40 % så blir ju min anställningslön beskattad igen. Hur ska jag tänka? :)
I enskild firma skattar man på vinsten. Förstår inte riktigt med det du menar att du skulle bli dubbelt beskattad. Jobbar deltid i en anställning menar du? Man anses inte som anställd i en egen firma.

Man tar inte ut lön i en enskild firma som i ett AB. Utan gör du vinst skall den beskattas, kvarstående är sedan din "lön" så att säga. Hur "hårt" beskattad du blir beror på hur mycket du tjänar totalt sett, i din anställning och din vinst i den enskilda firman tillsammans.
 
Om man har lantbruksverksamhet (inackordering av hästar) på egen gård (enskild firma), och samtidigt jobbar deltid, hur beskattas balansräkningen? Inkomsten från anställningen är ju redan beskattad så om vinsten sedan beskattas igen blir det ju dubbel beskattning. Samtidigt går ju alla inkomster och utgifter in i firman, det går ju inte att sära på. Säg att den sammanlagda inkomsten (anställning och inkomst från inackorderingar mm) är 100 kr och utgifter för lånen på fastigheten och alla andra utgifter tillsammans är 80 kr. Då har jag 20 kr vinst. Om dessa 20 kr beskattas med 40 % så blir ju min anställningslön beskattad igen. Hur ska jag tänka? :)
Du får heller inte dra av utgifter för lån, och kostnader som härrör till er privatbostad, dvs ALLA kostnader som är till det privata boendet (el, sopor, telefon, lån, renoveringar på bostadshuset etc) skall bekostas privat och är inte avdragsgillt, fördelningen på hur man delar upp lånen, hur mycket som är till näringsdelen (dvs allt utom privatbostadshuset) och delen till privatbostadsfastigheten brukar man gå efter hur fördelningen på fastighetstaxeringen ser ut om det anses rimligt, men det känner du säkert till :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd angående start av firma! Tänkte starta upp en enskild firma, och behöver ta ett lån (under 100 000 kr). Men för...
Svar
15
· Visningar
3 517
T
Hästmänniskan Jag har lite frågor om enskild firma. Vi (sambo och jag) har en gård som är taxerad som jordbruksfastighet där vi bedriver avel och...
Svar
7
· Visningar
2 281
Senast: thevalley
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp