Lantbruk lån eller villa lån?

Jessica75

Trådstartare
Fastigheten vi ska köpa står på lantbruk - men kan banken godkänna på villa lån? Vi sa att vi har hittat en gård på 6 hektar ( 1,5 skog)
Den står tydligen som lantbruk fick vi veta 5 dagar dagar efter att hon hade godkänt på mejl. Ska skickas ut papper i veckan för oss att skriva på. Hon frågade aldrig vad det står som. Hon vet att vi ska ha hästar där.
Är det mer kontantinsats på lantbruk? Har vi skyldighet att ändra nu?
Mvh
 
Ja, ni har skyldighet att lämna korrekta uppgifter till banken. Annars kan de återkräva lånet, och det lär ju bli svårt.

Maila banken och ändra uppgifterna att fastigheten är taxerad som lantbruksfastighet.
 
Ja, ni har skyldighet att lämna korrekta uppgifter till banken. Annars kan de återkräva lånet, och det lär ju bli svårt.

Maila banken och ändra uppgifterna att fastigheten är taxerad som lantbruksfastighet.
Hon skrev i mejlet att om ni ska köpa gård behöver ni 15% i insats.
Konstigt?!
 
Alla banker jag varit i kontakt med har haft andra villkor gällande lantbruksfastighet.
Det är heller inte alla banker som får hantera lantbruksfastigheter.
Om det är en fastighet med ett lägre värde kan de välja att hantera er som villa, men det går fortfarande bara att teckna lån via banker som har behörighet att teckna lån för lantbruksfastighet.
 
Alla banker jag varit i kontakt med har haft andra villkor gällande lantbruksfastighet.
Det är heller inte alla banker som får hantera lantbruksfastigheter.
Om det är en fastighet med ett lägre värde kan de välja att hantera er som villa, men det går fortfarande bara att teckna lån via banker som har behörighet att teckna lån för lantbruksfastighet.
Tack snälla för ditt svar! Jag har givetvis mejlat banken & frågat för säkerhetsskull. Men hon är ju inte där idag... så var nyfiken om någon visste.
 
Vår bank missade att det var lantbruksfastighet. De hade högre ränta på lantbruksfastigheter än villor så vi använde deras miss till att pruta på räntan.
De hade fått upplysningar om vilken fastighet vi tänkte köpa.
 
Vår bank missade att det var lantbruksfastighet. De hade högre ränta på lantbruksfastigheter än villor så vi använde deras miss till att pruta på räntan.
De hade fått upplysningar om vilken fastighet vi tänkte köpa.
Tack för svar!
Men tycker bankerna ska ha lite koll?
men läste nu att det finns banker som visst kan ta lägre ränta trots lantbruksfastighet. En hade fått 10% en 15% & en 25% men då när man inte ska ha verksamhet.
 
Tack för svar!
Men tycker bankerna ska ha lite koll?
men läste nu att det finns banker som visst kan ta lägre ränta trots lantbruksfastighet. En hade fått 10% en 15% & en 25% men då när man inte ska ha verksamhet.
Bankerna har väl koll? Men de måste ju få veta att det är en lantbruksfastighet ni ska titta på. Det är andra lånevillkor på lantbruksfastighet, oavsett om man har verksamhet eller inte, framförallt när det gäller kontantinsatsen. Räntan är oftast mer förhandlingsbar. När vi köpte så var det många intresserade på visningarna som föll bort just av den anledningen - deras lånelöfte gällde villa. Trist för dem, men det kan knappast vara bankens fel att spekulanten inte läst prospektet ordentligt.
 
Bankerna har väl koll? Men de måste ju få veta att det är en lantbruksfastighet ni ska titta på. Det är andra lånevillkor på lantbruksfastighet, oavsett om man har verksamhet eller inte, framförallt när det gäller kontantinsatsen. Räntan är oftast mer förhandlingsbar. När vi köpte så var det många intresserade på visningarna som föll bort just av den anledningen - deras lånelöfte gällde villa. Trist för dem, men det kan knappast vara bankens fel att spekulanten inte läst prospektet ordentligt.

I vårt tillfälle visste banken både att vi letade gård när vi fick lånelöfte och hade fått information om fastigheten när de gav oss besked om räntan.
Om min rådgivare inte hade läst det jag skickade eller inte har så många med lantbruksfastighet vet jag inte, men det var ett misstag från deras sida som de också rättade till.
 
Bankerna har väl koll? Men de måste ju få veta att det är en lantbruksfastighet ni ska titta på. Det är andra lånevillkor på lantbruksfastighet, oavsett om man har verksamhet eller inte, framförallt när det gäller kontantinsatsen. Räntan är oftast mer förhandlingsbar. När vi köpte så var det många intresserade på visningarna som föll bort just av den anledningen - deras lånelöfte gällde villa. Trist för dem, men det kan knappast vara bankens fel att spekulanten inte läst prospektet ordentligt.
Nä en vän till oss skulle betala 15, när kontraktet skrevs så sa banken att det skulle vara 25. Utan att ha upplyst innan. Men ja det kan ju bli så. Men dom borde veta vad dom har för %.
Fick svar från banken idag. 15 % ska vi betala även om det är den fastigheten. För att vi inte ska ha verksamhet. Så jag tänkte rätt ändå.
 
Bankerna har väl koll? Men de måste ju få veta att det är en lantbruksfastighet ni ska titta på. Det är andra lånevillkor på lantbruksfastighet, oavsett om man har verksamhet eller inte, framförallt när det gäller kontantinsatsen. Räntan är oftast mer förhandlingsbar. När vi köpte så var det många intresserade på visningarna som föll bort just av den anledningen - deras lånelöfte gällde villa. Trist för dem, men det kan knappast vara bankens fel att spekulanten inte läst prospektet ordentligt.
Vi fick svar idag & vi har 15 % trots lantbruksfastighet eftersom vi inte ska ha verksamhet. Är olika. En vän till oss hade 25 & hörde en annan med 10!
Så jo olika är det. Ja absolut man får ta ansvar men säger banken% så tror man på det..
 
Alla banker jag varit i kontakt med har haft andra villkor gällande lantbruksfastighet.
Det är heller inte alla banker som får hantera lantbruksfastigheter.
Om det är en fastighet med ett lägre värde kan de välja att hantera er som villa, men det går fortfarande bara att teckna lån via banker som har behörighet att teckna lån för lantbruksfastighet.
Fick svar idag. 15% trots lantbruksfastighet:)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag är 30+ med råge men har ändå noll erfarenhet av detta med huslån, och mina bankkontakter initierade av mig själv kan jag räkna på...
2
Svar
20
· Visningar
1 410
Senast: Amha
·
Hemmet Jag väljer att posta det här under ett nytt nick då jag inte är särskilt anonym och inte vill att det ska börja gå rykten om att jag...
Svar
15
· Visningar
2 034
Senast: Luff
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 265
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 922
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp