Lantisar i storstan...

Jamtland

Trådstartare
Jag och min sambo ska åka iväg på en konsert i stora huvudstaden om ett par veckor. Utan barnen!

Men frågan är vad vi ska göra den övriga tiden?! Vad ska två lantisar som inte är intresserade av konst, inte har några pengar att shoppa för och är rätt människoskygga kunna roa sig med under två dagar? (Vi åker ner fredag morgon och hem söndag kväll, konserten är lördag kväll.)
 
Gud vad jag blir avundsjuk!
Det finns massor! Skärgårdsbåt, Fjäderholmarna, Djurgården med ett besök på Gröna Lund, Hötorgshallarna, det finns ett par jättebra föreställningar på fotografiska nu, bland annat Ett barn blir till, Östermalmshallen, Abba-museet. Jag har själv börjat kolla runt eftersom jag funderar på att försöka få en helg I Sockholm under våren-försommaren och vill göra massor, men framför allt bara gå runt och kolla på folk.
 
Senast ändrad:
Jag och min sambo ska åka iväg på en konsert i stora huvudstaden om ett par veckor. Utan barnen!

Men frågan är vad vi ska göra den övriga tiden?! Vad ska två lantisar som inte är intresserade av konst, inte har några pengar att shoppa för och är rätt människoskygga kunna roa sig med under två dagar? (Vi åker ner fredag morgon och hem söndag kväll, konserten är lördag kväll.)

Chilla på uteserveringar! OM våren nu anländer :cautious: rekommenderar jag Mälarpaviljongen (Kungsholmen Norrmälarstrand). Det är servering vid vattnet, delvis faktiskt på vattnet (flytbryggor), mkt trevligt, mkt folk (vid bra väder) och härlig utsikt!
Ni kan gå dit från city efter Norr Mälarstrand, en jättefin promenad!

Om vädret är sämre kan ni fika på tex anrika "Sturekatten" (Riddargatan). Inte att förväxla med Vetekatten som är mer turistigt och lite mer mjahhh. Bägge är ju iofs ngt av en turistfälla men det är fin lokal!

Rent generellt: undvik Drottninggatan och specifikt sunkiga mat-ställen i krokarna typ steak-houses som bara befolkas av turister. Finns inget att se i de krokarna heller mer än andra turister och löst folk som ni troligen ändå inte vill hänga med ;)
Vill ni äta nånstans rekommenderar jag att ni bokar bord i tid! Det är svårt att vara spontana på de bättre haken, speciellt om man inte har en fot inne.

Kan slå ett slag för den lilla Coctailbaren "Erlands café". Ligger vid Vasaparken, ett litet hål i väggen, bra drinkar, retro och skön inredning. Ibland levande musik. Kan vara trångt dock!

Är det ngt speciellt du undrar över, typ restaurangtips svarar jag gärna mer utförligt!
 
Stadsvandringar? Gillar ni historia finns hur mycket som helst att se. Gillar ni deckare finns det stadsvandringar för det. Gillar ni några museum? ABBA-museet är rätt dyrt men bra.
 
Jag och min sambo ska åka iväg på en konsert i stora huvudstaden om ett par veckor. Utan barnen!

Men frågan är vad vi ska göra den övriga tiden?! Vad ska två lantisar som inte är intresserade av konst, inte har några pengar att shoppa för och är rätt människoskygga kunna roa sig med under två dagar? (Vi åker ner fredag morgon och hem söndag kväll, konserten är lördag kväll.)
Ni gillar inte konst eller folk och har inte råd med shopping.

Kanske blir det lättare att föreslå om du antyder något om vad ni gillar?

Just folk är ju svårt att undvika helt i städer, särskilt vid vackert väder på helgerna på våren. Hur illa tycker ni om folk? Om tex ett jättetrevligt fik eller en trevlig park är full av folk, tycker ni att hela grejen är meningslös då?
 
Jag och min sambo ska åka iväg på en konsert i stora huvudstaden om ett par veckor. Utan barnen!

Men frågan är vad vi ska göra den övriga tiden?! Vad ska två lantisar som inte är intresserade av konst, inte har några pengar att shoppa för och är rätt människoskygga kunna roa sig med under två dagar? (Vi åker ner fredag morgon och hem söndag kväll, konserten är lördag kväll.)

Saluhallar, butiker med utländska matvaror eller folkölsbutiken kanske vore något att gå runt i?
Överklass-safari i något riktigt svindyrt område?
 
Kolla om fjärilshuset är öppet kanske?

Har det hunnit bli vår finns det kajaker är hyra lite överallt. Ett fint sätt att se stan.

Kan du inte skriva något om vad ni är intresserade av? Det finns inte bara shopping och konst i storstan, gubevars ;)
 
@Jamtland: Jag ekar Livrustkammaren och Medeltidsmuseet (det sistnämnda var nog mitt tips till @gul_zebra :D), båda är spännande och intressanta (och är inte gallerier ;)). Jag tycker också det är trevligt att strosa runt i Gamla stan (inte det stora turiststråket då) och titta på gamla hus och smala gränder.

Vasamuseet är en annan klassiker, speciellt om man tar båten ut dit.
 
Det "pinsamma" är att vi liksom inte är intresserade av så mycket utanför "våran" värld. :o Jag gillar hästar, djur i allmänhet, läsa böcker och om tiden räcker till kan jag tänka mig att titta på teve en stund, mestadels dokumentärer och naturprogram. Sambon jobbar i skogen, gillar att jaga (utan att vara jaktidiot) och sitter gärna vid datorn och spelar spel eller slösurfar. Gudars så pensionärstråkiga vi låter.... :D
 
Det "pinsamma" är att vi liksom inte är intresserade av så mycket utanför "våran" värld. :o Jag gillar hästar, djur i allmänhet, läsa böcker och om tiden räcker till kan jag tänka mig att titta på teve en stund, mestadels dokumentärer och naturprogram. Sambon jobbar i skogen, gillar att jaga (utan att vara jaktidiot) och sitter gärna vid datorn och spelar spel eller slösurfar. Gudars så pensionärstråkiga vi låter.... :D

Fast då är det väl ett perfekt tillfälle att ta sig lite utanför sin egen bubbla när man inte är hemma :) Naturhistoriska museet kanske skulle vara något om inte andra museer lockar? Armémuseet är också intressant om sambon har ett visst intresse för vapen iom jakten. Det ligger bredvid Hovstallet som har guidade visningar.
 
Senast ändrad:
Det "pinsamma" är att vi liksom inte är intresserade av så mycket utanför "våran" värld. :o Jag gillar hästar, djur i allmänhet, läsa böcker och om tiden räcker till kan jag tänka mig att titta på teve en stund, mestadels dokumentärer och naturprogram. Sambon jobbar i skogen, gillar att jaga (utan att vara jaktidiot) och sitter gärna vid datorn och spelar spel eller slösurfar. Gudars så pensionärstråkiga vi låter.... :D

Som @athena_arabians skriver kanske ni ska passa på då att vidga era vyer lite! :)
Däremot vet jag inte om ni låter just "pensionärstråkiga", det finns ju massa pensionärer som är totalt icke tråkiga! ;)
 
Undvik Drottninggatan. Totalt supertråkigt.

I övrigt kan jag inte komma på något som är jättebilligt och samtidigt roligt, tyvärr. Det är i så fall bibliotek.
 
Det "pinsamma" är att vi liksom inte är intresserade av så mycket utanför "våran" värld.
Det kan bli litet svårt det där.
Jag för min del gillar både konst och arkitektur.
Även om jag är i Stockholm ganska så ofta så bara älskar jag att promenera runt och titta på hus.
Favoritområden är Diplomatstaden, Djurgården, Skeppsholmen, Beckholmen och Kastellholmen.
Och jag är lantis då.
 
Det "pinsamma" är att vi liksom inte är intresserade av så mycket utanför "våran" värld. :o Jag gillar hästar, djur i allmänhet, läsa böcker och om tiden räcker till kan jag tänka mig att titta på teve en stund, mestadels dokumentärer och naturprogram. Sambon jobbar i skogen, gillar att jaga (utan att vara jaktidiot) och sitter gärna vid datorn och spelar spel eller slösurfar. Gudars så pensionärstråkiga vi låter.... :D
Ta då tillfället i akt att sitta på ett hotellrum och läsa böcker (om ni ska bo på hotell), eller leta upp en parkbänk någonstans att sitta och läsa på. Långholmen har många fina grönytor.
 
Det kan bli litet svårt det där.
Jag för min del gillar både konst och arkitektur.
Även om jag är i Stockholm ganska så ofta så bara älskar jag att promenera runt och titta på hus.
Favoritområden är Diplomatstaden, Djurgården, Skeppsholmen, Beckholmen och Kastellholmen.
Och jag är lantis då.

Det är verkligen underbart (under förutsättning att det är bra väder). Strosa runt och titta på fina byggnader :up:
 
Det är verkligen underbart (under förutsättning att det är bra väder). Strosa runt och titta på fina byggnader :up:
Strosa runt, titta på hus och stadsmiljöer, slinka in på fik och andra ställen, är väl ungefär vad jag skulle ha ägnat ett par storstadsdagar åt om jag bodde på landet. Det är också vad jag gör när jag är i andra större städer än den jag bor i. (I Berlin i juni ska jag promenera mig igenom stadsdel för stadsdel, dag efter dag!)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 340
Senast: Whoever
·
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
2 581
Senast: Exile
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 683
Senast: Lhas
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 488
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp