Lantmäteriet

mars

Trådstartare
På lantmäteriet kan man ju söka på vem som äger en fastighet.
Står på sidan för att kunna söka skall man ha ett godkänt ändamål.
Vad är ett godkänt ändamål för dem?
 

ÄNDAMÅL​

För att få tillgång till personuppgifter från fastighetsregistret krävs ett giltigt ändamål enligt lagen (2000:224) om fastighetsregister. I den här e-tjänsten tillhandahåller Lantmäteriet personuppgifter för ändamålen ”omsättning av sådan egendom som registreras i fastighetsregistret” och ”privat behandling”. Genom att godkänna villkoren för användning av e-tjänsten intygar du att personuppgifterna ska användas för något av dessa ändamål.

Omsättning av sådan egendom som registreras i fastighetsregistret​

Omsättningsändamålet tar sikte på sådant som rör omsättning (förvärv) av fastigheter. Förvärv av fastighet kan innefatta till exempel:
• Köp
• Sälj
• Byte
• Arv
• Gåva
Omsättningsändamålet omfattar både yrkes- eller affärsmässig verksamhet och privatpersoner.

Privat behandling​

Privat behandling syftar på sådant som en fysisk person utför av rent privat natur eller som har samband med hans eller hennes hushåll och därmed saknar koppling till yrkes- eller affärsmässig verksamhet.
 
Det är ju en automatiserad tjänst dock, så det är inte så att du behöver berättiga varför för någon.
 

Liknande trådar

Samhälle Finns det någon som har koll på hur det funkar att köpa Resplus-biljetter till små ställen. Jag kan se förbindelserna när jag söker i...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Spinner vidare i egen tråd ang. privat väg och vägföreningar Vi är 4 hushåll på vår väg. Eftersom vi har hyrt ut möblerat rum och bor...
Svar
5
· Visningar
1 013
Senast: tara
·
Kropp & Själ Jag har en nära släkting som har någon sjukdom. Efter 10+ år så har vården fortfarande bara presterat en diagnos där diagnoskriterierna...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
2 058
Senast: skiesabove
·
Juridik & Ekonomi Jag och min sambo äger vårt hus tillsammans. Vi gick in med olika förutsättningar och har reglerat det i ett skrivet avtal. Den ena av...
Svar
5
· Visningar
691
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp