Lapsk vallhund

Lona

Trådstartare
Jag hade bestämt mig för en helt annan ras men har börjat titta lite på lapsk igen (var inne på dem inför mitt förra hundköp).

Berätta gärna om rasen!

Jag vill ha en aktiv sällskapshund som kan hänga med mig i stallet och, om det funkar, även på ridturerna.
Är mest intresserad av agility och viltspår men kommer troligen också att köra rallylydnad och eventuellt bruks, tycker att både rapport och sök är roligt. Kan tänka mig att tävla, ffa i agility, men satsar inte på SM precis. Däremot så vill jag ha en hund som VILL jobba och som tycker att det är kul att träna även om den kanske inte har kapacitet för Elitklass.
Tränar inte varje dag men om vi inte är i stallet (och där brukar jag passa på och träna lite) så brukar vi gå en aktiveringspromenad med tex uppletande, skogsagility och lite småtricks. Det är klart att vissa dagar blir det bara vanliga promenader men jag brukar försöka klämma in lite hjärngympa också.

Vill ha en hund som är stabil mentalt utan diverse rädslor. Funka relativt okomplicerat med folk, andra hundar och även andra djur.
Vara okomplicerad i vardagen och hyfsat lätt att få vardagslydnad och inkallning på. Även om jag har erfarenhet av problemhundar och säkert skulle klara av en ganska knepig hund så är det inte läge för en sådan.

(Jag är faktiskt jättenöjd med min cairnterrier som hänger med på allt men ändå kan koppla av och ta det lugnt ett par dagar. Däremot så tycker jag att mina daghundar (tervar) är för jobbiga rent allmänt.)

Frisk och sund naturligtvis (vem vill inte det?).

Päls som funkar i de flesta väder (ingen frysfia) och inte kräver allt för mycket pälsvård.

Vad tror ni, kan en lapsk passa? För- och nackdelar med rasen?
 
Sv: Lapsk vallhund

Hej Lona :)

Jag har en träningskompis som är på sin andra lapska vallhund, tror du kommer att bli väldigt nöjd med en sån. Den hon har nu skäller inte ens.

Den har varit med oss i sökskogen sen han var några månader :laugh:, hon började på räddningsträning och han klarade delprov 1 med bravur, tyvärr hände det en massa personligt så de klev av annars skulle de ha gjort delprov 2 i dagarna. Lugn trygg och stencool hund, underbart Mh, har väl ställts ut någon gång med bra resultat också. Han är lite mer lurvig än vanligt och så otroligt vacker så man smälter. Hon har fått fler förfrågningar om parningar men jag tror han inte har åldern inne än, han blir nog två år i vår.

Om du vill kan jag ta fram uppgifter om föräldrarna osv. Jag har för mig att jag sett ett kullsyskons mh-resultat och det var också lika fint.
Klart du ska ha en lapsk vallhund :D
 
Sv: Lapsk vallhund

Jag tycker att det låter som om du har hittat rätt. Fifi1 skrev väldigt bra om sin väns Lapske och jag är böjd att hålla med.

Som med allt annat ger olika linjer lite olika typer, både mentalt och exteriört. Det du beskriver att du vill göra är precis rätt för denna rasen. Många uppfödare gör precis det (agility, viltspår, lydnad och ridturer) med sina hundar.

När jag skaffade min lapske skulle det bli en "elithund", men det håller de flesta tyvärr inte för (precis so du verkar vara införstådd i). Jag har väldigt aktiva linjer bakom min hane, men det har inte hjälpt oss så långt som jag ville.

Lycka till och håll oss uppdaterade :D
 
Sv: Lapsk vallhund

Nej, nej!
TS verkar ju ganska klar över sitt rasval, tänkte mer på att Cattlin kanske kan hjälpa till med info o linjer etc.
 
Sv: Lapsk vallhund

Ah, då är jag med. Känner du Cattlin personligen? I ärlighetens namn så vet inte jag hur hennes kunskaper ser ut i de lapskas linjer. Men hon var och tittade på Narmos kull när han var liten. Hon lyfte upp honom och sa att han kommer att bli mycket bra. Fick reda på detta något år efter att jag köpte honom.

TS:
Om du vill veta mer, få kontakter mm så är www.slk.nu
att rekomendera (satt helt i min egen värld när jag svarade förut idag så jag glömde bort att skriva in adressen!:eek:). Där finner du uppfödare, avelsråd, kontaktpersoner mm. Även jag svarar mer än gärna på frågor :)
 
Sv: Lapsk vallhund

Till alla:
Ja, jag tar självklart gärna emot tips på bra uppfödare/linjer (eller för den delen om det finns någon man bör akta sig för) :).

Om allt går som planerat så blir det en ny hund om något år men det kan ändras eftersom min nuvarande hund är sjuk. I nuläget mår hon prima men det kan snabbt ändras och då kommer jag förmodligen skaffa en ny hund tidigare.

Det låter ju jättebra, har inte rasen några negativa sidor?
Vad skall man se upp med vid val av uppfödare/hund? Hur är det med hälsan, höfter, armbågar och ögon är ju lätt att kolla upp på Hunddata men i övrigt?

Har träffat några lapska men skall försöka träffa några fler, gärna i arbete. Och man kanske kan planera sommarens semester så att man får vägarna förbi någon uppfödare... *smider planer*
Mina kompisar tycker dock att det är ett för osäkert kort ffa mentalt och att jag skall satsa på en annan ras.
 
Sv: Lapsk vallhund

Det beror på vad man ser som nackdelar ;). Dom är generellt väldigt förarveka och signalkänsliga till tusen. Vilket passar mig utmärkt då jag kan viska ut en utskällning och han tar åt sig. Inga "krypa ur skinnet" fasoner dock. Min hane kan vara pipig när ha blir exalterad. Exempelvis vid träning efter lång vila, promenader när han har fått vänta lite för länge på att gå ut etc. Men i normala fall så piper han inte under träning exempelvis. Han är efter ganska aktiva linjer. Han stressar upp ganska fort, men släpper snabbt om jag talar om att "nu spårar det faktiskt ur, grabben".

Sjukdomar har vi knappt några. Ögonsjukdomen av typen PRCD/PRA finns, men är inte omfattande. Idag kan man dessutom testa sina hundar för att se om dom är bärare eller fria och det är ingen mig veterligen som inte gör detta innan aveln idag.

En sak du bör fundera på är om du vill ha en soffpotatis (för det har vi tyvärr några som är) eller en aktivare typ (jag vet att det framgick, men vill bara understryka att om man inte är noga kan man få något man inte vill ha).

Intressant att du har fått höra att de är dåliga mentalt. Hade varit mycket intressant att höra om hur många hundar och från vilka uppfödare och linjer den/de kommer. Själv har jag under mina 12,5 år som aktiv lapphundsägare i klubben mött EN lapsk som varit dålig mentalt. Han var väldigt osäker i utställningsringen och backade från domaren med bestämda steg. Efter ett varv ville han inte gå så nära. Ingen flykt inblandat (annat än ett par steg bakåt), men svansen nere och obehag vid beröringen. En hane från Danmark.

Lilljessica: Jag kunde inte öppna filen :(
 
Sv: Lapsk vallhund

Den här sammanställningen kan vara intressant att kika på.

Ja, det ser ju inte lysande ut, kanske en av anledningarna till att "folk" tycker att de är dåliga mentalt?
Fast ärligt talat har min nuvarande ras inte något jätteroligt ras-MH heller, jag har trots det med lite engagemang fått en mycket trevlig, arbetsglad individ (som dessutom gjort ett bra MH).
Men man bör ju helt klart välja sin uppfödare/hund med omsorg.
 
Sv: Lapsk vallhund

Jag TROR att de flesta -som jag har pratat med iaf- inte har sett rasen in action utan mer sneglat på rasens MH och inte så lysande bruksmeriter. MEN det beror ju på vad man jämför med, de flesta av mina kompisar är inbitna bruksmänniskor och det är klart att det ser lite annorlunda ut för tex kelpie som faktiskt inte heller är en jättevanlig ras.
De ser det mest som ännu en skällig spets, jämställd med tex den isländska fårhund jag hade tidigare. Absolut inget fel på islandshundar men ja, de är skälliga och personligen tycker jag att de har för lite motor för det som jag vill ha.
Och som sagt, jag är inte ute efter en SM-hund utan en som skall funka till lite av varje. Kommer helt klart att välja från arbetande linjer, dels för att jag vill ha en aktiv hund men också för att jag tycker att det är tråkigt när raser blir "sällskapsfierade" eftersom de ofta tappar viktiga mentala egenskaper.
 
Sv: Lapsk vallhund

Det står att filen är skadad och inte kunde lagas, men det verkar ju som om det bara är jag som inte kan öppna den?

Kan jag få en kort resume på vad det är?
 
Sv: Lapsk vallhund

På va du skriver tycker jag att den Lapske skulle passa dig utmärkt! Oavsett vad ett lapskt MH säger i jämförelse med en Schäfers (ex vis) så behöver ju inte den lapskes vara dåligt. Dina bekanta verkar blanda ihop äpplen och päron litegrand.

Jag föreslår att du gör som du har tänkt. Åk till någon uppfödare, titta på hundarna i deras arbete och känn efter ordentligt själv. Passar det så är det ju bara att "köra". Passar det inte så vet du ju varför av EGEN erfarenhet :)
 
Senast ändrad:
Sv: Lapsk vallhund

Gaah! Vill se! Har du ingen länk till där länken ligger så att jag kan klicka på länken och öppna den på det viset? :idea:
 
Sv: Lapsk vallhund

Gå in på www.genetica.se
-> Scrolla ner en liten bit till text i rött: MH-diagram år 2009 för alla raser med fler än 30 beskrivna hundar och uppdaterade listor för brukshundrasernafinns för nedladdning på sidan för MH-data. -> Klicka på den gröna länken -> scrolla ner och välj lapsk vallhund (bruksraserna står överst så bläddra förbi dem).
 
Sv: Lapsk vallhund

Men herre jisses... Nu gjorde jag som ni har sagt och det står bara att "the file is damaged and could not be repaired" :confused:. Så det måste ju vara något fel på min adobe. Jag får försöka fixa detta...
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 294
Senast: Farao
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 907
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
12 199
Senast: Hedinn
·
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 201
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp