Lapsk vallhund

Milosari

Trådstartare
vad vet ni om dem? "duger" de till lydnad och bruks (ej skydd) på högre nivå? vill gärna höra lite personliga erfarenheter.
 
Sv: Lapsk vallhund

Ja det gör de, men det där kan bero på vilken uppfödare du köper från. Alla har inte bra bruksmaterial.. Pm:a om du vill veta vilken uppfödare som har de bästa lapskorna ;)
 
Sv: Lapsk vallhund

det ska jag göra men du får gärna berätta mer om rasen rent allmänt :)
 
Sv: Lapsk vallhund

SLK skrev:
Hemland:Finland

Användningsområde
En hund avsedd för renvallning.

Bakgrund / Ändamål:
Samerna har redan under flera århundraden använt lapsk vallhund liknande hundar som ren vallare. upptagningen till rasen av renvallande hundar påbörjades redan under 1950-talet, då nutida finsk lapphund och lapsk vallhund ännu ansågs vara samma ras. Lapsk vallhund blev en egen ras den 10.12.1966 eftersom man hade konstaterat att det fanns två olika typer av renvallande hundar.

Helhetsintryck:
Polar vallhundsspets, som skall vara medelstor och tydligt längre än hög. Benstommen och muskulaturen skall vara kraftig. Hunden skall vara spänstig men får ändå inte verka tung. Könsprägeln skall vara tydlig. Pälsen skall vara väl lämpad för ett arktiskt klimat.

Viktiga måttförhållanden:
Kroppslängden skall vara minst 10% större än mankhöjden. Bröstkorgens djup skall vara ungefär hälften av mankhöjden.

Uppförande och karaktär:
Lapsk vallhund skall vara läraktig, lugn, vänlig, energisk och arbetsvillig. Under renvallning har den benägenhet för skall.

Huvud:
Huvudet skall vara långsträckt. Nospartiet skall vara något kortare än skallen.
Skallparti: Hjässan skall vara endast något välvd.
Stop: Stopet skall vara svagt sluttande, pannfåran är urskiljbar och ögonbrynsbågarna markerade.
Nostryffel: Nostryffeln skall helst vara svart, dock i harmoni med pälsfärgen.
Nosparti: Nosryggen skall vara rak. Nospartiet skall såväl uppifrån som från sidan sett avsmalna jämnt mot nosspetsen.
Läppar: Läpparna skall vara strama.
Käkar/Tänder/Bett: Käkarna och tänderna skall vara kraftiga. Sax bett med normalt tandschema.
Kinder: Okbågarna skall vara tydligt markerade.
Ögon: Ögonen skall helst vara mörka, dock i harmoni med pälsfärgen. De skall vara livliga, sitta relativt långt ifrån varandra och vara ovala i formen. Uttrycket skall vara intelligent, hos tikarna även ödmjukt.
Öron: Öronen skall vara uppstående, medellånga, ansatta relativt långt ifrån varandra och vara relativt breda vid ansättningen. Öronens insidor skall, speciellt nedtill vara täckta av yvigt hår.

Hals:
Halsen skall vara kraftig, medellång och smidigt ansatt i skulderpartiet utan löst halsskinn.

Kropp:
Manke: Manken skall vara markerad.
Rygg: Ryggen skall vara stark och muskulös.
Ländparti: Ländpartiet skall vara kort och muskulöst.
Kors: Korset skall vara relativt långt och något sluttande.
Bröstkorg: Bröstkorgen skall vara djup, lång och rymlig, inte för bred. Revbenen skall vara tydligt välvda.

Svans:
Svansen skall vara medellång, tät pälsad och lågt ansatt. I vila skall den hänga, i rörelse bärs den i en lös båge som ej får röra ryggen. Svansrörelsen kan även vara roterande.

Extremiteter:
Framställ: Frambenen skall vara kraftiga och väl anslutna till kroppen med kraftiga muskler som dock tillåter fria rörelser. De skall vara muskulösa, välvinklade och framifrån sett raka och parallella.
Skulderblad: Skulderbladen skall vara snedställda och muskulösa.
Armbåge: Armbågarna skall varken in- eller utåtvridna, de skall vara placerade tätt intill bålen och rakt bakåt riktade.
Underarm: Underarmen skall vara lodrät.
Handlove: Handloven skall vara spänstig och fjädrande.
Mellanhand: Mellanhanden skall från sidan sett vara något snedställd, vilket möjliggör smidiga rörelser.
Tassar: Tassarna skall vara något ovala och från alla håll, även från undre sidan täckta med yvigt hår. Tårna skall vara väl välvda. Trampdynorna skall vara spänstiga och tjocka.
Bak ställ: Bakbenen skall vara kraftigt vinklade och bakifrån sett raka och parallella.
Lår: Låren skall vara relativt långa, breda och muskulösa.
Knän: Knäleder skall vara framåtriktade och knä vinkeln tydlig.
Has: Has leder skall vara relativt lågt ansatta med tydlig vinkel.
Mellanfot: Mellanfötterna skall vara relativt korta, lodräta och parallella.
Tassar: Bak tassarna skall motsvara framtassarna. Sporrar är inte önskvärda.

Rörelser:
Rörelserna skall vara fria, fjädrande, outtröttliga och balanserade. Travet skall vara uthålligt. I snabbt trav tenderar tassarna att söka sig inunder kroppens mittlinje.

Hud:
Huden skall överallt vara åt liggande och utan rynkor.

Päls:
Pälsstruktur: Täckhåret skall vara medellångt eller långt, rakt, relativt utstående och strävt. Botten ullen skall vara fin och tät. Pälsen är ofta yvigare och längre på halsen, på bröstet och på lårens baksidor.
Färg: Färgen skall vara svart i olika nyanser, t. o. m. gråaktig eller barkbrun. Färg som är ljusare än grundfärgen, gråaktig eller brunaktig förekommer ofta på huvudet, på kroppens undersida och på benen. Vita tecken på halsen, på bröstet och på benen är tillåtna. Botten ullen skall vara svart, grå eller brunaktig.

Storlek:
Mankhöjd: Idealhöjd hos hanhundar skall vara 51 cm och hos tikar 46 cm. Tillåten avvikelse är +/- 3 cm.

Det jag upplevt är att det är en läraktig, öppen, social (inte översvallande som en labbe, men ändå ;) )lagom tuff hund som fungerar bra att jobba med både på träningsplanen. Jag gillar rasen för att det är en väldigt "ärlig" ras. Tror inte du ångrar dig om du köper en lapsk från en bra uppfödare med "rätt" sorts hund :cool:
 
Sv: Lapsk vallhund

min kompis har en tvåårig (tror jag) hane, dom har precis gått upp till lp2an. Han är duktig, men mycket hund. Fast det visst du säkert redan ;)

Hon har tränat spår, sök och lydnad med honom tror jag. han gör de mesta snyggt och korrekt. Men kan även strunta totalt i en. Han piper gärna, länge, högt och mycket. Jag har flera gånger varit påväg att strypa hunden :smirk: träningssak naturligtvis..

Här kommer en bild på honom! är tagen för ett halvår sen tror jag

visabild.asp
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 437
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 232
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
544
Senast: kamomillo
·
Hundträning Hej! Denna fråga är kanske lite uttjatad men skulle ändå vilja veta om det verkligen är skillnad i arbetsvilja mellan...
Svar
12
· Visningar
1 305
Senast: Is
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp