Laptop-frågor

sussisus

Trådstartare
Är på g att köpa en HP-laptop med trådlös uppkoppling + dito nätverk.

1. Funkar det med att ansluta den till ett stationärt nätverk, som dessutom har adsl-uppkoppling (med router och sånt)?
2. De andra datorerna + routern finns nere i källaren förresten, kan det påverka uppkopplingen?

3. Hur betalar man en trådlös uppkoppligen egentligen? Är det som att ha en mobiltelefon?
Det är inte jag som står för husets abonnemang.

4. Kan jag köra min laserskrivare (en HP med USB-kontakt) till laptopen?
Det säljs ju en trådlös skrivare (köper man en sån med laptopen får man avdrag från HP, men min laserskrivare funkar alldeles utmärkt fortfarande).

Laptopen kommer att ha Vista, en i min bekantskapskrets tipsade om att man kan be affären om en Rollback-cd (nedgraderings-cd med XP - om jag förstod det rätt).
5. Men är Vista så himla dåligt? Är det vettigt att få tag i en sån där cd?

Har säkert en hel del andra frågor, men jag har aldrig haft någon bärbar dator förr (jo en 386:a, men den hade ingen uppkoppling).
 
Sv: Laptop-frågor

1. ja.
2. ja, tråslöst nätverk använder radiosignaler och saker som golv och väggar skär ner på räckvidden ganska drastiskt.
3. inte alls. eller är det mobilt bredband du syftar på?
4. ja.
5. Definitivt ja, det drar enormt mycket prestanda, och har enormt mycket svåravstängda funktioner som hindrar användbarheten (för att ta ett exempel, övervakningskamerorna i en butik drivs av en server med windows vista, när den startar om så startas inte inspelningsprogrammet för det blockerar vista. "program som startas automatiskt har blockerats för att skydda datorns säkerhet" )
 
Sv: Laptop-frågor

Alltså, jag är totalt kass på mobilt bredband och sånt, jag försöker lära mig men det vill liksom inte fastna.
Vi har adsl just nu och kommer väl att ha det ett tag till. Om jag nu har ett mobilt bredband till laptopen - blir det någon skillnad då?
Eller ska jag kanske skippa internet på nya datorn helt och hållet och låna familjemedlemmarnas datorer när jag vill ut på nätet, det minskar ju helt klart risken för virus om inte annat.:idea:

Jag fattar inte, om nu Vista är så väldigt dåligt, och XP så bra - varför har då nästan alla nya datorer Vista?

Samma bekant sa även att jag borde ha Office 2003, inte Office 2007 (jag har ju Office 2000 nu).

Det är ju en hel vetenskap och djungel att köpa ny dator.:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Laptop-frågor

Här är laptopens tekniska data förresten:
Bildskärm: 15,4-tums WXGA High Definition BrightView widescreen

Processor: AMD Athlon X2 Dual-Core-processor PC QL-62, 2,10 GHz, 1 MB cacheminne (L2)

Minne: 3072 MB (1 x 1024 MB + 1 x 2048 MB)

Informationslagring: 250 GB SATA-hårddisk 5400 rpm, Lightscribe Super Multi DVD-brännare (+/-R +/-RW)med stöd för dubbla lager

Kommunikation: 802.11b/g WLAN, Integrerat 10/100/1000 Gigabit Ethernet LAN

Grafik: ATI Mobility Radeon HD 3450 grafikprocessor Upp till 1789 MB tillgängligt grafikminne totalt med 512 dedikerade MB

I/O-portar: 4 USB 2.0, 1 HDMI-uttag, 1 eSata-uttag, 1 VGA-port, 1 RJ45ethernet-uttag, 2 hörlursutgångar, 1 mikrofoningång, 1 IEEE 1394, infraröd port med fjärrkontroll, uttag för dockningskabel

Ljud: 16-bitars Sound Blaster Pro-kompatibelt ljud, Altec Lansing-högtalare

Operativsystem: Windows Vista Home Premium med Service Pack 1 (32-bitars)

Programvara: Internet Explorer, Windows Mail, Media Player, Photo Gallery, Movie Maker, DVD Maker, DVD Suite

Vikt: 2,65 kg

Mått: 35,7 cm (B) x 25,9 cm (D) x 3,49 cm (min H) / 4,19cm (max H)

Övrigt: Webkamera med inbyggd mikrofon, fjärrkontroll för mediafunktioner
 
Senast ändrad:
Sv: Laptop-frågor

för att vista är nytt och för att microsoft vill sälja licenser till vista? "varför säljs det nya bilar om volvo 740 är så bra?"

datorn låter iaf klart bra, men inte som om batteritiden kommer vara något beundransvärt.

och ja, mobilt bredband är som vanligt bredband, fast långsammare och är beroende av täckning, plus att du måste koppla upp dig med ett program varje gång du vill använda internet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp