Laptop som blir varm

_Runaway_

Trådstartare
Tycker min laptop (ca 15 månader gammal) börjar få så himla lätt att bli varm fort, och det är inte lite heller. Det är där på baksidan (vid fläkten?) som den blir brännhet och det känns ju inte jättebra med tanke på att den används rätt mycket. Men kan man göra något åt det? Hade en kompis vars dator stängde av sig hela tiden och då sa någon att hon kunde byta fläkten för att den nuvarande inte klarade att svalka datorn tillräckligt.
Eller ska dom vara såhär jäkla varma? Kan man lämna in på "allmän" koll och service?
 
Sv: Laptop som blir varm

Gå och fråga i butiken där du köpte den?

De kan bli väldigt varma under om de ligger på mjukt underlag (typ en säng) så fläkten kanske inte kommer åt att cirkulera luft kring sig. Borde däremot inte bli så varm på ett bord.
 
Sv: Laptop som blir varm

Det vanligaste är att du har fått in damm i fläktarna, vilket resulterar till att de inte går på fullvarv, testa ta en dammsugare och håll munstycket mot alla fläktar och se om dom snurrar som dom ska, gör de inte det så är det lika bra att dammsuga åtminståne varannan vecka grundligt. Nyare laptopar kan innehålla lite väl tunga processorer som blir extra varma och då är det extra noga med "proper" kylning.
Att lämna in till service är dumt, ofta amatörer och unga praktikanter som "vill" kunna datorer som jobbar på såna ställen.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Laptop som blir varm

Jag skulle inte använda en dammsugare...

TS: På t.ex. Clas Ohlsons finns det "luft på burk", komprimerad luft alltså, som är helt perfekt att använda för att försiktigt (väldigt försiktigt, annars kan man ta sönder kullagrena i fläkten) blåsa ur igendammade fläktar. Skicka in små puffar med luft vid datorns insug och håll ansiktet borta från utblåset; det kommer att FLYGA ut saker, speciellt om du har pälsdjur. ;)
 
Sv: Laptop som blir varm

nä trams att köpa en massa dyra saker som har en enda funktion, dammsugare har funkat felfritt i alla år utan att kullagrena har gått sönder, och dessutom har en laptop kåpor framför fläktarna som skyddar kullagrena.
 
Sv: Laptop som blir varm

70 spänn är inte dyrt i mina ögon, speciellt inte om det handlar om en laptop som kostat kanske 7-15 000 kr.

Men var och en blir salig på sin tro.
 
Sv: Laptop som blir varm

inte då, man ska inte köpa en massa idiotiska uppfinningar som har uppkommit pga rädsla från ovetande. Dammsugare är win, tror du på allvar att när du lämnar in din dator på sk service så använder dom annat ?
 
Sv: Laptop som blir varm

Du kan ju åxå installera ett program som heter Speedfan. Med Speedfan kan man hålla koll på hur varm processorern, grafikkortet och lite annat blir. Har de på min stationära nu, och iochmed speedfan så kunde jag se hur mkt bättre fläkten till processorn fungerade efter en rejäl damsugning ;)
 
Sv: Laptop som blir varm

Det finns "coolpads" man kan ha under. Eller så köper man till en extra fläckt från clas olsson!

Mvh
Emma
 
Sv: Laptop som blir varm

Min laptop är likadan, ibland blir den skollhet, andra gånger inte. Men jag upplever att typ alla laptops är såhär.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag har i omgångar letat efter en snygg jobbväska som rymmer lika mycket som en kappsäck men som designmässigt är mer handväska än tote...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 670
Senast: Septicemia
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 238
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Anonymt nick, vill inte bli igenkänd. Jag har insett att jag har problem med mig själv när det kommer till intimitet. Jag ska försöka...
Svar
17
· Visningar
2 168
Senast: Nahar
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp