Laptop som klarar bildbehandling och filmredigering

Anacondas

Trådstartare
Vad ska jag leta efter? Ny eller begagnad spelar inte så stor roll, vill ha en laptop som blir mycket för pengarna (vill komma undan så billigt som möjligt utan att vara dumsnål).
Krav: det ska gå att använda Lightroom, Photoshop och Resolve utan att bli galen för det är segt.

Jag ser det som en fördel om det går att uppgradera ram och byta hårddisk vid behov.

Min gamla laptop har 13.3 skärm och jag vill inte ha mindre. Funderar på om 15 tums skärm kommer att kännas för stort eller inte.
Processor har jag inte koll på olika generationer och minsta krav. Men om jag minns rätt är det bättre med ju högre Ghz för bildredigering. Hur fungerar det med i3, i5 och i7? Vad är amd: s motsvarigheter?
Hur mycket ram behövs för det inte ska kännas segt?
 
Jag är ingen expert men för det du beskriver skulle jag i varje fall inte köpa en dator med i3 processor. Jag kör Lightroom och Photoshop på en laptop med en i5-8265U utan problem, den processorn verkar finnas i rätt många laptops idag. Dock har jag inte testat Resolve, men om du vill köra mycket videoredigering kan det vara värt att skaffa en laptop som har dedikerat grafikkort samt mycket RAM (8+ GB). Då börjar priset snabbt skena iväg dock. Vad är din budget? Om du bara vill redigera bild och video i hobbysyfte tror jag absolut att du kan hitta en dator som fungerar tillräckligt bra i 6000-8000 kr prisklassen, kanske billigare på rea.


Men är som sagt ingen expert, finns säkert de på Buke som kan det här bättre än mig :o
 
Tack för ditt svar. Tänkte också att i3 borde bli för lite. 8 GB ram har jag på nuvarande och det går segt, så mer vill jag ha.

Allt är på hobbynivå, men jag vill inte bli galen på seghet ändå.
 
Tack för ditt svar. Tänkte också att i3 borde bli för lite. 8 GB ram har jag på nuvarande och det går segt, så mer vill jag ha.

Allt är på hobbynivå, men jag vill inte bli galen på seghet ändå.


Går det bara segt när du redigerar video eller redan när du använder Lightroom/Photoshop? Om du redigerar videor i hög kvalitet kan det vara en ide att konvertera klippen till ett mer bearbetbart format, annars blir du tvungen att köpa en riktig monsterdator om du vill bli av med segheten :p Fast det kanske du redan visste. Hur som helst, gaming datorer brukar väl ofta ha rätt bra specs för pengarna, om man inte bryr sig så mycket i ett diskret utseende :angel:
 
Min uppfattning, både som hobby- och professionell användare, är att det går litet grann inflation i datorprestanda. "Normal" redigering av stillbilder kräver ett minimum av prestanda, både ifråga om processor, minne och disk. Om man ofta plöjer igenom stora mängder med rejält stora filer, eller vill batchredigera stora mängder filer snabbt, så spelar det förstås roll - men det arbete som åtminstone jag ägnar mig åt (beskärning, rotering, färgkorrigering, upplättning, kontrastjustering mm) är helt enkelt inte resurskrävande.

Filmredigering i hög upplösning är mer krävande, men även där beror det på specifikt vad man gör.

Den laptop som jag normalt använder för bildredigering i PS och LR mm är en sju-åtta år gammal HP 8460P (i5 2540M @ 2,6 GHz), köpt begagnad för en tusenlapp härom året. Jag bytte disk till en SSD och ökade till 12 GB minne, för ytterligare en dryg tusenlapp. Strax över tvåtusen spänn totalt, för en kvalitetsdator med metallchassi. Den använder jag även för professionell ljudinspelning och -bearbetning i ProTools.

Film (1080) redigerar jag på en fyra år gammal stationär Dell XPS med i7, i Resolve utan problem alls.
 
Tack för ditt svar. Tänkte också att i3 borde bli för lite. 8 GB ram har jag på nuvarande och det går segt, så mer vill jag ha.

Allt är på hobbynivå, men jag vill inte bli galen på seghet ändå.
Skillnad på om det är DDR3 eller DDR4 ram, det är inte bara mängden ram som avgör utan även hastigheten. Jag har en i5 Kaby Lake, 8gb DDR3 ram och NVIDIA GeForce 150MX GDDR5 2 GB och ssd hdd. Den klarar PS utan problem iaf men har inte provat att redigera film. Köpte den för att ha en del kraft men ändå vara riktigt bärbar - men den kostar ju runt 10k istället.
 
Jag är envis förespråkare av stationära och specialbyggda datorer, så jag kan bara svara generellt. Vad gäller både prestanda och möjligheter till uppgradering tycker jag att de flesta laptops är undermåliga, så jag skulle egentligen inte rekommendera någon att skaffa en... :nailbiting:

Vill du göra videos i någorlunda bra kvalitet så skulle jag välja något med i7-processor, för att rendering av video tar en del kraft - i5 kan också fungera, men absolut inget lägre än så för livskvalitetens skull. Ett bra grafikkort kan också vara en bra resurs, men är inte en nödvändighet på samma sätt. Ska du inte göra videos ofta, eller i hög upplösning och/eller framerate, så är det kanske överdrivet att lägga mycket pengar på prestanda som bara behövs ibland. Bildredigering brukar inte kräva så mycket om det inte är väldigt stora filer du jobbar med, så det tror jag att nästan vilken nyare laptop som helst klarar utan problem.

Vill du garanterat ha prestanda som för att klara grafiskt krävande uppgifter så ska du nog titta efter något som är gjort för gaming. Min dator är ett hemmabygge med just syftet att vara en spelmaskin, och den både kör Photoshop med stora filer och renderar videos i HD-kvalitet utan att ens flåsa.
 
Jag är envis förespråkare av stationära och specialbyggda datorer, så jag kan bara svara generellt. Vad gäller både prestanda och möjligheter till uppgradering tycker jag att de flesta laptops är undermåliga, så jag skulle egentligen inte rekommendera någon att skaffa en... :nailbiting:

Vill du göra videos i någorlunda bra kvalitet så skulle jag välja något med i7-processor, för att rendering av video tar en del kraft - i5 kan också fungera, men absolut inget lägre än så för livskvalitetens skull. Ett bra grafikkort kan också vara en bra resurs, men är inte en nödvändighet på samma sätt. Ska du inte göra videos ofta, eller i hög upplösning och/eller framerate, så är det kanske överdrivet att lägga mycket pengar på prestanda som bara behövs ibland. Bildredigering brukar inte kräva så mycket om det inte är väldigt stora filer du jobbar med, så det tror jag att nästan vilken nyare laptop som helst klarar utan problem.

Vill du garanterat ha prestanda som för att klara grafiskt krävande uppgifter så ska du nog titta efter något som är gjort för gaming. Min dator är ett hemmabygge med just syftet att vara en spelmaskin, och den både kör Photoshop med stora filer och renderar videos i HD-kvalitet utan att ens flåsa.
Vissa effekter och verktyg kan man ju lägga på GPUn dock om jag inte minns fel, även om det är cpu o ram som får jobba mest. Ju fler kärnor desto bättre skulle jag tro.

Jag har ju med en gaming dator som jag byggt själv, men förstår med behovet för laptop.
Min kör ju med PS utan problem.. måste dock ta reda på varför den ligger högt i temp ibland trots vattenkylning.
 
Jag hänger på denna tråden, hoppas det är ok @Anacondas :)

Jag behöver också byta dator, min gamla hederliga Air från 2012-2013 börjar bli allt för seg för bild- och filmredigering. Jag vet dock inte om jag ska köpa en stationär eller en laptop, men jag vill helst ha en Mac.
Jag har lite samma önskemål som TS, vill kunna köra Photoshop och Premiere utan lagg och helst att den klarar enklare renderingar i typ SolidWorks.

Vad behöver en sådan dator ha för "grundutrustning" gällande processor, ramminne, grafikkkort?
Det känns som att man får mer för pengarna om man köper en stationär, men jag planerar för en tillfällig utlandsflytt på ca 6 månader nästa år, och det är ju onekligen smidigare att ta med en laptop..
 
Jag hänger på denna tråden, hoppas det är ok @Anacondas :)

Jag behöver också byta dator, min gamla hederliga Air från 2012-2013 börjar bli allt för seg för bild- och filmredigering. Jag vet dock inte om jag ska köpa en stationär eller en laptop, men jag vill helst ha en Mac.
Jag har lite samma önskemål som TS, vill kunna köra Photoshop och Premiere utan lagg och helst att den klarar enklare renderingar i typ SolidWorks.

Vad behöver en sådan dator ha för "grundutrustning" gällande processor, ramminne, grafikkkort?
Det känns som att man får mer för pengarna om man köper en stationär, men jag planerar för en tillfällig utlandsflytt på ca 6 månader nästa år, och det är ju onekligen smidigare att ta med en laptop..

Skickar en hojt till @Wingates och @Invicta som verkar ha koll :D
 
Jag hänger på denna tråden, hoppas det är ok @Anacondas :)

Jag behöver också byta dator, min gamla hederliga Air från 2012-2013 börjar bli allt för seg för bild- och filmredigering. Jag vet dock inte om jag ska köpa en stationär eller en laptop, men jag vill helst ha en Mac.
Jag har lite samma önskemål som TS, vill kunna köra Photoshop och Premiere utan lagg och helst att den klarar enklare renderingar i typ SolidWorks.

Vad behöver en sådan dator ha för "grundutrustning" gällande processor, ramminne, grafikkkort?
Det känns som att man får mer för pengarna om man köper en stationär, men jag planerar för en tillfällig utlandsflytt på ca 6 månader nästa år, och det är ju onekligen smidigare att ta med en laptop..

Självklart får du hänga på tråden. Tror min gamla laptop är ungefär lika gammal som din. Har kollat lite på bärbar Mac, men de blir så dyra såvida man inte ska ha billigaste med 8GB ram och liten hårddisk med bara 128. Mac laptops går väl inte att uppgradera själv efter hand heller väl?
 
Skillnad på om det är DDR3 eller DDR4 ram, det är inte bara mängden ram som avgör utan även hastigheten. Jag har en i5 Kaby Lake, 8gb DDR3 ram och NVIDIA GeForce 150MX GDDR5 2 GB och ssd hdd. Den klarar PS utan problem iaf men har inte provat att redigera film. Köpte den för att ha en del kraft men ändå vara riktigt bärbar - men den kostar ju runt 10k istället.

Det tänkte jag inte på att skillnaden mellan DDR3 och DDR4.
Tänkte också, visst borde jag kolla så att laptopen har grafikkort med dedikerat grafikminne?
 
Min uppfattning, både som hobby- och professionell användare, är att det går litet grann inflation i datorprestanda. "Normal" redigering av stillbilder kräver ett minimum av prestanda, både ifråga om processor, minne och disk. Om man ofta plöjer igenom stora mängder med rejält stora filer, eller vill batchredigera stora mängder filer snabbt, så spelar det förstås roll - men det arbete som åtminstone jag ägnar mig åt (beskärning, rotering, färgkorrigering, upplättning, kontrastjustering mm) är helt enkelt inte resurskrävande.

Filmredigering i hög upplösning är mer krävande, men även där beror det på specifikt vad man gör.

Den laptop som jag normalt använder för bildredigering i PS och LR mm är en sju-åtta år gammal HP 8460P (i5 2540M @ 2,6 GHz), köpt begagnad för en tusenlapp härom året. Jag bytte disk till en SSD och ökade till 12 GB minne, för ytterligare en dryg tusenlapp. Strax över tvåtusen spänn totalt, för en kvalitetsdator med metallchassi. Den använder jag även för professionell ljudinspelning och -bearbetning i ProTools.

Film (1080) redigerar jag på en fyra år gammal stationär Dell XPS med i7, i Resolve utan problem alls.

Jag plöjer oftast igenom Raw-filer efter import i LR (för att grovrensa) och det tycker nuvarande laptop är jobbigt.

Jag har kollat på Inrego och Bytdator för att se vad som finns begagnat, men känner mig vilsen kring vad som är prisvärt.
 
Jag hänger på denna tråden, hoppas det är ok @Anacondas :)

Jag behöver också byta dator, min gamla hederliga Air från 2012-2013 börjar bli allt för seg för bild- och filmredigering. Jag vet dock inte om jag ska köpa en stationär eller en laptop, men jag vill helst ha en Mac.
Jag har lite samma önskemål som TS, vill kunna köra Photoshop och Premiere utan lagg och helst att den klarar enklare renderingar i typ SolidWorks.

Vad behöver en sådan dator ha för "grundutrustning" gällande processor, ramminne, grafikkkort?
Det känns som att man får mer för pengarna om man köper en stationär, men jag planerar för en tillfällig utlandsflytt på ca 6 månader nästa år, och det är ju onekligen smidigare att ta med en laptop..
Du får absolut mer för pengarna om du köper stationär, plus att du får bättre kylning vilket gör att datorn kan jobba bättre, men nackdelen är ju att den är just stationär ;)

Jag har dock inte koll på Mac och om du får mer för pengarna där angående stationär vs laptop - jag är gamer och köper därmed inte mac ;)
 
Går det bara segt när du redigerar video eller redan när du använder Lightroom/Photoshop? Om du redigerar videor i hög kvalitet kan det vara en ide att konvertera klippen till ett mer bearbetbart format, annars blir du tvungen att köpa en riktig monsterdator om du vill bli av med segheten :p Fast det kanske du redan visste. Hur som helst, gaming datorer brukar väl ofta ha rätt bra specs för pengarna, om man inte bryr sig så mycket i ett diskret utseende :angel:
Det går segt när jag använder Lightroom/Photoshop.
Video har jag bara testat lite med och gett upp typ.
 
Det tänkte jag inte på att skillnaden mellan DDR3 och DDR4.
Tänkte också, visst borde jag kolla så att laptopen har grafikkort med dedikerat grafikminne?
Ja, för då använder du inte datorns minne till sådant. Tror typ alla nya grafikkkort har dedikerat minne dock men ska inte svära på det.
 
Det tänkte jag inte på att skillnaden mellan DDR3 och DDR4.
Tänkte också, visst borde jag kolla så att laptopen har grafikkort med dedikerat grafikminne?

Ja, det är bäst eftersom du vill göra saker som kräver lite grafisk prestanda. Det är bra att ha alternativet att lägga lite av t ex rendering på grafikkortet, eller att dela upp det mellan det och processorn. Integrerad grafik brukar visserligen inte vara jättedålig nuförtiden, men det är verkligen inte optimalt om man har möjlighet att välja något annat.
 
Jag hänger på denna tråden, hoppas det är ok @Anacondas :)

Jag behöver också byta dator, min gamla hederliga Air från 2012-2013 börjar bli allt för seg för bild- och filmredigering. Jag vet dock inte om jag ska köpa en stationär eller en laptop, men jag vill helst ha en Mac.
Jag har lite samma önskemål som TS, vill kunna köra Photoshop och Premiere utan lagg och helst att den klarar enklare renderingar i typ SolidWorks.

Vad behöver en sådan dator ha för "grundutrustning" gällande processor, ramminne, grafikkkort?
Det känns som att man får mer för pengarna om man köper en stationär, men jag planerar för en tillfällig utlandsflytt på ca 6 månader nästa år, och det är ju onekligen smidigare att ta med en laptop..
Skall du köra något CAD-program värt namnet så är Mac en dålig ide, ytterst få CAD-program stöder Mac direkt och att strula med bootcamp för att installera CAD-program för windows riskerar mest bara att suga en massa prestanda och minne i onödan.

När det gäller frågan om bärbart vs stationärt så kokar det hela ner till vad man vill offra.
Vill man ha ordentlig prestanda på en bärbar så får man offra pengar eller bärbarhet. Vill man dessutom ha ett grafikkort som passar CAD så har man begränsat utbudet rätt rejält, CAD-program och spel har inte samma krav när det gäller grafikkort.
Stationära går ju att bygga larvigt kraftfulla om man bara vill och har pengarna att spendera.
 
Jag hänger på denna tråden, hoppas det är ok @Anacondas :)

Jag behöver också byta dator, min gamla hederliga Air från 2012-2013 börjar bli allt för seg för bild- och filmredigering. Jag vet dock inte om jag ska köpa en stationär eller en laptop, men jag vill helst ha en Mac.
Jag har lite samma önskemål som TS, vill kunna köra Photoshop och Premiere utan lagg och helst att den klarar enklare renderingar i typ SolidWorks.

Vad behöver en sådan dator ha för "grundutrustning" gällande processor, ramminne, grafikkkort?
Det känns som att man får mer för pengarna om man köper en stationär, men jag planerar för en tillfällig utlandsflytt på ca 6 månader nästa år, och det är ju onekligen smidigare att ta med en laptop..

Jag säger samma till dig som till TS, absolut inget lägre än en i5 processor, allra helst i7 om det finns som val och inte drar upp priset för högt. Vad gäller RAM skulle jag inte gå lägre än 8 GB, men ju högre desto bättre, generellt sett. GPU... alltså det är ju en djungel, men jag har ett med 4 GB (anses rätt B bland grafiknördiga gamers :cautious:) och klarar även rätt tung spelgrafik, så min personliga erfarenhet är att du kan tulla en del på grafikkortet så länge du har bra processor och RAM.

Mac skulle jag inte ta i med tång, ärligt talat... jag har aldrig kommit överens med dem, och upplever att man till stor del betalar för varumärket, inte för prestandan. Ja, en stationär dator är besvärligare att frakta, men möjligheterna vad gäller skräddarsydd prestanda och uppgraderingar väger så tungt för mig att laptop inte ens finns på kartan om jag ska rekommendera datorer till andra.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag konstaterade igår att jag behöver ett nytt grafikkort. Det jag har klarar inte av spelen jag vill spela, det bara laggar. Spelet...
Svar
18
· Visningar
967
IT & mobiler Jag har börjat tröttna rejält på min nuvarande bärbara dator och behöver/vill köpa mig en ny. Jag har för nuvarande en Lenovo G710...
Svar
5
· Visningar
668
Senast: Squie
·
IT & mobiler Jag kommer att använda den ganska mycket när jag är på resande fot, så att den inte väger för mycket är ett av huvudkraven, tror att...
Svar
7
· Visningar
2 758
Senast: Sassy
·
IT & mobiler Max.pris som det ser ut just i detta nu: 4500 kr. Helst lägre. Helst 3500-4000 kr. Jag använder datorn på jobbet och i skolan - Office...
Svar
9
· Visningar
1 419
Senast: imzork
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp