Marna

Trådstartare
Alla kära seniorer,

jag har i ett tidigare inlägg (hittar det ej) beskrivit hur bra just VI som pensionärer har det med vår gård o vår ridponnyuppfödning.

Läget kan ändra sig snabbt (ursäkta ev förvirring) men nu sitter jag här ensam med 4 ridponnyer, 2 hundar o 2 katter och den gamle mannen snart 80 år som var en pigg åldring (min groom alltså som skött allt i alla år) på sjukhus. Åkte in akut igår pga av ev propp eller blödning. Besökt honom idag o ska förstås göra så dagligen - blir troligen kvar veckan ut o ev längre pga vänstersidig ansiktsförlamning i avvaktan på vidare undersökningar. Helt klar i skallen men lite sluddrig eftersom munnen hänger som efter en tandläkarbedövning liksom övriga delen av ansiktet.

Jag får ingen ro men har naturligtvis många praktiska problem att sysselsätta mig med, nu tänkte jag vila en liten stund (trött av oro o efter att ha sett honom se så ynklig ut) och kom då på tanken:

Vi är båda så intresserade av datorer (vi har varsin), han har skapat min hemsida o gillar att sitta dagligen flertalet timmar framför datorn.

Han har säkert jättetråkigt på sjukhuset i avvaktan på mera provtagningar, de kollar honom regelbundet även nattetid, jag tog med en bok som han läser - men nu vill jag ta med en laptop till honom imorgon för att han ska kunna distrahera sig. Var köper man en sån max 10´.

Jättefint sjukhus, bra o trevligt på alla vis, duktig personal - men jag vill glädja mannen i mitt liv (gifte oss 1964) som skämt bort mig i hela vårt gifta liv med en laptop.

Kan någon rekommendera en bra? Han är ganska haj på datorer men har aldrig haft en laptop.
Jag tror han skulle bli jätteglad, tänk om han dör, jag fasar...

Ingen vän annars av att kräka ur mig problem men nu gäller det här datorer, antar att tråden blir flyttad men kanske lite tips från seniorerna, själv rudis på laptop - men det är väl som en vanlig dator?
 
Sv: Laptop

Stackars dig, jag förstår att du är orolig! Skönt att han är på sjukhus i alla fall, där får han all hjälp han behöver.

Problemet med dator är att det inte räcker med en laptop, du behöver en internetanslutning också. Och det kan sjukhuset säkert inte erbjuda dig.

Dessutom: han är med all säkerhet väldigt trött, det blir man efter en stroke. Att stirra på en datorskärm är nog inte det nyttigaste man kan göra då. Jag tror han har mer nytta av några tidningar, dem kan han bläddra i när han orkar.

Hoppas allt går bra så att han kryar på sig!
 
Sv: Laptop

Tack för svar, då är det onödigt att leta vidare. Tänkte kanske det...

Han får helt enkelt pallra sig hem till sin älskade dator
 
Sv: Laptop

Jag har just köpt min första laptop så jag vet inte riktigt vad jag ska rekommendera för någon :confused: ...men jag skulle nog kolla upp vad det är för garantier eftersom skärmen verkar rätt känslig.

Ok, nu frågade jag en chattkompis o han undrar om den ska användas till spel och om vikten har nån betydelse? :)
 
Senast ändrad:
Sv: Laptop

Nej inte spel, han vill ut på nätet, han har massor av kontakter där.
 
Sv: Laptop

Då är det nog som Mandalaki säger bra att först kolla upp om sjukhuset har någon internetuppkoppling. (är ju faktiskt allt vanligare att det finns offentliga nätverk lite här och var)
 
Sv: Laptop

ok, då sa han att du kan hitta en bra laptop för runt 5000:- :) min är en FujitsuSiemens som kostade 6000:- (160 GB hårddisk, Athlonx2 processor och RAM 1024 MB) inkl programvaror.
 
Sv: Laptop

mandalaki har nog rätt i att sjukhuset inte kan erbjuda någon internetanslutning, men det finns ju numera mobilt internet. Jag har ingen riktig koll på vilka som erbjuder det, men bl.a. Telia har i alla fall en sådan där "dong" om man pluggar in i USB-uttaget, och vips så har man internet. En kompis till mig körde det på BB när hon hade fått barn. Går inte jättesnabbt, men fungerar helt okej!

Edit: Med "inte jättesnabbt" menar jag att det kan ta ett tag att ladda ner stora bilder eller rent av musik, men exempelvis bukesurfande tycker jag gick alldeles utmärkt.
 
Sv: Laptop

Ska han bara surfa så finns det många billiga alternativ. Runt 5000 spänn. Du skriver max 10' så då har du ju ett ännu större utbud. Tycker du ska åka till en butik o be dem hjälpa dig att hitta nån bra. Sen köper du ett mobild bredband, ett kontantkort, med ett litet modem du pluggar i en usb-port. I modemet sitter ett litet simkort, som på en mobiltelefon. Sen betalar du in en summa på kortet, och det surfar han sen för. Iom att det är en kortare period, så behöver man ju inte dra på sig ett abbonemang. :)

Telenor har kontantkort för mobil surf. :) De har även erbjudande med dator och mobil surf i ett paket. Såna paket brukar de ha på de större elkedjorna oxå, typ Siba mfl.

Hoppas han kryar på sig o får komma hem snart.
 
Sv: Laptop

Hörni, vi pratar om en 80-åring med stroke. Som ligger på en avdelning bland en massa andra sjuka människor och medicinsk utrustning.

Marna, innan du rusar iväg och köper något, fråga på avdelningen

* om där är tekniskt möjligt att surfa med mobilt bredband
* om där är tillåtet att göra det
* om det är lämpligt att din man gör det. Efter en stroke behöver man vila.
 
Sv: Laptop

Tack alla snälla,

nu blev det lite antiklimax här för det visade sig nämligen att man på avdelningen har en dator med internetanslutning - så där sitter gubben o roar sig ibland mellan provtagningar. Ingen större kö till apparaten eftersom de flesta andra är lika gamla men ej intresserade.

Ingen laptop alltså. Projektet var ju hemligt så han kan inte heller beklaga att han inte fick en o jag har sparat lite pengar eftersom jag inte rusade o köpte en fin laptop till honom.

Han ser ut att repa sig, kommer hem på permis över helgen. Jag får väl hitta på något annat för att visa honom min uppskattning. Bättre göra det mens folk lever än dyra blommor till begravningen.

Fick i alla fall en hel del fin information om laptop på köpet, tackar er alla.
 
Sv: Laptop

Det var ju en billig lösning;)

Hoppas han snart blir tillräckligt bra för att komma hem på riktigt. En stroke brukar ju innebära rätt noggrann medicinering efteråt och då kommer han att må bättre.
 
Sv: Laptop

Suveränt!!!! Ta lite av pengarna o köp nåt riktigt smarrigt till helgen o gotta er med. Det är er väl unt!!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp