Lära föl att gå i grimma?!

Hansogreta

Trådstartare
Mitt föl är nu 1 månad, jätte trevlig och helt orädd. Kan ta på henne överallt, grimma av och på är heller inga problem. Men när jag ska ta stoet och fölet till hagen går gärna fölet iväg på egna äventyr.
När fölet var fram till två veckor promenerade vi på hårt underlag flera ggr dag, (helt enligt med veterinärs rekomendationen pga veka kotor) fast då i sele och det var inga som helst bekymmer men nu när jag försöker leda henne i grimman blir hon helt odräglig när hon inte kan gå vart hon vill, hon kastar sig hejdlöst och reser sig.
Jag vill helst inte ta något i grimman för att jag är rädd om fölets nacke, så när jag har tränat har jag grimma på och ett grimskaft runt halsen som jag styr med samt använder min hand på fölets rumpa.

Men vad/hur ska jag göra när hon kastar sig helt okontrollerat? Vill ju varken att hon eller jag ska bli skadade.
 
Jag tränade mina föl i boxen runt mamma. Det blev då lite distraktion och man kunde verklgien köra korta pass eftersom man inte var tvungen att ta sig någonstans innan man avslutade.
 
Mitt föl är nu 1 månad, jätte trevlig och helt orädd. Kan ta på henne överallt, grimma av och på är heller inga problem. Men när jag ska ta stoet och fölet till hagen går gärna fölet iväg på egna äventyr.
När fölet var fram till två veckor promenerade vi på hårt underlag flera ggr dag, (helt enligt med veterinärs rekomendationen pga veka kotor) fast då i sele och det var inga som helst bekymmer men nu när jag försöker leda henne i grimman blir hon helt odräglig när hon inte kan gå vart hon vill, hon kastar sig hejdlöst och reser sig.
Jag vill helst inte ta något i grimman för att jag är rädd om fölets nacke, så när jag har tränat har jag grimma på och ett grimskaft runt halsen som jag styr med samt använder min hand på fölets rumpa.

Men vad/hur ska jag göra när hon kastar sig helt okontrollerat? Vill ju varken att hon eller jag ska bli skadade.
Om det inte är absolut nödvändigt att hon kan ledas i grimma hade jag låtit det vara tills hon blir äldre.
 
Mitt föl är nu 1 månad, jätte trevlig och helt orädd. Kan ta på henne överallt, grimma av och på är heller inga problem. Men när jag ska ta stoet och fölet till hagen går gärna fölet iväg på egna äventyr.
När fölet var fram till två veckor promenerade vi på hårt underlag flera ggr dag, (helt enligt med veterinärs rekomendationen pga veka kotor) fast då i sele och det var inga som helst bekymmer men nu när jag försöker leda henne i grimman blir hon helt odräglig när hon inte kan gå vart hon vill, hon kastar sig hejdlöst och reser sig.
Jag vill helst inte ta något i grimman för att jag är rädd om fölets nacke, så när jag har tränat har jag grimma på och ett grimskaft runt halsen som jag styr med samt använder min hand på fölets rumpa.

Men vad/hur ska jag göra när hon kastar sig helt okontrollerat? Vill ju varken att hon eller jag ska bli skadade.

Hon kastar sig ju för att hon inte förstår trycket i grimma/grimskaft.
Jag tycker det är tidigt att börja ”fostra” fölungen att ledas så.
Om den tar utflykter på väg till/från hagen kanske du kan sätta upp någon lina om det handlar om ställen den inte bör avvika till ? Såvida du inte har rent farlig väg för fölis på väg till/från hagen och därför känner att den måste kunna ledas ?
 
Hon kastar sig ju för att hon inte förstår trycket i grimma/grimskaft.
Jag tycker det är tidigt att börja ”fostra” fölungen att ledas så.
Om den tar utflykter på väg till/från hagen kanske du kan sätta upp någon lina om det handlar om ställen den inte bör avvika till ? Såvida du inte har rent farlig väg för fölis på väg till/från hagen och därför känner att den måste kunna ledas ?

Att en fölunge inte förstår tryck det förstår jag. Det handlar inte om att fostra utan att på ett säkert sätt ta henne till och från hagen.

Men jag får sätta upp lite linor så att hon inte kan vandra iväg där hon inte ska vara.
 
Det är lättare att hantera ett litet föl som "resväska!". Dvs ett grinskaft med en ögla runt rumpan och en runt bog och hals. Så håller man i över ryggen. Man klan bromsa framåt och bakåt och fösa på dito.

De lär sig att de inte kommer någon vart och följer snabbt med när man leder dem. Så småningom tar man styrning i grimma men håller aldrig emot i början. Lite lätt sträckt bara. Aldrig kamp.

Håller man i så kämpar den emot och lär sig det. Allt är ju inlärning när de är små.

Därav att man helst ska vara två när man leder sto och unga föl En hanterar "resväskan" och den andre leder stoet. Sedan ger det sig självt. De lär sig ju när man tränar till fölvisningen i alla fall. Man följer stoet. med lagom slakt grimskaft :)
 
Att en fölunge inte förstår tryck det förstår jag. Det handlar inte om att fostra utan att på ett säkert sätt ta henne till och från hagen.

Men jag får sätta upp lite linor så att hon inte kan vandra iväg där hon inte ska vara.
Vandrar fölet iväg och du är ensam så led fölet och låt stoet gå löst. En självständig fölunge har nästan alltid en ängslig mamma som följer.
 
Det är lättare att hantera ett litet föl som "resväska!". Dvs ett grinskaft med en ögla runt rumpan och en runt bog och hals. Så håller man i över ryggen. Man klan bromsa framåt och bakåt och fösa på dito.

De lär sig att de inte kommer någon vart och följer snabbt med när man leder dem. Så småningom tar man styrning i grimma men håller aldrig emot i början. Lite lätt sträckt bara. Aldrig kamp.

Håller man i så kämpar den emot och lär sig det. Allt är ju inlärning när de är små.

Därav att man helst ska vara två när man leder sto och unga föl En hanterar "resväskan" och den andre leder stoet. Sedan ger det sig självt. De lär sig ju när man tränar till fölvisningen i alla fall. Man följer stoet. med lagom slakt grimskaft :)

Så här får fölet ett handtag på ryggen, väska! Ibland behövs grimskaft runt rumpan också.
wp-1526413568686..jpg
 
Så här får fölet ett handtag på ryggen, väska! Ibland behövs grimskaft runt rumpan också.
wp-1526413568686..jpg
Så här hade jag när hon var mindre, men nu går ingen grimma runt henne. Eftersom hon var så snäll att gå med så här blev jag lite chockad när hon reagerade som hon gjorde idag. Jag tog aldrig i grimman utan hade bara den på och grimskaft runt halsen, för att kunna styra.
 
Det är lättare att hantera ett litet föl som "resväska!". Dvs ett grinskaft med en ögla runt rumpan och en runt bog och hals. Så håller man i över ryggen. Man klan bromsa framåt och bakåt och fösa på dito.

De lär sig att de inte kommer någon vart och följer snabbt med när man leder dem. Så småningom tar man styrning i grimma men håller aldrig emot i början. Lite lätt sträckt bara. Aldrig kamp.

Håller man i så kämpar den emot och lär sig det. Allt är ju inlärning när de är små.

Därav att man helst ska vara två när man leder sto och unga föl En hanterar "resväskan" och den andre leder stoet. Sedan ger det sig självt. De lär sig ju när man tränar till fölvisningen i alla fall. Man följer stoet. med lagom slakt grimskaft :)

Så här gjorde jag när hon var lite mindre fast med en grimma runt kroppen och grimskaft runt rumpan som gas och broms, vilket funkat utmärkt. Därför trodde jag i min lilla värld att jag bara kunde ha grimskaft runt halsen och styra med samt hjälpa till med handen på rumpan.
Nu är grimman för liten men ska prova med en ögla runt så det blir på liknande sätt!
 
Mitt föl är nu 1 månad, jätte trevlig och helt orädd. Kan ta på henne överallt, grimma av och på är heller inga problem. Men när jag ska ta stoet och fölet till hagen går gärna fölet iväg på egna äventyr.
När fölet var fram till två veckor promenerade vi på hårt underlag flera ggr dag, (helt enligt med veterinärs rekomendationen pga veka kotor) fast då i sele och det var inga som helst bekymmer men nu när jag försöker leda henne i grimman blir hon helt odräglig när hon inte kan gå vart hon vill, hon kastar sig hejdlöst och reser sig.
Jag vill helst inte ta något i grimman för att jag är rädd om fölets nacke, så när jag har tränat har jag grimma på och ett grimskaft runt halsen som jag styr med samt använder min hand på fölets rumpa.

Men vad/hur ska jag göra när hon kastar sig helt okontrollerat? Vill ju varken att hon eller jag ska bli skadade.

Jag har bara haft ett föl men jag tänkte mest att det var lika bra att ta tag i det på en gång för de orkar ju definitivt ”bråka”/kasta sig mer när de är två månader än en månad, plus att de blir starkare och därmed är risken större att man gör illa sig om de bär sig åt hur som helst. Jag tog bara på grimma och grimskaft och ledde med puffar på rumpan. Började hon kasta sig och härja väntade jag bara ut henne med lite sträckt grimskaft, inte dra eller så för att inte riskera skada nacken som du skriver. Beröm och eftergift så fort hon gick framåt. Det handlar ju inte om att på något sätt träna fölet som flera här skriver utan om att få den till och från hagen på säkert sätt, vilket det inte hade varit hos oss att gå och traska på egen hand eftersom vi passerade en trafikerad väg.
 
Hur gjorde du när du tränade?
Jag satte på grimman tills den var bekväm med det. Steg två var att följa med när den gick och sedan bromsa den. Steg tre var att börja svänga och därigenom påverka varåt vi gick. Steg fyra var att lära den börja gå på komando.
Den första gick det jättebra med. Den andra som hade större problem var jag tvungen att hantera i snöre ute innan träningen inne var klar. Där hade jag problem ute men det löste sig när vi kom ikapp med inomhusträningen.
Jag började träna den första då den var ett par veckor. Den andra minns jag inte men troligen vid samma tidpunkt.
 

Liknande trådar

Avel Mitt sto ska föla månadsskiftet juni/juli och jobbar på logistiken nu. Är bara ett dräktigt sto på gården så vill ta in ett till så...
Svar
2
· Visningar
751
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 233
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 901
Senast: Grazing
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 044
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp