Lära katt att använda kattlucka?

bettysmatte

Trådstartare
Ja, hur gör man bäst (och snabbast) för att lära katten att använda kattlucka? Det börjar ju bli riktigt kallt och jag vill gärna att han ska ha fri tillgång till sitt uppvärmda rum nu. Fick i kattluckan idag, men han verkar inte alls intresserad av att gå nära den.....
 
@bettysmatte
Man sätter katten på ena sidan och väldigt god mat på andra sidan :up: och så får man kanske öppna luckan lite och locka med maten. Var brukar katten få sin mat?
Han får sin mat inne i det uppvärmda rummet. Fram tills idag har det varit ett hål i dörren som han har gått in och ut genom, men nu måste han alltså vänja sig vid att det sitter en lucka i hålet..... Han verkar VÄLDIGT skeptisk!
 
  • Gilla
Reactions: ptr
Han får sin mat inne i det uppvärmda rummet. Fram tills idag har det varit ett hål i dörren som han har gått in och ut genom, men nu måste han alltså vänja sig vid att det sitter en lucka i hålet..... Han verkar VÄLDIGT skeptisk!
Ja det är klart det kan ju vara lite läskigt. Kan du servera något extra gott kanske tonfisk eller räkor eller något annat som han gillar?
 
Ja, hur gör man bäst (och snabbast) för att lära katten att använda kattlucka? Det börjar ju bli riktigt kallt och jag vill gärna att han ska ha fri tillgång till sitt uppvärmda rum nu. Fick i kattluckan idag, men han verkar inte alls intresserad av att gå nära den.....
Bind upp luckan på nåt sätt lite eller sätt en pinne eller nåt (medan du vaktar) och locka in katten. Upprepa. Stäng sen luckan och tryck in katten sådär lite försiktigt. Det kan ta ett tag (några dagar), men så lärde jag min katt (som då var 4 år).
 
Ja, hur gör man bäst (och snabbast) för att lära katten att använda kattlucka? Det börjar ju bli riktigt kallt och jag vill gärna att han ska ha fri tillgång till sitt uppvärmda rum nu. Fick i kattluckan idag, men han verkar inte alls intresserad av att gå nära den.....


Jag har till att börja med tejpat upp luckan högt och sedan släppt efter på tejpen så att luckan glipar. Mina katter har haft lättare att förstå att de ska sticka in huvudet genom luckan om den är halvöppen och på så sätt vant sig vid hur den känns mot pannan och ryggen. Speciellt om det luktar godis/mat på andra sidan. Alternativt får man vara två stycken och skicka katten genom luckan fram och tillbaka några gånger med godis på varje sida luckan. Ingen av mina katter har på egen hand förstått hur de ska använda luckan, utan behövt lite hjälp på vägen.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och...
Svar
11
· Visningar
1 608
Senast: Luff
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 084
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 700
Senast: Kaching
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
296
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp