Lårkaka som aldrig går bort

Otherside

Trådstartare
Jag vill inte störa Vården med mitt lilla problem, men grubblar en del över det. Och kanske det finns nån här på Buke med liknande erfarenhet...?

För drygt ett år sedan kraschade jag i skogen med min mountain bike (...), och förutom minst ett knäckt revben och ett finger, fick jag rejäla lårkakor på bägge benen, precis ovanför knäna, där cykelstyret slog i. Jättesvullet, blått och ont. Detta var påsklördag förra året, dvs c:a 14 månader sen. Och - svullnaden finns kvar. Inte lika enorm, men definitivt en rejäl bulle ovanför varje knä.

Vad består svullnaden av, är min största undring? Är det gammalt blod, som rätt som det är kan lossna och ställa till med elände nån annanstans? VAD kan vara så svullet så länge?? :confused:
 
Jag vill inte störa Vården med mitt lilla problem, men grubblar en del över det. Och kanske det finns nån här på Buke med liknande erfarenhet...?

För drygt ett år sedan kraschade jag i skogen med min mountain bike (...), och förutom minst ett knäckt revben och ett finger, fick jag rejäla lårkakor på bägge benen, precis ovanför knäna, där cykelstyret slog i. Jättesvullet, blått och ont. Detta var påsklördag förra året, dvs c:a 14 månader sen. Och - svullnaden finns kvar. Inte lika enorm, men definitivt en rejäl bulle ovanför varje knä.

Vad består svullnaden av, är min största undring? Är det gammalt blod, som rätt som det är kan lossna och ställa till med elände nån annanstans? VAD kan vara så svullet så länge?? :confused:
Jag har också ett svullet knä sedan en olycka, dock med moped. Tror det är tolv år sedan nu. Svullen och väldigt lite känsel.
Har tänkt att det är vätska.
 
Jag har liknande på mitt ena lår, efter att ha trillat/satt mig på kanten av en järnplåt. I mitt fall är det tydligen en muskel som pajat på något vis och jag lär ha kvar det jämt. Hände -03 och är ungefär lika stort fortfarande.
 
En klassisk lårkaka är en blodsutgutelse i muskeln.
Får man en sådan så ska man hålla igång muskeln även om det gör ont, eftersom det är bättre att blodet transporteras bort från skadan än att det koagulerar och blir kvar i fast form.

Det känns dock lite tveksamt till om en koagulerad kaka är kvar efter ett år, de brukar försvinna efter två-tre veckor.
 
Har också en "kaka" i ena skinkan efter ett fall från en häst för... 15 år sedan 🤔 Har ingen känsel på området heller. Har tänkt att det blivit någon slags knuta eller fettansamling i muskeln eller så. Den känns inte lika mycket nu som åren precis efter, men den finns där.
 
En klassisk lårkaka är en blodsutgutelse i muskeln.
Får man en sådan så ska man hålla igång muskeln även om det gör ont, eftersom det är bättre att blodet transporteras bort från skadan än att det koagulerar och blir kvar i fast form.

Det känns dock lite tveksamt till om en koagulerad kaka är kvar efter ett år, de brukar försvinna efter två-tre veckor.
Jag tränar mycket; springer, cyklar, på gym (benen inte minst för att bygga styrka kring halvkassa knän) men inget av det har hjälpt.... Tränade i stort sett direkt efter smällen.
 
Jag har en sån som jag kallar för Bulan. Bulan fick jag för 7 år sedan när jag ramlade av en häst i rasande fart och på något sätt hamnade rätt på ena skinkan på en sten.
Eftersom det blev lite kaos (spricka i höften, kakan som inte gav med sig, blåmärke som sträckte sig från halva lårets baksida upp över höften på den sidan jag landat, sträckningar och låsningar överallt och blev "sned") blev jag på något vis rekommenderad till landslagets i hockeys egna läkare som är expert på sportskador osv.

Han sa att den där kommer bli aningen mindre, men aldrig försvinna helt. Det är/blir ärrvävnad inne i muskeln.
Jag styrketränar mycket, löper massor, rider och är allmänt aktiv, den är fortfarande där. Tror jag hade ont i Bulan ca 5 år? Nu känner jag av den då och då.
 
Jag har också haft bulor och blånader som suttit länge. Fick en vass kant precis över knäet för en massa år sedan och den blånaden satt i i ett par år vill jag minnas.
 
Jag har en lårkaka på ena låret efter en hästspark. Den är nog snart 20 år gammal. Bula och sedan hål in i muskeln under bulan. Sexigt som attan kan jag lova! Tror inte att det kommer försvinna.
 
En bekant hade en stor bula på höften efter att ha blivit påsprungen av en häst och ramlat in i ett badkar. Bulan var så stor att den gjorde det svårt att få byxor att passa osv.
På henne gick man till sist in (efter ett par år) och tömde/skrapade ut koagulerat blod och äckelpäckel.
 
Kanske inte applicerbart på människa men tänker att muskler är muskler?
Men min häst har en sådan kaka på låret, och den beror enligt expertis att det varit en så pass stor muskelskada att delar av muskeln skadats så pass att just den "lilla" delen av muskeln inte återhämtar sig och det skadade blir kvar som en bula.
Jag vet inte om vissa muskelfiber gått av och inte klarar att växa ihop igen? Eller om det är något gammalt koagulerat som ligger kvar på muskeln?
Han har inga begränsningar av det idag vad jag märker.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp