Lars Vilks död

Blyger

Trådstartare
Känner ett stort behov av att diskutera Lars Vilks och hoppas att någon här inne också är intresserad av detta :)
 
Jag blev ganska chockad när jag såg att det var han som avlidit. Jag visste faktiskt inte att han fortfarande hade den typen av polisskydd fortfarande.

Kan inte låta bli att fundera på hur olyckan gick till, chauffören bör ha haft utbildning i att köra fort och vägen ska ha varit bra så det känns så osannolikt att dom hamnade i en olycka.
 
Han känns egentligen litet färdigdiskuterad imho.
Min uppfattning är att bara för att man får - och man måste faktiskt få - är det inte säkert att man skall. Man kan kalla det självcensur men man kan också kalla det hänsyn.

Själva olyckan känns märklig och det är naturligt att man tänker i riktningar mot planerat angrepp. Men det kan förstås också handla om den mänskliga faktorn eller tekniskt fel, jag antar att händelsen kommer att utredas synnerligen noggrant.
 
Jag blev ganska chockad när jag såg att det var han som avlidit. Jag visste faktiskt inte att han fortfarande hade den typen av polisskydd fortfarande.

Kan inte låta bli att fundera på hur olyckan gick till, chauffören bör ha haft utbildning i att köra fort och vägen ska ha varit bra så det känns så osannolikt att dom hamnade i en olycka.

Det står att bilen av okänd anledning kom över på fel sida vägen och frontalkrockade med en mötande lastbil.
 
Det står att bilen av okänd anledning kom över på fel sida vägen och frontalkrockade med en mötande lastbil.
Jo jag har läst det, den tog sig tom genom ett vajerräcke! Det känns så osannolikt att det ska ske, är det nån bilresa som ska vara säker är det väl då man har polischafför, åker i en bepansrad bil och dessutom kör på en bra väg. Att inte ens det är säkert ger mig rysningar!
 
Jo jag har läst det, den tog sig tom genom ett vajerräcke! Det känns så osannolikt att det ska ske, är det nån bilresa som ska vara säker är det väl då man har polischafför, åker i en bepansrad bil och dessutom kör på en bra väg. Att inte ens det är säkert ger mig rysningar!

Ja, jag såg ett inslag på nyheterna med bild från vägen. Så osannolikt! Undrar om det kan ha blivit nåt tekniskt fel på bilen?
 
Jo jag har läst det, den tog sig tom genom ett vajerräcke! Det känns så osannolikt att det ska ske, är det nån bilresa som ska vara säker är det väl då man har polischafför, åker i en bepansrad bil och dessutom kör på en bra väg. Att inte ens det är säkert ger mig rysningar!

Mitt på ljusa dagen... Jag tycker det är väldigt märkligt.

Angående hans konst så var det ju mer än rondellhunden också.
 
Han känns egentligen litet färdigdiskuterad imho.
Min uppfattning är att bara för att man får - och man måste faktiskt få - är det inte säkert att man skall. Man kan kalla det självcensur men man kan också kalla det hänsyn.

Själva olyckan känns märklig och det är naturligt att man tänker i riktningar mot planerat angrepp. Men det kan förstås också handla om den mänskliga faktorn eller tekniskt fel, jag antar att händelsen kommer att utredas synnerligen noggrant.

Jag är helt enig med dig här.

Givetvis var det en tragisk olycka oavsett vem som omkom. Såvitt jag sett fanns det en följebil så det ska ju finnas vittnen så det bör finnas god chans att få en förklaring.
 
Jo jag har läst det, den tog sig tom genom ett vajerräcke! Det känns så osannolikt att det ska ske, är det nån bilresa som ska vara säker är det väl då man har polischafför, åker i en bepansrad bil och dessutom kör på en bra väg. Att inte ens det är säkert ger mig rysningar!
De sa på pressträffen att såna bilar väger fyra ton.
Så kanske inte konstigt att den kunde åka igenom ett vajerräcke.
 
Jag anser också att även om man får (och ska få) behöver inte det betyda att man måste liksom , ser inte han som någon hjälte alls (sett många kommentarer som utmålat honom som en hjälte) och tror egentligen inte heller att det handlar om mer än en tragisk olycka, men jag är inte så mycket för konspirationsteorier heller.

Att de startat en utredning är inget konstigt, det gör de väl alltid när en dödsolycka hänt där fler än en varit inblandad. Sedan kommer de säkert titta lite djupare på den här olyckan med tanke på vem som satt i, men däckexplosion är ju helt realistiskt, fått en i 90-fart på min bil en gång, den var otroligt svår att hålla kvar på vägen, ännu högre fart och större bil gör det troligen betydligt svårare med styrning.
 
En vanlig bil åker igenom ett vajerräcke så en tung bepansrad bil märker det knappt. Plus att få punktering på en sådan... det är lite vikt att försöka parera.
Gör den? Jag har aldrig sett det. I vilken vinkel åker den då? Frågar inte för att ifrågasätta utan för att jag verkligen trodde att det inte går, och min lillebror var med om en otäck olycka med en lastbil som svängde ut hastigt på motorväg där vajerräcke troligen räddade livet på honom och hans sambo, så har alltid tänkt att de räddar liv.
 
Han känns egentligen litet färdigdiskuterad imho.
Min uppfattning är att bara för att man får - och man måste faktiskt få - är det inte säkert att man skall. Man kan kalla det självcensur men man kan också kalla det hänsyn.

Själva olyckan känns märklig och det är naturligt att man tänker i riktningar mot planerat angrepp. Men det kan förstås också handla om den mänskliga faktorn eller tekniskt fel, jag antar att händelsen kommer att utredas synnerligen noggrant.
Min uppfattning är att det är två poliser och ett skyddsobjekt som förolyckats på mycket olyckligt sätt när de i samhällets tjänst skyddade det fria ordet.

Jag tror inte att det att det var något angrepp, tror mer på hög fart + däckexplosion möjligtvis.
 
Förstod just nu att det var bilen som körde genom räcket, trodde det var lastbilen! Då kanske det kan luta mer mot olycka… tolkade det först som att lastbilen hade kört in i bilen.
 
Gör den? Jag har aldrig sett det. I vilken vinkel åker den då? Frågar inte för att ifrågasätta utan för att jag verkligen trodde att det inte går, och min lillebror var med om en otäck olycka med en lastbil som svängde ut hastigt på motorväg där vajerräcke troligen räddade livet på honom och hans sambo, så har alltid tänkt att de räddar liv.
Visst räddar de liv genom att sänka hastigheten på den bil som kör igenom, alternativt hjälper till att hålla bilen på rätt sida men folk dör ändå på de vägarna. Varjrarna går generellt inte av men stöden som håller dem uppe jämnas med marken. Sist jag åkte norrut på E4:an var det flera ställen där de låg på asfalten efter att bilister kört in i dem.

Metallräckena på motorväg håller inte för lastbilar och långtradare, ett vajerräcke håller inte för tunga transporter som 4 ton i 90 km/h.
 
Visst räddar de liv genom att sänka hastigheten på den bil som kör igenom, alternativt hjälper till att hålla bilen på rätt sida men folk dör ändå på de vägarna. Varjrarna går generellt inte av men stöden som håller dem uppe jämnas med marken. Sist jag åkte norrut på E4:an var det flera ställen där de låg på asfalten efter att bilister kört in i dem.

Metallräckena på motorväg håller inte för lastbilar och långtradare, ett vajerräcke håller inte för tunga transporter som 4 ton i 90 km/h.
Ja det har jag oxå sett, men aldrig rakt igenom, dvs 2 stycken och med sådan hastighet att man frontalkrockar på andra sidan känns läskigt. Men det är väl inte en vanlig personbil heller. Var mest nyfiken på om en vanlig bil faktiskt kan spränga en vajer.
 

Liknande trådar

Kultur Miraklet i Gullspång finns på svtplay. Ni som har sett den, vad tycker ni? Har ni några teorier? :nailbiting: Vad är er teori om...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 540
Senast: Rosett
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 487
Senast: miumiu
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 225
Senast: Kakis
·
Kultur Jag tittar inte på Mello utan lägger allt krut på ESC. Men jag HAR förstås tittat på Mello tidigare och har synpunkter om alla de åren -...
2
Svar
25
· Visningar
754
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp