Larver i hovarna (sett i tv-program) ”trast” = strålröta?

Rosett

Trådstartare
Kollar Veterinären på landet på 7an. En av veterinärerna behandlade en häst som fått ”trast”. Är det samma som strålröta?
Hästen hade fått larvangrepp på undersidan av hovarna.
Hur sällan kratsar man hovarna på sin häst om den hunnit få larver? :yuck:
 
Menar du inte "thrush" vilket kan översättas till torsk på svenska, dvs en helt vanlig svampinfektion?
 
Trast..? Finns det verkligen något som heter så (förutom fågeln då :p ). Aldrig hört talas om.

Thrush på engelska är torsk på svenska, vilket är liktydigt med en svampinfektion. Med tanke på att programmet är brittiskt får man nästan dra slutsatsen att översättningen lämnar mkt att önska 🤪
 
Thrush på engelska är torsk på svenska, vilket är liktydigt med en svampinfektion. Med tanke på att programmet är brittiskt får man nästan dra slutsatsen att översättningen lämnar mkt att önska 🤪
Aha, visste inte att det var ett engelskt program. :p Ja, då är det kanske översättningen som brister.
 
Menar du inte "thrush" vilket kan översättas till torsk på svenska, dvs en helt vanlig svampinfektion?
Trast..? Finns det verkligen något som heter så (förutom fågeln då :p ). Aldrig hört talas om.
Det stod ”trast” i de svenska undertexterna men när de pratade lät det nog som ”thrush”.


Kl
Men om man kratsar hovarna varje dag borde det väl inte bli larver i dem? :yuck:
 
Det stod ”trast” i de svenska undertexterna men när de pratade lät det nog som ”thrush”.


Kl
Men om man kratsar hovarna varje dag borde det väl inte bli larver i dem? :yuck:
Trast är det första som kommer upp när man översätter Thrush. Det vanliga namnet på torsk översätts med Cod eller codfish, men kan också översättas med thrush. Jag gissar att de tog första bästa översättning i programmet :)
 
Man kratsar sällan i strålen och om hästen har strålröta så kan det blir larver. Men det borde man se och då kunna ta hjälp av hovslagare/veterinär för att få ordning på strålrötan.
googlade och fluglarver utvecklas på 2-5 dar så det kan ske rätt fort att det blir larver
 
Man kratsar sällan i strålen och om hästen har strålröta så kan det blir larver. Men det borde man se och då kunna ta hjälp av hovslagare/veterinär för att få ordning på strålrötan.
googlade och fluglarver utvecklas på 2-5 dar så det kan ske rätt fort att det blir larver

Och röta kan komma supersnabbt! Vi hade torrt och fint väder, ponnyn jättefina hovar, kom sen regn i ett dygn, dagen efter tyckte jag han kändes lite väl mjuk runt strålen, men ingen katastrof och ingen lukt, gjorde rent och hade på äppelcidervinäger, sen ut i hagen igen, och ett par dagar senare när hovslagaren kom och skar bort en del så hade han fått röta! Hovslagaren förklarade att det är vanligt, först är hovarna torra och det bildas små små sprickor, sen blir det plötsligt blött och skit tränger in, och sen kommer rötan som ett brev på posten.

Eftersom rötan kan komma så snabbt så kan det säkerligen gå från bra hovar till larver på en vecka utan problem.

Nu vet jag inte var det var för årstid där, men som nu när många går på bete så är det ju omöjligt att hålla hovarna rena. Klart man gör rent hovarna och kollar dagligen, men så fort dom släpps i hagen så går dom ju 1-1,5 dygn igen med jord/hästskit i hovarna.
 
Trush är torsk även i munnen på små barn.

Men jag förstår översättaren, det är inte lätt alltid. Engelskan använder reins för både tyglat och tömmar - jag har läst mer än en översättning där ryttaren halar in tömmarna (och halar, och halar, och halar :D ).

@sweep skrev " Man kratsar sällan i strålen ". Det gjorde jag alltid när jag kratsade hovar, och alla andra jag kände också?
 
Trush är torsk även i munnen på små barn.

Men jag förstår översättaren, det är inte lätt alltid. Engelskan använder reins för både tyglat och tömmar - jag har läst mer än en översättning där ryttaren halar in tömmarna (och halar, och halar, och halar :D ).

@sweep skrev " Man kratsar sällan i strålen ". Det gjorde jag alltid när jag kratsade hovar, och alla andra jag kände också?

jag har alltid fått lära man att man inte ska krafsa I strålen. Bara runt den (såklart) men inte ”riva” runt med hovkrafsen i/på strålen.
 
En annan lustig översättning är att "RACETRACK" till 99% blir till Galoppbana, oavsett om det i filmen är Galopp-, Trav- eller friidrotts löparbana, Kollar inte (ursäkta uttrycket) idioterna filmen/manuset/historien innan de börjar skriva sina textremsor?
 
Thrush är strålröta. Hade översättaren inte Google till hands? :cool: Bara Google translate kanske :D
Har varit med om hästar som fått larver i hovarna av det trots krats och tvätt dagligen. Superäckligt. I min värld tänker jag att det är djupa strålfåror som var boven i dramat; det bildades en ficka som inte syntes förrän hovslagaren verkade.

OT: Ser jag nåt på engelska har jag nästan alltid engelsk text. Stör ihjäl mig på felöversättningar. Kollar Magicians på Viaplay nu och de har bara textat nordiska språk och jag BLIR GALEN :banghead:
 
jag har alltid fått lära man att man inte ska krafsa I strålen. Bara runt den (såklart) men inte ”riva” runt med hovkrafsen i/på strålen.
Jag skulle definitivt kratsa ur strålen. En stråle är ju från början gjord för att belastas mot marken i varje steg (nu är det ju sällan så på skodda hästar tyvärr) och några sekunder med en hovkrats ger definitivt mindre åverkan på stålhornet. Det är viktigt att kratsa ur strålfårorna ifall det samlas lera där så det inte blir unket och röta.
 
Provade sulor på en häst en omgång. Fyfan, aldrig mer på den hästen. Det kryllade av larver och då skoddes den med 6 veckors intervaller 🤮
 
jag har alltid fått lära man att man inte ska krafsa I strålen. Bara runt den (såklart) men inte ”riva” runt med hovkrafsen i/på strålen.
Jag krafsar i den hårda delen av hoven. Är det smuts i strålen borstar jag där, med borste, inte med hovkratsen.
 
Ang kratsa vid/på strålen... Hästen går med sina hundratals kilo på strålen på grusväg. Det bör vara omöjligt att kratsa sönder hästen genom att enbart skrapa rent med handkraft i skrymslen och vrår.
 
En annan lustig översättning är att "RACETRACK" till 99% blir till Galoppbana, oavsett om det i filmen är Galopp-, Trav- eller friidrotts löparbana, Kollar inte (ursäkta uttrycket) idioterna filmen/manuset/historien innan de börjar skriva sina textremsor?
Tror det beror helt och hållet på hur mycket tid och pengar den som köpte översättningen vill lägga på projektet.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 354
Hästvård Hej! Mitt 16-åriga sto blev behandlad i halskotpelaren för 3,5 månader sedan, då hon visade sig ha måttliga pålagringar mellan 3 kotor...
2
Svar
28
· Visningar
5 165
Senast: sorbifolia
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 157
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Långt, hoppas ni orkar läsa! Jag har en Arab på 7 år ca 155-160 cm. Har haft han sen han va 2 år. Han har alltid varit lättfödd. Sett...
2
Svar
28
· Visningar
3 943
Senast: lovehorses
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp