Bukefalos 28 år!

Larver i hoven!

Fossing

Trådstartare
Fick hem en hast idag som har varit pa bete i ca 3 manader.
Han hade dragit av sig ett par skor och hovarna sag daliga ut, sa hovslagaren fick komma direkt. Hasten verkade lite om pa hart underlag, men inte mer an man kan vanta sig.

Sa kommer hovslagaren till en bakhov, tar lite pa sulan och vaggarna och det hela ser helt okej ut. Tills han borjar med stralen. Fy faaaeen! :eek::wtf::yuck: Hela mittstralfaran spricker upp och ut bara valler LARVER (och en massa annat gojs..) Har aldrig sett nagot liknande eller varit med om det.

Hovslagaren tog sa mycket han vagade, rengjorde osv. Vi funderade pa specialsko, sula eller nagon plastfyllning men tankte att det var battre att kunna rengora ordentligt dagligen. Hasten ar pa antibiotika.
Markligt nog ar hasten inte alls halt efter skoning.

Har nagon varit med om nagot liknande?
Hur kan detta ha uppstatt och varfor i all varldens namn ar hasten inte halt?
Kan larverna ha natt "the cushion" i hoven?? (kommer inte pa det svenska ordet, sorry)

UACK! :crazy:
 
Sv: Larver i hoven!

Med tanke på avsaknaden av vissa bokstäver i ditt tangentbord så undrar jag om du bor i Sverige eller utomlands? Har aldrig hört talas om detta fenomen dock!
 
Sv: Larver i hoven!

Har aldrig varit med om det.
Reagerade mer på att hästen gått 3 månader utan hovvård om jag tolkar TS rätt
 
Sv: Larver i hoven!

Jag har aldrig hört talas om larver i en hov heller, men om man tänker efter så är det ju inte helt ovanligt i obehandlade eller negligerade sår hos både djur och människor.

Hoppas du får bukt med det :)
 
Sv: Larver i hoven!

Har aldrig varit med om något så extremt, men när strålen inte trimmats på länge så kan det vara ganska mycket lösa flikar osv där röta (och gissningsvis även larver) kan få fäste. Jag var med en gång när en sådan häst verkades, och det var faktiskt ganska djupa fickor i strålen med "snusk" i. Hovis fick skära bort otäckt mycket av strålen, men helt utan blodvite. Så där hade iaf inte rötan tagit sig in i "levande vävnad" i den bemärkelsen, även om mycket av strålen var angrpien. Hästen var inte halt, men det var väl kanske just för att "innerstrålen" ju faktiskt var oskadd.

Jag skulle tippa på att det faktum att hästen inte är halt pekar på att angreppet inte gått in i vitalare delar av hoven.

Hoppas det blir ordning på den snart, lycka till!
 
Sv: Larver i hoven!

Jag har varit med om häst med larver i båda framhovarna . Det uppdagades inte förrän efter hästen avlivades pga både fång och cushings.
 
Sv: Larver i hoven!

Vet inte vilken typ av larver du såg TS men jag har en tinker som har stora hovsprickor bak vid strålen som tyvärr på sommaren flugorna passa på att lägga ägg i. Så fluglarver har jag varit med.
 
Sv: Larver i hoven!

Usch vad hemskt.

Hade den fått någon hovvård öht??

Har aldrig hört talas om det, men för att det skall bli larver krävs det att det är rejäl röta/öppet sår. Antar att det var fluglarvar i båda ditt och TS fall? Såna som man hittar i lik.... :yuck::yuck:
 
Sv: Larver i hoven!

Hjälps inte, det är inte samma sak för det :p

Oavsett vad det är TS har hittat i hästen hov hoppas jag för allas skull att de får ordning på det. Om jag inte minns fel håller ts till i Spanien..?
 
Sv: Larver i hoven!

Hjälps inte, det är inte samma sak för det :p

Oavsett vad det är TS har hittat i hästen hov hoppas jag för allas skull att de får ordning på det. Om jag inte minns fel håller ts till i Spanien..?

Vad är då "likmask"?
 
Sv: Larver i hoven!

Likmask är i död vävnad och framförallt spyflugans larver. Fluglarv, eller maggot, kan vara vilken flugart som helst och i levande vävnad. Så i just det här fallet är det mer korrekt att prata om fluglarv, inte likmask. Men vi släpper det, det har ingen betydelse. Och jag antar att det är samma terminologi fast olika betydelser inom olika områden.
 
Sv: Larver i hoven!

Likmask är i död vävnad och framförallt spyflugans larver. Fluglarv, eller maggot, kan vara vilken flugart som helst och i levande vävnad. Så i just det här fallet är det mer korrekt att prata om fluglarv, inte likmask. Men vi släpper det, det har ingen betydelse. Och jag antar att det är samma terminologi fast olika betydelser inom olika områden.

Nä det har ingen betydelse för fallet men "likmask" är ett samlingsbegrepp för fluglarvsarter i kadaver. Jag skulle aldrig kalla fluglarvsinvasion på levande djur för likmask men att därför säga att likmask och fluglarver är "helt olika saker" blir lite galet eftersom likmask är fluglarver men fluglarver inte nödvändigtvis likmask. "Likmask" används väl däremot mer allmänt och inte vetenskapligt.

Vi har dock haft flera fall av spyflugelarver (av samma arter som hittas i lik) som angripit levande djur (bekräftade av rättsentomolog). Desa har framförallt hittats i sår med död (nekrotisk) vävnad samt i vulva/anus. Fruktansvärt obehagligt.
 
Sv: Larver i hoven!

Exakt, flugor lägger ägg i lik, hur utvecklade larverna är används ju för att bestämma dödstidpunkten. En rejäl strålröta består just av nekrotisk och död vävnad.

"Likmask" är ditt ord.
 
Senast ändrad:
Sv: Larver i hoven!

"Likmask" är ditt ord.

Wut??
Mitt ord?? Det var sthu som pratade om likmask. Jag pratade generellt om det som folk ofta benämner likmask. Vi använder aldrig det ordet om våra fall, varken angrepp på levande eller vid dödstidsbestämning. Det är dock endast vissa flugor som föredrar kadaver och vissa av dessa kan också ibland nöja sig med död vävnad (nekrotisk) och därför angripa en röten stråle. Jag tyckte bara det blev konstigt när du fick svaret att "Likmask och fluglarver är två helt olika saker " för det behöver ju inte vara sant. Det var liksom ingen kritik mot dig....
 
Sv: Larver i hoven!

Usch vad hemskt.

Hade den fått någon hovvård öht??

Har aldrig hört talas om det, men för att det skall bli larver krävs det att det är rejäl röta/öppet sår. Antar att det var fluglarvar i båda ditt och TS fall? Såna som man hittar i lik.... :yuck::yuck:

Ja fruktansvärt . Fluglarver . Fanns inget kvar på insidan av hovarna i stort sett ...
Den hade fått hovvård av ägaren själv som var hovslagare . Vet inte om den hade varit på klinik , det var många år sen och jag är inte insatt i mer än att den som sagt avlivades pga fång och cushings . Maskarna upptäcktes efter avlivningen .
 
Sv: Larver i hoven!

Ja fruktansvärt . Fluglarver . Fanns inget kvar på insidan av hovarna i stort sett ...
Den hade fått hovvård av ägaren själv som var hovslagare . Vet inte om den hade varit på klinik , det var många år sen och jag är inte insatt i mer än att den som sagt avlivades pga fång och cushings . Maskarna upptäcktes efter avlivningen .


Jag har en gång hittat kryllande fluglarver på en levande häst som stod på PG beslag mellan hästens egen naturliga sula och PG plåten.

Fattade först inte varför det såg ut som att den naturliga sulan rörde på sig när jag fick bort plåten.

Detta va på sensommaren och hästen hade gått på lösdrift under flera månader.

Så visst kan det finnas larver i hovarna även om det är skit äckligt.:nailbiting::wtf:
 

Liknande trådar

Tjatter Jag har nu sytt ett par plagg till barnbarnen. Jag har inte sytt nagonting sedan 1986. Da flyttade vi utomlands och det fanns en...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 537
Senast: Raderad medlem 120709
·
Hundavel & Ras Jag trodde jag hade hittat en bra uppfodare. Jag trodde jag hade hittat en eventuell parning som sag mer an intressant ut. Huruvida jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 117
Senast: Corminta
·
Skola & Jobb Hej! Jag behover lite rad angaende min jobbsituation: Jag har idag ett hyfsat bra jobb inom en branch som jag vill ha en framtid...
Svar
10
· Visningar
1 832
Senast: cucoomber
·
Foder & Strö Hej, mitt varmblod har magrat sedan han gar pa losdrift, anledningarna ar manga men den framsta ar nog att han inte far fri tillgang...
Svar
4
· Visningar
1 142
Senast: daphna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp