Bukefalos 28 år!

Larver i kaninbur!!

D

Dundret

Upptäckte jag hos mina kaniner:eek:
De lever utomhus året runt och nu på vintern är det svårt att göra rent eftersom ströet fryser som inte ligger i den isolerade delen. Så det enda vi gör är att skrapa av det översta som går och strör sen.

Idag upptäckte jag att det finns vita äckliga larver med bruna huvud i alla springor och speciellt vid springor i isoleringen:eek:
Nu till frågan, är de skadliga för kaninerna och kan de tro gräva ner sig i ströet och ligga där och jäsa eller nåt:crazy:?
Vad händer om kaninerna råkat äta ägg från det djur som lägger ägg och kläcker larver?

Har plockat bort så många jag kunnat, trodde först de var döda men när man tog på dom rörde de sig helt sakta och äckligt..
Hatar verkligen larver! Min förra kanin dog av larver, mitt i rötmånaden utan att vi ens märkt att hon var full med larver, förrän hon var så full att hon.. ja..:cry:

Så är jävligt rädd detta ska hända igen, har kollat igenom kaninerna men är helt friska, magen känns normal och det har inget som kan tyckas locka larverna till sig.

Så finns det nåt spray eller nåt man kan spruta på dom så larverna dör utan att det blir giftiga gaser av det för kaninerna?
Vill verkligen inte ha dom där! Hoppas det töar snart, så man kan sanera hela buren.
 
Sv: Larver i kaninbur!!

jag vet inte vad det kan vara eller vad man kan göra.. fluglarver eller något har jag hört kan finnas i kaninburar ibland.. (jag visste inte ens att dom fanns.. men ändå)

har själv aldrig har larver i någon bur så jag vet itne alls om det är skadligt för dom..
ringa vet. kanske vore en idé?

skriv gärna här om ni har kommit på vad det var och vad vet./annan kunnig människa sa.
 
Sv: Larver i kaninbur!!

Du bör avlägsna kaninerna och städa ur burarna med VIRKON S som finns i hästbutiker bla och granngården osv. Har du isolerade burar? Det hjälper inte mot kylan alls och där kan allt möjligt gömma sig om du kan så avlägsna isoleringen och de dubbla väggarna. Det står på paketet hur du gör. Det är fluglarver så kolla igenom kaninerna varje dag, jag tror inte de kan angripa friska djur men jag skulle vart livrädd:crazy:
 
Sv: Larver i kaninbur!!

Den enda bur vi har, är deras transportbur som är en mindre inomhus kanin bur för tillfälligt..
 
Sv: Larver i kaninbur!!

Men lägger flugor larver mitt i vintern? Har kollat närmare på dom, och tycker det liknar mer nån sorts skalbaggelarv.. är inte säker.

Jo de har isolering i sin bodel, lite mindre än halva buren är ett rum, med dubbla väggar med isolering i, och takdelen är också isolerad med en frigolit rektangel med en tunn plywood platta över (så kaninerna inte ska äta frigoliten om de når upp).

Jag hade tänkt eller SKA rättare sagt så fort det har töat så spånen går att avlägsna helt och hållet, att desinficera buren med Virkon S och ta av isoleringsbiten som sitter på taket.
Isoleringen i väggarna är instängd så där tror jag inte larverna kan ta sig in. Men däremot i andra springor och framförallt mellan taket och buren (taket har gångjärn och går att lyfta).

Detta är första gången jag sett larver i buren.. Inte ens när min förra kanin blev angripen fann vi nåt spår av larver i buren.. Trots rengöring 1-2ggr/vecka hela sommaren.

så tycker detta är märkligt, speciellt mitt i vintern. Vad jag tror är att larverna ligger i dvala och rör sig bara lite om man rör dom.

Ska ringa vet. på måndag och fråga och beställa kloklippning, och när vi ändå är där kan veterinären undersöka kaninerna ifall de har blivit angripna eller nåt av larverna. Hittar inga spår på det själv iaf..
 
Sv: Larver i kaninbur!!

Imorgon ska vi totalrensa buren så gott det går.
Men om man tar in kaninerna tills buren torkat och sånt börjar de väl fälla vinterpälsen direkt?
Jag vet att från rumstemp till minusrgrader är skadligt.
Men hur tar kaninerna den stora temperatur förändringen, från -10 till +20?

Pappa har kollat på larverna och säger att det kommer ifrån gammal mat, som antagligen ligger i buren någonstans såsom frön eller nåt.
Han har sett sådana innan, i gammal hamstermat
 
Sv: Larver i kaninbur!!

Du har inget stall i närheten där du kan få hysa in kaninerna i en tom box eller två - det verkar ganska äckligt.
 
Sv: Larver i kaninbur!!

Varför ta in dom i huset alls. Sätt dom i transportbur m rejäl halmbädd UNDER buren och lägg filtar över - lika varmt som i utebur.
 
Sv: Larver i kaninbur!!

Jag håller nog med hofi lite där... ny bur är ett säkert kort

Jag har själv kaniner ute men aldrig haft problem med larver etc.
Du kanske kan ta ett stämjärn och (föriktigt) hacka loss det frusna på botten?
 
Sv: Larver i kaninbur!!

Funderar över det faktiskt.. Hur länge tror du det funkar? Antar att det tar rätt lång tid för buren att torka eftersom det ska bli -10 i natt och snöa i helgen..
 
Sv: Larver i kaninbur!!

Hittat lösning nu, jag tar med dom till pojkvännen eftersom jag ska vara där i helgen och har dom i deras stall i en sommar utebur de har, lite större än transportburen iaf. Vågar inte ha dom lösa i en box där eftersom de har katter som springer i stallet. Pappa köper Virkon S imorgon och ska rensa hela buren. Ska även ta av isoleringen och göra ren.
 
Sv: Larver i kaninbur!!

Jag ahr sett sånna larver en gång (jätteäckliga). Du har säkert larver även i isoleringen om det finns en minsta antydan till springa i väggarna.
 
Sv: Larver i kaninbur!!

Blä! :crazy:
Vilken tur att jag hittade den här tråden, nu blev jag påmind om att det är dags att rensa hos kaninen.
 
Sv: Larver i kaninbur!!

Gjorde jag igår. Men det är lättstädat för min kanin har utedass. Alltså en gammal bolåda där hon går in i för att skita. Att sitta ute med rumpan bar, nä det skulle aldrig gå för sig, usch, fy och blä.
 
Sv: Larver i kaninbur!!

"uppdatering"
Det var inte fluglarver! Det var nån annan sort som jag trodde, antagligen nån slags mal eller skalbagge.
Pappa rev ut isoleringen väggarna som skydda den.
Nu har vi lös isolering som vi bara täckt väggarna i huset med och lagt ett lock över av en isolering.
Så isoleringen går lätt att ta ut eller byta ut.
Tyvärr så torkade ju inte buren så lätt i kylan, men vi strödde med torv i bottnen sen spån och sen ett tjockt lager halm.
Isen försvann efter nån dag.
Så nu blir förhoppningsvis buren larvfri.

Men fattar ändå inte hur de kunnat bli så många larver.
Jag brukar alltid klä hela taket och halva väggarna + alla hörn med flugpapper om sommaren så flugorna och andra insekter minskar..
 
Sv: Larver i kaninbur!!

Hej! Jag håller på att bygga en kaninbur och nu börjar jag ju självklart fundera på om det är värt att isolera buren över huvud taget...vill inte att samma sak ska hända mig. Jag hade en kanin en gång som drabbades av fluglarvsangrepp, det var INTE roligt...:(
Lycka till med buren!
 
Sv: Larver i kaninbur!!

Jag tycker att du ska isolera, iaf om det blir kallt på vintern där du bor!
Vi har frigolit i buren och har som sagt inte haft problem.
Städar man ordentligt (för en av mina kaniner behöver man rensa skiten varannan dag för att det ska vara rent!) så måste ju det leda till minimal risk för ohyra. Det finns decinfeceringsmedel att köpa men man kan även skrubba buren ren med diskmedel och hett vatten. Även fast det är jobbigt och omständigt :p
 
Sv: Larver i kaninbur!!

ok, tack! Ska nog använda frigolit.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
9 804
Senast: Vallmo
·
Katthälsa Veterinären ska kontaktas i morgon (min vet har lördagsöppet :). Tänkte mest få råd i kväll....eller tankar. Min vildkatthona jag...
Svar
9
· Visningar
2 249
Senast: Mynta2
·
P
Hästvård Jag var och hälsade på min åring på betet idag, hon är 10 mil bort så det blir inte så ofta.. :cry: Jag upptäckte då att hon hade en hel...
Svar
11
· Visningar
3 739
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp