LAS & Sparken

TheRedLightning

Trådstartare
Jag blev lite fundersam här om dagen då jag stötte på ett intressant dilemma när jag diskuterade med en person.

Till dilemmat, säg att en lärare lägger ut sexistiska bilder på sociala medier och håller på med eleverna på ett opassande sätt. (Läste om läraren som kallade sina pojk elever för pojkvän och enligt media fick sparken).
Personen jag diskuterade med sa att man inte kan sparka folk för sådant pga LAS och att den läraren i nämnd artikel inte fick sparken, samt det fanns massa domar osv som påvisade att man inte kunde sparka folk pga sånt pga LAS.

Jag tyckte det var märkligt och ansåg att om man bryter så mycket vad som är lämpligt i sin roll som lärare så bör inte LAS skydda den läraren.
Personen vidhöll med att det är omöjligt att sparka någon pga LAS osv.

Så vad säger allvetande buke om detta?
Finns det fall där LAS inte skyddar den anställde från att bli sparkad?
Jag vill minnas att jag för några år sedan hörde om fall där det var ett himla liv om just LAS där folk blev avskedade ändå (då utan att ha passerat någon gräns), är förvisso ett x antal år sen nu så kan ju ha ändrats sen dess.
Ska erkänna att jag inte har superkoll på LAS, har aldrig själv behövt sätta mig in i den.

Nu blev jag dock nyfiken vad som egentligen stämmer och inte.

Följdfråga kan bli när och hur får en arbetsgivare avskeda någon som går under LAS? Vad krävs?

Många frågor och funderingar nu.
 
Uppsagd - har olika motiveringar med helt olika regler.

Man kan bli avskedad av personliga skäl och så skyddar inte turordningsreglerna.Men det krävs oftast upprepade grova tjänstefel för att hamna där.
 
Senast ändrad:
LAS hanterar bland annat turordningsregler vid uppsägning pga arbetsbrist. Där kan arbetsgivaren inte välja Stina före Kalle (utan särskilda skäl), där är det anställningstid som räknas.
LAS hanterar också uppsägning/avsked av personliga skäl som är en helt annan sak. Där finns troligtvis lagstöd för att säga upp en lärare som den du beskriver. (Jag har inte läst om det fallet så vill inte uttala att det är så, men troligt.)
LAS hanterar också vad som gäller vid provanställning, maximal tidslängd vid vikariat och allmän visstidsanställning, anställning efter 68 år och lite till 🙂
 
Hur LAS är tänkt att fungera i normala fall har jag hyfsat koll på (men ej behövt sätta mig in i exakt hur det funkar då jag ej varit i den sitsen själv) var mer nyfiken på när det kommer till specialfall som t ex. den där läraren och om det finns andra fall med kanske andra situationer än just det som den läraren va i.

Då den personen jag diskuterade med hävdade bestämt att det ej gick att sparka den läraren pga LAS oavsett.
Det var det som fick mig att börja fundera.
 
Hur LAS är tänkt att fungera i normala fall har jag hyfsat koll på (men ej behövt sätta mig in i exakt hur det funkar då jag ej varit i den sitsen själv) var mer nyfiken på när det kommer till specialfall som t ex. den där läraren och om det finns andra fall med kanske andra situationer än just det som den läraren va i.

Då den personen jag diskuterade med hävdade bestämt att det ej gick att sparka den läraren pga LAS oavsett.
Det var det som fick mig att börja fundera.
Låter som du pratat med någon som inte fattat skillnaden mellan uppsägning vid arbetsbrist och uppsägning av personliga skäl? Och att den med "hänsvisning till LAS" menar turordningsreglerna?
 
Hur LAS är tänkt att fungera i normala fall har jag hyfsat koll på (men ej behövt sätta mig in i exakt hur det funkar då jag ej varit i den sitsen själv) var mer nyfiken på när det kommer till specialfall som t ex. den där läraren och om det finns andra fall med kanske andra situationer än just det som den läraren va i.

Då den personen jag diskuterade med hävdade bestämt att det ej gick att sparka den läraren pga LAS oavsett.
Det var det som fick mig att börja fundera.

Jag håller med @MiaMia , det låter som nån som inte fatta/vet skillnaden.

Nu jobbar ju jag med arbetsmiljö och inte arbetsrätt (som detta faller under), men min man är ordförande på våran IF Metallklubb och jobbar mycket med sånt här (stor arbetsplats).

Nått sånt här kan man bli avskedad för, då sker det på personliga skäl och arbetsgivaren måste bevisa att det finns en saklig grund (det är ju bland annat detta dom tjafsar om i LAS-utredningen, arbetsgivaren vill ta bort detta). Finns detta så kan man bli avskedad - men! Man kan ju även göra en överenskommelse och bli uppsagd istället, och då utköpt. Då är det ju mer att man slutar i samförstånd. Så gör vi ofta, det är typ aldrig att någon blir avskedad utan företaget köper ut dom istället.

Det är superlätt här i Sverige för en arbetsgivare att bli av med någon - och billigt också om man jämför med många andra länder. Så det är en myt att LAS gör det "helt omöjligt" att bli av med folk - som sprids av arbetsgivare som inte orkar bry sig i att sätta sig in i lagen.
 
Låter som du pratat med någon som inte fattat skillnaden mellan uppsägning vid arbetsbrist och uppsägning av personliga skäl? Och att den med "hänsvisning till LAS" menar turordningsreglerna?
Kan ha varit så, sen hjälper det kanske inte att diskussionen var på engelska. 🙈😅
Kan nog troligen va som du säger.
 
Skulle någon kunna förklara skillnaden mellan att bli uppsagd och att bli avskedad? Vad innebär skillnaden i praktiken?
 
Detta är va som startade mina funderingar:

In Sweden you can’t fire people (at least basically impossible)

Nope. Check Lagen om anställningsskydd. It’s basically impossible. You can put out people with 3 month time, but you can’t choose which one, and it still requires special occations. Fire people? Nah - the schoolbook example on when it’s okey to fire people is if they try to kill the ceo.

Yea LAS will protect you from exactly that. There are even court cases of policemen who was sentenced for assult that could not be fired.

The ”news” has nothing to do with this. The techer sexually offended a 10 year old boy through a long period of time. I even know the lawyer in the case. The techer was never fired.

Read court cases on the area. You cant ”fire” people according to LAS, if it’s not extreme occations. Read AD 2014 nr 83 and so. Sometimes you can terminate employes, but rarely fire.
 
Detta är va som startade mina funderingar:

In Sweden you can’t fire people (at least basically impossible)

Nope. Check Lagen om anställningsskydd. It’s basically impossible. You can put out people with 3 month time, but you can’t choose which one, and it still requires special occations. Fire people? Nah - the schoolbook example on when it’s okey to fire people is if they try to kill the ceo.

Yea LAS will protect you from exactly that. There are even court cases of policemen who was sentenced for assult that could not be fired.

The ”news” has nothing to do with this. The techer sexually offended a 10 year old boy through a long period of time. I even know the lawyer in the case. The techer was never fired.

Read court cases on the area. You cant ”fire” people according to LAS, if it’s not extreme occations. Read AD 2014 nr 83 and so. Sometimes you can terminate employes, but rarely fire.

Oj, det var tvärsäkert uttalat - såna gör man klokt i att tvivla på anser jag :D

Det är ju bara helt fel - självklart kan man avskeda någon, om det finns saklig grund. Problemet är väl att arbetsgivarna ofta inte orkar bry sig i att dokumentera den sakliga grunden! Men då kan man gå på uppsägning istället och typ betala några månadslöner och ha uppsägningstiden arbetsbefriad, vips så är du av med personen på dagen, förhållandevis billigt.
 
Skulle någon kunna förklara skillnaden mellan att bli uppsagd och att bli avskedad? Vad innebär skillnaden i praktiken?

Blir du avskedad får du gå direkt och har inte rätt till lön eller andra anställningsförmåner. Du blir dessutom avstängd längre från a-kassan än vid uppsägning (minns inte tiderna på det).
Blir du uppsagd har du fortfarande rätt till lön och andra anställningsförmåner och har uppsägningstid (men den kan man avtala om att ha arbetsbefriad, men du har skyldighet att arbeta om arbetsgivaren vill det).
 
Jag håller med @MiaMia , det låter som nån som inte fatta/vet skillnaden.

Nu jobbar ju jag med arbetsmiljö och inte arbetsrätt (som detta faller under), men min man är ordförande på våran IF Metallklubb och jobbar mycket med sånt här (stor arbetsplats).

Nått sånt här kan man bli avskedad för, då sker det på personliga skäl och arbetsgivaren måste bevisa att det finns en saklig grund (det är ju bland annat detta dom tjafsar om i LAS-utredningen, arbetsgivaren vill ta bort detta). Finns detta så kan man bli avskedad - men! Man kan ju även göra en överenskommelse och bli uppsagd istället, och då utköpt. Då är det ju mer att man slutar i samförstånd. Så gör vi ofta, det är typ aldrig att någon blir avskedad utan företaget köper ut dom istället.

Det är superlätt här i Sverige för en arbetsgivare att bli av med någon - och billigt också om man jämför med många andra länder. Så det är en myt att LAS gör det "helt omöjligt" att bli av med folk - som sprids av arbetsgivare som inte orkar bry sig i att sätta sig in i lagen.

Superlätt? Då har ni bra jurister 😅
Vet fler än en arbetsgrupp som nästan alla sagt upp sig ur när en "bråkmakare" blivit anställd i gruppen som gjort alla andra obekväma... och personen har vetat preciiiis vad man kan göra utan att bli avskedad osv då denne har en historia av att bli avskedad/utköpt osv. Vissa tar det i system 😣
 
Superlätt? Då har ni bra jurister 😅
Vet fler än en arbetsgrupp som nästan alla sagt upp sig ur när en "bråkmakare" blivit anställd i gruppen som gjort alla andra obekväma... och personen har vetat preciiiis vad man kan göra utan att bli avskedad osv då denne har en historia av att bli avskedad/utköpt osv. Vissa tar det i system 😣

Jag jobbar fackligt. Tro mig, vi har bättre koll på hur man kan bli av med någon än vad arbetsgivarsidan har.
 
Detta är va som startade mina funderingar:

In Sweden you can’t fire people (at least basically impossible)

Nope. Check Lagen om anställningsskydd. It’s basically impossible. You can put out people with 3 month time, but you can’t choose which one, and it still requires special occations. Fire people? Nah - the schoolbook example on when it’s okey to fire people is if they try to kill the ceo.

Yea LAS will protect you from exactly that. There are even court cases of policemen who was sentenced for assult that could not be fired.

The ”news” has nothing to do with this. The techer sexually offended a 10 year old boy through a long period of time. I even know the lawyer in the case. The techer was never fired.

Read court cases on the area. You cant ”fire” people according to LAS, if it’s not extreme occations. Read AD 2014 nr 83 and so. Sometimes you can terminate employes, but rarely fire.
Tycker det mest låter som någon som irriterar sig på att det finns formkrav för hur det ska ske och under vilka omständigheter. Som att hen egentligen menar något liknande "det går inte att göra som man vill med folk efter eget skön".

Finns flera exempel på poliser som blivit av med jobbet. En lärare kanske kan omplaceras till att bara jobba med papper på ekonomikontoret. Det betyder inte att han kan antasta eleverna utan att någon gör något åt det. osv.
Skulle inte lägga någon vikt vid så svepande och retoriska påståenden.
 
Men det brukar väl ändå på större arbetsplatser innebära omplacering ett par gånger innan det går...
Och det är inte kommunal som ni tillhör hör jag 🙈

Ja det stämmer, oftast försöker man ju med omplaceringar och så - beroende på vad föreseelsen gäller såklart, det är ju inte alltid lämpligt.

Nej, IF Metall tillhör jag, en stor arbetsplats.

Jag känner ju också att jag låter rätt krass kring detta :angel: men alltså, det ÄR inte så svårt som arbetsgivarna säger - bara dom gör rätt!! Så jag blir skapligt irriterad på arbetsgivarsidan när dom vill ha bort t.ex saklig grund bara för att dom inte orkar göra rätt med dokumentationen! :banghead:
 

Liknande trådar

  • Låst
Skola & Jobb Först och främst, jag vet hur otroligt bortskämt detta kommer te sig. Att jag har ett jobb och verkar ta det som givet. Eller att jag...
2 3
Svar
48
· Visningar
6 643
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i...
13 14 15
Svar
287
· Visningar
34 086
Senast: monster1
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 336
Senast: Keb71
·
Hästmänniskan Hej! Jag behöver lite råd,förslag och även skriva av mig lite. så den som orkar läsa allt är guld värd :bow: På skolan har vi så...
2
Svar
30
· Visningar
3 124
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp