Bukefalos 28 år!

peace

Trådstartare
Fick reda på att jag nu den 5/6 blev utlasad. Vad händer nu ? Jag har ett långtids vikariat fram tills den sista december, som sedan förmodligen blir förlängt ytterligare ett halvår i taget då jag går för en som pluggar till ssk. Men som jag förstår det har jag rätt till att få ett fast jobb redan nu eller?
 
Menar du inte inlasad?

Det finns 40 000 detaljer i det här som jag inte kan, men jag vet i alla fall att LAS inte innebär att du kan få fast jobb redan nu. Däremot har du, om du är inlasad, företrädesrätt till en tjänst som stämmer med dina kvalifikationer innan arbetsgivaren anställer någon utifrån på den. Men det är bara grunden, det finns säkert 40 000 undantag också.
 
På mitt jobb blir man också utlasad. Jag har inte koll på detaljerna, det har aldrig varit aktuellt för mig, men som jag har förstått det tar det då en viss tid innan personen kan anställas igen, för att inte bolaget ska åka på att fastanställa :mad:

I praktiken innebär det att samma folk anställs av ett bemanningsföretag och sen jobbar vidare som om ingenting hänt, möjligen med något lägre lön.

Låter sunt.
 
På mitt jobb blir man också utlasad. Jag har inte koll på detaljerna, det har aldrig varit aktuellt för mig, men som jag har förstått det tar det då en viss tid innan personen kan anställas igen, för att inte bolaget ska åka på att fastanställa :mad:

I praktiken innebär det att samma folk anställs av ett bemanningsföretag och sen jobbar vidare som om ingenting hänt, möjligen med något lägre lön.

Låter sunt.

Fast det är ju inte samma som ts, med tanke på att hon har ett vikariat som dessutom ev. ska förlängas.Alltså inte aktuellt att försvinna ut. Därför är vi tveksamma till att TS verkligen fått det här rätt.
 
Fick reda på att jag nu den 5/6 blev utlasad. Vad händer nu ? Jag har ett långtids vikariat fram tills den sista december, som sedan förmodligen blir förlängt ytterligare ett halvår i taget då jag går för en som pluggar till ssk. Men som jag förstår det har jag rätt till att få ett fast jobb redan nu eller?

Det blev du ju inte, om du har jobbet kvar? Utlasad är när man blir av med jobbet för att man annars skulle ha kunnat bli inlasad. Eftersom du inte har blivit av med jobbet, så är du inte utlasad. Däremot kanske du har möjlighet att bli inlasad, alltså tillsvidareanställd i kraft av LAS. Läs på om LAS för att kolla hur det funkar exakt, eller hör med ditt fackförbund.

Man blir inte automatiskt vare sig inlasad eller utlasad, utan man själv måste driva frågan och kräva sin rätt och man vill bli inlasad, och företaget måste ha koll på hur länge man jobbat och säga upp en i tid om man blir utlasad.
 
Fick reda på att jag nu den 5/6 blev utlasad. Vad händer nu ? Jag har ett långtids vikariat fram tills den sista december, som sedan förmodligen blir förlängt ytterligare ett halvår i taget då jag går för en som pluggar till ssk. Men som jag förstår det har jag rätt till att få ett fast jobb redan nu eller?
Ja inlasad menade jag. Som jag förstått det vill dom gärna ha mig kvar. Problemet är väl att dom (jobbar för kommunen på ett särskilt boende)vill ha mig kvar på just det boendet,och jag vill ju oxå helst vara kvar där. Som jag förstått det kan jag ju bli erbjuden en tjänst var som helst inom kommunen nu.För just nu finns inga lediga tjänster just där jag jobbar. Om jag då tackar nej till en tjänst någon annanstans,hamnar jag då typ sist i kön igen eller?
 
Ja inlasad menade jag. Som jag förstått det vill dom gärna ha mig kvar. Problemet är väl att dom (jobbar för kommunen på ett särskilt boende)vill ha mig kvar på just det boendet,och jag vill ju oxå

helst vara kvar där. Som jag förstått det kan jag ju bli erbjuden en tjänst var som helst inom kommunen nu.För just nu finns inga lediga tjänster just där jag jobbar. Om jag då tackar nej till en tjänst någon annanstans,hamnar jag då typ sist i kön igen eller?

Om du tackar nej till inlasning så åker du ut och börjar på noll igen. Så du har fattat rätt...
 
Jag hade tackat ja till en tjänst i kommunen. Det är ju just så om man är kommunalt anställd att anställningen är i hela kommunen.
 
Ja inlasad menade jag. Som jag förstått det vill dom gärna ha mig kvar. Problemet är väl att dom (jobbar för kommunen på ett särskilt boende)vill ha mig kvar på just det boendet,och jag vill ju oxå helst vara kvar där. Som jag förstått det kan jag ju bli erbjuden en tjänst var som helst inom kommunen nu.För just nu finns inga lediga tjänster just där jag jobbar. Om jag då tackar nej till en tjänst någon annanstans,hamnar jag då typ sist i kön igen eller?

I vår kommun så kan man gå från vikariat till vikariat när man är inlasad. Man är fast i kommunen vilket gör att de måste låta dig jobba men din tjänst kan vara olika vikariat. (Skrivet sjukt rörigt men hoppas att du förstår) :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 331
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 685
Tjatter Välkomna till säsongens Bäst i test. Bukefalos har köpt rättigheterna och nu är det dags för första avsnittet. Testpanelen är...
43 44 45
Svar
893
· Visningar
15 231
Senast: Lobelia
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 247
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp