Laser behandling vid kotledsinflammation

Nej, är det en kotledsinflammation, måste den behandlas i leden. Däremot så kan man hjälpa senor och ligament runt omkring leden med laser.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Jag vet att flera försök med behandling av HÖGintensiv laser gjorts på kotleder av professor Arne Lindholm på Mälarkliniken.
Ring och fråga, jag vet inte vad han kom fram till..
Men de massörer mm som åker runt har oftast inte högintensiva lasrar och dseea torde inte ha någon större effekt på LEDER/SKELETT.
MVH
 
Fel gulan. Man KAN bethandla kotledsinflammation med högeffektlaser (medicinsk laser).

Som någon skrev så har det forskats på detta på Mälarkliniken.

Vad man kom fram till var i korthet att:

Kotlederna är en av få leder som svarar, större leder (has eller knä t ex) fungerar det inte på.

Det ska vara en viss typ av ledinflammation och helst kommit av t ex vrickning och inte överansträngning.

Den ska vara ganska "färsk"

Men när vissa kriterier ang kotledsinflammationens art är uppfyllda så har laser samma "lyckandeprocent" som traditionell behandling (dvs intrartikulär injektion med tuppkam + kortison). Men det går inte att behandla ALLA kotledsinflammationer med laser..
 
Fast jag menade kotledsinfalmationer som uppkommit genom överansträgning. Har en häst vrickat sig skulle jag förmoda att genom vila och vettig träning, klarar sig de flesta hästarna med det och inga dyra laserbehandlingar behövs.
En av mina bästa vänninor har jobbat i flera år med högeffektslaser och även i nära samarbete med just Arne Lindholm (mälarkliniken).
hälsningar gulan fd.gulla
 
min häst har haft kotledsinflammation eller har det fortf. har ej svarat på 3 behandlingar men nu har jag hört att det ska vara något laserprojekt som sökte hästar med kotledsinflammation.så jag undrar tycker ni att jag ska prova med laser?det kan väl inte bli värre?min häst visar bara böjreaktion alltså inte vanligt på volt el. raktfram.har nu börjat sätta igång honom eftersom min vet tyckte att han kunde ridas igång för att detta kanske är något han alltid kommer och ha utan att störas av det
tacksam för svar
 
Här har vi ett exempel. Har din vetrinär (eller du själv) ifråga satt att Ni måste behandla om 2 ggr? Är det framkotan som krånglar? Har Ni diskuterat typ, annan skoning, annat sätt att träna? tävlar du, eller är det motionsridning och träning för instruktör någon gång i veckan?
Om din häst nu bara svarar på böjprov, och har inte svarat på behandling, varför inte nu prova och "rid som vanligt", som din vetrinär ochså tycker. (läste jag nu i efterhand) Om din häst känns fin, varför hålla på och provocera fram en hälta? (böjprov).
Visst kan du anmäla din häst som försök. Det gör ju inte ont i alla fall. Och sen är frågan............Har din häst verkligen haft kotledsinflammation?
hälsningar gulan fd.gulla
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är intresserad av en f.d ridskolehäst som inte fungerade i verksamheten dels för att den var känslig och för svårhanterlig där...
Svar
11
· Visningar
869
Senast: SaraB
·
Hästvård Funkar det faktiskt? Vad har ni för erfarenheter av detta? Finns ju massor av företag som pratar om detta, men jag undrar, funkar det...
Svar
17
· Visningar
1 140
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 021
Senast: KAROLIJNAH
·
Kropp & Själ Jag har precis fått diagnosen mikroskopisk colit och ska börja medicinera med kortison. Jag är både taggad och orolig, så skönt att få...
Svar
13
· Visningar
710
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp