Bukefalos 28 år!

Laserbommar i hoppning i Globen?

Rimfaxe

Trådstartare
Det här var något nytt, det har jag aldrig hört talas om. Hur fungerar det? Hur ser hindrena ut? Är det någon som har sett denna typ av hinder? Skulle era hästar hoppa på det?

Artikel om laserbommar
 
Jag har ingen aning, men det låter hur läskigt som helst iaf. :)

Men nu vet jag ju som sagt inte hur det ser ut eller fungerar, så jag kanske inte ska uttala mig.
 
Det ska bli spännande att se, synd att man inte ska dit.
Men hur räknar de om man river?
Är det bara att man är i lasern lite så borde det ju vara lättare att få fel istället för att bommen tex bara studsar...
 
Ja precis, vad kommer att räknas som fel? :confused: Den tanken slog mig också. Och kommer hästarna att se hindrena som "hinder" eller lär de sig tillslut att de kan fuska på sådana hinder? Hm, mycket nyfiken på det, synd att jag inte får se det live, hade varit väldigt intressant! :)
 
Det låter som ett skämt, tycker jag.. Som domaren sa..."lätt att riva med svansen"..
Tror att min pålle skulle springa rakt igenom =)
 
laser bommar??? de låter lite mysko!! e de riktiga hinder me bommar??
jag var där förra året, då satte de ut kör banan me hjälp av laser, inte nått sånt som det ska vara eller?? jag vet ite men de låter lite mysko!!
men förklara gärna hur de ska se ut o vara!!!

//fia :)
 
hur skulle en laserstråle se skillnad på om ett ben river än tex svansen??
 
Det verkar skumt, men undrar vad som händer när hästen "river" och den märker att det inte händer något, är det inte ganska logiskt att den kommer hoppa lägre och lägre till slut. Så dumma är inte hästar att dom hoppar högt i onödan om dom inte slår i.

Fast det blir ju säkrare och inga bommar som fastnar mellan frambenen så att man störtar och dör :D Då kan ju tom jag hoppa lite högre klasser, jag som dör av skräck när det blir högre än 140.
Kanske tom vågar starta 1.60 då OCH få rida i FALSTERBO :banana:
 
... jag tycker att fälttävlan skulle införa laserhinder, då blir det inga fler dödsfall, om inte hästen snubblar på sina egna ben förstås.
:D
Likaväl som att vissa hästar hoppar över linjer som är ritade i ridbaneunderlaget så kan dom ju läras att hoppa över imaginära linjer i luften, så klart.
Men det låter som ett rent jippo!
/P
 
1.40 och högre skall det vara. Tom 135 går det innan skräcken har gjort entre :crazy:
 
Nja, den är så sent skriven (kom ju nyss ut), men visst, det kanske det är? :confused: Jag blev i alla fall himla fundersam. Aprilskämt hör ju hemma i April! :crazy:
 
Hej!!
Det skulle vara riktigt kul att se!! om ni ska till globen kan ni väl berätta hur det såg ut??
Men en tanke bara... Om hästen slår i LITE, så så att den bara rular till om det hade vart vanliga bommar, om det e laser borde ju bommen åka ner??? Så då gäller det att ha en rädd häst med sig :bump:
 
Eftersom de har gett ut ett pressmedelande och massor av program har pratat om det (+ att det varit tal & försök med laserstrålar som ribba inom höjdhoppningen) så tror jag nog att det är sant.
Men det skulle vara intressant att se hur hindrerna ser ut. Det borde ju iaf bli mkt lättare för funktionärerna på Globen om de slapp bära bommarna (& sätta upp nedrivna).
 
det kommer nog va skithäftigt att kolla på men jag skulle ju tro att hästarna så småningom lär sej att det faktsikt bara är att springa igenom.. :rofl:
 
Finns en bild på det i Metro. Det är gröna laserstrålar som man ser med hjälp av en rökmaskin. Rivning borde nog vara lätt att upptäcka via nån indikation när laserstrålen bryts. Såg ganska läskigt ut på bilden. Min häst skulle springa rakt igenom, det går inte att lura en latmask!
 

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
1 438
Senast: zarmino
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
851
Senast: Lutten
·
Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 038
Träning När ni är sådana som inte hoppar frivilligt som jag men ändå vill lära min unghäst det. Hade ni då lagt ut annons när tiden är kommen om...
Svar
14
· Visningar
1 523

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp