låsning i ryggen på ponny *långt*

P

Pia-Moni

Min ponny som jag nu har haft i 3 och ett halvt år snart har haft problem med låsningar i ryggen :(
Det började för kanske 1 och ½ år sen. Hon började bocka och ville inte galoppera och stanna och vägra gå.

Jag fick hjälp av ridskoleshefen som gav mig nummret till en equterapeft , Hon kom och kolla och sa att de var en låsning på kanske 1 decemeter. Hon knäckte iallfall tillbaka den (eller vad man säger ) och gjorde en hel undesökning och behandling på hela kroppen. Ponnyn blev bättre och hon hade inte ont på flera månader, Sen så börja hon få ont igen och det var inget som jag var förvånad över eftersom hon som behandla henne sa att det kommer nog behövas göras flera gånger.

Denna gång var det inte lika mycket bara nåra cm lite längre bak än första gången. Låsningen böjade vid sadel läget och vandrade lite längre bak. Hon knäckte och det var bra.Sen så efter några månader igen så kom det en liten låsning igen.

Hon tyckte då att det började bli bättre och bättre och att hon börja se bra ut och att det skulle försvinna snart med det reultatet hon såg.

Men så kom låsningen nu innan Jul, ingen speciellt stor låsningen med den fanns ju där och jag märker ju snabbt nu när den är på väg. Men problemet ligger att hon har redan fått en ny låsningen nu . bara 2-3 månder efter.
och nydligen så slängde hon av en tjej som bröt armen. Pgr att hon har ont i ryggen. Så equterapeften ska komma om 2 veckor (kunde inte komma snabbare :( ! )

Men det som oroar mig är att denna gång är precis som hon var första låsningen (den var ju störst efter som vi inte kom på det efter det hade gått en tid)
verkar ha jätte ont och låsningen sitter ju väldigt långt bak på hästen vid länden (eller är det korset som sitter längst bak? )
då är funderingarna :
gör de ondare att ha en låsningen där än mer framme vid ryggen. eftersom hon reagerar så starkt på det ? eller kan det vara något annat fel ?

equterapeften tyckte också det var konstigt att det kommit tillbaka så snabbt och vi ska iväg till strömholms och röngta ryggen om det inte blir bättre efter denna behandling.

Men är så orolig att det ska vara något kroniskt som göra att jag inte kan rida henne mer :(:(:(:crazy:

Har nån här på buke också varit med om att eran häst/ponny som har haft låsningar i ryggen som spökat ? har det blivit bättre tillslut då ? Utan smålåsningar hela tiden.

Kan skriva redan nu att jag har ridit henne i rätt form hela tiden och det som kunde ha startat låsningar var en sadel som inte passa henne , men den är såld för längesen och nu rider jag i en utprovad hoppsadel och en utprovad westernsadel.
Rider henne i skogen och klättar mycket och tränar henne i paddock fast nu har jag nästan inte ridit henne hårt nån gång denna vitern då jag inte har haft tillgång tillpaddock och tränat i och så har det varit så kallt och mitt intresse har inte varit på topp just denna vintern .
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

Har sj en "rygg häst" som nu är helt bra...

Men tycker du skall åka in med din häst direkt till kliniken & göra en grundlig undersökning. Tycker det är konstigt att ET fortsätta behandla & inte remissa vidare till klinik?
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

Har sj en "rygg häst" som nu är helt bra...
Men tycker du skall åka in med din häst direkt till kliniken & göra en grundlig undersökning. Tycker det är konstigt att ET fortsätta behandla & inte remissa vidare till klinik?

Men alltså hon har ju blivit bra, och det har ju blivit bättre ju mer hon gör behandligar . så det har ju gått och rätt håll hela tiden. det blev ju mindre och mindre, men nu har det liksom blivit en vändpunkt och då sa hon ju att hon skulle kolla henne en gång till och blir det inte bättre då så har hon hänvisat mig till kliniken . så hon har ju hänvisat mig redan.

Men vi kom överens att hon skulle kolla henne igen ifall det är så att hon missat något.Men varför hon inte har hänvisat innnan är att vi måste ända till skåne för att röngta. så de blir ju en resa.

men hur var det med din häst då ?
Hade den också låsningar ? hur länge tog det tills den blev helt frisk ifrån de?
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

Hmm varför måste ni ända till skåne för att röntga ryggen? Finns ju flera kliniker söder ut som kan röntga ryggar. Skara och Åby mfl för att nämna några.. Är ju minst halva vägen..
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

Min tanke är kissing spines, eller problem med bakknäna. Problem med bakknäna kan lätt sätta sig i ryggen. Så det behöver inte vara ryggen som är själva grundproblemet, utan den hon använder för att kompensera en annan smärta nån helt annanstans.
Men bra att du åker iväg med den och får den röntgad, då får man för det mesta svar på allt. Sen om det "bara" rör dig om låsningar, kan du be veterinären skriva ett papper till dig att du ska ta ut en eq, så kan du kanske ta det på försäkringen med. Många sådana fall som gått igenom nu tydligen.
Alltid bättre att åka till vet. innan man tar ut eq.
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

varför till skåne när vi har ATG-klinik i karlstad? hade det varit min häst hade jag åkt in dit o kollat upp hästen ordentligt.. har själv en häst som haft problem med ryggen, har haft ute 2 olika equterapefter en som sagt att han har varit bra och den senare som behandlat han pga flera gamla låsningar som de första missat. har dock alltid haft kontakt med vet innan om det varit några problem.
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

varför till skåne när vi har ATG-klinik i karlstad? hade det varit min häst hade jag åkt in dit o kollat upp hästen ordentligt.. har själv en häst som haft problem med ryggen, har haft ute 2 olika equterapefter en som sagt att han har varit bra och den senare som behandlat han pga flera gamla låsningar som de första missat. har dock alltid haft kontakt med vet innan om det varit några problem.

dom röngtar inter rygg i karlstad, bara ben..
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

Min tanke är kissing spines, eller problem med bakknäna. Problem med bakknäna kan lätt sätta sig i ryggen. Så det behöver inte vara ryggen som är själva grundproblemet, utan den hon använder för att kompensera en annan smärta nån helt annanstans.
Men bra att du åker iväg med den och får den röntgad, då får man för det mesta svar på allt. Sen om det "bara" rör dig om låsningar, kan du be veterinären skriva ett papper till dig att du ska ta ut en eq, så kan du kanske ta det på försäkringen med. Många sådana fall som gått igenom nu tydligen.
Alltid bättre att åka till vet. innan man tar ut eq.

okej, jag har alltid blivit tillsagd att ta ut eq först :S så är därför jag jag inte har tagit kontakt med vet än eftersom folk har själv varit där och de har inte sett nått , och eq. hade tydligen mer effekt och se vad som var fel . och då fråga jag massa dressyr och hopp ryttare so tävlar msv. stod på ridskola med hästen när de börja och alla rekomendera henne . Men hon ska ju komma på fredag så jag skriver vad vi har sett då ! :)
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

det är inte lätt att hålla koll på allt men jag vet folk som varit där o rönkat ryggen så jag blev fundersam....
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

det är inte lätt att hålla koll på allt men jag vet folk som varit där o rönkat ryggen så jag blev fundersam....

okej,men jag får hoppas de är så då ! :D så slipper jag åka långt. Är ju bara posteivt ;)
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

okej, jag har alltid blivit tillsagd att ta ut eq först :S så är därför jag jag inte har tagit kontakt med vet än eftersom folk har själv varit där och de har inte sett nått , och eq. hade tydligen mer effekt och se vad som var fel . och då fråga jag massa dressyr och hopp ryttare so tävlar msv. stod på ridskola med hästen när de börja och alla rekomendera henne . Men hon ska ju komma på fredag så jag skriver vad vi har sett då ! :)

Ja visst är det inget akut att man ser att hästen är halt eller liknande, så går det ju bra att ta ut eq först. Tänkte bara tipsa dig om att om veterinären skriver ett papper till dig, så kan det gå genom försäkringen.
Lycka till!
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

Är det SI-leden som krånglar? Tänkte på det eftersom equitepeuten "knäckte" men du säger att det var på olika ställen låsningarna var, så det kanske inte är det.
I alla fall; jag har erfarenhet av häst som haft återkommande problem med SI-leden (bockade mm). Men om det hade varit det hade nog equiter. sagt det.

Hoppas att det löser sig! :)
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

Äntligen hittade jag någon med liknande problem som jag.
Min ponny bockar också i galoppen, endast i galoppen då.. Så brukar hon stanna också & man får inte henne att röra på en fena, men om man vill ha framm henne så bara bockar hon, detta har också varit bättre stundvis & blviit sämre stundvis.
Hon är mycker kort i kroppen och vi har börjat fundera på om det kan vara kissing spines, men endå så är jag inte riktigt 100 % säker, eftersom att min ponny ALDRIG varit halt, hon reagerar INGET om man klämmer allt vad man orkar på ryggen heller.

Har du provat klämma på din ponny ordentligt överallt på ryggen, hon är inte halt ?

Hoppas att det fixar sig.. :)
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

har nu haft eq här. Hon gjorde en traditionell behandling och hästen verkarde bli bättre efter. Men hon sa att om inte hästen ä bra inom 2 veckor ska vi åka i väg till strömsholm. Var visst de hon sa förut, trodde de låg i skåne (a) Hon sa att jag skulle iväg dit för där är de mycket bättre än i Karlstad därör orsaken till att inte åka till atg i karlstad för där kan de ändå inte behandla om de är något och då skulle vi endå behövt åka upp till stömsholm eller skara ändå.

Men iallfall detta hände i Fredags och de är ju onsdag i dag. Tömkörde och longera tills igår och igår prova jag att rida. det var helt underbart. Hon reagera ingeting och hon ville in från hagen nu(förut ville hon inte de för hon inte ville bli riden )
sen när jag red reagera hon inte nått alls med svansen, hon var pigg och framåt och verkade lika glad som jag. så just nu är det väldigt posetivt och jag hoppas de håller sig. Hoppas det är sista gången hon knäckte bort låsningen i korset nu eftersom de satt så långt bak.
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

Äntligen hittade jag någon med liknande problem som jag.
Min ponny bockar också i galoppen, endast i galoppen då.. Så brukar hon stanna också & man får inte henne att röra på en fena, men om man vill ha framm henne så bara bockar hon, detta har också varit bättre stundvis & blviit sämre stundvis.
Hon är mycker kort i kroppen och vi har börjat fundera på om det kan vara kissing spines, men endå så är jag inte riktigt 100 % säker, eftersom att min ponny ALDRIG varit halt, hon reagerar INGET om man klämmer allt vad man orkar på ryggen heller.

Har du provat klämma på din ponny ordentligt överallt på ryggen, hon är inte halt ?

Hoppas att det fixar sig.. :)

har du tagit dit eq? för hon verkar ju ha någon låsning också för de låter ju precis som min ponny och hon hade ju en låsning som uppstod av att jag använde an sadel som satt fel i kanske 3 månader.
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

(har inte lusläst tråden ifall ajg säger ngt som redan är sagt)
Tycker det låter som om det är SI-leden som krånglar. Min pålle hade problme med låsningar där, hon började då stå på bakbenen, kasta sig hit och dit eller vägrade röra sig alls. När kiropraktor gjort första behandlingen tog det ca 2 veckor innan hon slutade helt, antgligen för att det satt kvar i huvudet ett tag efter. Gjorde sedan ytterligare två behandlingar inim 6 månader och har sedan haft kontroller en gång per år. Enligt kiropraktorn är enda sättet för att hålla låsningarna borta att se till att hon är väl musklad och jobbas korrekt med bakben och rygg. Efter den första intensiva behandlingsomgången har hon inte haft någon låsning vid kontrollerna, utan ahr bara blivit bättre och bättre. Men som jag förstår kan hon aldrig bli frisk från detta helt, utan kan hållas symptomfri genom träning och kontroller. Fungerar utmärkt i ridningen som det är nu, tävlar hoppning och tränar drssyr och är i full gång utan problem. Lycka till med din pålle!
 
Sv: låsning i ryggen på ponny *långt*

lite nyheter, Har inte haft något problem med ryggen efter den sista behandlingen. Hon fick vila typ ett år Pgr av att hon hade föl. Så vilan verkade läka mycket, Hon har varit fin än så länge. Så får vi se om de håller i sig. Hade tänkt ta ut eq igen bara för att kolla igenom henne nu ett år senare och se att allt är bra !
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 100
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 128
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej på er, behöver lite tankar och erfarenheter. Sålde ett d-ponnysto i maj, 6 år gammal. Vid försäljningen var ponnyn fullt igång...
Svar
4
· Visningar
1 168
Senast: valley
·
Kropp & Själ Var till vc idag för min andra dos av järn intravenöst, fick en förra veckan också. Fick vänta ett tag efter bokad tid vilket jag...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
7 809
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp