Låsningar/ kramp?

Sryoqwe

Trådstartare
Kan ju inte vara ensam med att ha det, är det någon som fått reda på varför?

Jag får ofta (nästan varje kväll och ibland mitt på dan/ morgonen) kramp i foten. Oftast är det stortån som dras neråt och den brevid som dras uppåt, jag kan inte styra. Det gör även väldigt ont, även om jag är smärttålig. Försöker jag bända upp foten går det inte heller men gör mer ont. Ibland dras lilltån ner och de andra tårna upp, det kan vara samtidigt som stortån men kan även vara bara det.

Skulle testa att ställa mig på en häst, barbacka och utan skor. Viker upp benen bakom mig, då gör det ont i höften och det känns som att den är påväg att låsa sig. Idag när jag red var det samma känsla och jag kunde inte göra så mycket åt det.
Fingrarna kan också låsa sig även om det är ovanligt, har hänt enstaka gånger med höfterna med.

Jag har PFSS (tror jag att det förkortas), med förändringar i brosket och kraftiga kremationer. Men det sitter i knäna, så vet inte om det hör ihop. Har även diverse andra problem, inget har synts på vanlig röntgen. Magnetröntgen gjord på knäna. Är även överrörlig.

Ni som känner igen er, har ni fått någon förklaring? Tänker att det borde ju inte vara något jätteovanligt, känns inte sannolikt. Läkarna jag pratat med har inte kunnat svara.
 
Lindrig dystoni? Om jag vore du skulle jag skriva en egenremiss till neurologklinik. Mycket möjligt att neurologena inte alls tror att det rör sig om något sådant men värt att kolla av iaf :).
 
Lindrig dystoni? Om jag vore du skulle jag skriva en egenremiss till neurologklinik. Mycket möjligt att neurologena inte alls tror att det rör sig om något sådant men värt att kolla av iaf :).
Det stämmer lite, men vet du om man kan trigga kramp själv? :)

Det kan räcka med att röra exempelvis stortån lite neråt så drar den sig neråt, och ibland kan jag vakna med det (inte ofta)

Tillägg: det är i 99,9 % av gångera i vila vid små rörelser
 
Kan ju inte vara ensam med att ha det, är det någon som fått reda på varför?

Jag får ofta (nästan varje kväll och ibland mitt på dan/ morgonen) kramp i foten. Oftast är det stortån som dras neråt och den brevid som dras uppåt, jag kan inte styra. Det gör även väldigt ont, även om jag är smärttålig. Försöker jag bända upp foten går det inte heller men gör mer ont. Ibland dras lilltån ner och de andra tårna upp, det kan vara samtidigt som stortån men kan även vara bara det.

Skulle testa att ställa mig på en häst, barbacka och utan skor. Viker upp benen bakom mig, då gör det ont i höften och det känns som att den är påväg att låsa sig. Idag när jag red var det samma känsla och jag kunde inte göra så mycket åt det.
Fingrarna kan också låsa sig även om det är ovanligt, har hänt enstaka gånger med höfterna med.

Jag har PFSS (tror jag att det förkortas), med förändringar i brosket och kraftiga kremationer. Men det sitter i knäna, så vet inte om det hör ihop. Har även diverse andra problem, inget har synts på vanlig röntgen. Magnetröntgen gjord på knäna. Är även överrörlig.

Ni som känner igen er, har ni fått någon förklaring? Tänker att det borde ju inte vara något jätteovanligt, känns inte sannolikt. Läkarna jag pratat med har inte kunnat svara.

Det låter exakt som jag var i tonåren. Jag hade knäbesvär likt PFSS, mkt sendrag och lätta kramper i resten av kroppen stundtals.
Jag är väldigt överrörlig och kunde få ont av det på olika vis. Bland annat så att man upplevde en "låsning" på så sätt att man för en stund inte förmådde röra kroppsdelen i en vinkel/rörelse som annars funkade. Jag tror det var överröligheten som ställde till det där.

Nu är det många år sedan jag var tonåring. Mycket av besvären växte bort. Knäna funkar helt ok, jag får sällan kramp/sendrag etc.
Jag utreddes pga andra skador. Då kikade man på knäna med. Men det behandlades inte mer än ordinera träning.
Jag är fortfarande extremt överrörlig. Men jag vet hur jag ska stärka mig och vilka lägen jag ska undvika att belasta kroppen i.

Tyvärr är det väl lite så om man är överrörlig. Det finns inte så mkt att göra mer än träna, belasta rätt etc.
 
Jag har också sådär, mer i perioder när jag ansträngt muskulaturen mer. Jag masserar, dricker ordentligt och tar en multivitamintablett per dag för att förebygga (det finns dock ingen evidens att kramp har med mineralbrist att göra, trots att magnesium är populärt). Kramp beror ju på att muskeln är trött och jag har tolkat detta som kramp i fotmuskulaturen.
 
Jag har fått sådan kramp som du beskriver i tårna, i princip bara i stortån och tån brevid. Det är dock sällsynt idag och när jag tänker efter skedde det mest när jag var tonåring, vilket är en hel del år sen. Hade som tonåring slatter i knäna, det problemet försvann dock i 20-års åldern även om jag fortfarande fick ont i knäna av löpning. Idag har jag mkt bättre muskler runt knäna, främst pga av att jag har tränat dessa muskler betydligt mer senaste åren efter att jag opererade korsbandet pga skada (yttre skada), och detta har hjälpt mina knän ngt otroligt.

Men gällande kramp så kan jag få det som sagt i tårna, dock sällsynt idag, och ibland i benen, vilket idag är vanligare än tårna. Generellt brukar jag då ha varit dålig på att dricka så jag har kopplat ihop kamperna med vätskebrist.
 
Jag har likadant och jag gissar att det hör ihop med överrörligheten och det konstanta behovet av b-12 för min del. Jag tar injektioner med b-12 varje vecka (min mage kan inte ta upp b-12, därav injektioner) och magnesiumkelat som tillskott dagligen för att minska kramperna och jag smörjer dagligen in de värst krampande musklerna med magnesiumspray.

Kaliumbrist som @DarkInNight skriver om ovan kan man också få kramper av men jag som är van vid krampande muskler upplevde den kramp jag fick av kaliumbrist annorlunda än den jag har mer eller mindre hela tiden. Jag har fått åka in akut några gånger och fått kaliumdropp då gastroparesen var som värst och de kramperna var som sagt väldigt annorlunda. De kramperna gav inte tår som stod konstigt eller vadmuskler som krampade så det inte går att räta på benet eller höfter som låser sig så att benet inte går att få fram utan mer en krampkänsla som en stumhet i musklerna i hela kroppen samtidigt men det kan säkerligen variera det med.

Oavsett tycker jag att första steget är att kontrollera dina vitamin och mineralvärden på en vårdcentral.
 
Jag får också jättelätt sendrag och låsningar i tår/fötter som gör JÄTTEont. Jag har dock inte så stora besvär att jag behövt söka vård, men om jag vore du skulle jag kanske börja där.

För mig har det blivit bättre med kaliumtillskott. Är det inget "fel" på nervsystemet eller så, så kanske det kan vara mineralerna som är i obalans. Tillskott av kalium, natrium (salt) och/eller magnesium kan hjälpa. Eller så behöver du dricka mer vatten, vätskebrist kan också orsaka kramp och jag själv vet att det kan trigga hos mig :)
 
Jag får också jättelätt sendrag och låsningar i tår/fötter som gör JÄTTEont. Jag har dock inte så stora besvär att jag behövt söka vård, men om jag vore du skulle jag kanske börja där.

För mig har det blivit bättre med kaliumtillskott. Är det inget "fel" på nervsystemet eller så, så kanske det kan vara mineralerna som är i obalans. Tillskott av kalium, natrium (salt) och/eller magnesium kan hjälpa. Eller så behöver du dricka mer vatten, vätskebrist kan också orsaka kramp och jag själv vet att det kan trigga hos mig :)
Eftersom överskott av kalium är lika livsfarligt som underskott är så är det inget någon ska laborera med själv. Det kan gå illa på riktigt.
 
Eftersom överskott av kalium är lika livsfarligt som underskott är så är det inget någon ska laborera med själv. Det kan gå illa på riktigt.

Ja jo, alla mineraler är ju giftiga i viss mängd. Det bästa är ju såklart att gå till läkaren och ta ett blodprov, men jag ser faktiskt inte någon jättestor risk med att prova ett tillskott i ett par dagar för att se om det hjälper. Hjälper det inte slutar man då såklart. Doserna i en tablett är rätt mycket lägre än vad som är farligt. Men det är bara så jag resonerar, är man jätteorolig måste man ju inte prova ;)
 
Ja jo, alla mineraler är ju giftiga i viss mängd. Det bästa är ju såklart att gå till läkaren och ta ett blodprov, men jag ser faktiskt inte någon jättestor risk med att prova ett tillskott i ett par dagar för att se om det hjälper. Hjälper det inte slutar man då såklart. Doserna i en tablett är rätt mycket lägre än vad som är farligt. Men det är bara så jag resonerar, är man jätteorolig måste man ju inte prova ;)
Just kalium är inget man ska laborera med själv eftersom det påverkar hjärtat. Det finns en bra anledning till att just kaliumtillskott inte hör till de vanligaste tillskotten man kan köpa. Det handlar inte om att vara orolig utan om kunskap. Man måste veta vad man stoppar i sig, mängden man kan stoppa i sig utan fara och ha tillräcklig kunskap för att avgöra om det är ett vettigt tillskott att ta eller inte och när det handlar om kalium måste man också veta sina värden. Har man inte den kunskapen så får man lära sig eller låta bli att ta tillskottet. Vet du inte dina värden på kalium, tar tillskott och redan ligger högt så kan det bli farligt väldigt snabbt.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 107
Senast: __sofia__
·
Hästmänniskan Jag har under en längre tid haft ganska grova muskelkramper i mestadels foten/smalbenet, men även andra ställen på kroppen. Det har...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: gammalek
·
Kropp & Själ Jag behöver råd från någon som upplevt liknande. (Inte, ”jag har aldrig haft ont av min kopp, möjligen obehag, det går skitsmidigt, du...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
6 160
Senast: Lillefrun
·
  • Artikel
Dagbok Jag behöver skriva av mig. Jag känner mig nedstämd och är så sjukt trött på att ha ont. Jag har haft ont i flera år, främst i...
Svar
15
· Visningar
2 348
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp