Bukefalos 28 år!

Låst i bogarna

SmizzSpeedy

Trådstartare
Vad gör en hästmassör åt en häst som är låst i olika delar av kroppen, bla bogarna?
Har varit skeptisk mot såna metoder som ET pysslar med men har nu sett fler konkreta bevis på att det funkar!
Har en häst som troligtvis ÄR låst fram och ska ta ut en massör, men är lite nyfiken på i förhand hur en behandling går till.
 
Sv: Låst i bogarna

Jag tänker lite så här, har du kollat upp hästen ifråga? Vad får dig att tro att det sitter muskulärt i bogarna?

Min erfarenhet är nämligen den att en häst belastar bogarna vid ev problem från bak, då blir de låsta och betydligt mindre rörliga.

Har du kollat att inga fysiska problem föreligger som gör att hästen belastar om, så kan en massör hjälpa dig och din häst genom att lossa musklerna. Om det finns ett problem som förorsakar denna låsta bog, kommer förmodligen resultatet att utebli och är i såfall inte massörens fel.

Det handlar alltid om en balansgång, vad kom först och orsak, hönan eller ägget.
 
Sv: Låst i bogarna

Håller med Boj! Inte så vanligt att bogproblem är primära utan ett sekundärt problem som oftast kommer bakifrån el ev avlastning från framben
 
Sv: Låst i bogarna

OM det sitter muskulärt kan en massör hjälpa dig. Som det andra skriver är det förmodligen så att hästen fått en låsning i bogen för att den avlastat andra delar.

Det som kommer ske då är att massören lossar de spännanda musklerna och hästen kommer istället få "ont" i andra delar av kroppen eftersom den underliggande smärtan då förmodligen kommer fram.

Sitter även denna smärta muskulärt så får man ta ut massör efter några dagar igen. Annars måste man kanske kontakta veterinär.
 
Sv: Låst i bogarna

Hästen har haft en gaffelbandsskada i ena framknät när han var unghäst. Kan det vara så att han avlastat fram så länge att han fått ont bak och sen att det resulterat i ev låsning i bogarna?

Ska ta en tid hos vet så de får kolla igenom honom.

Jag VET inte om han har låsningar, men det är vad en sa till mig att det kan vara, när jag berättade att han går lite snett i vagnen när jag kör.
 
Sv: Låst i bogarna

Jag VET inte om han har låsningar, men det är vad en sa till mig att det kan vara, när jag berättade att han går lite snett i vagnen när jag kör.

Då är det nog bra med en koll före så att allt är ok, det låter ju som hästen inte tar i jämnt bakifrån och de bör man väl kanske titta på varför han inte gör det.
 
Sv: Låst i bogarna

Jag skulle ta ut någon som både tar skelett och mjukdelar (ET?). Ev. först en kiropraktor "för att låsa upp" (denn* borde även kunna lokalisera vart ifrån spänningarna kommer ifrån från början) och en massör efter för att mjuka upp musklerna runt om spänningen/arna.
Om du vill vara helgarderad, ta ut vet först.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst fick efter skoning (ca 30 min), flera konstiga symptom! Efter att hovslagaren var klar, ville han se att häst var ok, vilket...
Svar
11
· Visningar
1 957
Senast: mily
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 547
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 811
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 451

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp