lasta brett/utan mellanvägg/baklänges?erfarenheter?

I

iller

Vad har ni för erfarenheter av att lasta brett eler helt utan mellanvägg? Min islänning har nästan enbart åkt baklänges i Böckmanns fina diagonalsläp, men nu när jag måste köpa ett eget och inte har råd med nåt sånt :crazy: funderar jag på andra alternativ.

En tanke är att ta ur mellanväggen i ett traditionellt släp och låta hästen ställa sig så snett han vill, dock fastbiunden i bommen (väl? :confused:) så han kan ju inte stå baklänges. En fördel med det är ju också att man kan lasta ur honom framlänges genom bakluckan, han är så liten att han utan problem vänder inne i transporten. Synpunkter? blir det för vingligt att inte ha nån mellanvägg alls? Nån som byggt om sitt vanliga släp så att hästen kan åka helt baklänges?

Annars kan man ju "lasta brett", som sagt. Finns det fler släp än Kylinges som har bred trekvartsbom som tillval?

Jag vill gärna ha ett Kylingesläp eftersom de har säkerhetsbommar fram, men finns det även hos andra märken? Från vilka årgångar i så fall? (måste ju hitta nåt begagnat.) Ponnyhöjd på bommarna fram är ju också ett krav, eftersom pållen är så liten, några märken som är bättre eller sämre på det?
Andra idéer om att köpa begagnade släp? :idea:
 
Kör mitt stora halvblod utan mellanvägg. Han står helt klart lugnare under färd nu. Han åker en Boj tvåaxlad -93 som har säkerhetsbommar fram och telescopbom bak så att man kan välja exakt hur brett man vill ha från vanligt till helbredd bak. Det är lätt att ändra bomhöjd fram och bak. Boj har även säkerhetsbommar på äldre släp.

Mina erfarenheter med flera andra hästar är att de står lugnare med brett bak eller helt utan mellanvägg. Gäller dock inte alla.

// Margaux
 
Min Islandshäst har inte så bra balans, vilket gör att hon trivs bäst med att åka brett. Då har hon möjlighet att vid behov ta ett steg åt sidan. Oftast åker hon helt utan mellanvägg, men ibland när släpet varit utlånat har mellanväggen varit ställd åt sidan i bak vilket också tycks funka. Det går mycket bättre att transportera henne nu när jag kommit fram till att hon behöver åka brett.

Jag sätter fast hästen som vanligt i fram i släpet. Jag "backar" av henne, men vet även folk som själva låter Islandshästen vända i transporten och knalla ut med huvudet först.

Jag tror att dom flesta märken har både hellång bakbom och trekvartsbom. Däremot vet jag inte hur vanligt det är med säkerhetsbommar fram.

Frågan är dock om din häst behöver en speciell transport eller om det bara känns bäst för dig? Det tycks trots allt som om dom flesta hästar funkar bra med att transporteras på vanligt sätt. Framförallt Islandshästar som är relativt små och ofta ganska lugna. Som hästägare är det trevligare, enklare och billigare om hästen kan dela transport med andra hästar, så att man kan samåka till träningar mm.
/Lena
 
tack för svaren!

nja, det är nog mest jag som inte vill ge honom en obehaglig upplevelse nu när det har börjat så bra och problemfritt. :bow:

Jag har nyss flyttat från ett stall där man kunde hyra ett böckmannsläp och nu står jag alltså på ett ställe helt utan tillgång till släp vilket känns alldeles för osäkert. Visst kan man hyra i närmaste stad men i en nödsituation vill man ju ha tillgång till transport snabbt! :(

Därför tänkte jag alltså köpa och när jag ändå skall köpa ett släp kan man ju försöka hitta ett så optimalt som möjligt. :idea:

Sällskap till tävling osv blir nog svårt tyvärr eftersom jag än så länge verkar vara enda tävlingsryttaren (nåja.. :angel:) i stallet men det kan ju ändra sig!

Och skall man ändå åka ensam finns det ju ingen anledning att dela av utrymmet om det nu är bekvämare för hästen att stå brett! ;)

Fler synpunkter mottages tacksamt!
 
Jag har värmalandsvagn som jag fick en specialtillverkad trekvartsbom till och jag skulle tro att många tillverkare ställer upp och fixar trekvartsbom om du ringer dem.
 
Jag har Star-trailer och det var inga problem att välja kort/lång bom istället för två likadana bakbommar.
Ponnyhöjd fixar man lätt på frambommen. Jag åker med en shettis 100 cm och ett stort halvblod 171 cm samtidigt och båda trivs gott, stora hästen står brett och lilla får ändå plats. Dessutom har jag valt att underdelen av mellanväggen är av hängade tjock plast så dom kan stå lite hur dom vill där. Fambommarna kan man lösa ut från transportens utsida ifall något skulle hända. Perfa! :) Häls Nocke
 
Min nordsvenska dam åker alltid utan mellanvägg.
Hon är en sk. bredåkare och får panik om hon inte kan stå tillräckligt brett med benen så att hon står stadigt.
 
Förrförra helgen såg jag plötsligt en hästrumpa i transportens framfönster efter bara 100m färd, min kuse hade gjort en volt runt bommen fram och låg fastkilad med hovarna i luften. Lyckades efter en hel del bändande få loss mellanväggen och han klarade sig utan skador. Mitt tips är: om man inte kör två hästar - ta bort mellanväggen helt och hållet! För en vecka sedan skulle jag återigen ut och åka med kusen och han ställde sig direkt på diagonalen och breddade mellan alla fötter och var på så vis beredd att resa redan innan jag hade fällt upp baklemmen. Tur hästen är cool!
 
Ok, tack för era synpunkter! Trevligt att höra att flera åker utan mellanvägg, då var min maggropskänsla inte helt fel. :idea:
 
Min lilla ponny (shettis åker utan mellanvägg och lös...han väljer att åka baklänges...och på diagonalen.
D-ponnyn i stallet åker normalt,men efter en insident där mellanväggen lossnat och låg mot pållen får han åka utan....han ställer sig åxå på diagonalen.

Stora pållen oker med mellanvägg...fast brett bak!!

//Becky :bump:
 
Sv: lasta brett/utan mellanvägg/baklänges?erfarenheter?

våra ena häst, vill stå brett då han kaqn sära på benen och stå brett och stadigt, vår andra lite mindre häst ska ha smalt då han annars blir dyngblöt av svett, han måste ha stöd och ponnyn kan man åka hur man vill med. Jag känner en som har två hästar och den ena står väldigt ostadig och ibland har hon haft sönder mellanväggen så att den lutar mot den andra hsäten och ibland lutar hon sig till och med på den hästen, men han fortsätter ändå att gå på. Hon har också lagt sig ner och åkit liggandes. Men hon är inge svår att lasta då ho9n äslakar att åka till nya ställen.
 
Sv: lasta brett/utan mellanvägg/baklänges?erfarenheter?

Jag har hellång bakbom till mitt Tranesläp och kör helt utan vägg, hästarna trivs jättebra med det och står ofta lite på snedden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är inte min häst men en väns häst! Hästen är en halvblodsvalack född 2001. Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över...
2 3
Svar
59
· Visningar
6 604
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag har ju varit en inbiten VV-hatare i 10 år. Det jag inte gillat är de för VV 'klassiska' grejerna. Rangliga och skramliga, hästar som...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
9 055
Senast: Ahi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp