Lasta häst som går över bommen - Långt!

MaRomer

Trådstartare
Detta är inte min häst men en väns häst!

Hästen är en halvblodsvalack född 2001.
Som 2 årig hingst på väg till betet gick han över bommen och hamnade på rygg. Inga skador fick han och han släpptes på bete. På hemvägen vågade de inte köra honom med bom så han åkte helt lös i trailen utan mellanvägg, bommar osv. Helt lös alltså.

Han har sedan dess aldrig åkt trailer då ägaren blev rädd för att köra honom. Och peppar, peppar så har det aldrig behövts köra honom!

Nu bestämde sig ägaren för att vara med på en kurs och han måste åka dit i trailer. VI lastade honom i söndags och efter 20 min gick han snällt på. Ingen panik eller stress utan han bestämde sig för att gå in. Han blir blockerad där inne och det hjälper inte med havre, morötter eller annat som muta. Men han står lugnt och stilla. Gör ett hopp mot bommen men ställer sig sedan igen. Börjar bli lite stressad men ägaren bestämmer sig för att nu kör vi. Lastningen är inte problemet i sig utan det är när bilden börjar köra.

Japp, 10 m hann jag köra innan han började leva rövare där inne. Stannar bilen då det kändes som hela trailen skulle välta. Kan tala om att jag aldrig sett ett släp gunga så! Och som det smällde! Går ur bilen och känner panik när han slagit ut rutan på trailen. Troligtvis med huvudet?... Ägaren öppnar dörren och mycket riktigt har han försökt hoppa över igen. Men var bunden så kört att han "bara" kom över med ett framben. På platsen vi stod var det taggtråd på båda sidorna så vi kunde inte lösa ut bommen för att lasta ut fram. VI beslöt oss för att köra 50 m till för att komma till en gård där vi kunde lasta ut.

Han hoppade rundor och när vi stannat så kikade vi in ingen och då stod han rätt. Men 4 ben på "marken". Vi kom överrens att lastar vi ut honom nu så har han vunnit igen. Och vi körde faktiskt vidare. i 10 min fick han åka och sen var vi hemma. Det enda han gjorde var att ställa sig rätt. Men inget försök att hoppa över igen. Givetvis kontrollerade vi att han inte var skadad (så gott man kan).

Hemma lastade vi ur och han gick lugnt och stilla ut. Ingen panik eller stress. Hästen var plaskvåt och svetten rann. Skrapsår i pannan men annars inga skador. Trailen var det värre med;) Mellanvägg och mattan var flyttat på och fönstret hade han "bankat" ut. Men den höll!

Dagen efter så sa vi att nu måste vi lasta igen när det gick som det gick. Tog 40 min sedan gick han in. Fortfarande ingen stress eller panik. Och han står som ett lam i trailen. Vill inte backa ut eller hoppa fram. Nöjer oss där och lastar ut iom trailen inte är hel.

Trailen vi kör med är en Star Trailer Diamant. Säkerhetsbommar, extra bred och hög, fronturlastning, mellanvägg i plast. Kort och gott en stor ljus och rymlig trailer. Nu är den inne på reperation så vi kan inte lasta honom igen fören på fredag.

Frågan är nu. Hur går man vidare? Själva lastningen ser vi inte som ett problem, inte heller har han problem att stå i den. Utan problemet är när man börjar köra. Eller tror ni han kommer försöka igen? Nu när han inte lyckades komma ut? Vi valde att köra första gången han lastades just för att han inte har några problem att stå i trailen, utan problemet är rörelsen.

Tips på hur man ska göra? Eller får man helt enkelt inse att han kanske aldrig kommer kunna åka en vanlig i trailer... Hur ska han åka för att göra det så bra som möjligt? Han åkte nu med huvudet bundet vid sidan, inte framför. I grimskaft som var 30-40 cm långt. Han åkte smalt, men det finns lång bom så han kan få åka brett. Men vi tror att ju mer plats han får att härja ju mer kommer han göra det.

Hästen är lugn och trygg och stressar inte upp sig i onödan.

Ni som är nya i tråden, snälla läs HELA innan ni kommenterar. Säger igen att detta är INTE är min häst och jag var bara med som lasthjälp. Alla beslut togs av ägaren som känner hästen bäst.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Kör. I era skor hade jag kört vidare när det visade sig att hästen ställt sig rätt igen, korrigerat sig själv. MINST en timmes åkning, eller till dess att hästen lugnat sig. De orkar inte bråka hur länge som helst, och det är när de tappat orken som de kommer till acceptans.

Lasta, kör LÄNGE och fortsätt lasta och köra kortare rundor regelbundet. Ingen häst som får en rutin orkar i längden rocka runt, de inser att det inte är farligt och kommer till accept.

Idealet var när vi lyfte in en unghingst och körde 4 timmar (det var alltså en planerad resa ner genom landet). Han gjorde sitt bästa att sabba trailern den första timmen, sedan stod han som ett lamm resten av tiden.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Kör. I era skor hade jag kört vidare när det visade sig att hästen ställt sig rätt igen, korrigerat sig själv. MINST en timmes åkning, eller till dess att hästen lugnat sig. De orkar inte bråka hur länge som helst, och det är när de tappat orken som de kommer till acceptans.

Lasta, kör LÄNGE och fortsätt lasta och köra kortare rundor regelbundet. Ingen häst som får en rutin orkar i längden rocka runt, de inser att det inte är farligt och kommer till accept.

Idealet var när vi lyfte in en unghingst och körde 4 timmar (det var alltså en planerad resa ner genom landet). Han gjorde sitt bästa att sabba trailern den första timmen, sedan stod han som ett lamm resten av tiden.

Lite så känner jag med. Att nån gång måste han ju acceptera det! Nu är ju trailen på lagning men i morgon får vi hem den å då lastar vi igen!

Ska man köra hobom brett eller smalt? Nästa gång binder vi honom ännu kortare!
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Håller med Lovisa.

Lagom brett o bind långt ner på främre väggen. den ska inte kunna backa med bogen från bommen- kommer upp med frambenen, men kan ändå röra sig i sidled med huvudet- mindre stress.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Tycker som de andra. Ett annat knep kanske kan vara att sätta på hästen en halsring (också) och binda fast hästen i varje sida med korta rep. Det har jag läst att andra gör. Men jag har aldrig sett det själv. Låter vettigt i a f. Så om man binder den som Axel skriver + halsringsuppbindningen kanske kan vara bra?
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Den halsringsuppbindningen hade jag inte satsat på. Jag använder gärna halsring till hoppare, men absolut inte med den infästningen.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Du menar väl rakt ner till bommen- kort.

De flesta hästar brukar ändå inte vara dummare än att de slutar att hoppa om de får ta sig ner själva- om de nu kan det o sen hålla sig på mattan- lär sig att de står rätt bra ändå o börjar klura ut hur de ska hålla balansen bättre.

min ena hoppade som föl 50 m efter avfärd o har sen dess stått som ett ljus i 19 år. Vi åkte i 3 h. o stannade o tankade första trippen. Kunde ju ha tankat innan förstås, men nu gick det bra..

Jag knäppte lös den o stängde skötar dörren fort som :devil: o öppnade lilla luckan bak o den tänkte då bakåt o hoppade ner. satte sen fast den igen.

Nej jag vet att man numera säger att för ska vara lösa, men vi gjorde en avvägning- lär den rätt från början. Var rätt stor oxå.
Den hade endast åkt en gång med stoet o var knappt avvand när den skulle resa:mad:
 
Senast ändrad:
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Hej
På 80-talet hade vi en häst som bar sig åt på samma vis, hon fick åka baklänges och då fungerade det bra.

Lycka till
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Antingen kort från hals till bom eller från hals, bakåt under bommen och sedan fästa fram, beroende på släp och individ.

Håller helt med, det bästa är att de själva får komma på att det var ett korkat tilltag och att ingen hjälper dem ur belägenheten utan att de själva får lösa det. Majoriteten slutar upp med dumheterna då.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Hej
På 80-talet hade vi en häst som bar sig åt på samma vis, hon fick åka baklänges och då fungerade det bra.

Lycka till

Fast detta betyder att ägaren måste byta släp och det vill hon nog inte!
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Det är bara att göra sig en björntjänst och döva symtomen istället för att ta itu med problemet. Lika korkat som att avstå från att lastträna/åkträna med hästen, bara för att man inte just nu behöver köra den.

Tar jag hem en häst får den lära sig att åka innan jag börjar rida ens en gång. Tänk om jag måste ha den till klinik? Ska jag ha in 52 personer för att dalta på ett kamelkräk på en holk?! Nej, hästen måste gå att lasta själv, åka normalbegåvat och gå att hantera själv vid framkomst. För mig är det lika självklart som att den ska gå att leda och fodra.

Förr eller senare kommer detta att hästen ska åka normalt släp, och då är det lika bra att ha vant den vid detta redan från början.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Det är bara att göra sig en björntjänst och döva symtomen istället för att ta itu med problemet. Lika korkat som att avstå från att lastträna/åkträna med hästen, bara för att man inte just nu behöver köra den.

Tar jag hem en häst får den lära sig att åka innan jag börjar rida ens en gång. Tänk om jag måste ha den till klinik? Ska jag ha in 52 personer för att dalta på ett kamelkräk på en holk?! Nej, hästen måste gå att lasta själv, åka normalbegåvat och gå att hantera själv vid framkomst. För mig är det lika självklart som att den ska gå att leda och fodra.

Förr eller senare kommer detta att hästen ska åka normalt släp, och då är det lika bra att ha vant den vid detta redan från början.

Så tycker jag med! Nu har hästen bara behövt rutinkoll som tänder och vaccination. Och något små sår och då har vet kommit ut. Annars har det funnits lastbil att låna.

Men nu vill ägaren ta tag i detta. Hon är verkligen livrädd att köra honom så det är ett enormt mod hon tagit till sig. Hon satt jämte mig i bilen när jag körde men vägrar köra själv. Så vi får se vad som händer i morgon. DEt svåra är att jag har 2 små barn och alltså är tidsbegränsad vad gäller körningen:/ Så är inte alltid så lätt att köra flera timmar:/ Och hon har ingen annan som kan hjälpa henne som hon litar på kan hantera situationen.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Fast detta betyder att ägaren måste byta släp och det vill hon nog inte!

Nej det behöver det inte betyda vi ryggade in bushästen och det fungerade bra för det är ju inte lastningen som är problemet eller hur
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Nej det behöver det inte betyda vi ryggade in bushästen och det fungerade bra för det är ju inte lastningen som är problemet eller hur

Fast då kommer han inte få plats om man behåller bommarna fram. Och det måste vi ju göra för släpet är inte gjort för att köra utan bommar fram.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

och även jag tycker att det vore en ide att prova ett bakåtvänt släp till ex umesläp (tror modellen heter first class/B50), går på i fronten och av där bak, man behöver ju inte nödvändigtvis köpa ett, utan låna/hyra för att börja i någon ände, accepterar han att åka baklänges kan man succesivt gå över på att oftare försöka åka framåtvänd.
de hästar jag känner som har problem med att åka transport funkar utmärkt i denna modellen.
ta ett steg i taget och sluta medan det går bra, det är väl vad jag kan rek.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Det finns nån slags överhoppningbom som gör att den inte kommer upp så högt. Vet inte märke eller vilken tillverkare tyvärr.
Kan ha varit ett hemmabygge.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Hur i hela friden får hästen plats med hals och huvud bakåtvänd i en vanlig transport?!
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Som sagt, jag har aldrig varit med om någon sån här häst. Det där rådet med halsringen har jag läst på... ja, gissa var? :D

Någon enstaka gång har jag kört en häst som har börjat bröta runt, men då har elaka jag tryckt till lite på bromsen så att hästen har fått annat att tänka på. Typ - hålla balansen :devil: Väldigt effektivt!
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Jag hade testat låta honom stå brett. Finns många hästar som bråkar bara för att dom "tappar balansen" när dom står smalt.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
729
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 300
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
6 100
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp