Lasta häst som går över bommen - Långt!

Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Om hästen trampar om så står den troligen inte brett med bak- balanserar upp sig eller så kör du en aning ovarsamt.

Prova brett o du ska se att den kan hålla balansen- de måste få bredda sig bak.mina trampar aldrig om- OM!!! jag inte kör fortare än ca 20 i en rondell- jag lär mig vad de klarar av.

Åk gärna själv utan att hålla i dig när man svänger mkt o få förståelse för hästen.

Nej jag är helt emot att stå på luckan.
Den ska ha fart o "bara" gå in o då är brett mkt justare. Du går aldrig annars in med den i ngt så smalt, så varför då?
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Om hästen trampar om så står den troligen inte brett med bak- balanserar upp sig eller så kör du en aning ovarsamt.

Prova brett o du ska se att den kan hålla balansen- de måste få bredda sig bak.mina trampar aldrig om- OM!!! jag inte kör fortare än ca 20 i en rondell- jag lär mig vad de klarar av.

Åk gärna själv utan att hålla i dig när man svänger mkt o få förståelse för hästen.

Nej jag är helt emot att stå på luckan.
Den ska ha fart o "bara" gå in o då är brett mkt justare. Du går aldrig annars in med den i ngt så smalt, så varför då?

Som jag sagt innan så har ägeren sista ordet. Hästen trampar o när vi har börjat köra och när vi stannar. Sedan står han still. Plastväggen gör att han kan bredda bak.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

fast en bredåkare kommer aldrig åka bekvämt smalt med argumentet att mellanväggen är en plastvägg där de tekniskt sett kan bredda sig. det handlar nämligen lika mkt om klaustrofobi känsla som breddandet i sig.

varför ska ni envisas med att lasta smalt tillochmed, när hästen uppvisar sånt obehag? axel har helt rätt - varför bädda för problem?
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Är bunden vid sidan och grimskaftet draget under bommen och fram.

Det vore nog bättre att binda honom lågt framtill. Alltså från grimman och direkt till väggen (eller golvet om ringen sitter där) framtill, inte dra grimskaftet under bommen. Då får han lättare att balansera sig med halsen och kan inte hoppa över.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

fast en bredåkare kommer aldrig åka bekvämt smalt med argumentet att mellanväggen är en plastvägg där de tekniskt sett kan bredda sig. det handlar nämligen lika mkt om klaustrofobi känsla som breddandet i sig.

varför ska ni envisas med att lasta smalt tillochmed, när hästen uppvisar sånt obehag? axel har helt rätt - varför bädda för problem?

Som jag sagt tidigare, Jag gav som förslag att vi skulle lasta honom brett men ägaren vill lasta honom smalt. Så jag har inte sista ordet!
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Det vore nog bättre att binda honom lågt framtill. Alltså från grimman och direkt till väggen (eller golvet om ringen sitter där) framtill, inte dra grimskaftet under bommen. Då får han lättare att balansera sig med halsen och kan inte hoppa över.

Finns inget å binda honom i lågt fram. Grimskaftet är så långt att han kan sträcka ut halsen men inte få upp huvudet så högt som han behöver för att resa sig.

Det var trailer försäljaren (De som lagade släpet) som rådde oss att binda honom så som vi gjort, och det har fungerat.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Som jag sagt tidigare, Jag gav som förslag att vi skulle lasta honom brett men ägaren vill lasta honom smalt. Så jag har inte sista ordet!
Men vi tror att ju mer plats han får att härja ju mer kommer han göra det.
Det är precis tvärtom mot vad ni TROR.

Om ägaren nu efter alla dessa år får hjälp så är jag övertygad om att den kan lastas o åka brett om DU tror på det!

Den har inte plastvägg på ena sidan o innan de förstått att de kan röra "väggen" så gör de inte det.

Det går även att sätta inte en ring fram lågt.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Jag håller med axel och mackan, varför bädda för problem om ni har en häst som visar obehag, med den intesiteten ni lastat de 'sista dagarna' skulle inte lastningen ha tagit 40 min. även om hästen var stressad.
Har hållt på att träna 'problemhästar med lastning' förr om åren och precis som redan skrivits, ge de utrymme att kunna balansera upp sig och framförallt ge de utrymmet att få kliva in i trailern schysst, det är väl bättre att lära de att kliva på brett och at tdet blir lite skrammel och rörelse 'där bak' innan man stänger istället för att hysta på pållen och 'stänga direkt' vilket gör att alla faktiskt inte hinner med i tanken om vad som händer.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Jag håller med axel och mackan, varför bädda för problem om ni har en häst som visar obehag, med den intesiteten ni lastat de 'sista dagarna' skulle inte lastningen ha tagit 40 min. även om hästen var stressad.
Har hållt på att träna 'problemhästar med lastning' förr om åren och precis som redan skrivits, ge de utrymme att kunna balansera upp sig och framförallt ge de utrymmet att få kliva in i trailern schysst, det är väl bättre att lära de att kliva på brett och at tdet blir lite skrammel och rörelse 'där bak' innan man stänger istället för att hysta på pållen och 'stänga direkt' vilket gör att alla faktiskt inte hinner med i tanken om vad som händer.

Vinstänger aldrig direktutan han får stå och kika ut bak.

Jag kan framföra det till ägaren men jag kan fortfarande inte tvinga henne att lasta honom smalt! Lastningen har tagit allt mellan 10-40 min....
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Ja o med brett kanske det tar 5 min:idea:

kommer ihåg min första hästs förra ägare som envisades med att lasta den stora hästen utan att flytta väggen- bara därför att....

På den tiden var släpet både lägre o rätt smala.
det slutade med att min kompis fick luft o tog hästen, flyttade väggen o hästen gick in direkt.

Idag är rekommendationen att spiltan bör vara 90 cm bred för en normalstor häst.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

jag förstår inte varför ägaren skulle vara så motsträvig och promt måsta lasta och åka smalt, med tanke på de problem hon haft med hästen är man ju rimligen intresserad av att få en häst att gilla lastningen och åkandet och inte hoppa över bommen. en sån lätt lösning som att lasta och åka brett kan ju rimligen ingen ha ngt emot liksom?
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

jag förstår inte varför ägaren skulle vara så motsträvig och promt måsta lasta och åka smalt, med tanke på de problem hon haft med hästen är man ju rimligen intresserad av att få en häst att gilla lastningen och åkandet och inte hoppa över bommen. en sån lätt lösning som att lasta och åka brett kan ju rimligen ingen ha ngt emot liksom?

Därför att hon är rädd för att om han får mer plats i trailen så kan han ta mer sats för att komma över bommen.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Det är större risk att den hoppar för att den får panik av att stå trångt- enkel matematik.
Påminn henne att den kördes lös hem o det gick bra- trots lösdrift:D

Om man tänker så så kan man ju surra fast den- ihop.
Benen ihop o snöre mellan benparen- som en guantanamo;)
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

fast det finns ingen logik i det antagandet, tvärtom är det så att känner hästen sig trängd i trailern, vilket hästar som hoppar över bommen gör å det grövsta, så ökar obehaget och risken hundrafalt om man låter den åka smalt. När den är obehaglig till mods och stressad och det dessutom är smalt, finns ingen väg annat än framåt över bommen. är det bredare kan den vrida sig och röra sig, men tendensen att hoppa bom minskar. och framför allt oavsett- varför ska ni LASTA smalt dessutom ? finns ingen logik alls när hästen är så stressad. :confused:
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

fast det finns ingen logik i det antagandet, tvärtom är det så att känner hästen sig trängd i trailern, vilket hästar som hoppar över bommen gör å det grövsta, så ökar obehaget och risken hundrafalt om man låter den åka smalt. När den är obehaglig till mods och stressad och det dessutom är smalt, finns ingen väg annat än framåt över bommen. är det bredare kan den vrida sig och röra sig, men tendensen att hoppa bom minskar. och framför allt oavsett- varför ska ni LASTA smalt dessutom ? finns ingen logik alls när hästen är så stressad. :confused:

Som jag skrivit ett antal gången innan. Det är INTE min häst;) Och alltså inte jag som bestämmer hur vi ska göra, utan jag kommer bara med råd!
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

:bow: Håller med i vartenda ord.

Har man lasttränat flera dagar så bör det inte ta 40 min om hästen inte är rädd/osäker. Och varför skulle hästen börja "gå emot" mer efter några dagars träning om man inte gör fel?
Som du påtalar så är det bättre om man tränar dem tills de är så pass trygga att man kan slammra bak med bommar och mellanväggar om man nu vill. Jag skulle nog dock hellre köpa lite längre bom och åka bredare med hästen för att testa. Som ni säger flera av er, du och Axel och Mackan så är ju hästar naturligt klaustrofobiska. De flyr av naturen framåt= en otrygg häst hoppar över bommen. Ju mer trängd den blir psykiskt desto mer spelar det fysiska in också.

Jag har också jobbat med lastträningar. Oftast är det ju människorna som triggar hästarna. Annars hade man ju inte själv fått på dem.

TS:
Varför anlitar man inte ett proffs om man har sånna problem?
Var finns ni någonstans? Jag kanske vet någon tränare i närheten om ni är intresserade. Jag känner en del som jobbar med sånt här.
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

:bow: Håller med i vartenda ord.

Har man lasttränat flera dagar så bör det inte ta 40 min om hästen inte är rädd/osäker. Och varför skulle hästen börja "gå emot" mer efter några dagars träning om man inte gör fel?
Som du påtalar så är det bättre om man tränar dem tills de är så pass trygga att man kan slammra bak med bommar och mellanväggar om man nu vill. Jag skulle nog dock hellre köpa lite längre bom och åka bredare med hästen för att testa. Som ni säger flera av er, du och Axel och Mackan så är ju hästar naturligt klaustrofobiska. De flyr av naturen framåt= en otrygg häst hoppar över bommen. Ju mer trängd den blir psykiskt desto mer spelar det fysiska in också.

Jag har också jobbat med lastträningar. Oftast är det ju människorna som triggar hästarna. Annars hade man ju inte själv fått på dem.

TS:
Varför anlitar man inte ett proffs om man har sånna problem?
Var finns ni någonstans? Jag kanske vet någon tränare i närheten om ni är intresserade. Jag känner en del som jobbar med sånt här.

Man kan oxå läsa hela tråden innan man börjar skriva;)

Nr 1 så har det tagit mellan 10-40 min. Olika snabbt olika gånger. Inte längre tid gång efter gång. Och ja han Är rädd/osäker som jag skrivit tidigare, därför får det ta längre tid.

Nr1 så går han inte emot, utan vi vill att han ska gå in själv UTAN stress. Därav så väntar vi tills han går rakt in. Ingen har ju sett oss lasta. SKulle säkert gå på 5 min om vi ville men vi backar ut honom många gånger under varje lastning.

Nr 3 Han är inte rädd för slammer och vi är inte direkt diskreta när vi stänger bom och lem.

Nr 4 Bred bom finns.

Nr 5, Proffs? Varför ska ägaren betala när han går på utan stress och det går framåt. Lastningen har osm sagt aldrig varit något problem utan det var att han gick över bommen. Lastningen får gärna ta 2 timmar för ägaren, bara det går lugnt och stilla till! Att anlita ett proffs som ska få in hästen på 1 min är inte så ägaren vill jobba. Hör går vi in med honom, ut, in , ut, in innan vi anser att han är lastad. Därför att ägaren vill att han ska gå in hela vägen själv utan att jag puttar på honom i omgångar.

Nr 6 Det är forfarande INTE min häst och jag kan bara framföra de råd jag fått;)
 
Sv: Lasta häst som går över bommen - Långt!

Jag har följt tråden. Var dock jättetrött efter en heldag jobb. Så jag glömde om bred bom fanns eller ej. Känns oavsett helt orelevant att tjafsa om ni äger sån eller ej. Problemet rör ju hästen, inte era inköp eller min läsförmåga.

Det står i ditt inlägg att det tog 10 min en dag. Allt lugnt. Dagen därpå skakade hästen redan i stallet och det tog 40 min. Tecken på stress eller mys?
Det har alltså ökat i tid.

Med gå emot menade jag att den inte vill bara gå in. Och sen så där lugnt. Jag kanske skulle skrivit att den börjat reagera mer. För ngt skiljer ju i hästens beteende då det tar 10 min mot 40.

Jag bryr mig inte om lastningen tar hundra år i början. Men jag vill se framsteg i hur hästen reagerar.

Ett bra lastproffs jobbar även med själva åkandet och inser att själva lastningen är grunden för hur hästen åker. Det handlar inte om att fort få in hästen. Utan om att den ska gå in tryggt. De kan också ge tips på övningar som kan hjälpa hästen att just åka.
Att laborera själv när man varken har tid eller kunskap är inte det bästa alternativet. Jag betalar gärna för att få lära mig saker.
Chansen att ägarinnan väljer att göra det som är rätt för hästen trots egna fixideer ökar om orden kommer från ett proffs som kan backa upp sina påståenden om tex åka brett med hoppare IOM att de gjort det med flera hundra hästar och VET vad som funkar. De är där i en mer auktoritär roll än du som vän. En bra lastsnubbe kan hjälpa henne köra och har TID. Vilket du inte har. Hästen skulle ju kanske kunna bli avhjälpt av bara en eller två långkörningar.
Jag hade ju gladeligen betalat för att slippa stressa min häst i onödan.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 966
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
727
Senast: Lutten
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 294
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
352
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp