Lasta häst

Ferrari

Trådstartare
Nu på söndag så har jag erbjudit mig att hjälpa en kompis att lasta hästarna som hans ex har lämnat på hans gård. Då han själv är hästrädd och saknar kunskap.

Men då jag själv inte lastat häst senaste 9 åren så ville jag mest fräscha upp mina kunskaper. Kanske framför allt få veta lite tips hur man kan göra med en häst som är svår att lasta.

Den ena är unghäst, denna räknar jag med inte blir några större problem. Förvisso så misslyckades de med lastningen sist de försökte men det beror framförallt på att de antagligen stressade utan anledning. Däremot den andra är ett bekymmer. Denna häst vet jag bara är "omöjlig" att lasta. Tydligen hade de fått droga ner den för att ens få dit den första gången. Jag vet också att de har använd våld för att försöka få in den så misstänker att det bara har förstärkt rädslan för det.

Hästarna behöver komma bort. Och jag vet själv att det kommer ta tid. Jag är beredd att stå där hela dagen och försöka lasta om det så behövs.

Jag har kikat på Ponnyakuten, hur han lastar där, men vet inte riktigt om det är en teknik jag själv är kapabel till att utöva. Så min tanke var att lägga frukosten i transporten och köra med mutor, lugn och envishet istället. Inget tvång, utan att bara stå där och belöna varje steg framåt.

Känns som att linor, droga ner hästen och att använda spö inte leder någon vart. För det är vad som har använts tidigare på hästen. Jag vet också att stress inte lönar sig, och att ha tidspress förstärker antagligen bara stressen hos individen.

Någon som haft svårlastad häst och har några tips att komma med?
 
Nu på söndag så har jag erbjudit mig att hjälpa en kompis att lasta hästarna som hans ex har lämnat på hans gård. Då han själv är hästrädd och saknar kunskap.

Men då jag själv inte lastat häst senaste 9 åren så ville jag mest fräscha upp mina kunskaper. Kanske framför allt få veta lite tips hur man kan göra med en häst som är svår att lasta.

Den ena är unghäst, denna räknar jag med inte blir några större problem. Förvisso så misslyckades de med lastningen sist de försökte men det beror framförallt på att de antagligen stressade utan anledning. Däremot den andra är ett bekymmer. Denna häst vet jag bara är "omöjlig" att lasta. Tydligen hade de fått droga ner den för att ens få dit den första gången. Jag vet också att de har använd våld för att försöka få in den så misstänker att det bara har förstärkt rädslan för det.

Hästarna behöver komma bort. Och jag vet själv att det kommer ta tid. Jag är beredd att stå där hela dagen och försöka lasta om det så behövs.

Jag har kikat på Ponnyakuten, hur han lastar där, men vet inte riktigt om det är en teknik jag själv är kapabel till att utöva. Så min tanke var att lägga frukosten i transporten och köra med mutor, lugn och envishet istället. Inget tvång, utan att bara stå där och belöna varje steg framåt.

Känns som att linor, droga ner hästen och att använda spö inte leder någon vart. För det är vad som har använts tidigare på hästen. Jag vet också att stress inte lönar sig, och att ha tidspress förstärker antagligen bara stressen hos individen.

Någon som haft svårlastad häst och har några tips att komma med?

Känns som du har koll, se till att ha en så stor ljus transport som möjligt bara. Gärna en där man kan fälla frambommen medan du lastar och sen sätta den på plats efter att du stängt bakbom och läm. Det kan göra att hästen tar det extra klivet in som behövs för att stänga.
Lycka till!
 
Jag har en extremt svårlastad häst, senaste gången hon lastades tog det tre timmar. Hon är inte rädd utan en envis kärring som testar om det går att komma undan. Ovanpå det är hon ovanligt intelligent och ser kryphål blixtsnabbt.

Först och främst ska du se till att ha hjälp av minst till. Någon måste hålla i hästen, någon måste ha koll på hästen bakifrån, och det är aldrig fel att vara ytterligare en så man kan ha en på varje sida bakom hästen. Någon måste stå bakom och kunna stänga efter hästen.
 
Det riskerar inte att bli en mer stressande situation då om det är för många personer inblandade. Jag har ju hjälp av han som bor på gården i fråga, men han vågar inte hantera hästen, så det är mitt "jobb".

Min tanke var att helt enkelt bara ta det lugnt, belöna för varje steg bakåt, och inte göra någon affär av ifall hästen går bakåt. Med tanke på att tidigare lastningsituationer har varit stressade och med folk som blir arga snabbt. Vilket jag inbillar mig inte hjälper ett smack, utan istället motverkar.

Ska kolla ifall jag kan få med någon hästkunnig kompis åtminstone.

Tack för era råd.
 
Det riskerar inte att bli en mer stressande situation då om det är för många personer inblandade. Jag har ju hjälp av han som bor på gården i fråga, men han vågar inte hantera hästen, så det är mitt "jobb".

Min tanke var att helt enkelt bara ta det lugnt, belöna för varje steg bakåt, och inte göra någon affär av ifall hästen går bakåt. Med tanke på att tidigare lastningsituationer har varit stressade och med folk som blir arga snabbt. Vilket jag inbillar mig inte hjälper ett smack, utan istället motverkar.

Ska kolla ifall jag kan få med någon hästkunnig kompis åtminstone.

Tack för era råd.

Jag skulle Mycket hellre ta hjälp av en hästkunnig "vem som helst" än en rädd icke hästkunnig. För ska han vara med så kommer kanske hästen känna hans oro och dessutom är det svårt för en icke hästkunnig att hjälpa på rätt sätt. Det är så lite som kan bli så farligt om det händer vid fel tillfälle....

Två st skulle jag vilja vara, sen beror det ju på. Min skulle säkert bara bli stressad över fler personer. Men om man tex vill prova lina in så är ju tre st ett minimum ( en i varje lina och en som berömmer och visar hästen rätt väg in.) DET behöver inte bli stressigt bara för att det är fler och linor, bara man gör det rätt och med rätt inställning.
 
Jag ser framför mig hur hästen går in och sedan kastar sig ut igen för att du inte har någon hjälp bakifrån och sedan får du inte in hästen igen. Sådant som kan hända för att man inte får rätt hjälp i rätt ögonblic, det är därför jag tänker att du måste ha hjälp. Skaffa hjälp som är lugna och som inte ryter till hästen utan gör som du säger.
 
Vill inte vara motvalls, men mitt förslag är att inte backa till mot en stalldörr. Skulle det bli rörigt så vill jag inte ha en rädd eller yvig häst på en liten trång instängd yta med kanske hårt halt golv. Jag vill inte riskera att hästen halkar eller skadar sig på något i stallet, eller att någon människa skadas. Istället skulle jag om möjligt ställa transporten i en hage eller inhägnad ridbana, där dels hästen är mindre trängd från början, och dels jag kan släppa ut hästen i longerlinan/grimskaftet - eller släppa helt - om det skulle behövas.
Så tänker jag. :)
 
Tar du det lugnt och metodiskt så får du ingen rädd och yvig häst!
Inte tvinga utan bara hindra den från att gå någon annanstans än framåt så går det bra även om det tar tid.
Det är till 99% enklare att lasta direkt från stallet än på en öppen yta.
 
Lasta från stallet, stäng till bakom om möjligt. D v s om stalldörren har en gång innanför, stäng till bakom hästen så den bara har gången och transporten att röra sig på. Öppna skötardörren, gör släpet till ett trevligt alternativ.

Och du MÅSTE ha någon med bra tajming som stänger bakom, misslyckas ni och hästen kastar sig av kommer det sannolikt att bli svårt att få till det bra.
 
Tycker du har fått bra tips!

När jag hämtade ett projekt som enligt uppgift var mycket svårlastad så hade jag med mej kunniga personer. Som vet vad de ska göra 'om det eller det händer', som är vettiga, som absolut inte stressar och som har känsla och timing. Vi var tre stycken. Med några statister som kunde rycka in men annars höll sej lugnt i bakgrunden.
Sen är det ju bra om alla är tydliga med vad den vill att hästen ska göra. Inte stå och tveka utan rakt på. Tydligt och noggrant. Lugnt och metodiskt.

Se till som ovanstående skriver att ha någon med som har lite känsla för stängningen. Vissa (helst hästmänniskor...) får panik för att hästen väl är inne och kastar upp luckan med buller och brak, med risk för att skrämma hästkraken ännu mer.
 
Jag har varit med om att lyfta in en envis unghäst som skulle hämtas från Småland till Skåne. Att inte gå på var inget alternativ. Vi höll på i tre timmar. Säljaren hade glömt att köparen krävt att hästen skulle vara hanterad och uppbunden innan vi hämtade den. Så det blev ju en kul tillställning för hästen.

Men det gick bra. Vi fick börja med att trötta ut honom, sedan när han väl accepterade att stå på lämmen hade vi en inne i transporten som ansvarade för att huvudet hade rätt riktning, två bakom som knöt händerna under rumpan och lyfte in steg för steg. 10 minuters vila och acceptans emellan stegen. De sista tre stegen gick han själv in, när han insåg att det inte gick att komma undan.
 
Har eg. inga tips, men du måste nog se om du kan få tag i en till hästkunnig person.

Min ena är mkt svårlastad och jag skulle aldrig ge mej på att lasta honom själv med en icke hästkunnig person!!
Det är för mkt som kan gå fel och risken för skador är större med en som inte "kan" hästar.
 
Min tanke var att helt enkelt bara ta det lugnt, belöna för varje steg bakåt, och inte göra någon affär av ifall hästen går bakåt. Med tanke på att tidigare lastningsituationer har varit stressade och med folk som blir arga snabbt. Vilket jag inbillar mig inte hjälper ett smack, utan istället motverkar.

Bakåt? Du vill väl att hästen ska gå framåt?! :confused: Då kan du inte belöna när den går bakåt, då tror ju hästen att den gör rätt.
Ska ni köra båda hästarna samtidigt så blir säkert unghästen en bra draghjälp. Mitt tips är att inte ens försöka gå in hela vägen direkt utan bestäm ett par punkter dit hästen ska gå, stanna och stå och sedan gå till nästa punkt. De flesta vill gärna stanna och fundera innan bakfötterna ska på rampen och när huvudet kommer in i lådan, då försöker man förekomma dem och stanna innan de gör det. Backar hästen så gå med och begär stopp när du tror att hästen också tar det och stannar, sen fram till punkt 1 igen.
 
Jag har haft en häst som jag hade stora problem med att lasta. Löste problemen och har efter det varit noga med att se till att träna mina hästar så att de blir lätta att lasta. Lastar alltid ensam. Jag skulle inte ha erbjudit mig att lasta hästar som haft lastproblem på bara en dag. Jag skulle inte erbjuda mig alls. Däremot skulle jag kunnat hjälpt till att träna hästarna för lastning dagligen under några veckors tid, innan de behövde åka... Kanske skulle någon av dem lära sig gå på transporten direkt, kanske efter någon dag, kanske efter flera dagar, svårt att avgöra. Men vara ensam (jag räknar inte med den hästokunnige personen) och bestämma sig för att det ska gå att lasta samma dag som man ska åka låter en smula vanskligt, tycker jag.
 
Bakåt? Du vill väl att hästen ska gå framåt?! :confused: Då kan du inte belöna när den går bakåt, då tror ju hästen att den gör rätt.
Ska ni köra båda hästarna samtidigt så blir säkert unghästen en bra draghjälp. Mitt tips är att inte ens försöka gå in hela vägen direkt utan bestäm ett par punkter dit hästen ska gå, stanna och stå och sedan gå till nästa punkt. De flesta vill gärna stanna och fundera innan bakfötterna ska på rampen och när huvudet kommer in i lådan, då försöker man förekomma dem och stanna innan de gör det. Backar hästen så gå med och begär stopp när du tror att hästen också tar det och stannar, sen fram till punkt 1 igen.

Felskrivning ;) Menade såklart framåt xD

Tyckte det där lät väldigt vettigt. Att förekomma hästen genom att stanna innan hon gör det.

Vet mycket väl att det låter vanskligt Ginne. Men känner att jag åtminstone MÅSTE försöka hjälpa till. När ägaren till hästarna ifråga inte själv får in dem i transporten och enkelt sagt, låter exet ta hand om hästarna. Som en av de få vänner han har som faktiskt kan hästar någolunda så kände jag att jag kan iallafall försöka. Går det inte så går det inte. Då får väl man gå vidare till högre instanser, då hästarna måste bort. Tänker inte riskera att skada mig själv, någon annan eller hästarna. Utan tänkte isåfall testa på mitt sätt. Lugnt och utan stress.

Ska kolla runt och se om jag får med mig någon mer hästkunnig person. Om inte annat får det väl bli en trevlig dag med "försök till att lasta häst" och kaffe på det ;) . Är ju egentligen inte mitt ansvar...
 
Nu på söndag så har jag erbjudit mig att hjälpa en kompis att lasta hästarna som hans ex har lämnat på hans gård. Då han själv är hästrädd och saknar kunskap.

Men då jag själv inte lastat häst senaste 9 åren så ville jag mest fräscha upp mina kunskaper. Kanske framför allt få veta lite tips hur man kan göra med en häst som är svår att lasta.

Den ena är unghäst, denna räknar jag med inte blir några större problem. Förvisso så misslyckades de med lastningen sist de försökte men det beror framförallt på att de antagligen stressade utan anledning. Däremot den andra är ett bekymmer. Denna häst vet jag bara är "omöjlig" att lasta. Tydligen hade de fått droga ner den för att ens få dit den första gången. Jag vet också att de har använd våld för att försöka få in den så misstänker att det bara har förstärkt rädslan för det.

Hästarna behöver komma bort. Och jag vet själv att det kommer ta tid. Jag är beredd att stå där hela dagen och försöka lasta om det så behövs.

Jag har kikat på Ponnyakuten, hur han lastar där, men vet inte riktigt om det är en teknik jag själv är kapabel till att utöva. Så min tanke var att lägga frukosten i transporten och köra med mutor, lugn och envishet istället. Inget tvång, utan att bara stå där och belöna varje steg framåt.

Känns som att linor, droga ner hästen och att använda spö inte leder någon vart. För det är vad som har använts tidigare på hästen. Jag vet också att stress inte lönar sig, och att ha tidspress förstärker antagligen bara stressen hos individen.

Någon som haft svårlastad häst och har några tips att komma med?
Be din kompis ringa en hästtransportör. Mycket kan gå fel, snabbt, när man lastar och kör hästar speciellt dom som tidigare haft problem. Det är lätt hänt att du förvärrar lastsvårigheterna om du inte vet vad du håller på med och kan vara snabb i dina reaktioner.

Det kan vara bra att ta unghästen som draghjälp, men man vill nog ha en lättlastad och åkvan häst som draghjälp, inte en annan med lastsvårigheter. Det känns som att unghästen inte har något att lära ut direkt. En panikslagen häst i transporten med kanske riven mellanvägg eller söndersparkad inredning kan vara nog att hantera om man inte är hästvan, två är betydligt svårare då någon av dom kanske dessutom skadas av den andra. Då är det två stycken panikslagna hästar, i stället för en, man ska hantera kanske på en livligt trafikerad väg. Du måste nog känna själv vad du klarar av men eftersom du frågar här, så är mitt goda råd att anlita proffs, de är dessutom försäkrade på ett helt annat sätt än vad du troligtvis är, nog så viktigt när man ska hantera i det här fallet tredje persons hästar.

Om du känner att det inte egentligen är ditt ansvar så låt bli hästarna och låt någon annan fixa transporten och lastningen.
 
Be din kompis ringa en hästtransportör. Mycket kan gå fel, snabbt, när man lastar och kör hästar speciellt dom som tidigare haft problem. Det är lätt hänt att du förvärrar lastsvårigheterna om du inte vet vad du håller på med och kan vara snabb i dina reaktioner.

Det kan vara bra att ta unghästen som draghjälp, men man vill nog ha en lättlastad och åkvan häst som draghjälp, inte en annan med lastsvårigheter. Det känns som att unghästen inte har något att lära ut direkt. En panikslagen häst i transporten med kanske riven mellanvägg eller söndersparkad inredning kan vara nog att hantera om man inte är hästvan, två är betydligt svårare då någon av dom kanske dessutom skadas av den andra. Då är det två stycken panikslagna hästar, i stället för en, man ska hantera kanske på en livligt trafikerad väg. Du måste nog känna själv vad du klarar av men eftersom du frågar här, så är mitt goda råd att anlita proffs, de är dessutom försäkrade på ett helt annat sätt än vad du troligtvis är, nog så viktigt när man ska hantera i det här fallet tredje persons hästar.

Om du känner att det inte egentligen är ditt ansvar så låt bli hästarna och låt någon annan fixa transporten och lastningen.

Ang att köra dem ihop så tycker jag att det är något man får fundera kring för unghästen också. Om den andra är "hej kom och hjälp mig" så kan det vara dumt att utsätta en ovan häst för det. Både i lastning och åkning.
Det är dumt att den ska lära sig att åkning är cirkus.
 
Blir det vanlig transport lär hästarna tas en åt gången. Tror inte bilen fick ta mer än en om inte jag minns fel.
 
Felskrivning ;) Menade såklart framåt xD

Tyckte det där lät väldigt vettigt. Att förekomma hästen genom att stanna innan hon gör det.

Vet mycket väl att det låter vanskligt Ginne. Men känner att jag åtminstone MÅSTE försöka hjälpa till. När ägaren till hästarna ifråga inte själv får in dem i transporten och enkelt sagt, låter exet ta hand om hästarna. Som en av de få vänner han har som faktiskt kan hästar någolunda så kände jag att jag kan iallafall försöka. Går det inte så går det inte. Då får väl man gå vidare till högre instanser, då hästarna måste bort. Tänker inte riskera att skada mig själv, någon annan eller hästarna. Utan tänkte isåfall testa på mitt sätt. Lugnt och utan stress.

Ska kolla runt och se om jag får med mig någon mer hästkunnig person. Om inte annat får det väl bli en trevlig dag med "försök till att lasta häst" och kaffe på det ;) . Är ju egentligen inte mitt ansvar...
Jag skulle nog också tänka lite lastträning med fika. Sen skulle jag nog ta ett snack med vet. och se till att få lite lugnande utskrivet, sån gele som man lägger under tungan och se till att dosen blir lagom, så du har en häst som kan "burka i svängarna", men som ändå är lung. Alternativt att du testar Equanimity, ett lugnande feronom som är receptfritt.

Sen skulle jag också ta bort frambommen, typ ställa en en havrehink på golvet framtill och vänta i lugn och ro. Lite går det så går det. Inget våld eller stress.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
639
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 932
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 280
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 051
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp