Lasta hästtransporten uppkörning BE

Birdy

Trådstartare
Hej, är det nån som kan tipsa mej om hur jag kan surra/stänga tex en hösilagebal 300 kg på min hästtransport?
Jag tänkte använda mej av balen som last på uppkörning eller har ni något annant bra tips.
jag har en ifor williams 506 dvs med stepup och frontutlastning ( om det har nån betydelse för stängning eller surrning)
 
Hej, är det nån som kan tipsa mej om hur jag kan surra/stänga tex en hösilagebal 300 kg på min hästtransport?
Jag tänkte använda mej av balen som last på uppkörning eller har ni något annant bra tips.
jag har en ifor williams 506 dvs med stepup och frontutlastning ( om det har nån betydelse för stängning eller surrning)
Kommer du verkligen upp i halva lastvikten med en 300 kg bal? Jag tycker det låter som väldigt låg last i en hästtransport.
Angående lastsäkring så är det förstängning som gäller eftersom hästtransporter saknar öglor att fästa spännband i.
 
Hej, är det nån som kan tipsa mej om hur jag kan surra/stänga tex en hösilagebal 300 kg på min hästtransport?
Jag tänkte använda mej av balen som last på uppkörning eller har ni något annant bra tips.
jag har en ifor williams 506 dvs med stepup och frontutlastning ( om det har nån betydelse för stängning eller surrning)
Jag använde spånbalar och förstängning. Jag vill minnas att jag vägde en bal och sedan lastade så många som jag behövde för att komma upp i rätt vikt.
 
Jag använde spånpelletssäckar som jag lade över hela golvet. Räknade ut innan hur många jag behövde för att komma upp i vikt och var beredd på frågor om hur många det var och vad de vägde styck. De frågade inte men godkände lasten. Personen som skulle köra upp innan mig kom utan last och fick åka hem igen utan uppkörning.
 
Jag använde spånpelletssäckar som jag lade över hela golvet. Räknade ut innan hur många jag behövde för att komma upp i vikt och var beredd på frågor om hur många det var och vad de vägde styck. De frågade inte men godkände lasten. Personen som skulle köra upp innan mig kom utan last och fick åka hem igen utan uppkörning.

Folk är pinsamt dåligt pålästa tyvärr. När jag skulle köra upp för CE var det en BE-uppkörning innan men han hade också blivit hemskickad för han kom dit med ett öppen släpkärra... jahapp.
 
Hej, är det nån som kan tipsa mej om hur jag kan surra/stänga tex en hösilagebal 300 kg på min hästtransport?
Jag tänkte använda mej av balen som last på uppkörning eller har ni något annant bra tips.
jag har en ifor williams 506 dvs med stepup och frontutlastning ( om det har nån betydelse för stängning eller surrning)

Jag hade inte chansat på detta upplägg. Två st i perifera hästbekantskapskresten av har kuggat just på läsning (bal).

Själv kringgick jag det hela genom att hyra körskolans släp, men körde egen bil. Du har fått bra förslag hur andra löst det.
 
Det många missar med en hästtransport är just bredden på släpet.

Tekniska krav på bil och släp​

Fordonskombinationen ska ha en sammanlagd totalvikt som överstiger 3500 kg.

Bilen ska kunna köras med en hastighet av minst 100 km/h och ska ha:​

  • en tjänstevikt av minst 1000 kg
  • en totalvikt av högst 3500 kg
  • huvudstöd (nackskydd) på framsätena
  • godkända bilbälten av trepunktstyp i framsätena

Släpfordonet ska:​

  • ha en totalvikt av minst 1000 kg och högst 3500 kg
  • vara lastat till minst halva maximilasten med förankringsbart gods av styckegodskaraktär, bruttovikten får dock inte understiga 800 kg
  • ha ett lastutrymme som har formen av en sluten lådkonstruktion som är minst lika hög och bred som dragfordonet. Den kan dock tillåtas vara något smalare än dragfordonet, om sikten bakåt bara är möjlig när dragfordonets sidobackspeglar används.
  • vara utrustad med färdbroms (gäller även vid omprov som enbart omfattar säkerhetskontroll).
Då hästtransporter tidigare iaf oftast varit smalare än bilen (nu kan det självklart vara annorlunda med alla nya transporter på marknaden). Anledningen till bredden och den LÅDKONSTRUKTION som de vill ha på släpen är just för att själva släpet ska vara en svårighet att se igenom/runt. Du ska använda dej av backspeglar vid backandet mm inte kunna se utan dessa hur du ska köra (därav inga "nät släp")

Angående förankringen så är det fastsurrningen/säkrandet av last de vill se.
Många har tex tagit en sån där kubik pryl med vatten i som man sen sätter fast i bommen tex.
Annars om det är balar måste man ju då täcka hela golvet så de inte kan glida fram eller bak.
 
Minns inte vad uppkörningen till BE kostade. Men det var då värt pengarna iaf,att hyra uppkörningsekipaget, för att slippa lägga energi på att tänka kring ekipaget samt att slippa bli kuggad för en sån sak som undermåligt ekipage....
Å andra sidan är det ju just det här man ska kunna för körkortet man precis tänker ta.
Lasta och lastsäkra och ha koll på vikten.

Man SKA lägga energi på att det ska bli rätt!

Så tycker jag iallafall
 
Kommer du verkligen upp i halva lastvikten med en 300 kg bal? Jag tycker det låter som väldigt låg last i en hästtransport.
Angående lastsäkring så är det förstängning som gäller eftersom hästtransporter saknar öglor att fästa spännband i.
Det är tyvärr ruggigt många 'stora fina transporter' som har pinsamt låg lastvikt. 😒
 
Hej, är det nån som kan tipsa mej om hur jag kan surra/stänga tex en hösilagebal 300 kg på min hästtransport?
Jag tänkte använda mej av balen som last på uppkörning eller har ni något annant bra tips.
jag har en ifor williams 506 dvs med stepup och frontutlastning ( om det har nån betydelse för stängning eller surrning)
Kanske att du kan förstänga den framifrån genom att ställa den emot framkommen och sen stänga in den på lämpligt vis i övrigt. Men tänk på hur vikten hamnar över axlarna och hur kultrycket blir.

Annars om du har öglor i golvet-spännband.

Jag valde bort storbal pga detta. Körde ist småbal genom förstängning. Tog hjälp av lecablock där det behövdes.
 
Hej, är det nån som kan tipsa mej om hur jag kan surra/stänga tex en hösilagebal 300 kg på min hästtransport?
Jag tänkte använda mej av balen som last på uppkörning eller har ni något annant bra tips.
jag har en ifor williams 506 dvs med stepup och frontutlastning ( om det har nån betydelse för stängning eller surrning)
Jag körde upp med mitt Ifor. Vi la in en 500-kilosvikt och bandade fast den med korsade spännband som vi fäste på utsidan (i ramen).
 
Å andra sidan är det ju just det här man ska kunna för körkortet man precis tänker ta.
Lasta och lastsäkra och ha koll på vikten.

Man SKA lägga energi på att det ska bli rätt!

Så tycker jag iallafall

Fast det där kan jag göra utan att behöva stressa upp mig inför paragraferna på just uppkörningen. Jag har bättre koll på last och vikter än de flesta jag känner så i mitt fall har uppkörningsekipaget inte direkt varit avgörande för nån inkompetens på den fronten. Men jag är ju nördig, gillar att lära mig saker ordentligt.
 
Jag skulle också rekommendera att hyra släp från körskolan för att slippa den delen, man är nervös nog som det är på uppkörningen..

Om du ska köra bal i din ifor måste du ju ta ut inredningen och har ingen frambom att nyttja för lastsäkring. 300 kg låter dessutom lite, är du säker på att det räcker?
 
Det är tyvärr ruggigt många 'stora fina transporter' som har pinsamt låg lastvikt. 😒
Ja, men det måste ju vara ett tungt ekipage när man kör upp. Man får ju inte köra upp med ett b-korts ekipage, vilket jag gissar att det handlar om ifall släpet är nedtypat rejält.
 
Ja, men det måste ju vara ett tungt ekipage när man kör upp. Man får ju inte köra upp med ett b-korts ekipage, vilket jag gissar att det handlar om ifall släpet är nedtypat rejält.
Men om hon ska lasta 300 kg, så är ju släpets maxlast max 600 kg. Det är ju en ganska normal lastvikt. Med t ex en SUV eller en pick up så blir det lätt ett BE-ekipage,
 
Ja, men det måste ju vara ett tungt ekipage när man kör upp. Man får ju inte köra upp med ett b-korts ekipage, vilket jag gissar att det handlar om ifall släpet är nedtypat rejält.
Ja förlåt jag tänkte nog på b96, de släpen hamnar ju ändå lite mittemellan och där finns (alldeles för) många med låga lastvikter men ser ut som ton-släp.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 673
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp