Lasta hästtransporten uppkörning BE

Fast det där kan jag göra utan att behöva stressa upp mig inför paragraferna på just uppkörningen. Jag har bättre koll på last och vikter än de flesta jag känner så i mitt fall har uppkörningsekipaget inte direkt varit avgörande för nån inkompetens på den fronten. Men jag är ju nördig, gillar att lära mig saker ordentligt.
Det är nog inte alla som har stenkoll tyvärr.
Det är ju nödvändigt att man vet vad man gör när man väl har körkortet..

Jag har tex hört frasen 'men jag ska ju ändå bara köra häst' ....
 
Det är nog inte alla som har stenkoll tyvärr.
Det är ju nödvändigt att man vet vad man gör när man väl har körkortet..

Jag har tex hört frasen 'men jag ska ju ändå bara köra häst' ....

Stenkoll har nog väldigt få, möjligen yrkesförare. Men har en gjort teorin till BE så har en ju läst om last och lastsäkring, och bör ju således fatta att ta reda på fakta om en viss last en då tänkt transportera... Allt är ju färskvara, me ett hum har man om man läst BE-teori. Att folk ibland är dumma i huvudet och nonchalanta är däremot inte egenskaper som pluggas bort, det är en viss läggning oavsett körkortsbehörighet.
 
Å andra sidan är det ju just det här man ska kunna för körkortet man precis tänker ta.
Lasta och lastsäkra och ha koll på vikten.

Man SKA lägga energi på att det ska bli rätt!

Så tycker jag iallafall
Ja det är inte fel att ha koll på, inte särskilt svårt när man väl kan det. Tycker inte jag i alla fall.
 
Angående lastsäkring kör man på principen att den ska hålla för hela lastens vikt framåt och halva vikten bakåt och halva vikten åt sidorna, kommer man väldigt långt.

Vet jag hörde på en ykb kurs sist vi var på en att de ändrat lite, kommer inte riktigt ihåg, så fortsätter gå på den gamla modellen då man aldrig kan få böter för att ha lastsäkrat för mycket.
Tycker det är enkelt att tänka hela vikten framåt, halva åt sidorna å bakåt. Då kommer man som sagt väldigt långt i verkligheten.
 
Det som är svårt när man ska lasta något i hästtransporten, är att den är balanserad för att ha rätt kultryck när det står en häst placerad bakom bommen. Vanliga släpvagnar brukar få rätt balans om man lastar dem jämnt över golvytan. Det var även så de erfarna chaufförerna lärde mig att tänka när jag började köra lastbil för 30+ år sedan. Men det blir inte nödvändigtvis rätt balans när man gör så i en hästtransport.
Man kan lista ut hur man ska lasta med hjälp av n-värdet - vilket man i och för sig bör kunna om man kör tyngre släp. Men hur många har någonsin använt sig av det?
1610196665301.png
 
Det som är svårt när man ska lasta något i hästtransporten, är att den är balanserad för att ha rätt kultryck när det står en häst placerad bakom bommen. Vanliga släpvagnar brukar få rätt balans om man lastar dem jämnt över golvytan. Det var även så de erfarna chaufförerna lärde mig att tänka när jag började köra lastbil för 30+ år sedan. Men det blir inte nödvändigtvis rätt balans när man gör så i en hästtransport.
Man kan lista ut hur man ska lasta med hjälp av n-värdet - vilket man i och för sig bör kunna om man kör tyngre släp. Men hur många har någonsin använt sig av det?
Visa bifogad fil 63002
Det här är alltid ett problem när man lastar hästtransport. Jag brukar alltid försöka få något lätt längst fram och tynga ner med något rejält tungt längst bak när jag kör annat än häst för att få till balansen. Typ lecablock längst fram och betongplattor i "spiltorna"
 
Det här är alltid ett problem när man lastar hästtransport. Jag brukar alltid försöka få något lätt längst fram och tynga ner med något rejält tungt längst bak när jag kör annat än häst för att få till balansen. Typ lecablock längst fram och betongplattor i "spiltorna"
och av detta skälet, om inget annat, så skulle jag nog rekommendera att hyra släp av en trafikskola, för att inte hamna i ett läge där lastningen av släpet ifrågasätts just vid uppkörningen
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag hittar en del gamla inlägg gällande uppkörning för BE med hästtransport men jag är intresserad av erfarenheter från mer närtid. Jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 673
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp