Bukefalos 28 år!

Lasta på bortaplan!

Elsa2000

Trådstartare
Hej alla bukare!
Behöver få lite tips och tankar från er!
Det är så att min häst går på transporten hemma själv när jag lastar, står hyfsat still i transporten, backar ut helt ok på uppmaning.
Sköter sig bra när vi rider.
Problemet kommer när vi ska åka hem, han vägrar att gå på transporten, han bråkar och har sig, till slut dundrar han på, står hyfsat still i transporten och sen när vi är hemma och han ska av så sätter han sig nästan på bommen för han har så bråttom ut!
Har förstått att obehaglig lastning= bråttom ut, men det jag undrar är varför han bara gör det när vi ska åka hem igen!
Han trivs bra där han bor.
Väntar med spänning på era tankar och ideér!

//Elsa:)
 
Sv: Lasta på bortaplan!

Det kanske handlar om hur ni uppför er när ni är på väg hem. Är ni mer stressade, hanterar ni situationen annorlunda etc?
 
Sv: Lasta på bortaplan!

*kl*

Jag har upplevt att hästar ofta kan vara mentalt trötta vid hemfärd och därför inte klarar av att bara kliva på släpet vid hemgång, särskilt om de har haft det jobbigt med lastning och åkning tidigare. D.v.s. det kan gå jättebra att lasta hemma men när man ska hem och hästen är trött kommer det gamla beteendet tillbaka.

Lösningen har varit att utrusta sig med en rejäl dos tålamod, samma dos tålamod man använde sig av när man från början tränade på hemmaplan. Och att inte ha bråttom vid urlastning hemma bara för att klockan är mycket...
 
Sv: Lasta på bortaplan!

Det kanske handlar om hur ni uppför er när ni är på väg hem. Är ni mer stressade, hanterar ni situationen annorlunda etc?

Tror inte att vi är speciellt stressade nån av oss, skillnaden är väl att det dröjer lite längre än vanligt innan han får gå på transporten då jag gärna vill packa i allt i bilen så det bara är att åka när han väl är på.

//Elsa:)
 
Sv: Lasta på bortaplan!

*kl*

Jag har upplevt att hästar ofta kan vara mentalt trötta vid hemfärd och därför inte klarar av att bara kliva på släpet vid hemgång, särskilt om de har haft det jobbigt med lastning och åkning tidigare. D.v.s. det kan gå jättebra att lasta hemma men när man ska hem och hästen är trött kommer det gamla beteendet tillbaka.

Lösningen har varit att utrusta sig med en rejäl dos tålamod, samma dos tålamod man använde sig av när man från början tränade på hemmaplan. Och att inte ha bråttom vid urlastning hemma bara för att klockan är mycket...

Att han har varit trött när vi ska hem är ju sant, Har väl också haft sina ideér om han ska gå på transporten eller inte förr.
Får försöka vänta ut honom nästa gång!

//Elsa:)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 228
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 903
Senast: MML
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 697
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
15 194
Senast: Trott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Föl 2020
  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp