Lastbil körde in i hästbuss – GP-ryttare förlorade häst

Den finska GP-ryttaren Joanna Robinson har förlorat en av sina hästar i en fruktansvärd trafikolycka i södra Frankrike. Efter att hästbussen med fem hästar ombord fått punktering stannade Robinson vid sidan av vägen för att vänta på hjälp. Då körde en lastbil in i dem i full fart. Se filmklippet som ryttaren delade efter kraschen här.
 
Känns som att man bör ha en hästbuss för många hästar, men bara fylla hälften och låta resten vara krockzon. Så hemskt när sånt här händer 😔
Med tanke på att 9 av 10 lastbilschaufförer - inklusive hästfolk - sitter och tittar på film och eller messar med folk när de är ute och kör ska man vara tacksam för att det inte sker fler olyckor än vad det gör. Att hon stod still med varningsljus och triangel var ju dessutom uppenbarligen inte klart nog för andra idioter bakom ratten 🤬
 
Med tanke på att 9 av 10 lastbilschaufförer - inklusive hästfolk - sitter och tittar på film och eller messar med folk när de är ute och kör ska man vara tacksam för att det inte sker fler olyckor än vad det gör.
Om vi snackar rattsurfning här i Sverige är det tyvärr många personbilschaufförer och chaufförer för andra fordon som gör det också.
Tittar man på lastbilssidan så ser jag inte 9 av 10 som tittar på film, tror jag sett en eller två lastbilschaufförer som tittat på film under en 8-års period här i Sverige. De lastbilar jag sett som kollat på film här i Sverige var inte svensk reggade, så vet inte om det problemet är mer utbrett utanför Sveriges gränser. Här i Sverige har vi mer problem med rattsurfningen.
Vanlig hederlig rattsurfning där man kan va på fb, messenger, whatever den delen är tyvärr mer utbredd, där ser man var och varannan chaufför sitta med mobilen oavsett fordon och det är skrämmande faktiskt.
 
Med tanke på att 9 av 10 lastbilschaufförer - inklusive hästfolk - sitter och tittar på film och eller messar med folk när de är ute och kör ska man vara tacksam för att det inte sker fler olyckor än vad det gör. Att hon stod still med varningsljus och triangel var ju dessutom uppenbarligen inte klart nog för andra idioter bakom ratten 🤬
Åkt färdtjänst mycket i jobbet, och har tyvärr fått sägs åt chauffören många gånger att lägga ned telefonen. Helt absurt att de som kör transporter som yrke inte tar mer ansvar.
 
Detta ar ocksa nagot man marker otroligt mycket som cyklist, och dar man ar relativt oskyddad i trafiken sa blir man extra irriterad nar man cyklar forbi bil efter bil dar foraren sitter pa telefonen.
Jag tror en del av problemet ar att dagens bilar ar sa sakra och enkla att kora att fforaren och passagerare ar sa skyddade och isolerade att de glommer bort/inte bryr sig om att de kor ett 1.5 tons potentiellt vapen som kan asamka stor skada pa andra - tycker en mycket storre del av korutbildningen borde fokusera pa det stora ansvar som det faktiskt ar att kora bil/lastbil, och inte bara de tekniken och reglerna man ska kunna!
 
Detta ar ocksa nagot man marker otroligt mycket som cyklist, och dar man ar relativt oskyddad i trafiken sa blir man extra irriterad nar man cyklar forbi bil efter bil dar foraren sitter pa telefonen.
Jag tror en del av problemet ar att dagens bilar ar sa sakra och enkla att kora att fforaren och passagerare ar sa skyddade och isolerade att de glommer bort/inte bryr sig om att de kor ett 1.5 tons potentiellt vapen som kan asamka stor skada pa andra - tycker en mycket storre del av korutbildningen borde fokusera pa det stora ansvar som det faktiskt ar att kora bil/lastbil, och inte bara de tekniken och reglerna man ska kunna!
Sant men att använda telefonen under färd borde vara belagt med fängelsestraff!!
 
Vilken fruktansvärd olycka rena mardrömmen. Hoppas att de andra hästarna klarar sig. Blir så ledsen bedrövad och förbannad så fruktansvärt onödig olycka.

Apropå problemen med rattsurfning själv kör jag inte bil men tyvärr inte ovanligt att busschaufförer använder telefonen på olika sätt har jag sett och upplevt många gånger när jag åkt buss. Ibland har det lett till farliga situationer dock aldrig med allvarlig utgång tack och lov.
 
Med tanke på att 9 av 10 lastbilschaufförer - inklusive hästfolk - sitter och tittar på film och eller messar med folk när de är ute och kör ska man vara tacksam för att det inte sker fler olyckor än vad det gör. Att hon stod still med varningsljus och triangel var ju dessutom uppenbarligen inte klart nog för andra idioter bakom ratten 🤬

Problemet är ju just rattsurfandet, vilket sker hos alla sorters fordonsförare, och att det inte verkar gå att få bukt på. Jag vet inte hur polisen jobbar där hon var, men här finns det ju ingen chans att få ner det vad jag ser.
Var ju några liknande olyckor i Sverige för inte så länge sen.
 
Vilken fruktansvärd olycka rena mardrömmen. Hoppas att de andra hästarna klarar sig. Blir så ledsen bedrövad och förbannad så fruktansvärt onödig olycka.

Apropå problemen med rattsurfning själv kör jag inte bil men tyvärr inte ovanligt att busschaufförer använder telefonen på olika sätt har jag sett och upplevt många gånger när jag åkt buss. Ibland har det lett till farliga situationer dock aldrig med allvarlig utgång tack och lov.

Rattsurfande sker inom alla förarkategorier, inga är bättre än andra. Så länge de inte blir tagna av polisen eller kanske orsakar en olycka, kommer de flesta fortsätta. Tror jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp