Lastbilar navigerar fel - hamnar hos oss

Seaside

Trådstartare
Det händer något mystiskt där vi bor! De senaste två-tre månaderna har det börjat stanna lastbilar och långtradare utanför vårt hus; en vanlig villa i ett vanligt villaområde i en kranskommun till Stockholm. Det händer i genomsnitt en gång i veckan. Alla har använt navigeringstjänst i bilen. Ingen har haft vår adress inmatad, och alla tycks ha varit på väg till olika adresser, men deras navigator har ändå lett dem till oss. Alla förare har kört för olika företag. Idag kom en bärgningsbil, tidigare har det varit bl.a. en varuleverans från Bauhaus (föraren hade redan lastat av när jag stoppade honom), en transportbil från Ryds Bilglas och en långtradare med finsk eller baltisk förare. Utöver det har det vid två tillfällen under samma tidsperiod dykt upp personer som ska kolla på en bil respektive en cykel som varit utannonserade på Blocket, men det vet jag inte om det har något samband med övriga händelser.

Vi har bott här i 6 år, det här har börjat hända nu. Det finns inga för oss okända företag eller personer skrivna på vår adress. Vad tusan är det som händer? :confused:
 
En tanke: är vägarna nya eller har byggts om nyligen så att gps-kartorna inte hängt med??

Mitt jobb fick ny adress (samma byggnad) för några år sen och det tog tid innan dem nya adressen gick att hitta på en GPS.
 
Tänker spontant har du frågat vem dom söker? Iochförsig kanske du har det då du nämner att dom var på g till olika adresser.
Bauhausleveransen skulle till en privatperson i en annan del av kommunen, långtradarchauffören skulle till ett företag med en gatuadress som jag inte kunde hitta i vår kommun i Google maps. Bärgaren sa att han skulle till något som heter "Viks gård" men det är inget jag känner till.
 
En tanke: är vägarna nya eller har byggts om nyligen så att gps-kartorna inte hängt med??

Mitt jobb fick ny adress (samma byggnad) för några år sen och det tog tid innan dem nya adressen gick att hitta på en GPS.
En teori jag har är att de här förarna har haft körningar till adresser som inte finns i navigatorns adressregister, antingen pga nya gator eller fel postnummer, och då har en bugg i mjukvaran gjort att de leds till oss. Fast det är bara en vild gissning. Där vi bor har ingenting ändrats, och adresserna som leveranserna ska till har inte varit i vårt närområde.
 
En kort period i våras visade Waze fel adress när taxi mm skulle hem till mig eller min granne, det har löst sig sedan dess men det väldigt konstigt då för det har alltid fungerat bra innan och efter.
 
En granne bort sist på en liten grusväg. Vägen fortsätter sedan genom skogen och är där mest traktor, rid- och promenadväg.

Ett antal gånger har hon fått besök av bilar som skulle ut till riksvägen och GPS visat närmaste vägen förbi hennes gård. Bl.a. en stor hästbuss som skulle utomlands och körde fast rejält i leran bortanför gården.
Polisen på utryckning har också kommit den vägen.
Numera har de ställt ett stenblock vid vägens andra ände för att slippa bärga bilar.

För några år sedan var det täta notiser i tidningarna om bilar med husvagn som fastnat i snön på skogsbilvägar som inte plogades.

Jag har varit med om att GPS visade att vi var mitt ute på en åker medans vi i själva verket körde på en större väg.

Teknikens under??
 
Det händer något mystiskt där vi bor! De senaste två-tre månaderna har det börjat stanna lastbilar och långtradare utanför vårt hus; en vanlig villa i ett vanligt villaområde i en kranskommun till Stockholm. Det händer i genomsnitt en gång i veckan. Alla har använt navigeringstjänst i bilen. Ingen har haft vår adress inmatad, och alla tycks ha varit på väg till olika adresser, men deras navigator har ändå lett dem till oss. Alla förare har kört för olika företag. Idag kom en bärgningsbil, tidigare har det varit bl.a. en varuleverans från Bauhaus (föraren hade redan lastat av när jag stoppade honom), en transportbil från Ryds Bilglas och en långtradare med finsk eller baltisk förare. Utöver det har det vid två tillfällen under samma tidsperiod dykt upp personer som ska kolla på en bil respektive en cykel som varit utannonserade på Blocket, men det vet jag inte om det har något samband med övriga händelser.

Vi har bott här i 6 år, det här har börjat hända nu. Det finns inga för oss okända företag eller personer skrivna på vår adress. Vad tusan är det som händer? :confused:
Aha!! Det är ni som får alla leveranser som inte levereras till de som beställt dem! :p
 
Sannolikt nybyggd väg.

Precis. Jag brukade kora med vanlig GPS och den visade hur jag korde forst over en aker och sedan over en flod (bara den) pa nastan en kilometers bredd ... nar jag korde dar var softwaren I GPSen 8 ar gammal och man kunde inte fa nyare an 4ar for det var sa lang tid det tog att gora softwaren ... sa det ar inte konstigt att det blev fel ganska ofta.
Google hangde med betydligt snabbare redan da (atminstone har I USA) sa anda sedan google gps har funnits ar det vad jag kor med.
 
Det händer något mystiskt där vi bor! De senaste två-tre månaderna har det börjat stanna lastbilar och långtradare utanför vårt hus; en vanlig villa i ett vanligt villaområde i en kranskommun till Stockholm. Det händer i genomsnitt en gång i veckan. Alla har använt navigeringstjänst i bilen. Ingen har haft vår adress inmatad, och alla tycks ha varit på väg till olika adresser, men deras navigator har ändå lett dem till oss. Alla förare har kört för olika företag. Idag kom en bärgningsbil, tidigare har det varit bl.a. en varuleverans från Bauhaus (föraren hade redan lastat av när jag stoppade honom), en transportbil från Ryds Bilglas och en långtradare med finsk eller baltisk förare. Utöver det har det vid två tillfällen under samma tidsperiod dykt upp personer som ska kolla på en bil respektive en cykel som varit utannonserade på Blocket, men det vet jag inte om det har något samband med övriga händelser.

Vi har bott här i 6 år, det här har börjat hända nu. Det finns inga för oss okända företag eller personer skrivna på vår adress. Vad tusan är det som händer? :confused:
Det här med gps är märkligt, jag vet ett ställe där gpsen har lett en fel i minst 7 år nu. Och i somras hittade jag en vägbit som den ena appen envisades med att göra en tur som var 2 timmar längre än den andre. Jag valde den kortare och till och med när jag var var väldigt nära tyckte den att jag skulle göra en flera timmar lång omväg - som om appen vägrade tro att den rutten fanns även om jag var på vägen så att säga.
 
Jag skulle skjutsa en kompis med hund till Strömsholm, för omläggning av sår efter operation. Vi kommer iväg i god tid men efter ca 45 minuters körning åker vi plötsligt förbi en vägkorsning som jag vet är ca 15 min från kompisen, bara att jag inte kommit till korsningen från den riktningen vi kom ifrån förut.

GPS:en hade lett om oss på en 50 min extrarunda... tack och lov var Strömsholm flexibla och lilla hunden kunde få tassen ompysslad ändå.
 
Min GPS ledde mig mot en väg för enbart bussar här om dagen, tyckte jag också var märkligt för den brukar ju ha koll på sånt. Till och med vägarbeten, kameror etc. Det är ingen ny bussväg.
 
Vad har ni för gpser? Jag använder Google maps och det har aldrig strulat för mig.
Jag tycker den är bland de sämsta när det gäller svensk landsbygd, är massa adresser som inte går att hitta när man söker på dem (i alla fall när jag testat den i webbläsaren).

I stadsmiljö tycker jag inte det spelar någon roll vilken gps jag använder, på landsbygden använder jag Waze.
 
Nu använder jag Waze för gps-kartan i min mobil är från när bilen tillverkades och vägar har byggts om för mycket sen dess.

Waze visar rätt. Inga konstigheter.
För det mesta ja, men det var Waze som ville ha mig på ett flera timmar lång omväg jämfört med Google maps.
Google maps är å andra sidan den som visat fel på en väg i 7 år
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp