Lastning av känslig häst

Draumsyn

Trådstartare
Har sökt i flera lastningstrådar men hittar inte svaren jag söker så startar en ny lastningstråd.

Problemet med min häst är bland annat att han är fruktasnvärt känslig,
han kan även vara mycket bestämd och envis om han vill men om man pressar honom för hårt så kan han "blockera" han sluter sig och det går helt enkelt inte att få kontakt med honom.
Varför han är sån vet jag och det är inget vi behöver gå in på.

Vi har jobbat mycket med NH och även gått kurs för Sven Forsström.
I början hade vi mycket mer problem, han vägrade gå från gården, han lyssnade dåligt, var extremt nonchalant och barnslig.
Man måste vara mycket mjuk med honom men samtidigt konsekvent.
Är man för hård så struntar han i en, tittar bort, går där ifrån ect eller i värsta fall bara blockar.
Nu går det bra att leda honom samt rida vart man vill, han accepterar att gå från gården och även ifrån kompisarna. Ledarskapet har blivit enormt mycket bättre och han är mer uppmärksam. Nu är vi "ett" för det mesta.

Men *som Tony Erwing skulle ha sagt* ett problem vi har är när man skall lasta.
Han har innan blivit intvingad i transporten på olika sätt, detta är inget jag vill. Målet är att han själmant skall gå in.
Vi jobbar med ledrep och repgrimma när vi lastar.
Han kan gå på utan problem vissa gånger, för att andra gånger totalvägra gå ett steg i riktning mot transporten.
Jag gör så att jag går själv mot transporten, följer han inte med/backar så blir det tryck.
Går han fram/gör rätt släpper trycket. Fungerar relativt bra.
Ibland stressar han upp sig och då försöker jag få honom lugn och sänka huvudet igen, allt för att han inte skall bli nervös eller uppstressad.
Jag har absolut ingen stress då jag tränar, väljer att träna då vi har hela dagen på oss.

Sist vi tränade gick han först på jättefint direkt, dock kastade han sig ut lika fort igen...
Då gick vi på igen, inga problem. Virade denna gång repet runt bommen så att han inte hann kasta sig ut, stod sen och berömde honom då han stod still och fint, ibland försökte han kasta sig men kom sig inte loss.
Han blir ganska fort avslappnad.
Tyvärr :( när jag skulle backa ut honom så kastade han sig och ledrepet gick sönder i spännet...
Gick och hämtade ett nytt rep och ville bara få han att gå på en gång till och vara lugn samt backa lugnt.
Det var då stört omöjligt att få på honom.
Han gick som mest på 2 steg på rampen, han är inte rädd utan när han väl står där inne och allt är klart då är han nöjd och glad.
Han springer på sidan eller går inte alls.
Provade då att flera ggr gå ditåt, ville han ej så ryggade jag eller flyttade bakbenen, försökte igen osv.
Han är smart och provar alltid att springa på vänster sida, då ställde sig min stallägare på den sidan och viftade med en pisk. Bara så att det låter obehagligt, hon andvände den inte på honom. (Han är absolut inte spörädd heller).
Det struntade han i. Hon knackade då "irriterande" på bakdelen, det struntade han också i.
Då hade vi hållt på i ca 1-1½ timme och jag tänkte att han bara var tjurig.
För att få han att "vakna till" så hämtade stallägaren en ikea kasse. Min häst tycker inte om påsar som prasslar öht.
Hon ställde sig och prasslade med den istället - ingen respons.
Hon rörde honom med kassen på bakdelen - ingen respons.
Hon la kassen på ryggen - ingen respons.

Här fick vi bara inse, det går inte. I normala fall skulle han ha regareat direkt man prasslade med en kasse men här hade han bara stängt av. Vi backade då och lockade in honom de 2 stegen han tog utan att protestera, berömde då och var nöjda med detta.


Sen gjorde jag lite gymnastikövningar som han tycker är kul, buga, lyfta hov och Yoga.

Han piggnade då till och vart sig själv igen men det märkte att han var mycket trött i huvudet.

Gjorde vi helt galet? Vi försöker ju inte tvinga honom men få honom att inse
Göra rätt = enkelt och bra.
Göra fel= jobbigt och ansträngande

För man vill ju på ett sätt inte ge upp och låta honom vinna, men inte heller pressa honom för hårt så att han stänger av.

Vi har snart NH-kurs igen, tyvärr kommer man inte hinna gå in på lastning under kursen men hoppas på att kunna ställa lite frågor iaf.

Har ni några tips/råd? Gärna då NH-inspirerade.

Att repa/korsa/tvinga in honom är inget alternativ, han skall acceptera detta och känna att det känns ok.
 
Sv: Lastning av känslig häst

Låter som om du bör backa något steg. Kanske leka yoyo-leken vid transporten? Om hästen går på lämmen så backa honom, sedan fram på lämmen igen. Surra inte fast honom inne i transporten, utan kom på dig själv att backa honom innan han själv börjar tänka bakåt.

En tjej i stallet lasttränade sin transporthatande valack med hjälp av en nh-karl igår, och det gick superbra med den metoden. Sedan är position viktigt fick jag lära mig, att ställa finkan så att hästen kan se kompisarna i hagen genom framdörren exempelvis. Att hästen är på ena sidan mellanväggen och du på den andra är en bra säkerhetsåtgärd.
 
Sv: Lastning av känslig häst

Låter bra, skall prova den metoden kan nog fungera.
Det är lite det svåra med min häst, han är så fruktansvärt smart och snabb så man måste vara supersnabb för att vara steget före, men det går!
(Det var så vi lärde oss att gå ifrån gården utan tjafs, steget före hela tiden och allting skulle vara så kul och positivt :))

Jag och stallägaren skall hjälpas åt senare ikväll med lite olika övningar, går det bra kanske vi försöker oss på att gå på transporten.

Sen en annan fråga...

Godis/mat som belöning i detta läget, bra eller dåligt?
Tänker att om man ger han lite kraftfoder när han väl står där så kanske det skulle vara en bra grej? Eller?
För/nackdelar?

Någon som har fler goda råd?
 
Sv: Lastning av känslig häst

Låter likt en av hästarna i stallet... inte stressad, inte rädd, ibland bestämmer hon sig bara helt enkelt för att hon inte vill gå på transporten. Och vissa gången går hon på helt självmant, inga bekymmer...:grin:
Det är riktigt jobbigt- tränat varje dag och gjort det till en positiv grej, haft med mkt ute och åkt på roliga träningar mm som hon älskar, men ibland vill hon bara inte. Hitils inte hittat något som funkat, testat allt möjligt känns det som=/
Nu har vi inte tränat på ett tag då det helt enkelt inte hjälpte, men ska snart börja igen så får väl se om det leder till ngt...
Om inte får man väl hoppas att det är ngt som växer bort med åldern då hon inte är så gammal än.
 
Sv: Lastning av känslig häst

Godis/mat som belöning i detta läget, bra eller dåligt? Tänker att om man ger han lite kraftfoder när han väl står där så kanske det skulle vara en bra grej? Eller?
För/nackdelar? Någon som har fler goda råd?

Jag har tack vare lastträning fått en mycket lättlastad häst och min får alltid lite gott i krubban när han har gått in. Jag tycker inte det är några fel alls att ge godis när hästen har gått på (och det är stängt bak), men innan dess brukar jag aldrig ge. Anledningen till att jag gav och ger min är att jag ville förstärka att transporten var en ganska positiv plats ändå:)

Lycka till med lastträningen!
 
Sv: Lastning av känslig häst

Jag ger ibland insläppsmaten i transporten...

Min häst kan vara mycket skeptisk (var mer i början). Så då tog det en stund att få in honom och då hittade han maten i krubban... Åt ett par tuggor och sedan backade han ur självmant vilket jag lät honom göra...

Han stod utanför och tuggade och när han tuggat klart bad jag honom gå på igen vilket han gjorde och hittade då mer mat...

Jag sätter aldrig för bommen bak när jag lasttränar, hästen FÅR backa ur när han vill!
Om hästen vill backa och då känner att det tar stopp = obehagligt tryck så förstår ju hästen direkt att "här kommer det ske något läskigt eftersom jag tvingas till det här, bäst att fly"

En häst som vill ut kommer alltid ut, vi har inte en sportsmössa att kunna hålla kvar en häst...

därför bäst att låta den gå ut om den vill i början och upptäcka att det blev inte farligare än såhär... och sedan gå in igen...


nästa steg blir att backa hästen 1-2 steg och stanna, utan att hästen backar ut helt...

Lycka till
 
Sv: Lastning av känslig häst

Ja man kan ju alltid prova :)

Jag kan tycka att godis/mat kan förstärka det positiva men inbillar mig att det är lite "fult och fel" att tycka så..?
Personligen så förstärker jag hellre det positiva än det negativa.

Någon med andra tankar, det är alltid bra att höra olika åsikter.
 
Sv: Lastning av känslig häst

Ja man kan ju alltid prova :)

Jag kan tycka att godis/mat kan förstärka det positiva men inbillar mig att det är lite "fult och fel" att tycka så..?
Personligen så förstärker jag hellre det positiva än det negativa.

Någon med andra tankar, det är alltid bra att höra olika åsikter.

Jag handmatar inte mina hästar ska dom få godis så är det på marken eller i krubban inte i handen.

Skulle det vara i träningsyfte och man kan ge godis exakt vid rätt tillfälle så är det en annan historia.

Mat i krubban när hästen kommer in i transporten tycker jag är okej!
 
Sv: Lastning av känslig häst

Tycker i övrigt att dettta var en intressant tråd då jag har en häst som regarear ungefär lika som din.Fast han är inte känslig.
Jag är inte lika anväder inte NH lika mycket när jag ska lastträna som jag gör när jag tränar för ridning.Varför vet jag inte!
 
Sv: Lastning av känslig häst

Jag vet precis hur du har det.

Min valack är precis likadan. Jag borde ha misstänkt något när han redan som föl ifrågasatte om han verkligen skulle våga gå ut genom stalldörren för cementplatan utanför dörren var ju en livsfarlig...

Min stressar inte upp sig han stänger av istället.

Du kan läsa min andra tråd om lastning på bortaplan där beskriver jag hur han är. Men innan han accepterade att gå på hemma var en pärs det tog 6 timmar första gången vi skulle lastträna honom och då hade jag ändå hjälp av en NH-tjej.

Nu har jag full kontroll på honom hemma och jobbar med lastningen på bortaplan. Ibland funkar det helt utan problem för att nästa gång stänger han av och då tar det tid.

Det jag gör nu är att jag har en havrekrubba inne i släpet som han lärt sig att den är där och dessutom lastar jag de andra hästarna när han står och ser på hur de mumsar (mina andra hästar springer gladligen in i släpet) detta triggar honom faktiskt men är ju inget man kan ha med sig på bortaplan precis.

När vi är på bortaplan så har jobbar jag numera att han själv får välja om han vill gå runt bil och transport dvs arbeta eller gå in och vila i släpet. Jag har märkt att trycket från repet får honom att nästan mer stänga av än att vilja gå fram. Jag kan inte ta och longera honom på en volt som endel gör för jag har så lågt blodtryck att jag inte klarar av att longerat på en liten volt utan att bli superyr så därför går vi runt istället.

Ser säkert knasigt ut men det har funkat peppar peppar de tre senaste gångerna iaf. Jag är i övrigt helt själv när jag lastar honom och vill inte ha hjälp av någon annan för då låser han sig direkt och släpper fokusen på mig.
 
Sv: Lastning av känslig häst

Min häst gillar inte heller transporten, men det går bättre och bättre.
Jag började med att lägga hö en liten bit upp på rampen, sen gick jag upp på rampen sen gick han efter.
Så han stod med frambenen på rampen och åt höet, när han hade käkat en stund så backade jag ut honom-berömnde.
Sen gjorde jag samma sak, men flyttade upp höet suksesivt hela tiden.
Om han slänger sig ut utan att jag har bett om att han ska gå ut, så backar jag honom några steg på gårdsplanen tills han har lugnat sig.

Allså det jag vill uppnå är att han själv vill gå in i transporten, och inte tycka det är obehagligt.
Jag skulle inte använda spön eller plastpåsar, för då stressar man nog upp hästen, och det kommer inte bli någon possivit upplevelse.

Så första gångerna låt hästen bara stå på rampen och käka något, backa ut fösiktigt och beröm.
Det är så jag skulle göra.
Hoppas du har fått några tips, och att det går bättre med transport träningen! :D
 
Sv: Lastning av känslig häst

Låter EXAKT som min häst!! Verkligen. För några gånger sen när vi lastade henne (åker inte så ofta dock) så funkade det att bara ha en långt grimskaft, den som lastar hästen sitter inne i transporten på huk och lockar med mat, viktigt att hästen fokuserar på dig och inte kollar på något annat. min gick på de sättet in efter 5 min.
gången efter det funkade det inte alls. hon var påväg in men bakade ut i sista sekund..
vi har provat linor men hon blir sjukt stressad och sliter sig=tog bort dom givetivs.
vi har provat att ha ett långt grimskaft och "fösa" in hästen själv i transporten. alltså du går bredvid, men låter hästen gå i själv, du lixom driver hästen bakifrån.
det som dock funkade sist var att backa in transporten vid stalldörren, vi har stora sådana som är lika höga i tak som transporten. så hästen märkte ingen skillnad vad som var transport och vad som var stall (förutom att den fick gå upp på rampen). så då gick hon på direkt!
problmet med min är att hon är jätterädd för att slå i huvudet i taket, och när hon blir pressad höjer hon huvudet så det blir en ond cirkel.
men har du en lämplig stalldörröppning så pröva!:)
 
Sv: Lastning av känslig häst

Vet inte varför, men efter den dagen han "stängde av" är han omöjlig att få in!

Han går på fint med frambenen, är inte rädd eller så, men vägrar gå på med bakbenen. Minsta lilla tryck eller press så kastar han sig bakåt!
Lockar med mat och har tålamod, detta är dock inget han bryr sig om.
han är intresserad men om han inte når maten så skiter han i det :crazy:

Jojo-tekniken fungerar, han går på med frambenen, backar, går på, backar, men bakbenen kommer inte!

Vi som skall på kurs i mitten av Maj, i värsta fall får vi rida dit men det är inte det optimala direkt...
Han HAR ju gått att lasta, om en med lite lock och pock, vet inte vad han fått för sig nu :s

Det hjälper ju inte direkt att tvinga in honom, han kommer ju inte vilja gå in nästa gång för det...

Tips?
 
Sv: Lastning av känslig häst

Hej!

Vet inte hur fint släp du har men ifall du vill kunna lasta din häst på ett enkelt sätt så ställ in släpet i hagen, ta bort mellanväggen och utfodra höet fram i släpet. Jag garanterar att det kommer att hjälpa ifall du inte fuskar och lägger hö ute i hagen också...Det här knepet har hjälpt mig med flera svåra både ponnyer och halvblod. I början kan man lägga höet på lemmen och dra det allt längre in när hästens rädsla har försvunnit.

Lycka till Linnis123
 
Sv: Lastning av känslig häst

Nja får nog inte in det där.
Sen går han ju i flock så det kan bli lite svårt + att de dessutom har hösilagebalar som står i hagen.

Så i vårt läge går det tyvärr inte, men tack för tipset!
 
Sv: Lastning av känslig häst

Det där låter exakt precis som Skuggi var förut.

Jag har några tankar kring det du beskrivit:

1. Ditt huvudtänk är bra, låt det bara ta ÄNNU längre tid. Målet är ju att han ska gå in själv, så då får man vänta.

2. Att han ser "lugn och nöjd" ut när han väl är inne är nog en misstolkning, är han så rädd som du beskriver så är han nog "avstängd" när han står där inne, det är därför han plötsligt kan kasta sig ut.

3. När du la linan runt bommen visade du att du inte hade förtroende för honom att han skulle stå kvar där inne, så då hade han inte förtroende för dig nog för att stanna. Att han nu är "omöjlig" betyder att han är rädd att han ska bli fångad sådär igen. Gör inte så.

4. Börja med att lära honom att en knackning av spö eller hand på manke eller rumpa betyder "gå framåt". Träna detta några gånger på olika ställen, över bommar, att han går före dig genom dörren till stallet på ditt kommando osv. Lägg gärna typ en morot på en sak som du sedan "skickar" honom till på det här sättet. Då lär han sig att när du pekar vart han ska samt knackar på ryggen betyder det att du vill att han ska gå till ett bra ställe.
Träna såhär på andra läskiga saker, kanske en prasselpåse eller en soptunna som är lite läskig, så märker han snart att även om det verkar läskigt så är du att lita på och du har bra ideer.
OM han hoppar, viker av, kastar sig osv, låt honom göra det. Du har ett långt ledrep, så passa på att kolla hur långt han behöver springa för att känna sig trygg. När han märker att han inte blir fasthållen vid fara kommer han lita på dig ännu mer. Sedan virar du in honom igen och börjar om, LE och slappna av :)

5. Väl vid transporten gör du som du brukat, peka vart han ska, litet knack på rumpan. Låt honom stanna där han behöver, ingen press, men han får heller inte vika åt sidan. Backa får han göra tills han känner sig trygg, och i valfri fart. Men sedan ska han gå fram igen, även om han inte ens kommer fram till rampen. Då och då, när han tappar intresset och börjar tänka på annat får du påminna om att det är in i transporten han ska titta, peka och knacka, lös lina och avspända armar. Du behöver inte vara beredd att parera.

Min Skuggi tyckte att det blev lite lättare om jag la linan över bommen och sedan ut till min hand igen. Då kan jag fortfarande peka och knacka in honom, men han har samtidigt en lina att följa när han går in. Annars är det lätt att man råkar ge en backsignal när de väl gått in en bit. Man får dock INTE dra eller hålla emot i linan, den är bara där som en guide. Vill han backa eller kasta sig ut så ska han få göra det.

Sedan är det bra om du kan be honom backa ut innan han kommer på att han vill ut själv, då verkar du också smart och omtänksam som ledare :idea:

Jag har alltid haft en hink längst fram med morötter eller liknande, men Skuggi har inte varit avslappnad nog att äta, även om han stått still och sett lugn ut. Nu har jag en hink med käk där inne som belöning, trevnad och som kvitto på att han är lugn.

Lycka till, det här fixar du!
 
Sv: Lastning av känslig häst

Hmm mja han är inte avstängd då han åker transport, det ser man på honom, då är han pigg, uppmärksam, nyfiken.
Leker/kivas lite med kompisen bredvid osv. Äter med god aptit.
Är bommen bakom stäng blir han direkt lugn, han kan inte kasta sig då slutar han stressa också och bara accepterar läget.
Men såklart vill jag att han skall kunna gå in, vänta så man i lugn och ro skall kunna stänga.
Eller som i nuläget, gå in alls.
Han är lite speciell, men när man känner honom så kan man se när han är rädd, tjurig, nervös osv.
Väl inne och då allt är klart är han inte längre nervös.
Men det är ju kul att testa matte om man får göra som man vill, för tyvärr hade han lite övertaget i början. Är dock mycket bättre nu.

Ett krux är att han vet att kasta sig bak fungerar, saker går sönder ex grimskaft.
Han kan göra exakt likadant om han står i spilta, tvärkastar sig bakåt.
Dessvärre kan grimskaftet gå sönder = han får som han vill.
Det har blivit lite som en fix idé för honom, kasta sig bakåt när han får lust eller vill bestämma själv.
3 ggr brukar han försöka, sen står han och tuggar och börjar kanske äta något. Försöker träna även på detta, ex låta han äta sin mat i en spilta och sedan ställa in honom i boxen osv.

Men annars så lät det bra, jag skall absolut prova!
 
Sv: Lastning av känslig häst

Ett krux är att han vet att kasta sig bak fungerar, saker går sönder ex grimskaft.
Han kan göra exakt likadant om han står i spilta, tvärkastar sig bakåt.
Dessvärre kan grimskaftet gå sönder = han får som han vill.
Det har blivit lite som en fix idé för honom, kasta sig bakåt när han får lust eller vill bestämma själv.
Släpp efter istället! Låt honom komma ut! Det gör hästen lugn och avslappnad. Det kommer att ta tid men sen är det "ingen big deal" att stå i släpet. Går han ut, på´t igen och gå in. Träna varje dag, och ha släpet ståendes på samma sätt varje dag. Kanske kan du lägga in em-höet så han kan äta det där? Om han går in och ut mellan varje tugga gör inget. Efter ett tag kommer han att stå där inne.

Har varit i samma sits tills för en vecka sen, men idag åkte vi för fösta gången helt ensamma hästen och jag! :bump: Inga problem att lasta varken hemma eller på bortaplan.
 
Sv: Lastning av känslig häst

Om det är så att han slänger sig för att testa finns det nog en chans att han slutar om man aldrig håller emot när han gör det = han vinner aldrig en fight, eftersom du inte låter det bli en fight.

När jag hade det som värst med Skuggi, innan vi lärt oss annat, kom jag på ett ful-trick jag kunde göra om jag bara var tvungen att få på honom:

Jag tar då en lång lina, går in i finkan, för linan runt bommen underifrån och framåt om du förstår hur jag menar. Sedan drar man ut linan så man når att haka på hästen.
Då är änden på linan mellan hästen och ytterväggen.
Man kan nu sträcka linan helt lätt, ställa hästen så nära transporten som det nu går, och sedan lägga linan längs hästens yttersida, runt rumpan precis ovanför haserna och sedan ställer du dig jämte hästens rumpa.
Nu kan du inverka både på hästens huvud genom att linan leder in hästen, samtidigt som du kan "puffa" framåt med linan där bak.

OM hästen börjar resa sig eller kasta sig bakåt så kommer den precis samtidigt att dra in sina egna bakben under sig själv. Det märker den ganska omgående och slutar strula. På något vis så har iaf Skuggi, och en annan unghäst jag hade som skulle akutlastas, liksom "insett" att jag är så himla stark i det här läget att de "givit upp" och gått in.
Med linan på yttersidan kan man ganska effektivt hindra att de slänger rumpan av rampen, som Skuggi brukade göra.

Detta är verkligen inget jag rekommenderar till en häst som är RÄDD eller väldigt explosiv. Jag skulle heller inte ta till det i en upphettad situation, utan detta ska gå lugnt och fint till. Hästen ska känna att den kan välja mellan att stå kvar eller gå in, med bakåt går inte.
Detta funkade för mig när vi var i nöd, och fortfarande, om Skuggi är lite osäker vid lastning så går han fint på om jag bara riggar linan sådär.
Jag hade önskat att jag kunnat gjort på ett annat sätt, men nu blev det såhär till att börja med.

Man kan också fundera på varför hästen inte vill åka. Skuggi var ina problem att lasta när jag fick honom, men i början när jag hade honom blev han körd väldigt ryckigt av en som var ovan att köra finka. Jag tror att det var det som gjorde att han slutade vilja åka, han blir fortfarande ovillig efter en skumpig resa.

Lycka till!
 
Sv: Lastning av känslig häst

Har själv haft en häst som var LÄTTLASTAD som sedan hoppade över bommen.
Mycket speciell häst som stängde av allt för ofta (tidigare misshandlad och vanvårdad).

Kan säga att ingenting fungerade. Inga linor, inte tvinga, ingenting.
Och det var då jag insåg att jag måste vänta ut honom. Visst det är jobbigt i början att stå 7-8 timmar vid släpet men efter ett tag inser hästen att det inte är någon idè, självklart måste man göra det ofta.
Efter ca 2 veckor traskade hästen rätt in i transporten utan att tveka.

Gjorde lika dant på min unghäst när jag köpte henne som föl. När vi började åka små korta sträckor när hon var 1 år så väntade jag på att hon själv ville gå in och sedan hon nästan var 2 år har hon lastat sig själv och tycker det är super roligt : )
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 835
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
10 983
Senast: SiZo
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 914

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp