Lastning av känslig häst

Sv: Lastning av känslig häst

Jag har ett lite dyrare tips...
Skaffa en hästtransport med "step up", dvs dörrar bak o ingen ramp. Och med en fronturlastning.

En av mina pållar är(var) lite svårlastad, ville inte gå upp med bakbenen på rampen. Vi hade aldrig några fajter utan väntade ut bakbenen men vi kunde få stå en 15min ibland, det mesta jag fått stå var ca en timme. Men så köpte vi ny transport, med step up och fronturlastning. Hästen går numera bara rakt på!? Första gångerna övade vi med fronturlastningen öppen och inga bommar i på den sidan. Han fick gå in, stanna vänta och sedan gick vi ur framåt. Han tvekade inte en enda gång o jag gjorde det utan medhjälpare.

Var hemma hos en gammal kompis iförrgår med häst o transport. Hennes häst är svårlastad! Lite lik det du beskriver med att tänga av och ibland kasta sig. Hon provade på samma sätt, med fronten öppen och bara dörrar. Hästen gick på utan att blinka! Kompisen såg ut som en fågelholk när de stod där inne :D Något förvånad!

Jag tror rampen försvårar det för många hästar, det är obehagligt att trampa på något som sviktar. Och ännu värre att trampa på det backandes när de inte ser ordentligt. Där kommer fronturlastningen in! Dessutom är det väldigt tryggt för tvåbeningen, att slippa det där hemska momentet med att öppna bak o sedan gå runt o släppa loss hästen. Med en sån kärra åker man hur lätt som helst ensam iväg o tränar.

Kan oxå tillägga att Kveikja med denna transporten har börjat lasta sig själv, jag släpper henne så klättrar hon upp o står så snällt o väntar medan jag stänger!
 
Sv: Lastning av känslig häst

Hmm hur ser en sådan ut? Bild? :)

Jag har ju ingen egen transport, utan när vi åker så åker jag med stallägaren, men tipset var bra ändå :)
 
Sv: Lastning av känslig häst

Jag har bara dåliga bilder på funktionerna... Tagna inne på mässan i göteborg där jag köpte min vagn.

Man går in bak, utan ramp
ifor2.jpg


Och fronturlastningen fram
ifor1.jpg


Härmed finns heller ingen anledning för hästen att kasta sig bakåt när man tränar! Det är ju öppet fram :) Fast när hästen kan gå på utan rädlsa lastar man väl inte med fronten öppen kanske...

Det är ju ett tips om du köper egen kärra nån gång i framtiden! Det var inte många tusenlappar dyrare att köpa denna helt ny som att köpa en bättre begagnad. Väl värt pengarna iaf!
 
Sv: Lastning av känslig häst

Dum fråga men "hoppar hästen" upp i kärran då eller?
Tänkte utan ramp blir det inte lite högt då? :o
Antagligen så tänker jag heeelt tokigt...

Tränade lite igår, han gick faktiskt på med alla 4 ben upp på rampen, stod still och lugn utan att tänka bak eller kasta sig.
Sedan backade jag och gick på ett par ggr till. Men valde att sluta där.
Det är ju bara det ett framsteg att han står på rampen utan att tänka bakåt :)
 
Sv: Lastning av känslig häst

Helt klart ska man glädjas åt och belöna varje litet framsteg, då brukar det faktiskt gå snabbare framåt, just när man själv inte pressar på.

Angående step-up så brukar de transporterna ofta vara lite lägre så det går lätt för hästen att kliva upp, men även i högre transporter går det bra att kliva på, backa av är nog jobbigare om vagnen är hög.

När kommer du ner förresten? Kommer hästen med på en gång?
 
Sv: Lastning av känslig häst

Jo precis, han är dessutom känslig och lite speciell så tålamod är ens bästa vän :) Tex tog det över ett år att hitta traven ordenligt men nu travar han som aldrig förr :)

Jag åker hem till bohuslän nu i helgen men kommer till Klingsboda i slutet av Maj. Datumet för hästen är inte bestämt riktigt än men så fort som möjligt, vill inte vara utan honom för länge :p
 
Sv: Lastning av känslig häst

Jo men det gör vi :)
Ej bestämt helt 100 datumet men jag jobbar ju sista helgen i Maj så innan dess flyttar jag ju in. :)
 
Sv: Lastning av känslig häst

Jobbar du sista helgen?? Du menar att du ska vara med på städdagarna? Jaja, du lär väl komma snart för nu börjar det dra ihop sig :)
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 305
Senast: MiniLi
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 363
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 276
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp