Lastning, envis häst!

kryddmyntas

Trådstartare
Köpte min 7 åring för 1 år sedan. Han har haft problem med lastning innan jag fick honom då han lastades med linor och aldrig fått någon speciell lastträning. Problemen för dom gamla ägarna började efter att han hade vart utlånad vilket blir för ca 2 år sen), då det antagligen hände något med lastningen men dom visste inte vad!

Sedan han kom till mig har vi lasttränat och kör NH metoden, med backning fram och bak 2 steg fram 2 steg.
Innan vi ens kommer i närheten av släpet kollar vi av att han lyssnar på framåt, bakåt och sidled. Han får aldrig godis eller liknande förän han är helt inne! Stänger bara bommen bak när han själv bestämt sig för att stanna kvar i släpet och är bekväm, och när han ska lastas av vill han inte gå ur släpet utan vi får iprincip putta ut honom så bråttom ut har han inte.

Innan sommaren lasttränade jag varje vecka, i någon månad så fick han gå in i släpet varje dag och äta lite hö för att komma ut igen. När allt fungerade bra på hemmaplan, han gick rakt in utan problem började vi åka på andra platser vilket också gått bra! för några månader sedan har jag kunnat lasta honom själv, och han har knallat på rakt på utan problem både på borta och hemmaplan. Men nu för ca 2 veckor sen var vi ute och åkte gjorde precis som vanligt, sen när vi skulle hem så börjar han bråka igen... Han är absolut inte rädd, stressad, fryser inte diret fast utan ställer sig så halva hästen är inne och halva på rampen och står och vilar på ena bakbenet och tycker att han gott kan stå där!
Han är väldigt skarp i psyket vilket gör att vill han inte nåt gör han det inte, har han bestämt sig för att inte gå på gör han det inte, han stegrar eller kastar sig aldrig! (samma i ridningen vill han gå åt höger kan vi stå i 1 h innan vi kommer dit jag vill) Tilläggas är att vi tränar NH och ledarskap varje dag!

Men nu börjar jag bli väldigt trött på att från att gå från att kunna lastas själv till att efter några veckor inte kunna gå på släpet. Ska man behöva underhålla lastsituationen några gånger i veckan, för att han till slut ska ifrågasätta mig som ledare vid just den situationen? Jag förstår ju självklart att det kan komma bakslag till och från, men nu börjar det bara gå över till dumheter känner jag, min kompis som vart med och åkt med oss mycket, säger samma sak, att man ser på han att skiter i en totalt och bara bestämt sig för att inte vilja! Jag vill abslout inte använda mig av linor, dra i han eller tvinga in han...

Eftersom jag ska flytta och kommer behöva åka och träna själv är det lastträning och prio på att få en lättlastad häst, vilket han är i perioder men plötsligt kommer han in i en period där han bara totalvägrar och man måste börja om från början, även om vi underhåller om det går längre tid mellan att vi åker iväg... Jag kan förstå att man behöver underhålla, men inte att rätt som det är, speciellt inte när det inte hänt något obehagligt backa 100 steg var och varannan månad!
 
uppmärksamhet, riktar han någon som helst uppmärksamhet på dig vid lastning eller ignorerar han dig totalt?
de gånger min häst fryser fast så och inte har koll på mig, så fuskar jag och ger ett tjuvnyp i baken på henne.(hade en annan häst stått i vägen för henne så hade hon också nypts ;).)
men hellre att hon blir konfunderad och går framåt av nypet än att behöva pressa/dra henne ut igen och få börja om på nytt för 100 gången.
men jag skickar in, blir kanske svårare om man leder in :o.

men hästen ska hålla koll på dig hela tiden, börjar hästen drifta iväg i tanken så ska du bryta det direkt och få den att fokusera på dig, t ex vifta med en godis framför mulen på den eller peta på den på ngt oväntat ställe, eller va bara konstig så att hästen undrar vad för knäpp heter du fått för dig nu då ;).

har hästen full koll på dig så är det svårare att bryta, ihärdighet och konsekvens vinner det slaget. även om det tar tid.
 
uppmärksamhet, riktar han någon som helst uppmärksamhet på dig vid lastning eller ignorerar han dig totalt?
de gånger min häst fryser fast så och inte har koll på mig, så fuskar jag och ger ett tjuvnyp i baken på henne.(hade en annan häst stått i vägen för henne så hade hon också nypts ;).)

Jadå utav 9 av 10 ggr så har jag fulla uppmärksamheten, både om jag går framför eller brevid. Men den där 10onde gången så kan det ta upp till 1 h innan jag får hans fulla uppmärksamhet! Han är en väldigt vaken kille som har koll på omgivningen så är det mycket runt omkring så tar det ju längre tid, men senaste tiden har det gått jättebra och nu vart det plattfall igen..

Tjuvnypet låter bra, blir ju naturligt på ett sätt, det ska jag prova imorgon, skickar in honom och leder in när han bråkar jättemycket. :) Det är nog just det att han är en tänkare och fladdrar iväg med huvudet ibland, men öven om du har fulla uppmärksamheten så vill han inte.. Han är en knepig herre :P
 
Jadå utav 9 av 10 ggr så har jag fulla uppmärksamheten, både om jag går framför eller brevid. Men den där 10onde gången så kan det ta upp till 1 h innan jag får hans fulla uppmärksamhet! Han är en väldigt vaken kille som har koll på omgivningen så är det mycket runt omkring så tar det ju längre tid, men senaste tiden har det gått jättebra och nu vart det plattfall igen..

Tjuvnypet låter bra, blir ju naturligt på ett sätt, det ska jag prova imorgon, skickar in honom och leder in när han bråkar jättemycket. :) Det är nog just det att han är en tänkare och fladdrar iväg med huvudet ibland, men öven om du har fulla uppmärksamheten så vill han inte.. Han är en knepig herre :P
Låter som min, ska ha koll på allting förutom det jag vill att hon ska göra.. har frontutlastning luckan nere på mitt släp vilket är en bra muta på henne, gå fram hela vägen så får du kolla ut där framme ;). Mat är ointressant om det inte innebär att skötardörren också öppnas så man kan kika ut där också :grin:
 
Min häst håller på exakt likadant i perioder och jag vet inte hur många gånger jag har gått på och av den där nedrans transporten trots att hon inte är rädd för fem öre. Jag har även gått mycket promenader och stannar, backar, går framåt och gör på samma sätt när jag lastar. Oftast kan min häst gå framåt efter att jag backat henne något steg. Ibland fryser hon ändå fast på eller innan rampen, då har jag gjort som Buck ungefär. Jag lägger linan runt frambommen, går tillbaka och så räcker det med att jag petar henne i sidan/på rumpan eller liknande så går hon på.
 
Om han bara ställer sej still och tycker det är bekvämt så, går det att försöka flytta på honom i det läget?
Ställer han sej still på lämmen så backa ut honom? Eller flytta i sidled? Nästan vad som helst alltså utan att han får ställa sej bekvämt och bestämma 'tempo' (det är det ju du som ska göra). -Uppmärksamhet som det skrivits om redan.

Man måste ändå vara tydlig med det man vill att den ska göra.
 
Han kanske lessnat på lastträning?

Hästen måste gå när jag säger till. Men en häst som stannat är mycket svårare att få att gå igen, så låt inte hästen stanna på eget bevåg! Samma i ridningen osv oxå. Enklaste är att svänga lite i farten för att behåla bjudning och sedan stannar du när du vill. Jag avskyr att backa och hade ännu mindre backat en som tappar bjudningen så totalt att den fryser fast. Men jag är heller ingen NH-människa och har heller aldrig fattat det där med svårlastade hästar, utan går eller skickar bara in oavsett tidigare bakgrund hos hästen.

Jag har en mästerstoppare, missar man en gång så försöker han upprepa 10 gånger direkt :p
 
Jag har även gått mycket promenader och stannar, backar, går framåt och gör på samma sätt när jag lastar.

Samma här! Försöker alltid oavsett situation ha samma rutiner, då jag märkt att han är liten rutinhäst, nackdelen med han också är att han är en humörshäst, tappar man minsta lilla tålamod men inte försöker vissa det är det kört och han surar ihop totalt!

Om han bara ställer sej still och tycker det är bekvämt så, går det att försöka flytta på honom i det läget?
Ställer han sej still på lämmen så backa ut honom? Eller flytta i sidled? Nästan vad som helst alltså utan att han får ställa sej bekvämt och bestämma 'tempo'

Han är relativt oflyttbar i det läget, bakåt går om du verkligen puttar bort honom, har traglat med att så fort jag ser att han är påväg att stanna så backar jag honom eller försöker få han att ta en hov fram iaf och sen bak... Just som du säger så jag bestämmer tempo och när och vart vi ska befinna oss, men han är svår som jag tidigare skrev att han ruttnar och surar ihop :P Jag kan tänka mig att han fått som han velat när tidigare ägare försökt lasta han och då gett upp = slippa gå in i transporten och komma ut i hagen igen!

Han kanske lessnat på lastträning?

haha, ja ett tag fundera jag på det också, men senaste månaderna har det ju gått så bra så har bara lastat när vi behövt åka iväg, och lastträna en gång däremellan när det hade gått någon vecka för att underhålla det lite, å fick han bara gå in stänga bommen och gå ut igen. SÅ det tror jag inte har med saken att göra!

Jag är inte heller överförtjust i backtekniken, då som du säger han lättare fryser fast och surar ihop, men det är det som funkat bäst hitills :)
 
Hästar vill vara till lags, det ligger i deras natur. Det finns en och annan som försöker vara översittare men i grunden har de samma behov av någon överordnad. "Skarpa" hästar är ofta osäkra hästar som inte har någon överordnad och inte är bekväma med det.

Hästar som lärt sig att acceptera/respektera människor, förstår vad de ska göra och inte är rädda gör vad man ber dem, det är faktiskt så enkelt.
Så antingen respekterar den inte dig, förstår inte eller är rädd, när det gäller lastning är det ofta en kombination. Hästar kan vara oerhört introverta, bara för att de inte darrar och visar ögonvitorna betyder det inte att de är helt obekymrade.
 
Det där med att det har hänt nånting hemskt med lastning eller körning köper jag inte till 100%. Jag har sett hästar som slagit sig, trpt vält , fått bommen i skallen, hoppat över bommen, trpt som inte stått fastlåst vid träning :cool: jösses vad det guppade. Ändå har de gått på jättefint nästa gång. Min häst som var jättelätt att lasta och fick lära andra att gå på blev jätteknäpp med åren MED MIG. Andra kunde lasta. Vems fel var det? Mitt antar jag.
Klart att det kan finnas rädda hästar men ...
 
Vet inte om jag ska bry mej om att kommentera efter alla goda råd du fått! Har många års erfarenhet av hästar och har lärt mej det mesta av min man. En häst som ska lastas ska man inte diskutera med. Den ska bara gå in! Det är lite som att hoppa hinder. Kasta över hjärtat och hoppa efter! Lastproblem beror nog mest på vem som håller i repet! Mitt sto vill att jag går in före henne medan valacken går in själv!. Jag bor ensam på landet och måste lasta mina hästar själv (sedan min man gick bort). Tror inte på lastträning. Har lärt mej att det en häst en gång lärt sej det sitter. Du kan i princip fortsätta efter två år med det du gjorde tidigare, oavsett den tid som passerat. Sen finns det ju några små trick som man kan använda för att övertala en häst att gå på transporten om den börjar trilskas. Men det gäller att skapa en god vana. Inget krångel idag blir inget krångel imorgon!
 
Fast jag skulle aldrig vilja hoppträna en häst som har den taktiken, det är väl inget att sträva efter?
är nog snarare ryttaren som ska kasta hjärtat före, är det en bra ryttare så följer hästen också efter ;).
det är det som är att övertyga hästen.
 
@kryddmyntas

Spontant när jag får såna här historier innan lastjobb så brukar jag tro att den som har hästen är lite otydlig och att man kan behöva träna upp förmåga att läsa hästen och att bli tydligare i sig själv.

Just det att du "tränar NH och ledarskap varje dag" brukar betyda en ägare som absolut lägger mycket tid på markhanteringen. Men kanske inte riktigt gör det helt rätt. Och man blir bra på det man tränar. Tränar man in vissa små felresponser blir det vad man är bra på.
Ofta är dessa ägare intresserade och vill. Men kanske inte fått riktigt rätt träning än.

När jag hanterar min egen häst eller hästar jag har i träning så sätts mycket av träningen bara genom hur jag hanterar dem i andra lägen. Hur man tar ut den ur boxen, lyfter hovarna, leder till och från hage, fodrar etc.
Är hästen åkvan ska man inte behöva strula varannan gång eller liknande. Får man problem har man då oftast/typ alltid gjort ngt fel antingen i lastning, i vardagliga hanteringen eller i körning. Alt ev om man åkt bara till klinik och behandlat etc..

Väldigt många kör för fort och med för skarpa svängar och gasar/bromsar för tufft.
Be en kompis stå i släpet och blunda medan du kör som du brukar. Se vad den säger. Om du inte har en problemlösare som kan hjälpa er med rubbet.

Hästar som inte går ut direkt man ber om det kan ju vara lite smått osäkra fortfarande och därför inte vilja gå ut.
Ganska ofta är de hästar som folk upplever inte vara skraja just det. Men man missar det iom att de inte är så rädda att de visar stort.

Så oftast är man just otydlig, hästen är lite osäker och matten/hussen kan inte riktigt supporta på rätt sätt utöver att det oftast är så att man tror hästen är lydigare än den är i övrig hantering alt inte riktigt vet hur man ska träna det rätt.

Ang backmetoden så blir man ju bra på det man tränar. Vissa hästar slår på bocken/stopp totalt av det.
Jag använder mig personligen inte av den metoden. Det vet jag att fler inte gör just iom att den kan ge väldigt olika resultat. Det finns andra metoder som jag tycker är mer logiska för hästen och som ger jämnare resultat.

Det är inget fel att ta hjälp i att lära sig lasta om det skiter sig. Vi tar ju ridlektioner för att lära oss.
Det finns system att lära sig lasta. Så det inte behöver vara på lotto. Där man lite grann chansar och hoppas hästen har lust.

Jag har inte tid med någon lastningskund nu eller på ett bra tag. Så det är inte därför jag skriver att jag jobbar med sånt. Mer för att betona att jag sett det förr och det går ofta väldigt mycket snabbare och lättare att lösa med proffshjälp.
Det spar både dig och häst trista stunder.
Så vore jag du hade jag kollat runt i mina trakter om där finns någon erkänt duktig problemlösare som uppvisat goda resultat och kontaktat denne.
Så slipper ni det där.

Lastning ska vara lika lätt och enkelt som att gå ut ur boxen.
 
Lastning ska vara lika lätt och enkelt som att gå ut ur boxen.

Min inte jätteväluppfostrade ponny måste man ibland backa in i stallet, in i hagen, ut ur ridhuset osv. Men släpet går hon alltid på, även om vi ibland behöver ett snöre bakom rumpan.

Den där meningen fick mig att skratta :rofl: (Egna brister spot-on liksom).
 
Det där med att det har hänt nånting hemskt med lastning eller körning köper jag inte till 100%. Jag har sett hästar som slagit sig, trpt vält , fått bommen i skallen, hoppat över bommen, trpt som inte stått fastlåst vid träning :cool: jösses vad det guppade. Ändå har de gått på jättefint nästa gång. Min häst som var jättelätt att lasta och fick lära andra att gå på blev jätteknäpp med åren MED MIG. Andra kunde lasta. Vems fel var det? Mitt antar jag.
Klart att det kan finnas rädda hästar men ...
Fast det många missar ang det sammanhanget är att gå på trailern och att åka i den inte sällan är två helt skilda sammanhang i många fall för hästar , dvs de två är inte nödvändigtvis kopplade till varandra.

Kl

Många bra tips i tråden , håller med de som skrivit att hästen absolut inte får "frysa till" och stå i sin egen värld på rampen eller halvvägs inne .
 
Vår 6-åring var precis likadan, gick bara så långt hon ville och stod sedan och vilade halvvägs inne. Problemet är att hästen dikterar hur lastningen ska gå till, hur långt den ska gå och när. Att låta hästen bara stå stilla på rampen när den inte är rädd är precis det man skall undvika.
Hon som rider hästen fick henne att gå på felfritt efter bara ett par gånger, och nu kan hon lasta henne helt själv. Hon hade ett spö i ena handen, och grimskaft med kedja som drogs under hakan på hästen. Sedan backade hon och kollade sidorna samt att hästen var uppmärksam. När hästen sedan försökte bara ställa sig petade hon den i sidan med spöet. När hästen sedan planterade hovarna och stod still började hon peta på frambenen på hästen så hon aldrig fick ställa sig och bara stå still. Det gjorde inget om hon klev lite bakåt när man petade, bara hon rörde sig. Försökte hon häva sig bakåt håll hon emot lite i grimskaftet så det blev tryck tills hästen stannade, sedan backade hon den, så att det hela tiden var hon som bestämde vart de var på väg. Så fort hästen rörde sig framåt minsta lilla släppte hon efter helt på grimskaftet, klappade och berömde. Sedan begärde hon att hästen skulle röra sig igen.

Vi hade tidigare testat och backa, vända osv. för att få hästen att gå på, men vi hade fastnat lite i att vi också lät henne plantera hovarna halvvägs upp och bara stå där. Med andra ord lät vi henne diktera hur lastningen skulle genomföras istället för att leda henne.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
701
Senast: Lutten
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 325
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 334
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Världscupsfinalerna
  • OS i Paris 2024 (dressyr)

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp