Lastning, Load-up

E

Ellinore

Någon som har filmen "Load-up" av Monty Roberts? Såg den idag och vill köpa den, men dyr, 390 kr. Känns lite dåligt att lägga ut de pengarna och sedan kanske märka att lastningen inte blev enklare. Så jag funderar ännu eller väntar och ser om det blir rea på den. Men ni som har den kan ju gärna skriva vad ni tycker om den och om ni rekommenderar den! :)
 
Sv: Lastning, Load-up

Kanske den är väldigt ny den filmen? det är väl inte så många som köpt den än då.
 
Sv: Lastning, Load-up

Jag har sett lastningsfilm från monty och tycker väl inte riktigt jag får ut nåt av det... det jag såg där hade jag redan sett på klipp på youtube...

Han lasttränar hästar i stora lastbilar med grindar på sidorna... Det är ju jättebra - om man nu har tillgång till detta...

Det har inte jag, dvs jag lär mig inte hur jag ska lasta hästen i ett vanligt litet hästsläp.

Någon frågade honom på clinic förut när han fått på hennes svårlastade häst på en lastbil... Ägaren frågade sedan hur hon skulle göra för hennes släp hon har är ju mycket mindre än en lastbil.
Hans svar var något i stil med "du har en stor häst och bör ha en stor transport"... (som om alla som har häst bör också ha en hästlastbil)


Eeehhhh?

Jag plockar det jag gillar från allt jag upplever innom hästvärlden och livet och allting ;) Monty har många bra saker också, jag har tex duallygrimman han marknadsfört och den har gjort att jag idag kan lasta min häst helt själv :idea:


Men som sagt, hans lastningsfilm får man se hur han lastar hästar i stora hästbussar...

Jag hade hans 3-disc DVD träningsfilmer med bla en del om lastningen.. men har sålt den nu...
 
Sv: Lastning, Load-up

På vilket sätt hjälpte Dually-grimma dig?

Jag har beställt den men den var slutsåld så jag väntar på den. Hur reagerade din häst på den?
 
Sv: Lastning, Load-up

Jag håller med Seabaz till punkt o pricka.

Filmen ger inte mig någonting. Jag kan redan det han visar, även fast jag kanske inte riktigt visste att det var Monty som även gjorde det.

Han har helt andra förutsättningar i sin film, med grindar, flera medhjälpare och framförallt större transporter så man kan ta ut mellanvägg(-arna). Jag skulle också hellre gå in i en sån transport med flera fönster och större utrymme, än i min "lilla" (ganska stor, ljus boggie :cool: ) trailer.


En sak jag undrar över efter att ha tittat på filmen, skillnaden mellan hans Duallygrimma och en "vanlig" repgrimma? Duallygrimman drar åt om nosen när han ber hästen gå framåt, istället för att trycket kommer i nacken som i repgrimman?
 
Sv: Lastning, Load-up

*kl*

Puttar..

Ingen som har erfarenhet av denna grimma och kan berätta hur den inverkade på eran häst och om den är något att satsa på.
 
Sv: Lastning, Load-up

okej tack, ska nog inte köpa filmen då. Har också sett en video på youtube med honom, minns att han & hästen tog ca 2 steg, backade, några fler steg igen, backning, o.s.v när han skulle lasta en svårlastad häst så det ska jag iaf testa tror jag.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
925
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
67 814
Senast: Jeps
·
  • Artikel
Dagbok På ett sätt tycker jag att det går bra att försöka strama åt min ekonomi, men på ett annat sätt så funkar det uruselt. Det som fungerar...
Svar
0
· Visningar
675
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 061
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp