Lastning och ledarskap...Kom med bra tips!

break_a_leg

Trådstartare
Läste tråden om tjejen som hade lite problem med lastningen av sin häst. Många hävdar ju att allt beror på att hästen inte accepterar människan som ledare. Några konkreta tips på övningar fick hon dock inte *tyckte jag*.

Så nu vill jag (och säkert fler med mig) höra hur man löser problemet med svårlastade hästar utan linor, mutor, en dask i rumpan osv...Då vill jag gärna få svar från er som haft problemet och löst det i praktiken!
 
Först ser man till att lastträna när man har gott om tid dvs. man väntar INTE tills pålle är sjuk och måste åka till klinik omedelbums.

Sedan har man alltid en transportkrubba full med mums inne i transporten :d Det kallas för mattricket och funkar på de flesta djur och i de flesta situationer. Förstår inte varför man skulle göra något fel bara för att man bjuder hästen på något gott?

Sedan ser man till att köra försiktigt och åka till roliga platser så har man en häst som tycker det är kul att åka transport.
 
Roliga platser ja...Vår ponny har tidigare traskat på transporten utan problem, men efter fyra klinikbesök på lika många månader så uppskattar han inte längre transporten :crazy:

Sista gången gick det faktiskt skapligt, med lite mutor dock :D
 
Min mamma har en väninna som hade en hund som bara fick åka bil när den skulle till veterinären. Den hunden tyckte INTE om att åka bil.
 
men vad gör man OM man nu måste göra åtskilliga vetbesök??
jag har varit där...min unghäst var lätt att lasta, sen råkade hon ut för en otäck olycka härhemma och vi fick åka till kliniken ett flertal ggr...tillslut ville hon inte åka...och det hade inget med ledarskap att göra utan att hon var trött på detta flängande till kliniken och dessutom så mådde hon ju inte så bra(sönderslagen hörselgång, skallbasfraktur och ett trasigt öga) och jag har full förståelse för vad hon tyckte men var ju ändå tvungen att få henne på finkan....Nu är ju detta en så klok dam så med lite övertalning så gick hon...men motvilligt på...idag är hon fölsto och har fött 4 föl, nu knallar hon bara på...men det tog nåt år för henne att bara göra det oxå( nu åker man ju inte så mycket med fölston)
jag har inte idats att "träna" på det , utan den träning hon fick var ju när man skulle åka nånstans..

Men jag undrar samma som trådskaparen....är det ALLTID ledarskap?? det tror inte jag...många faktorer spelar roll, en del är rädda, andra vrånga, beroende på vad dom är..så anpassar jag mig efter situationen
 
Hej!
Finns en video av Ellen Ofstad som jag varmt kan rekomendera.
Hon har gjort 3videos b.l.a.en om lastning. :bow:
 
Hade en svårlastad rackare som dock gick in med linor.Ibland flög han ut lika fort, hjälpte inte alls med mat. Vi ledsnade på att alltid vara tre för att åka nånstans så vi började hårdträna. Första gången tog det en timme innan han stod så still så jag kunde stänga. Mycket beröm och morot. Höll sen på varje dag, ibland två gånger om dagen i över en vecka. Sen dess tar det max 2 minuter att lasta två hästar. Jag tror han gav upp, det var nog ganska tråkigt att stå där på lämmen och tjura. Tyckte i alla fall att denna träning gav lika mycket som att träna ledarskap. Är det inte lite för lätt att i alla lägen säga att det hänger på ledarskapet?
 
Det är ju det jag tycker :o Jag har lastat flera olika hästar, och den vi har nu har inte varit svårlastad innan han blev sjuk och fick åka kontinuerligt till veterinären varenda månad.
 
Självklart handlar det om mer än ledarskapet.
Det enda svar man får nu förtiden är just, ledarskap!
Om jag vill rida dressyr vad gör jag? Jo, jag kontaktar en tränare och rider för denne. Tränar hemma också och efter ett tag ser man förbättringar, då handlar det inte om ledarskap utan om att man är intresserad av det man gör och TRÄNAR.

Men om man ska last träna en häst, ja vad gör man???
Inte tar man ut någon tränare inte och inte tränar man det var annan dag. Nä man får in hästen en dag och sedan räcker det:
- Nu kan han det :banana:
Inte många ger hästen tiden att få utforska och bli LÄRD att gå in i transporten.
 
Nu kommer jag få påhopp.... Min häst gick alltid in i trailern innan han blev dålig och åkte på ett flertal vet besök, då vägrade han. Sprang över en, stegrade mm. Tog hjälp av min tränare när vi hade varit hos honom och tränat. Han satte en kedja över nosen och sen röck han tills hästen antingen gick in i trailern eller stod still. tog fem minuter, en superskärrad häst, som gick in i trailern alldeles själv, där fick han ju vara ifred. Det är banne mig bara larv, locka med mat och godis har jag aldrig trott på, då är det väl inte du som är ledaren? Nej, respekt i vid alla olika situationer, det är farliga djur vi hanterar, det gäller att de är lydiga. Oftast skiter ju hästen i om den backar på den som lastar eller råkar trampa på en eller så, acceptera inte det..... om det är du som är ledaren bestämmer du hur nära dig hästen får komma, spelar ingen roll vilken situation det handlar om. En ledarhäst i hagen hade aldrig accepterat att en häst med lägre rang backar på honom el dylikt.

Bara min åsikt!
 
*puttar lite*
Undrar om ingen som hävdar att det beror på ledarskap vill svara på vad man ska göra......
 
hehe hemskt villken diskussion detta blev om min svårlastade häst.. men det visar sig ju att många har svårt med detta att just lasta sig häst. börjar faktiskt hålla med vissa om att det är ett himla tjat om ledarskap. visst, det är jätte bra, jag vet! men detta med lastningen skulle hon nog skitit totalt i om jag var högre i rang eller inte :smirk: jag tror att dom som "skyller" på att man inte har ledarskapet över sin häst har inte haft hästar som skiljer sig lite från dom andra "vanliga" "snälla" hästar som gör det man ber dom om. visst det finns proffs så jag syftar inte på alla! men det finns nog många amatörer som sitter å skriver oxå. denna häst är ett riktigt STO.. slår nästan slint i huvudet på henne när hon kommit in en bit, sliter upp huvudet och bara backar... det gäller att få henne att inte backa, att hon lixom litar på sig själv. för hon vill gå in när jag står där med massa godsaker hon riktigt ställer sig på tå och blir så lååång så låång för att få tag i godiset. min pappa har haft många knepiga hästar som han har fått lastträna men en som denna har han aldrig varit med om.. men vi börjar ju reda ut det. kanske... hittils har hon tillåtit nya metoder kanske två gånger sen går hon inte på det nån mer gång. så det är bara att hoppas. vi gjorde såhär...

vi satte fast henne i en longeringslina (vi hade satt ihop två långeringslinor för att få en extra lång lina). linda den runt bomen (ett halft varv så linan kan löpa) och så gick pappa runt ändan med linan och i och med att det var en sån lång lina så blev ju resultatet av att när hon backar så drog hon ju själv i linan och det var ju inte så skönt att backa då. så efter att hon testat att backa några gånger så klev hon in!!!! vi stängde luckan och hon fick morötter och kraftfoder. och så starta bilen (bara för att hon skulle tro att hon skulle åka nånstans). stängde av bilen och så lasta ut igen. satte dit linan igen och samma sak igen och hon gick på! detta sätt var det ända som funkade på henne och vi har nog prövat ALLT. och så kom pappa att tänka på en svår häst han hade lasttränat.. och nu har det kanske löst sig. för den hästen han hade gick på av sig själv sen. tröttna väl på att dra sig själv i huvudet. men om nu ni ska testa detta så se till att ha någon som är van med sig! det kan gå snett om man inte vet vad man gör.. får se hur det går att lasta imorgon.. :crazy:
 
säga vad man vill om denna metod men den är den bästa jag använt mig av!har gjort detta med tre hästar å alla tre går fint in i transporten idag..
 
Vi lasttränade i månader. Ägaren till hästen har byggt upp ett mycket fint förtroende med hästen "ledarskap" (gillar inte riktigt uttrycket) och han är "som en hund". Men lastningen fungarade inte.
Tillslut trodde vi att det löst sig efter flera månaders slit.
Men nu har vi fått bakslag och hästen blå-vägrar igen.
En ledarskapsfråga? Tja, nästa steg skulle inte vara annat än en undergiven häst. Kanske skulle han gå in då? :smirk:

Tror inte att lastningsproblem enbart har med ledarskap att göra.
Hästen blockerar allt vid lastning. Litar ju annars på ägaren till 100%

Tidigare trauma eller liknande vet vi inget om.
 

Liknande trådar

Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 101
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 751
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 269
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 388

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp