Lastning - superlätt hemma men svårt borta?

Skrottiskrott

Trådstartare
Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet över halsen så går han raskt på själv. Han tycker att transporten är såpass kul att han gärna går fram till den och vill in i den så fort den är öppen, även om vi bara går förbi den och han inte ska lastas. Skönt, tänkte jag när jag skulle börja åka iväg på träningar med honom. Men icke. Det har nämligen visat sig att efter träning, när vi ska lasta och åka hem igen, så är all lastträning som bortblåst. Han växer fast i marken flera meter framför transporten och vill verkligen inte gå på.

Till slut får jag förstås på honom, men jag vill såklart inte att det ska ta en halvtimma och inte heller att han ska känna sådant motstånd till att gå på när vi ska hem. Tror i och för sig inte det har med "att vi ska hem" att göra, utan att vi är på bortaplan och framförallt att han är trött i huvudet. Men hur ska jag göra för att det ska bli lika självklart för honom att gå på efter träning på ett annat ställe, som det är hemma?

Människor är ju så hjälpsamma också. Lite väl kanske. Sist träning samlades det fem personer runt oss. "Gör inte si, gör så...". Jag försöker verkligen att inte bli stressad men jag måste erkänna att det är svårt när det kommer goda råd från alla håll. Sedan tar jag tacksamt emot goda råd, det är ju därför jag skriver här, men inget har hjälpt än. Någon försökte med lina bakom rumpan och en "lastningssele", men min häst stod emot ännu mer och verkade tycka att det var obehagligt. Någon säger att jag ska bli arg och visa var skåpet ska stå, det tror jag inte. Jag vill ju att hästen ska gå på med samma lugna självförtroende som hemma. Någon tipsade om att jag skulle hålla honom i rörelse, att när han svänger ut rumpan på sidan så ska jag leda honom över lämmen, ta en volt, försöka igen, och så vidare... Det godaste godiset i mängder har jag förstås provat men han, som är världens godisgris annars, visar noll intresse för godiset i denna situation. Jag har förstås också provat att leda på honom och ha en medhjälpare som stänger bommen istället för att skicka på honom som jag gör hemma, men varken det ena eller det andra sättet fungerar. Det som till slut gör att han går på när vi är på bortaplan är väl att han blir trött på mitt "tjatande" och motvilligt går på.

Det finns säkert massvis av lastningstips som jag ännu inte har provat, så bring it on! Ska tillägga att jag lastar varje dag hemma för att göra det ännu mer självklart, och hemma är det aldrig några problem. Det gör det nästan ännu mer frustrerande att det inte fungerar på bortaplan!
 
Jag skulle inte prova en massa nya metoder, utan samma som hemma. Kan du hitta ett ställe som är ”nästan hemma”, där han är säkrare än på bortaplan men inte helt van så skulle du kunna träna där. Har du provat åka i väg och bara lasta ur och på igen, utan att träna emellan så att han inte är så trött i huvudet?

När folk samlas runt, tacka vänligt men bestämt nej och säg att du har läget under kontroll, eller om du vill ha lite hjälp, att det räcker med en eller två extra personer och inte hela träningsgruppen.
 
Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet över halsen så går han raskt på själv. Han tycker att transporten är såpass kul att han gärna går fram till den och vill in i den så fort den är öppen, även om vi bara går förbi den och han inte ska lastas. Skönt, tänkte jag när jag skulle börja åka iväg på träningar med honom. Men icke. Det har nämligen visat sig att efter träning, när vi ska lasta och åka hem igen, så är all lastträning som bortblåst. Han växer fast i marken flera meter framför transporten och vill verkligen inte gå på.

Till slut får jag förstås på honom, men jag vill såklart inte att det ska ta en halvtimma och inte heller att han ska känna sådant motstånd till att gå på när vi ska hem. Tror i och för sig inte det har med "att vi ska hem" att göra, utan att vi är på bortaplan och framförallt att han är trött i huvudet. Men hur ska jag göra för att det ska bli lika självklart för honom att gå på efter träning på ett annat ställe, som det är hemma?

Människor är ju så hjälpsamma också. Lite väl kanske. Sist träning samlades det fem personer runt oss. "Gör inte si, gör så...". Jag försöker verkligen att inte bli stressad men jag måste erkänna att det är svårt när det kommer goda råd från alla håll. Sedan tar jag tacksamt emot goda råd, det är ju därför jag skriver här, men inget har hjälpt än. Någon försökte med lina bakom rumpan och en "lastningssele", men min häst stod emot ännu mer och verkade tycka att det var obehagligt. Någon säger att jag ska bli arg och visa var skåpet ska stå, det tror jag inte. Jag vill ju att hästen ska gå på med samma lugna självförtroende som hemma. Någon tipsade om att jag skulle hålla honom i rörelse, att när han svänger ut rumpan på sidan så ska jag leda honom över lämmen, ta en volt, försöka igen, och så vidare... Det godaste godiset i mängder har jag förstås provat men han, som är världens godisgris annars, visar noll intresse för godiset i denna situation. Jag har förstås också provat att leda på honom och ha en medhjälpare som stänger bommen istället för att skicka på honom som jag gör hemma, men varken det ena eller det andra sättet fungerar. Det som till slut gör att han går på när vi är på bortaplan är väl att han blir trött på mitt "tjatande" och motvilligt går på.

Det finns säkert massvis av lastningstips som jag ännu inte har provat, så bring it on! Ska tillägga att jag lastar varje dag hemma för att göra det ännu mer självklart, och hemma är det aldrig några problem. Det gör det nästan ännu mer frustrerande att det inte fungerar på bortaplan!

Strular det när man ska hem efter att nyss ha åkt brukar det vara obehag under resan dit som är boven. Antingen att man inte kör riktigt så mjukt som man tror eller att hästen rent fysiskt har problem med balans tex pga ex smärta etc.

Jag hade börjat med att köra ännu mjukare. Det är väldigt ofta det som är problemet faktiskt.
 
Jag har en fyraåring som jag har lasttränat mycket, han lastar sig själv på hemmaplan utan stress - det är bara att lägga grimskaftet över halsen så går han raskt på själv. Han tycker att transporten är såpass kul att han gärna går fram till den och vill in i den så fort den är öppen, även om vi bara går förbi den och han inte ska lastas. Skönt, tänkte jag när jag skulle börja åka iväg på träningar med honom. Men icke. Det har nämligen visat sig att efter träning, när vi ska lasta och åka hem igen, så är all lastträning som bortblåst. Han växer fast i marken flera meter framför transporten och vill verkligen inte gå på.

Till slut får jag förstås på honom, men jag vill såklart inte att det ska ta en halvtimma och inte heller att han ska känna sådant motstånd till att gå på när vi ska hem. Tror i och för sig inte det har med "att vi ska hem" att göra, utan att vi är på bortaplan och framförallt att han är trött i huvudet. Men hur ska jag göra för att det ska bli lika självklart för honom att gå på efter träning på ett annat ställe, som det är hemma?

Människor är ju så hjälpsamma också. Lite väl kanske. Sist träning samlades det fem personer runt oss. "Gör inte si, gör så...". Jag försöker verkligen att inte bli stressad men jag måste erkänna att det är svårt när det kommer goda råd från alla håll. Sedan tar jag tacksamt emot goda råd, det är ju därför jag skriver här, men inget har hjälpt än. Någon försökte med lina bakom rumpan och en "lastningssele", men min häst stod emot ännu mer och verkade tycka att det var obehagligt. Någon säger att jag ska bli arg och visa var skåpet ska stå, det tror jag inte. Jag vill ju att hästen ska gå på med samma lugna självförtroende som hemma. Någon tipsade om att jag skulle hålla honom i rörelse, att när han svänger ut rumpan på sidan så ska jag leda honom över lämmen, ta en volt, försöka igen, och så vidare... Det godaste godiset i mängder har jag förstås provat men han, som är världens godisgris annars, visar noll intresse för godiset i denna situation. Jag har förstås också provat att leda på honom och ha en medhjälpare som stänger bommen istället för att skicka på honom som jag gör hemma, men varken det ena eller det andra sättet fungerar. Det som till slut gör att han går på när vi är på bortaplan är väl att han blir trött på mitt "tjatande" och motvilligt går på.

Det finns säkert massvis av lastningstips som jag ännu inte har provat, så bring it on! Ska tillägga att jag lastar varje dag hemma för att göra det ännu mer självklart, och hemma är det aldrig några problem. Det gör det nästan ännu mer frustrerande att det inte fungerar på bortaplan!

Åk bort annat än på träning för att hästen ska vänja sig helt lugnt att gå på även på bortaplan .

Ang folk som ska hjälpa till och linor och div med folk ni öht inte annars involverar på en annars positiv häst, så självklart spär det på att det blir totalfel. Inget mer sånt om du vill behålla din hästs inställning till transporten .
 
Att leda i volt över lämmen låter som någon som varit på clinic o sen försöker lite halvhjärtat med Eamon Hickey’s metod men bara lyssnat på hälften...

Om du upplever att hästen påverkas så av att bli trött efter träningen hade jag provat åka bort och se till att hästen inte var så trött, alternativt bara åkt bort, gått en promenad, o sen lastat o kört hem igen.

Det som funkar på min unghäst är att se till att han står avslappnat och helt rakt framför lämmen med uppmärksamheten på mig, när han gör det smackar jag lite och så går vi in. Har jag inte hans fokus så vimsar han runt o tittar på allt nytt spännande och har noll koll på mig, transport eller vad det egentligen är han pysslar med.
Jag fick också rådet att använda linor, vägrade. Det tar inte många minuter att få min att fokusera o sen kliver han rakt på. Tänker inte stressa honom i onödan.
 
Tack för era svar! Ska absolut prova att bara åka någonstans, ta ut och sedan lasta på igen. En sån enkel sak har jag inte ens tänkt på!

Min egen känsla är precis som några av er skriver, och som jag själv också skrev i första inlägget, att han är väldigt trött i huvudet efter träningen. Det är "bebisträning" vi åker på och jag tar extrapauser, men ska ta ännu fler pauser om det verkar vara tröttheten lastproblemet beror på. Eller låta bli träningen helt ett tag kanske.

Att resan dit skulle vara obehaglig för honom var min första tanke. Kör därför extremt mjukt, brukar tänka att hästen står uppe på transportens tak istället för inuti. Har även provåkt själv i transporten för att höra och känna hur det är.

Men som sagt, jag ska prova att bara åka någonstans och lasta, utan träning. Då lär jag ju få svar på om problemet beror på att resan dit har varit dålig för hästen, eller om det beror på trötthet efter träningen. :)
 
Min häst var-är svårare att lasta borta än hemma.
Men är en sån häst som är ängslig i nya miljöer-blir spänd. Och lite speciell.
Och med spänning syns vårat problem så att säga.
Därför kom(mer) problemen mest på bortaplan.

Så för oss var det bara att träna vidare, alltså åka bort och lasta även i mer eller mindre spänning.

jÄTTEviktigt för min häst att vara superkonsekvent, ha samma system borta som hemma, göra samma saker, alltid ha samma röda linje.

Jag lastar bättre/lättare/i mindre spänning helt själv än med hjälp, då vi och ffa hästen är vana vid det.
Även hemma kunde en medhjälpare ställa till det, så vi fick helt enkelt träna på det med😇.
Viktigt att medhjälparen har känsla alt gör som jag säger.

Jag avböjer artigt all hjälp men de får gärna komma OM jag ber om det OCH kan ta intruktioner.
 
Min första tanke är att hästen reagerar på din spänning. Det är nog det första jag hade provat. Åkt bort till lugn plats, tagit djupa andetag och lastat där. Hade jag känt mig spänd hade jag väntat lite med att lasta igen och satt mig på en sten eller nåt så länge. De som ska ge tips hade jag bett gå därifrån.

Går det inte bättre hade jag börjat fundera i andra banor såsom körstil, trötthet osv.
 
Vi har haft jätteproblem av och till på bortaplan tidigare och jag har lasttränat massor, då säger jag flera ggr per vecka. Jag tror att det gäller att hitta ramar/ett system som gör att hästen känner sig trygg i situationen. Mitt problem var nog att jag trots allt inte var tillräckligt konsekvent och inte hade god tajming och ja då har jag ändå haft 7 hästar tidigare och ägt häst i typ 40 år. Min häst hade dessutom med sig saker i bagaget från importresa och var ganska stressad av att åka. Vi tog till sist en lastningslektion för Eamon Hickey, tog med mig tipsen hem och modifierade lite efter mitt och hästens huvud. Efter det går det strålande! Nu åker vi regelbundet och hästen lastas på 10 sek i båda riktningarna. Han känner en trygghet i systemet och står nu lugnt och kan äta hö i släpet. Jag kan för första gången ta en fika efter en träning med hästen i släpet, helt lugnt :love:

Obs! Vi reser ensamma till både tävling och träning numera
 
En sak som många glömmer är att de vill inte lämna kompisarna!Ställ transporten så när han ska in i släpet går mot kompisarna inte ifrån!!Hjälpt mig många gånger!Tex när man hämtar hem från bete ställer vi alltid ekipaget så hästen går "till" kompisarna INTE ifrån
 
När min häst var bäbis så hade hon inte tid att fokusera på transporten när vi var borta, allt annat var ju mer intressant! Dock var hon mer lätt lastad trött.
 
Är du stressad? Du kanske förstör, dvs din mentala förändring kanske stress? Förändra systemet till ett system där du agerar lite mindre centralt? Det kanske är din lasthjälp som har en annorlunda mentalitet och ska backa lite? Lycka till.
 
Förutom det som tuapua skriver om att man kanske inte kör så "bra" som man tror, vilket är vanligaste orsaken till att hästar inte vill åka. Så kan ni ju ha hamnat i en ond cirkel. Första gången borta när hästen plötsligt då inte gör som vanligt och går på. Kan ju mycket väl beror på att den är trött, nyfiken på allt runt om och kanske lite stressad av situationen.
Så nästa gång när ni är borta så är kanske inte hästen stressad egentligen, men då har det hängt sig lite för dig. Du kommer ihåg att det var svårt och blir omedvetet spänd, vilket hästen märker. Så är den onda cirkeln igång och ni triggar varandra omedvetet.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 956
Hästhantering Jag har hamnat i en situation som gör mig väldigt uppgiven och vet jag inte vad jag ska ta mig till. Min häst står i ett underbart...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
11 259
Senast: SiZo
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
24
· Visningar
2 023
Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 635
Senast: Ava22
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp