Lastning...

Det kan faktiskt komma situationer när man står där med en häst som inte är tränad och bara måste iväg med den (ex om man ska till djursjukhus). Mina hästar är alla lasttränade och går in själva helt utan problem.
Jag menar inte att man ska skrämma in hästen, bara göra det behagligare för den att vara i transporten än stå å tjura på rampen... Detta har funkat på dom hästar jag hjälpt till med och dom är absolut inte svårlastade idag!!

Sen är det faktiskt inte alla som har möjlighet att lastträna hästen, t.ex. om hästen inte är ens egen eller om man saknar transport och heller inte kan låna någon...
 
Så lät det inte riktigt i ditt tidigare inlägg.....dessutom var det inte bara jag som reagerade.
 
Jag är inte NH-are.Men att använda sig av den metoden som du beskriver, skapar hästar som man till slut inte får in i en transport. Jag vet för jag har gjort missatget själv. Om det är en akutsituation, så måste man naturligtvis ta till de metoder som finns, men i annat fall är jag tveksam. Ett va våra ston gick tveksamt in och vi började med att driva bakifrån , med att peta med spöt, och försöka md linor, hon gick halvvägs upp och katsade sej sedan bakåt, vi höll hårt i grimskaftet och hon fick tillsägelse när hon gjorde så. Av en händelse så visade det sej att när det inte var någon bakom som drev på, så gick hon in. Förmodligen kände hon sej inträngd i ett hörn, rädd att gå in i ett trångt utrymme och dessutom människor bakom som försökte hindra henne från att kunna komma ut!
Det bästa om hästen backar eller kastar sej är att låta den göra det, då känner den att det finns en väg ut. Sedan försöker man igen och igen och igen, hela tiden med tålamod och beröm och godis när hon kommit på plats. Nu traskar hon själv in i transporten för att hon vet att därinne väntar kraftfoder, man får hindra henne för hon vill så gärna upp!
Visst är det skillnad hur man kan göra(alla hästar inte lättmutade med godis) men att med våld och kraft tvinga in en häst är inte en bra metod.
 
Det gäller inte att visa vem som bestämmer :devil:
Det gäller att hästen ska lita och känna tilltro till dej som ledare :idea: Hästen visar ju redan att den är lydig för den följer ju med dej en bit upp på rampen, var glad för det och bygg därifrån i stället!
Du säger att du inte kan träna med transport för att du inte har någon transport, men tydligen får du tag i en när du ska tävla! Lägg ned de pengarna då i stället till att hyra några timmar då och då tills det funkar och när du inte ska i väg någonstans och är stressad. Jag vet att det inte är lätt med en mjuka vägen , men tyvärr är det så man måste gå. Se mitt tidigare inlägg hur vi gjorde...kanske fungerar det inte på din... men försök vara kreativ utan våld och tvång.
 
börja inte med att lasta för snabbt.
man måste bygga upp massor av förtroende först.
allt handlar om tillit.
kram/Jossan :banana:
 
Lastning

Att tvinga en häst in i transporten är inte så lycko bådande för framtiden.. Svår lastade hästar har antingen vart me om något otäckt i transporten.. eller bllivit lastade fel från första början!!! Skit i alla linor och alla sk fös medel.. det gör det hela värre... Hästen skall själv mant gå på..... Min häst var likadan i början... gå fram bestämt mot transporten...stannar den vid rampen.. gå på själv....ställ dig inne i transporten.. vänta hela tiden.. slit inte.. dra inte smacka inte.. låt honom själv känna att det inte är arligt.. vänta ut honom!!! Annars finns det en annan lättsam metod.. att volta honom upp i transporten.. lägga volter nedanör rampen.. där volt slutet är inne i transporten.. eller iallaall.. uppe på rampen.. Om han nu äntligen kommer upp.. Stäng inte bara dörren.. Utan stå där.. klappa... beröm... och sitt där ett tag... och visa att transporten inte är aå himla farlig som han tror!! Det är ju som du sa.. ganksa svårt att träna när man inte har en transport!!! Jag hoppas det funkar!! :)
 
Halsrem kan bryta hästens nacke och en sk lastningssele som ligger över baken kan hästen trassla in sig i om den får för sig att kicka mot den. Eller så springer den över den som håller i trådarna.

Martha gav mig ett bra råd en gång. "Sluta öva och lasta istället". Dvs hästen SKA på och inte hålla på att backas ur och konstra.
 
Jag har en häst som inte gillade att gå in, hon tyckte det vra lite läskigt lite mörkt, så jag har alltid framdörren öppen, och jag går in precis som om inget annat är vanligare och märker jag att hon stannar då stannar jag åxo, ber henne att gå fram genom att ta i grimskaftet, så fort hon gör en antydan ger jag efter och berömmer, men låt hästen aldrig få gå ut om den nu skulle göra det och du inte kan hålla emot, ber du hästen backa ytterligare tills den förstår att oj va jobbigt, jag går hellre fram än backar.

Vår unghingst var lite besvärlig i början, då han aldrig hade stått i en hästtransport, men jag gav han tid och tränade lite varje dag och avslutade alltid när det var som bäst och jag och han var nöjd, avsluta aldrig när det går som värst det kommer hästen ihåg till nästa gång!
Men han var rädd för transporten och jag rörde hela transportn med mina händer tog på rampen och ville visa honom att det är inget farligt , kolla själv, då nosade han försiktigt och efter ett tag var han inne, utan våld utan hot!!
Och glöm inte påsen med morötter, det uppskattas!!
Och tack vare denna träningen kunde både unghingstarna lastas fint och lugnt när de skulle hem från betet, då hade hela sommaren gått utan lastträning!!
Den ena hingsten har jag kommit på ett trick, då han gärna står och väntar på att gå in och vill inte röra sig så lägger jag morötterna, små bitar i en linje in i transporten och vips står han inne och ser hel nöjd ut!!
:rofl:
 
Man måste naturligtvis se till hästen, självklart anv. man olika metoder på rädda och istadiga hästar!! Och så jävla dum är väl ingen att man håller fast en häst som blir rädd/får panik, d kan resultera i både svårlastade hästar och kotfrakturer... men en häst som på ren istadighet bestämmer sig för att backa ut är farlig och bör komma på andra tankar. Själva grejjen är INTE att skrämma in hästen, bara att göra det tröttsamt och irriterande att stå och tjura på rampen.
Linor rekomenderar jag inte då d innebär en fara både för människa och häst. Man måste få hästen att välja transporten, inte tvinga in den.
Min metod ger alltid hästen ett val och den som står inne i transporten ska aldrig DRA in hästen, linan ska vara sträckt men inte mer, detta hindrar bara hästen från att backa, inte från att stå still!!

Jag tycker ärligt talat inte att mitt första inlägg uppmuntrade varken våld eller att tvinga hästen.... Om du tycker det får du gärna peka ut vilket stycke...
 
Man lastar på hästen helt enkelt.
Vad mycket fjuttande ni föreslår.

Lasta den mest lättlastade först.
Ge den litet gott att äta inne i transporten.
Böka sedan in den andra hästen.

Det verkar ju i det läget trevligare för hästen att stå med kompisen i transporten och äta gott, än att vara utanför där ni är arga och otrevliga. Då så har hästen ett tydligt val. Stå i transporten och äta gott eller vara utanför och få en kvast i rumpan.

De brukar bestämma sig för transporten ganska så fort.

Jag har INGA svårlastade hästar.
Ty de blir lättlastade efter ett tag om man inte gör så stor affär av det hela, utan bara pular in dem.
 
har en svårlastad ponny.. och man får väl bara ha tålamod.. skulle aldrig falla mej in att linda en lina runt bommen och skrämma honom! :mad: ALDRIG! vad för gott bidrar det till? min ponny skulle det aldrig funka på han skulle resa sig och slänga sig bakot i panik av trycket i nacken. och hojjta bakom är helt idiotiskt.. de är bara stressframkallande.
 
Sv: Re: Lastning...

Jag har en liten fråga, ponnyn jag tävlar är idiotsäker på att gå in, absolut inga problem! Men när man väl har kommit fram och ska lasta ur så börjar hon trycka sig mot bakbommen, hon sätter sig nästan ner! Så om man lyckas få bort bakbommen så flyger den upp, och ponnyn klampar ut i rasande fart. Finns det något man kan göra föra att få henne att ta det lite lugnare? :)
Den här ponnyn är också ridskolehäst, dessutom på samma ställe som trådskaparens tävlingsponny. :) Så det finns antagilgen ingen tid till att träna.
 
Sv: Re: Lastning...

Jag har en liten fråga, ponnyn jag tävlar är idiotsäker på att gå in, absolut inga problem! Men när man väl har kommit fram och ska lasta ur så börjar hon trycka sig mot bakbommen, hon sätter sig nästan ner! Så om man lyckas få bort bakbommen så flyger den upp, och ponnyn klampar ut i rasande fart. Finns det något man kan göra föra att få henne att ta det lite lugnare? :)
Den här ponnyn är också ridskolehäst, dessutom på samma ställe som trådskaparens tävlingsponny. :) Så det finns antagilgen ingen tid till att träna.

Gammal tråd du letat upp. :P Jag har hjälpt till att lastträna en häst och han gjorde som din förut, jag väntade helt enkelt tills han slutade "trycka" sig bakåt, bad honom ta ett litet steg fram och sen öppnade bommen, kastade han sig eller backade i rasande fart så lastade jag in honom igen, så höll jag på tills han backade ut lugnt, sen in i stallet och mkt beröm. :D Nu kastar han sig aldrig ut mer :D
 
Sv: Re: Lastning...

haha, jo men jag känner trådskaparen och kollade runt på lite trådar hon skapat, så hamnade jag här och kom på att jag kunde fråga detta :D men tacktack, ska testa det :)
 
Sv: Lastning...

Ingen egen transport är självklart ett problem, ingen tid-går jag inte med på du har väl tid att träna hästen inför tävling?? avstå en sådan träning i veckan o lastträna istället. I värsta fall hyr en transport. Det kostar en massa men är det inte värt det?? Det finns inga genvägar till att få en lättlastad häst. Du måste få hästen att tycka att det är roligt att gå in elelr åtminstone OKEJ.
Började lastträna min envisa madam igår, kom in med båda fram igår sen slutade vi. Idag gick hon in helt. Imorgon ska jag försöka flytta mellanväggen lite mot henne. Men inte mer. Detta är tyvärr ett måste om ponnyn ska vara lätt. Du vill väl inte skrämma dig älskade så den går in i ren förtvivlan??:confused:

Lycka till!!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 967
Hästhantering Dottern tävlar ridskoleponny. I höstas åkte vi några gånger och då tog lastningen 5-10 min men han gick på tillslut. Igår var han en...
Svar
0
· Visningar
1 638
Senast: Ninnurur
·
Hästhantering Har tagit tag i lastningen med min 3 åring nu. Hon går rakt in. Kan skicka in henne. Men när jag hämtade henne fick hon panik när vi...
Svar
1
· Visningar
752
Senast: animalasia
·
Hästhantering Hej! Till mitt problem: Har en häst jag köpte i augusti. Har stått hos uppfödaren hela livet. Aldrig varit några bekymmer att lasta/åka...
2
Svar
37
· Visningar
3 570

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp